Längd- och vikttråd

Det beror på hur erfaren han är. Jag har en manlig bekant som är 195/110 kg och han rider ett ganska nätt halvblod av sportmodell på 169. Men han är också välbalanserad och rutinerad.

Han är nog helt och hållet nybörjare, men skulle gärna vilja lära sig lite grann för att kunna hänga med ut på någon terrängtur nu som då. Så med andra ord är han ganska orutinerad och kanske inte så värst välbalanserad :)
 
Han är nog helt och hållet nybörjare, men skulle gärna vilja lära sig lite grann för att kunna hänga med ut på någon terrängtur nu som då. Så med andra ord är han ganska orutinerad och kanske inte så värst välbalanserad :)

Då förstår jag :) Men då kan det ju vara bra att leta efter en stor och stark häst som kan bära honom även under tiden han lär sig. Det måste absolut inte vara några gigantiska ardennrar eller shirehästar, men överlag tänker jag rent spontant ändå kallblod på minst 165, kanske lite mindre beroende på hästens båldjup. En tinker kanske? Någon irländare av hunter-typ skulle också kunna funka. Ett grövre, vältränat och välmusklat halvblod kan jag också tänka mig. Bruksnordis kanske? Mankhöjdsmässigt är det ju bra att du själv är relativt lång med dina 174 så du inte behöver känna dig som en mygga på hästen :p

Fördelen med kallblod är att flertalet inte har så värst stora rörelser som t ex ett halvblod har, utan ganska anständig trav och galopp att sitta i (förutom frambenslyften hos t ex tinker då :D).
 
Hade tänkt köpa häst så småningom, men skulle gärna vilja hitta en häst som även min pojkvän kunde rida. Han väger nämligen ca 110 kg och är 185 cm lång. Vad för typ av raser och "storlekar" skulle passa bättre i det här fallet? Själv väger jag 58 kg och är 174 cm lång.
Ett halvblod som inte är av alltför spinkig modell kan bära honom.
Min promenadkamel gör det i alla fall lätt.
 
Tusen tack för era svar! :) Ska försöka hålla ögonen öppna på kallblod eller lite "grövre" halvblod. Fördel med kallblod är ju kanske också att de har lite lugnare temperament, vilket kan vara bra för en nybörjare som han :p
 
Vet ju att denna "proportinalitetsregeln" finns, och gäller "nedåt" så att säga. Men hur är det uppåt? Kan man, teoretiskt sett, bli diskad för att man anses vara för liten för hästen, även om man har 100% kontroll över den?
Mer bildligt illustrerat:
10500385_617709865019016_6820808560452040408_n.jpg


1508182_617711931685476_1703552184406578110_n.jpg

"5 seconds of chaos..." Ignorera min dåliga sits och hur hästen (inte) går. Ögonblickbild.

På bilderna:
Ryttaren: 162 cm.
Häst:168-170 cm.

Skulle man i detta fall kunna åka dit, med hänsyn till dito regel, pga. hur det ser ut? :)
 
Vet ju att denna "proportinalitetsregeln" finns, och gäller "nedåt" så att säga. Men hur är det uppåt? Kan man, teoretiskt sett, bli diskad för att man anses vara för liten för hästen, även om man har 100% kontroll över den?
Mer bildligt illustrerat:
10500385_617709865019016_6820808560452040408_n.jpg


1508182_617711931685476_1703552184406578110_n.jpg

"5 seconds of chaos..." Ignorera min dåliga sits och hur hästen (inte) går. Ögonblickbild.

På bilderna:
Ryttaren: 162 cm.
Häst:168-170 cm.

Skulle man i detta fall kunna åka dit, med hänsyn till dito regel, pga. hur det ser ut? :)


Nej, du kan inte bli diskad. Tycker egentligen inte att du är jätteliten på den hästen heller.

Släpp ned knäna, så kan du hålla om med skänkeln bättre. Du sitter lite uppkrupen - men det kanske är markarbete eller liknande, så det är därför du har korta läder.

Det är mer en vanesak, det där med storlek.

Jag har hästen uppstallad med dressyrfolk som alla rider stadiga halvblod, ryttare på 155- till 185 cm har alla hästar på över 170. Det är liksom de proportionerna jag är van att se. Förstår däremot om man mest rider ponny att det känns/ser skumt ut när du plötsligt rider stor häst.
 
Jag blir 15 år [fyller den 24 december] och är 152 cm lång, väger runt 40-45 kg är jag för tung för mina D-ponnyer? Den ena är väldigt smäcker och tunn [ädel sportmodell] och är cirka 143 cm i mankhöjd medans min andra är 148 cm i mankhöjd och av lite grövre sportmodell. Är rädd att jag inte kommer kunna tävla dem till våren :(.
 
@Cherarriduracell -Åh vad bra, då kan jag fortsätta satsa på ponny länge då :D. Känner mig inte alls redo för att gå över till storhäst än! Förhoppningsvis så kan jag fortsätta rida ponny tills jag är 20 år! :p
 
@_Zacke_ - Ja jag red B-ponny fram tills jag föll för ålderssträcket, sen så gick jag över till D-ponny. :D. Hade det inte varit för att jag inte fick tävla längre hade jag fortsatt rida B-ponny! :love:
 
Jag blir 15 år [fyller den 24 december] och är 152 cm lång, väger runt 40-45 kg är jag för tung för mina D-ponnyer? Den ena är väldigt smäcker och tunn [ädel sportmodell] och är cirka 143 cm i mankhöjd medans min andra är 148 cm i mankhöjd och av lite grövre sportmodell. Är rädd att jag inte kommer kunna tävla dem till våren :(.
@Toker Med din vikt och längd så kan du ju rida b-ponny.
Du hade varit välkommen att rida de större (pga längden) av mina shetlandsponnyer....
 
Har aldrig haft chansen att rida Shetlandspoonny. Min första A-ponny var en korsninsponny. Sedan har jag bara ridit B-ponny tills jag gick upp på D-ponny.:o
 
Har aldrig haft chansen att rida Shetlandspoonny. Min första A-ponny var en korsninsponny. Sedan har jag bara ridit B-ponny tills jag gick upp på D-ponny.:o

Jag skulle säga att C och D-ponnyer är helt perfekta i storlek, men att du som sagt kan rida B och större A-ponnyer då och då. Så fortsätt rida och tävla dina hästar utan att oroa dig :)
 
@Linnea_ Ja, antar att de som sagt att jag är för tung för mina D-ponnyer bara sagt det för att de är avundsjuka eller liknande, men sådant där biter sig fast i bakhuvudet. Nu kanske jag kan sova lugnt igen :).
 
@Kakmonstret Har samma längd och vikt som du. Hade min förra connemara på 137cm i 7år tills han hastigt gick bort. Nu håller jag på att rida in min nya connemara som blir 3år i år och i nuläget är ca 140cm. Perfekta storleken:D:love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 048
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 031
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 996
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp