Längd- och vikttråd

:pOj, brukar få rida tll B-ponnyer på ridskolan och deras små ponnyer :D. Sedan rider jag 170+ hästar också. Bra med variation!
 
Jag väger runt 50kg +/- ett par kg och är 161 cm lång vad för häst passar mig bäst? :D

Du lär utan problem kunna rida allt från stora, maffiga b-ponnyer och uppåt. Mest ideal storlek borde väl rimligen vara 140-160 ungefär, men du kan som sagt rida både betydligt mindre och betydligt större också.
 
Du lär utan problem kunna rida allt från stora, maffiga b-ponnyer och uppåt. Mest ideal storlek borde väl rimligen vara 140-160 ungefär, men du kan som sagt rida både betydligt mindre och betydligt större också.

Jättekul! Känns bra att man inte är så begränsad! Rider ju allt från B-ponnyer till stora 179cm höga hästar:D. Då fick jag det på det positiva, tackar och bockar :bow::banana:.
 
Jättekul! Känns bra att man inte är så begränsad! Rider ju allt från B-ponnyer till stora 179cm höga hästar:D. Då fick jag det på det positiva, tackar och bockar :bow::banana:.

Så länge en inte väger väldigt mycket är det ju oftast balansen som sätter stopp. Det kanske inte ser helt perfekt ut på en mindre häst, men så länge det känns bra är det bra. Så brukar jag tänka.

Själv är jag lång, uppåt 175, och jag rider nästan bara ponnyer :D Just nu förvisso mest islandshästar, men även när jag varit på ridskolor har jag fått hjälpa till att rida till och motionera allt från c-ponnyer och uppåt. Det såg förstås inte skitsnyggt ut, men fungerade bra!
Det beror ju också enormt mycket på hur hästen är byggd. På "min" ridskola finns en b-ponny, maxad och maffig, som de flesta rider tills de är 165-170. Först då börjar ryttarna se lite (!!) långa ut på honom.
En annan häst jag ridit en del är 160 och hon känns pytteliten att sitta på.
 
Jag väger runt 50kg +/- ett par kg och är 161 cm lång vad för häst passar mig bäst? :D

Jag är ungefär som du, ett par kilo under 50 och 158 cm. Jag har en rejäl islänning på 142 cm, som jag tycker är väldigt bra i storlek. Så D-ponny är det jag själv tycker passar mig, men självklart kan du utan problem rida C-ponny (kanske inte skulle köpa en liten C om jag ville tävla/hoppa mycket) och storhäst. Jag vet inte hur gammal du är, om du har flera år kvar att tävla ponny och vill göra det skulle jag köpa en D-ponny, annars liten storhäst.
 
Jag är ungefär som du, ett par kilo under 50 och 158 cm. Jag har en rejäl islänning på 142 cm, som jag tycker är väldigt bra i storlek. Så D-ponny är det jag själv tycker passar mig, men självklart kan du utan problem rida C-ponny (kanske inte skulle köpa en liten C om jag ville tävla/hoppa mycket) och storhäst. Jag vet inte hur gammal du är, om du har flera år kvar att tävla ponny och vill göra det skulle jag köpa en D-ponny, annars liten storhäst.
Har tyvärr 0 ponnyår kvar, är 23 år. Tävlar dock ponny ännu på Pay and Jump och senare AVDB, köper jag häst så kommer det bli en liten storhäst, :up::p.
Tur att det finns Avdelning B på ponny, då kan jag tävla medans jag sparar ihop till en liten storhäst :D
 
@Fiorano Ja exakt, vill dock påpeka att jag försöker ha en så bred grund som möjligt. Inte snöa on mig på enbart dressyr eller hoppning, i varje fall inte förens jag hittat den rätta storhästen. :). Men jag brinner lite extra för dressyr ja.
 
Jag är 165 lång och väger 85 kg vad kan jag rida för typ av häst? Idag så har vi fyra hästar 3 travare (kallblod) och så har jag min 23 åriga Haflinger.
Funderar på att köpa en ny häst att rida lite mera "seriöst" på vad passar mig?
:o
 
Jag är 165 lång och väger 85 kg vad kan jag rida för typ av häst? Idag så har vi fyra hästar 3 travare (kallblod) och så har jag min 23 åriga Haflinger.
Funderar på att köpa en ny häst att rida lite mera "seriöst" på vad passar mig?
:o

Någon ras som inte är så hög i manken pga din längd. En welsh cob t ex tror jag skulle passa dig :) Inte så höga i manken men ändå med lite massa för att bära vuxna. Jag red en welsh cob modell 160 när jag vägde 90, det var inga problem. Men vilken normal ridhäst som helst egentligen, 85 kg är inte mycket att orda om för en vuxen häst i normalkondition. Så leta på du :)
 
Jag är 165 lång och väger 85 kg vad kan jag rida för typ av häst? Idag så har vi fyra hästar 3 travare (kallblod) och så har jag min 23 åriga Haflinger.
Funderar på att köpa en ny häst att rida lite mera "seriöst" på vad passar mig?
:o


Jag hade köpt ett halvblod och inte stirrat mig blind på höjden. Det är lättare att rida en välskolad och juste häst på 170 än det är att rida en enveten och outbildad liten fjord på 145 ex...

Vill du specifikt ha en lite mindre så titta på ex förvuxen cob som hier skrev, någon lite stabbigare variant.

Men har du inga direkta utseendeönskemål utöver en bra häst att utvecklas på - så titta på stor häst generellt och provrid några stycken.
 
Jag har fått uppfattningen att vi är ganska så känsliga, kanske särskilt här i Sverige?, angående hur lång och tung och till och med hur gammal man bör vara för att rida en viss häst. Tror att åldersgränserna inom ponnytävlingar kanske bidrar till detta, att man ser ponnyn som en liten häst för barn som man ska byta ut när man blir stor. Både jag och min man rider ponny och självklart finns det gränser vad en specifik häst klarar för en specifik typ av arbete, men jag tror att de gränserna vi sätter upp ofta är lite överdrivna. Man kan ofta rida ponny längre än man tror!
 
@Sunny Håller med faktiskt. Red ponny en del nu i höst samt förr förra sommaren. En liten D tror jag och en C ponny på 138. Härligt att rida ponny juh! C.ponnyn var dock mestadels halvblod och 25% welsh cob. Riktigt snygg sak. Jag är 170cm lång och när jag red c ponnyn vägde jag väl 63kg eller något. Nu när jag ridit d ponnyn väger jag dock desto mer pendlat mellan 65-69 under och efter semestern i australien..... Men det har gått utmärkt :)
 
Hej! Jag är ungefär 170 cm och väger 58 kg. Är jag för stor för en new forsert som är 140 cm?

Viktmässigt - absolut inte :) I sådana fall skulle det mer vara längden som kan ställa till problem, men det beror också på hur hästen är byggd och hur du rider. Ska du t ex hoppa kan det bli bökigt att så att säga "vinkla ihop" benen.
 
Jag har fått uppfattningen att vi är ganska så känsliga, kanske särskilt här i Sverige?, angående hur lång och tung och till och med hur gammal man bör vara för att rida en viss häst. Tror att åldersgränserna inom ponnytävlingar kanske bidrar till detta, att man ser ponnyn som en liten häst för barn som man ska byta ut när man blir stor. Både jag och min man rider ponny och självklart finns det gränser vad en specifik häst klarar för en specifik typ av arbete, men jag tror att de gränserna vi sätter upp ofta är lite överdrivna. Man kan ofta rida ponny längre än man tror!


Tror det är olika i olika stall det där. Men visst - 18:årsgränsen för att tävla ponny gör säkert sitt till!

Det spelar mig ingen som helst roll om folk vill rida ponny. Ridning är en hobby, och det ska vara trevligt och roligt att utföra sin hobby. Annars försvinner liksom hela poängen.

Däremot kan jag bli förvirrad av frågor som "vad kan jag rida?" om man då egentligen menar "hur litet kan jag rida?". Det är i mitt huvud inte synonyma frågor.

Sen rider ju jag ett stabbigt halvblod på 170, och är 157 cm och 55 kg själv. Samt står i stall med liknande storleksförhållanden. Såklart påverkar det vad jag tycker ser "normalt" ut. Liksom det påverkar folk som bara rider C- och D-ponnys, vilka tycker att en häst på 150 är enorm...
 
Någon vuxen som rider shettis?
Har tillgång till en shetlandsponny på 120cm. Jag är en vuxen person på 162cm, 57 kg som rider.
 
Jag tror att ponnyn orkar bära dig, men du är enligt mitt sätt att se på saken absolut i största laget för den. Framförallt på längden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 080
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 999
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp