Längd- och vikttråd

@ameo jag håller med du. Folk verkar bli smått hysteriska så fort vågen kryper över från 99 till det magiska tresiffriga numret.

En bekant till mig tävlar 140 hoppning med sitt sportiga halvblod på 167. Han väger ca 110 kg till sina 190 cm. Den hästen mår alldeles utmärkt, är vältränad och sund och glad.

Nu låter jag kanske lite hycklande i och med mitt inlägg om friesern ovan, men halvblodstyper av hästar är avlade för just ridning sedan många generationer tillbaka.
 
Jag tyckte inte att någon lät hycklande direkt. Det handlar ju om hela hästen, inte bara en specifikt vikt.

I studien som jag hänvisar till talar de om ridskolehästar. Alltså hästar som rids av två-tre olika ryttare varje dag, obalanserade ryttare som är där just för att lära sig. Det klart att det blir skillnad med en välbalanserad välkoordinerad person som inte skumpar omkring.

Även i den studien så säger de ju även att det finns flera fysiska parametrar som påverkar hur mycket hästen kan bära. Inte enbart ryttarens vikt kontra hästens vikt.

Sedan tycker jag att det är klokt att diskutera såna saker, och inte enbart kasta sig upp. För den inställningen möter jag faktiskt också.
 
www2.hipp.slu.se/fda/381sundkvistwestman.pdf


Här är just den studien. Kan fortfarande inte copy-paste med paddan, men jag har skrivit in adressen ovan. "En kvalitativ studie om gränser av ryttarens vikt på ridskola" Janina Sundkvist och Viktoria Westman
Den här studien berör bara vad hästar klarar bära perifert, den handlar om hur ridskolor hanterar gränser för vikter på ridskolor. Subjektivt satta gränser och man konstaterar att det finns lite forskning på området vad hästar verkligen kan bära.
 
Den här studien berör bara vad hästar klarar bära perifert, den handlar om hur ridskolor hanterar gränser för vikter på ridskolor. Subjektivt satta gränser och man konstaterar att det finns lite forskning på området vad hästar verkligen kan bära.

Ja. Det var ungefär vad jag skrev i inlägg 662 ovanför ditt.
 
Intressant det här med vad man bör väga för sin häst eller för att det ska se propportioneligt ut. Ska man tro somliga borde jag ju ta mina 164cm och 75 kg och köpa en ardenner MINST rider iof Nordsvensk med men konstigt då att inte mammans frieserkorsning på 147 typ dör av att jag sitter på den liksom min smäckra Arabvalack på 149. Men de pinnar glatt på både i skogen och på träningarna och aldrig att ngn tränare klagat eller avrått mig att rida, inte ens när jag själv frågat, speciellt som nu när vi tränar för tävling. Jag upplever bara positivt.

10413360_915203751847553_7631958174895105484_n.jpg

Frieserkorsning 147 cm
10151847_862377380463524_1079394368169584483_n.jpg

Nordsvensk 153 cm
1503440_862378807130048_2492507832526931739_n.jpg

10175073_862378773796718_1995439831080659003_n.jpg

Arabiskt fullblod 149 cm

Jag trivs rätt bra med mina hästar och de har inte haft problem med vare sig ben eller ryggar. :)
 
hej, jag är en tjej på 15 år och 160 cm. väger ~40 kg och är väldigt liten och nätt. ska köpa häst nu, men vet inte hur stor? har ridit som medryttare på russ sedan 2011, men behöver nu en egen större. har även ridit fullblodstyp som är ca 165-170 (tror jag?) cm, men är väldigt liten på henne då hahah. Vill ha en häst som jag kan rida länge, och börja tävla på. ska jag köpa en d ponny eller mindre häst? tips på minimum höjd och maxhöjd? :)
 
Storleksmässigt skulle du kunna ha från stor C-ponny och uppåt, jag hade nog satsat på en D-ponny om det bara handlade om storleken. Och idag kan man ju tävla ponny bland stora hästar också, om man vill ha kvar den när man själv faller för åldersstrecket för att tävla ponny.
 
Vet att jag börjar bli tjatig i den här tråden, men aja... :angel:

Ska eventuellt få rida ponny i sommar. Vet inte vad det blir för ponny än, men (antagligen) antingen en grov maxad C- eller D-ponny av något slag. Ridningen skulle i så fall bestå av typ uteritter, dressyr på LC-LB nivå och hoppning på kanske cavaletti-nivå.

Men, jag är helt övertygad om att jag kommer bryta ryggen av den/dylikt. Vet inte varför jag plötsligt börjat nojja, men är säker på att jag kommer skada den med min storlek. Det kan liksom inte vara nyttigt att stora jag rider en så liten häst (ponny) inbillar jag mig. Särskilt inte när det inte är min häst så känns det inte alls bra. Visst, jag är absolut inte stor eller tjock så, men det känns ändå konstigt/fel på något sätt :(

Är då alltså 162 cm/ca. 55 kg stor.

Snälla, kan någon av er buke-expert övertyga mig om att så inte är fallet? :up:
Eller är det bara att inse mina nojjor inte bara är nojjor, utan faktiskt sanningssagor och att jag faktiskt är för stor för ponnyer?
 
Vet att jag börjar bli tjatig i den här tråden, men aja... :angel:

Ska eventuellt få rida ponny i sommar. Vet inte vad det blir för ponny än, men (antagligen) antingen en grov maxad C- eller D-ponny av något slag. Ridningen skulle i så fall bestå av typ uteritter, dressyr på LC-LB nivå och hoppning på kanske cavaletti-nivå.

Men, jag är helt övertygad om att jag kommer bryta ryggen av den/dylikt. Vet inte varför jag plötsligt börjat nojja, men är säker på att jag kommer skada den med min storlek. Det kan liksom inte vara nyttigt att stora jag rider en så liten häst (ponny) inbillar jag mig. Särskilt inte när det inte är min häst så känns det inte alls bra. Visst, jag är absolut inte stor eller tjock så, men det känns ändå konstigt/fel på något sätt :(

Är då alltså 162 cm/ca. 55 kg stor.

Snälla, kan någon av er buke-expert övertyga mig om att så inte är fallet? :up:
Eller är det bara att inse mina nojjor inte bara är nojjor, utan faktiskt sanningssagor och att jag faktiskt är för stor för ponnyer?

Äh men lägg av människa! ;) Herregud, du är självklart inte för tung, lååångt ifrån.
 
Vet att jag börjar bli tjatig i den här tråden, men aja... :angel:

Ska eventuellt få rida ponny i sommar. Vet inte vad det blir för ponny än, men (antagligen) antingen en grov maxad C- eller D-ponny av något slag. Ridningen skulle i så fall bestå av typ uteritter, dressyr på LC-LB nivå och hoppning på kanske cavaletti-nivå.

Men, jag är helt övertygad om att jag kommer bryta ryggen av den/dylikt. Vet inte varför jag plötsligt börjat nojja, men är säker på att jag kommer skada den med min storlek. Det kan liksom inte vara nyttigt att stora jag rider en så liten häst (ponny) inbillar jag mig. Särskilt inte när det inte är min häst så känns det inte alls bra. Visst, jag är absolut inte stor eller tjock så, men det känns ändå konstigt/fel på något sätt :(

Är då alltså 162 cm/ca. 55 kg stor.

Snälla, kan någon av er buke-expert övertyga mig om att så inte är fallet? :up:
Eller är det bara att inse mina nojjor inte bara är nojjor, utan faktiskt sanningssagor och att jag faktiskt är för stor för ponnyer?
Vilken vikt och längd tycker du är lagom för en c/d ponny om du är för stor?

30-40 för c-ponny och 40-50 för d-ponny eller? Så att normalviktiga och normal långa 15-åringar många gånger bör gå över till storhäst?
 
Vet att jag börjar bli tjatig i den här tråden, men aja... :angel:

Ska eventuellt få rida ponny i sommar. Vet inte vad det blir för ponny än, men (antagligen) antingen en grov maxad C- eller D-ponny av något slag. Ridningen skulle i så fall bestå av typ uteritter, dressyr på LC-LB nivå och hoppning på kanske cavaletti-nivå.

Men, jag är helt övertygad om att jag kommer bryta ryggen av den/dylikt. Vet inte varför jag plötsligt börjat nojja, men är säker på att jag kommer skada den med min storlek. Det kan liksom inte vara nyttigt att stora jag rider en så liten häst (ponny) inbillar jag mig. Särskilt inte när det inte är min häst så känns det inte alls bra. Visst, jag är absolut inte stor eller tjock så, men det känns ändå konstigt/fel på något sätt :(

Är då alltså 162 cm/ca. 55 kg stor.

Snälla, kan någon av er buke-expert övertyga mig om att så inte är fallet? :up:
Eller är det bara att inse mina nojjor inte bara är nojjor, utan faktiskt sanningssagor och att jag faktiskt är för stor för ponnyer?

Om du tittar på mina bilder ovan på denna sida så rider jag mammas D-ponny 147 cm och min Arab 149 cm och jag väger 72-75 kg så du behöver inte oroa dig över 55 kg. Jag vägde 68 när jag tävlade distans på min 145 D-Ponny, aldrig en hälta eller spändhet, ryggont eller annat. Det handlar inte bara om vad man väger (även om jag själv så klart kämpat med vikten i flera år) utan också hur man rider, att man varierar, tänker på att jobba hästen. Fick jag själv bestämma skulle jag ju så klart gå ner 10-15 kg men det går trögt, dock fungerar det bra ändå har aldrig haft en häst som varit skadad pga hälta eller ont i ryggen. Jag varierar ridningen med tömkörning, longering, klättra i skogen, olika underlag osv.

Kan ju även nämna att inom distansen så är den UNDRE viktgränsen på högre klasser 75 kg och då är det små nätta hästar i regel som går fram i terräng i 12-16 mil.

Mitt tips till dig är att lyssna på hästen/ Ponnyn välj den storlek av häst som du känner dig bekväm med och strunta i vad andra säger (eller vad du tror andra säger) ;) Lycka till!
 
Vet att jag börjar bli tjatig i den här tråden, men aja... :angel:

Ska eventuellt få rida ponny i sommar. Vet inte vad det blir för ponny än, men (antagligen) antingen en grov maxad C- eller D-ponny av något slag. Ridningen skulle i så fall bestå av typ uteritter, dressyr på LC-LB nivå och hoppning på kanske cavaletti-nivå.

Men, jag är helt övertygad om att jag kommer bryta ryggen av den/dylikt. Vet inte varför jag plötsligt börjat nojja, men är säker på att jag kommer skada den med min storlek. Det kan liksom inte vara nyttigt att stora jag rider en så liten häst (ponny) inbillar jag mig. Särskilt inte när det inte är min häst så känns det inte alls bra. Visst, jag är absolut inte stor eller tjock så, men det känns ändå konstigt/fel på något sätt :(

Är då alltså 162 cm/ca. 55 kg stor.

Snälla, kan någon av er buke-expert övertyga mig om att så inte är fallet? :up:
Eller är det bara att inse mina nojjor inte bara är nojjor, utan faktiskt sanningssagor och att jag faktiskt är för stor för ponnyer?
Både din längd och din vikt hade varit godkänd för tävling i monté (travridning) på B-ponny. Behöver du övertygas mer?
 
@hier - Tack, jo du har ju så rätt! :)
@Lobelia - Jag har ju tyvärr levt i en verklighet där det du just skrev varit normativt, vilket gett mig hjärnspöken tyvärr :(
@LFreddy - Läste det nu! Oj :o 75 kg för att tävla i distans alltså? Kan säga att du verkligen inte ser ut att väga 75 kg heller! Kanske 60 på sin höjd ;)
@ameo - Herre min gud! :eek: Nej, då ska jag nog inte oroa mig :D
 
Tur att jag hittade denna tråd då, höll på att göra en ny för att kolla vad folk tycker angående min längd och vikt på min nuvarande häst. Aja, i alla fall så är jag drygt 168 cm lång och väger 60 kg. Min ungponny (new forest) är exakt 148 cm hög och ganska normalt byggd, varken lång eller kort i ryggen osv. Jag har tidigare ridit dressyr men har tröttnat så in i norden, så nu funderar jag på om hoppning skulle vara något. Men... då kommer man ju att tänka på om det verkligen är lämpligt. 168 är visserligen inte långt, men 60 kg kanske är på gränsen till för mycket? Han har för tillfället inte så mycket muskler, eller rättare sagt "normalt" för en normalpresterande häst. Vad tycker ni? Detta känns så viktigt eftersom min ponny endast är 7 år och går något fel kan ju det påverka hela hans liv.
 
Tur att jag hittade denna tråd då, höll på att göra en ny för att kolla vad folk tycker angående min längd och vikt på min nuvarande häst. Aja, i alla fall så är jag drygt 168 cm lång och väger 60 kg. Min ungponny (new forest) är exakt 148 cm hög och ganska normalt byggd, varken lång eller kort i ryggen osv. Jag har tidigare ridit dressyr men har tröttnat så in i norden, så nu funderar jag på om hoppning skulle vara något. Men... då kommer man ju att tänka på om det verkligen är lämpligt. 168 är visserligen inte långt, men 60 kg kanske är på gränsen till för mycket? Han har för tillfället inte så mycket muskler, eller rättare sagt "normalt" för en normalpresterande häst. Vad tycker ni? Detta känns så viktigt eftersom min ponny endast är 7 år och går något fel kan ju det påverka hela hans liv.

Varför läser ingen tidigare frågor?
Om ponnyn inte är sjuk, har exteriöra avvikelser så är du liksom inte på gränsen - vem ska rida småponnyer om man är för stor om man är knappt 170 på en maxad normalbyggd D-ponny?

En 7-årig ponny/häst räknas som vuxen och är normalt sett färdigväxt men man får anpassa arbetet efter kondition/muskler som med alla hästar.
 
Varför läser ingen tidigare frågor?
Om ponnyn inte är sjuk, har exteriöra avvikelser så är du liksom inte på gränsen - vem ska rida småponnyer om man är för stor om man är knappt 170 på en maxad normalbyggd D-ponny?

En 7-årig ponny/häst räknas som vuxen och är normalt sett färdigväxt men man får anpassa arbetet efter kondition/muskler som med alla hästar.

Fast jag tror att det finns en anledning till att hästar slutmätes vid 8 års ålder, eftersom det är då dom garanterat har växt klart. Men jag förstår vad du menar, men jag letade igenom tråden för att hitta något som passade in på mig och min häst men jag fann ingen. Ha googlat tidigare och vissa anser att det är på gränsen till för mycket, tyvärr.
 
@Tropic Då har du letat dåligt. Jag har säkert lagt in tio bilder på mig och mina ponnier. Jag är också 168cm och väger 60kg. Mina ponnier är 141cm resp 144cm.

Den lilla ponnyn:
10926_10205233760475473_5587124448807595046_n.jpg


Den lite större ponnyn:
1012390_10204015601222253_259289710277601230_n.jpg
 
@Tropic Då har du letat dåligt. Jag har säkert lagt in tio bilder på mig och mina ponnier. Jag är också 168cm och väger 60kg. Mina ponnier är 141cm resp 144cm.

Den lilla ponnyn:
10926_10205233760475473_5587124448807595046_n.jpg


Den lite större ponnyn:
1012390_10204015601222253_259289710277601230_n.jpg

Har dock fortfarande ännu inte fått svar på min fråga.. Jag undrade hur det skulle funka ihop med hoppning, för enligt min mening är det ju absolut på gränsen. Stor skillnad på dressyr och hoppning.
 
Tur att jag hittade denna tråd då, höll på att göra en ny för att kolla vad folk tycker angående min längd och vikt på min nuvarande häst. Aja, i alla fall så är jag drygt 168 cm lång och väger 60 kg. Min ungponny (new forest) är exakt 148 cm hög och ganska normalt byggd, varken lång eller kort i ryggen osv. Jag har tidigare ridit dressyr men har tröttnat så in i norden, så nu funderar jag på om hoppning skulle vara något. Men... då kommer man ju att tänka på om det verkligen är lämpligt. 168 är visserligen inte långt, men 60 kg kanske är på gränsen till för mycket? Han har för tillfället inte så mycket muskler, eller rättare sagt "normalt" för en normalpresterande häst. Vad tycker ni? Detta känns så viktigt eftersom min ponny endast är 7 år och går något fel kan ju det påverka hela hans liv.
Om du tittar lite på ponnyhopptävlingar på alla nivåer kommer du att se att där finns gott om ryttare som definitivt väger över 60 kg. Även på c-ponnyer. Och unghäst är han ju knappt längre, så eftersom du säger att han är normalbyggd så är det ju inga problem alls.

Jag tror förresten att jag var uppe i nära 60 kg, i alla fall 55-57 sista tiden jag hoppade c-ponny. Då tävlade jag både hoppning och fälttävlan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 015
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 995
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp