Längd- och vikttråd

Förra sommaren motionerade jag en spinkig welsh part-bred med en mankhöjd på ca 135. Själv är jag flaggstången själv; ca 174 cm, med en vikt på ca 55kg. Jag är alltså väldigt lätt, och har alltid varit - är väldigt tunn i byggnaden så att säga. På samma gång motionerade jag en islandshäst som också var i ungefär samma storlek, men dock grövre (eftersom det trots allt var en islandshäst). Jag kände mig alltid väldigt lång på bägge två, och har bestämt mig att så gott som sluta rida welshen (i så fall bara korta turer), eftersom jag helt enkelt kände att det var fel. Istället kör vi markträning på ridbanan och går promenader i skogen. Islandshästen har jag inte ridit på länge, då sadeln till den hästen gör att jag känner mig som en 80-åring med höft och knäproblem (gör så ont att jag vill gråta) efter bara en timme i sadeln. Sadeln är helt enkelt inte gjord för mitt arsle eller mina långa och taniga ben.

Det värsta med welshen var att dens egna sadel var för liten för mig, knäna stack ut utanför/nedanför sadeln. Helt galet. (se bild: mig med reflexväst). Så vi blev tvungna att försöka byta till oss en annan sadel. Welshen stod uppstallad hos en tjej som ägde fler islandshästar tidigare, och hade därmed en extra islandshästsadel som vi prövade. Sadeln passade så pass bra att vi använde den en tid, tills jag började ana att den tryckte aningen på bogpartiet och trängde stackaren. Därefter bytte vi tillbaka till ponnysadeln, och vips var hästen mer lös i stegen igen.

Nu undrar jag dock ändå. Vad tycker ni om detta, även om jag gjort mitt beslut att inte rida welshen längre.

Här är bilder på både mig på welshen och mig på islandshästen. Samt en liten galen bonus till sist. (haha...usch...nästan tortyr..)

Också en tredje och fjärde bild på jag och gänget. Islandshästen i mitten (på gängbilden) är samma islandshäst som jag red förra året. Shettisen till vänster har varit med på ett antal turer också, och nu som då har det blivit jag som varit tvungen att rida den. (Högra bilden av mig på shettisen). Shettisen är dock överväxt och väldigt grov i benbyggnaden. (lika tjock benbyggnad som islandshästen när vi mätt). Oftast har vi turats om att rida shettisen när den varit med, men när det blir min tur leder jag den oftast - speciellt på hårdare underlag).

I år har jag dock nu dragit gränsen. Inga fler ponnyer under 140cm.

Ni får säga exakt vad ni tycker. Problemet med att inte ha egen häst är att man får nöja sig vad man lyckas få tag i. Men denna sommar sätter jag gränsen på mankhöjd i alla fall. Alla andra i min omgivning anser att jag ska fortsätta (både ägare och vänner), men jag ser verkligen inte vitsen i att fortsätta med att rida för små hästar.

Islandshästen hade jag ju kunnat fortsätta rida på om sadeln hade passat mig bättre.

2014-08-22-2319_53f7a5ddddf2b33ba6de1a79.jpg

Ponnysadeln och welshen. (med en alldeles för stor reflexväst vilket gör att jag ser större ut)

eros5_53c59d85e087c321e843c00e.jpg

Jag på welshen igen (denna gång med islandshästsadel)



byr3_53c58c8488e59db28e067064.jpg

Jag på islandshästen (i sadeln som gärna ville tortera mig).

vi_533d24e3ddf2b32ac8941a4e.jpg

(vänster) Jag på den vita islandshästen, mina vänner på shettisen och den mörka islandshästen.
(höger) Jag på shettisen.... aldrig mer.
 
Jag är 169 cm lång. Kollar nu på en häst som kommer hamna runt 155 cm. (151 nu och är 3 år) Jag vill hoppa de högre klasserna men är osäker på om jag kommer se för lång ut på henne. Vad tror ni? Har ingen bild just nu men förhoppningsvis nästa vecka :)
 
Häst; Arabvalack 155 cm, grövre typ.

Ryttare; 196 cm man på 90 kg.

Kontinuitet; Lättare uteritter tre-fem gånger per år.

Den är svårare! vet fortfarande inte vad jag skall tycka.
Att han är för lång är ju solklart, men det kvittar i skogen.
Hästen beter sig tydligen normalt under ritten, lika glad och pigg som vanligt.
Den visar heller inga tecken på överansträngning dagarna efter.
 
Jag är 169 cm lång. Kollar nu på en häst som kommer hamna runt 155 cm. (151 nu och är 3 år) Jag vill hoppa de högre klasserna men är osäker på om jag kommer se för lång ut på henne. Vad tror ni? Har ingen bild just nu men förhoppningsvis nästa vecka :)

Är 173 cm / 60 kg och jag letade häst i vinter.
Hittade ett sto på 163cm som var nätt i typen. Hon var alldeles för liten, i hela kroppen. Kort och späd. Kändes mer som att rida en ädel D-ponny när jag provred. Supertrist eftersom jag verkligen gillade henne!

Ett annat sto var 161 cm. Där ringde ägaren mig innan jag åkte hemifrån bara för att kolla hur lång jag var.
När jag svarade tyckte hon att det var bäst att jag inte åkte, för att hon var säker på att jag skulle uppleva hästen som för liten.

Så för att svara på din fråga; det beror på vad hästen har för kroppsbyggnad.
Jag tycker personligen att det är viktigare med känslan från ryggen om du skall ha den som hopphäst.
Skall man ha den mer till dressyr kan jag känna att det blir viktigare med shyssta proportioner, eftersom du dels länger lädrena ett par hål och dessutom bli bedömd efter intrycket ni ger som eqipage. :)
 
Häst; Arabvalack 155 cm, grövre typ.

Ryttare; 196 cm man på 90 kg.

Kontinuitet; Lättare uteritter tre-fem gånger per år.

Den är svårare! vet fortfarande inte vad jag skall tycka.
Att han är för lång är ju solklart, men det kvittar i skogen.
Hästen beter sig tydligen normalt under ritten, lika glad och pigg som vanligt.
Den visar heller inga tecken på överansträngning dagarna efter.
Araber brukar vara starka och ha kort rygg. Om hästen klarar det är omöjligt att säga via ett diskussionsinlägg, går man på det du skriver funkar det bra, om jag skulle tyckt det om jag sett ekipaget är en helt annan fråga.

Om ryttaren är för lång eller inte är mest estetisk och en smaksak så länge hästen klarar av att bära upp ryttaren.
 
Hejsan. Jag kollar på ett halvblodssto 163 cm, vet inte om byggnad än. Jag, 177 cm 60 kg ska rida ca varje dag, och min pappa 186 cm och 95 kg ska kanske rida en gång i månad ca. Tror ni detta skulle funka?
hmm.jpg

Här rider jag en 154 cm hög häst (bruna) och min pappa en 165 cm häst (fuxen)
file:///C:/Users/matsod1/Pictures/hmm.jpg
 
Hejsan. Jag kollar på ett halvblodssto 163 cm, vet inte om byggnad än. Jag, 177 cm 60 kg ska rida ca varje dag, och min pappa 186 cm och 95 kg ska kanske rida en gång i månad ca. Tror ni detta skulle funka?
hmm.jpg

Här rider jag en 154 cm hög häst (bruna) och min pappa en 165 cm häst (fuxen)
file:///C:/Users/matsod1/Pictures/hmm.jpg
Är det något fel på din häst?

Om inte så är det väl bara att testa och se, verkar hästen tycka det är okej så är det säkert det.
 
Häst; Arabvalack 155 cm, grövre typ.

Ryttare; 196 cm man på 90 kg.

Kontinuitet; Lättare uteritter tre-fem gånger per år.

Den är svårare! vet fortfarande inte vad jag skall tycka.
Att han är för lång är ju solklart, men det kvittar i skogen.
Hästen beter sig tydligen normalt under ritten, lika glad och pigg som vanligt.
Den visar heller inga tecken på överansträngning dagarna efter.

Om hästen är lika pigg och glad som vanligt och inte verkar besvärad så är det nog ingen fara.
Det verkar ju handla om väldigt få gånger per år också, jag läste först att han red 3-5 gånger i veckan och tänkte att det lät kanske lite väl stort för så mycket ridning, men några gånger om året lär ju inte vara några problem så länge hästen har kondition och muskler.
 
Förra sommaren motionerade jag en spinkig welsh part-bred med en mankhöjd på ca 135. Själv är jag flaggstången själv; ca 174 cm, med en vikt på ca 55kg. Jag är alltså väldigt lätt, och har alltid varit - är väldigt tunn i byggnaden så att säga. På samma gång motionerade jag en islandshäst som också var i ungefär samma storlek, men dock grövre (eftersom det trots allt var en islandshäst). Jag kände mig alltid väldigt lång på bägge två, och har bestämt mig att så gott som sluta rida welshen (i så fall bara korta turer), eftersom jag helt enkelt kände att det var fel. Istället kör vi markträning på ridbanan och går promenader i skogen. Islandshästen har jag inte ridit på länge, då sadeln till den hästen gör att jag känner mig som en 80-åring med höft och knäproblem (gör så ont att jag vill gråta) efter bara en timme i sadeln. Sadeln är helt enkelt inte gjord för mitt arsle eller mina långa och taniga ben.

Det värsta med welshen var att dens egna sadel var för liten för mig, knäna stack ut utanför/nedanför sadeln. Helt galet. (se bild: mig med reflexväst). Så vi blev tvungna att försöka byta till oss en annan sadel. Welshen stod uppstallad hos en tjej som ägde fler islandshästar tidigare, och hade därmed en extra islandshästsadel som vi prövade. Sadeln passade så pass bra att vi använde den en tid, tills jag började ana att den tryckte aningen på bogpartiet och trängde stackaren. Därefter bytte vi tillbaka till ponnysadeln, och vips var hästen mer lös i stegen igen.

Nu undrar jag dock ändå. Vad tycker ni om detta, även om jag gjort mitt beslut att inte rida welshen längre.

Här är bilder på både mig på welshen och mig på islandshästen. Samt en liten galen bonus till sist. (haha...usch...nästan tortyr..)

Också en tredje och fjärde bild på jag och gänget. Islandshästen i mitten (på gängbilden) är samma islandshäst som jag red förra året. Shettisen till vänster har varit med på ett antal turer också, och nu som då har det blivit jag som varit tvungen att rida den. (Högra bilden av mig på shettisen). Shettisen är dock överväxt och väldigt grov i benbyggnaden. (lika tjock benbyggnad som islandshästen när vi mätt). Oftast har vi turats om att rida shettisen när den varit med, men när det blir min tur leder jag den oftast - speciellt på hårdare underlag).

I år har jag dock nu dragit gränsen. Inga fler ponnyer under 140cm.

Ni får säga exakt vad ni tycker. Problemet med att inte ha egen häst är att man får nöja sig vad man lyckas få tag i. Men denna sommar sätter jag gränsen på mankhöjd i alla fall. Alla andra i min omgivning anser att jag ska fortsätta (både ägare och vänner), men jag ser verkligen inte vitsen i att fortsätta med att rida för små hästar.

Islandshästen hade jag ju kunnat fortsätta rida på om sadeln hade passat mig bättre.

2014-08-22-2319_53f7a5ddddf2b33ba6de1a79.jpg

Ponnysadeln och welshen. (med en alldeles för stor reflexväst vilket gör att jag ser större ut)

eros5_53c59d85e087c321e843c00e.jpg

Jag på welshen igen (denna gång med islandshästsadel)



byr3_53c58c8488e59db28e067064.jpg

Jag på islandshästen (i sadeln som gärna ville tortera mig).

vi_533d24e3ddf2b32ac8941a4e.jpg

(vänster) Jag på den vita islandshästen, mina vänner på shettisen och den mörka islandshästen.
(höger) Jag på shettisen.... aldrig mer.

Rid!
Gäller det ren nöjesridning ser jag inga konstigheter med varken welshen eller islänningen. Man ser väldigt tydligt att du inte är för tung för hästen, vilket gör att man inte lägger så mycket fokus på din längd.
Har du bekvämligheten att välja och enbart rida större hästar så skall du ju avstå, om de nu är det du vill, också om du känner att det blir svajjit rent balansmässigt i arbetet, som vissa långisar kan känna ibland. Där påverkar ju din längd ridningen, men enbart där.

Hade varit kul att se dig i hoppsadel, där hade du kunnat lura bort den del av din längd ;)
 
En undran.
Jag är 172 cm lång och väger mellan 72-74 kg. Ibland väger jag lite mer än så..
Jag har nu en liten islänning, som har orkat bra, jag känner mej inte för stor men inser att jag nog kanske är det.
OM jag skaffar ny häst, har jag funderat på större isis, eller eventuellt en liten stor häst. Tycker dock att allt över 150 är enormt...MÅSTE hästen, med tanke på min vikt vara HÖG? gillar mindre, men rejäla hästar.. Så en stor fjording, en estnisk häst, eller nåt runt 145-150 skulle jag trovas bäst med.. Vad tycker ni?
 
En undran.
Jag är 172 cm lång och väger mellan 72-74 kg. Ibland väger jag lite mer än så..
Jag har nu en liten islänning, som har orkat bra, jag känner mej inte för stor men inser att jag nog kanske är det.
OM jag skaffar ny häst, har jag funderat på större isis, eller eventuellt en liten stor häst. Tycker dock att allt över 150 är enormt...MÅSTE hästen, med tanke på min vikt vara HÖG? gillar mindre, men rejäla hästar.. Så en stor fjording, en estnisk häst, eller nåt runt 145-150 skulle jag trovas bäst med.. Vad tycker ni?

Hästens förmåga att bära vikt har mer att göra med hur hästen är byggd än hur hög den är, själv väger jag som du och rider Araber och Nordsvenskar, den minsta hästen är 149 och den största 153 det känns lagom dock är jag inte så lång 164 cm men jag tycker att hästarna i regel påverkas mer av en lång ryttare pga balansen än av vikten. Jag tycker det har gått ngt slags hysteri i hur stora hästar man behöver sen ska man titta till vilka hästar som har rygg problem tycker jag det verkar vara de höga tunna halvbloden/fullbloden som tar mest stryk och inte de små kvadratiska hästarna :cool:
 
Jag är 160cm väger 65kg och rider en ung ponny (6år) hästen är 138cm (ungefär) är jag för stor/lång?
Ponnyn är ganska smäcker och har en ungponnys kropp
 
Jag har kommit fram till att min smärtgräns för när en ryttare börjar se tokigt lång ut är ponnyns/hästens mankhöjd + 30-35 cm. Däröver tycker jag i princip aldrig att det ser okej ut, alls. Därmed inte sagt att det är där gränsen går för vad som är skadligt för hästen. Och givetvis varierar det beroende på hur häst och ryttare ser ut och kan, men där vid 30-35 cm över hästens storlek börjar det i alla fall se fel ut för mig.
 
Jag är 165cm lång och väger ca 60kg är det okej att rida c-ponny? Kan själv känna att det är lite på gränsen.
 
känner du dig för stor? Låt bli att rida den...
I min värld hade det inte varit några problem att låta dig rida en c-ponny.
 
Jag är 160cm väger 65kg och rider en ung ponny (6år) hästen är 138cm (ungefär) är jag för stor/lång?
Ponnyn är ganska smäcker och har en ungponnys kropp
Det beror väl lite på vad du gör med hästen och hur du rider, handlar det om en stunds dressyr en gång i veckan eller hoppning och obalanserade uteritter i fri form dagligen? Om ponnyn var kraftig och välmusklad skulle det säkert gå bra med vad som helst, nu tänker jag mig att du kanske ligger lite på gränsen viktmässigt? Men som du säkert har märkt går ju åsikterna väldigt mycket isär om detta :).
 
Hej!
Jag är 160 cm lång och väger knappt 50 kg. Skulle det gå för mig att rida en welsh mountain på ca 120 cm? Hon är i ganska bra kondition men har just fått föl. Någon som har en åsikt?
 
Det låter lite konstigt att den nyss fått föl och ändå är i bra kondition? eller du menar kanske bara att hon är i bra skick?
Annars tycker jag att du längd och viktmässigt är på gränsen. Ska du rida 2-3 ggr i veckan så Ok, men varje dag kanske är för mycket? svårt att säga, kvävs nästan en bild :)
Storleksmässigt hade du gärna fått rida mitt lilla wmsto ett par gånger i veckan.
 
- KL -

Till att börja med:
Min förståelse av "perfekt storlek" - 162 cm/ca. 55 kg ryttare och halvgrov 162 cm häst :love:
(Hur det ser ut i verkligheten kan beskådas några rader längre ner!)

Sen:
- Bara rent hypotetiskt -
Vad skulle ni sätta för max längd/vikt på nyss nämnda häst?
Han är 162 cm i mkh och väger troligtvis 500-550 kg.
Irish Sport Horse eller möjligen korsning Connemara/Irish Draught. Halvgrov i typ.
Har tidigare blivit riden av normalstor man (ca. 180 cm/80 kg??) utan några som helsta problem.

Spontant skulle jag vilja säga såhär:
(Givetvis beror det ju på balans/inte balans, ridvana/inte ridvana osv. men bara lite generellt sett).
Om han motförmodan skulle börja protestera över min längd/vikt, då är det djursjukhuset nästa, pronto.
Inte heller min mamma, som ridit i 20 år tidigare och är 172 cm/ca. 65 kg, skulle jag tveka på att slänga upp.
Däremot skulle min pappa, 192 cm/ca. 110 kg, inte ens få skritta på honom, då är jag rädd att han går av i två delar eller något...
Inte för att det skulle hända då han är hästallergisk, men om man ser till storleken.

Spontant skulle jag säga att max storlek på ryttare kanske borde vara kring 170 cm/70 kg om denne är orutinerad, och runt 185 cm/85 kg om den är mer rutinerad/kan rida.

Vad säger ni buke-experter? :)

Bild på mig och min prins :love:
11167660_678034385653230_5982613605923677526_n.jpg

* Är medveten om var mina hälar (inte) är någonstans :grin: *
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 941
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp