Längd- och vikttråd

- KL -

Till att börja med:
Min förståelse av "perfekt storlek" - 162 cm/ca. 55 kg ryttare och halvgrov 162 cm häst :love:
(Hur det ser ut i verkligheten kan beskådas några rader längre ner!)

Sen:
- Bara rent hypotetiskt -
Vad skulle ni sätta för max längd/vikt på nyss nämnda häst?
Han är 162 cm i mkh och väger troligtvis 500-550 kg.
Irish Sport Horse eller möjligen korsning Connemara/Irish Draught. Halvgrov i typ.
Har tidigare blivit riden av normalstor man (ca. 180 cm/80 kg??) utan några som helsta problem.

Spontant skulle jag vilja säga såhär:
(Givetvis beror det ju på balans/inte balans, ridvana/inte ridvana osv. men bara lite generellt sett).
Om han motförmodan skulle börja protestera över min längd/vikt, då är det djursjukhuset nästa, pronto.
Inte heller min mamma, som ridit i 20 år tidigare och är 172 cm/ca. 65 kg, skulle jag tveka på att slänga upp.
Däremot skulle min pappa, 192 cm/ca. 110 kg, inte ens få skritta på honom, då är jag rädd att han går av i två delar eller något...
Inte för att det skulle hända då han är hästallergisk, men om man ser till storleken.

Spontant skulle jag säga att max storlek på ryttare kanske borde vara kring 170 cm/70 kg om denne är orutinerad, och runt 185 cm/85 kg om den är mer rutinerad/kan rida.

Vad säger ni buke-experter? :)

Bild på mig och min prins :love:
11167660_678034385653230_5982613605923677526_n.jpg

* Är medveten om var mina hälar (inte) är någonstans :grin: *



Din pappa på 110 kg kan säkerligen skritta runt lite på den om han nu skulle vilja det. Hästen är ju ganska djup i bålen och ser stadig ut, även om 162 inte är så högt över manken. Jag gillar irländarna när de kommer i det formatet, de är ofta stabila och käcka allroundridhästar.

Återkommande ridträning kanske 90 kg någonstans... Det är ju skillnad på ett skrangligt halvblod/fullblod med lång rygg, de är känsligare.
 
- KL -

Till att börja med:
Min förståelse av "perfekt storlek" - 162 cm/ca. 55 kg ryttare och halvgrov 162 cm häst :love:
(Hur det ser ut i verkligheten kan beskådas några rader längre ner!)

Sen:
- Bara rent hypotetiskt -
Vad skulle ni sätta för max längd/vikt på nyss nämnda häst?
Han är 162 cm i mkh och väger troligtvis 500-550 kg.
Irish Sport Horse eller möjligen korsning Connemara/Irish Draught. Halvgrov i typ.
Har tidigare blivit riden av normalstor man (ca. 180 cm/80 kg??) utan några som helsta problem.

Spontant skulle jag vilja säga såhär:
(Givetvis beror det ju på balans/inte balans, ridvana/inte ridvana osv. men bara lite generellt sett).
Om han motförmodan skulle börja protestera över min längd/vikt, då är det djursjukhuset nästa, pronto.
Inte heller min mamma, som ridit i 20 år tidigare och är 172 cm/ca. 65 kg, skulle jag tveka på att slänga upp.
Däremot skulle min pappa, 192 cm/ca. 110 kg, inte ens få skritta på honom, då är jag rädd att han går av i två delar eller något...
Inte för att det skulle hända då han är hästallergisk, men om man ser till storleken.

Spontant skulle jag säga att max storlek på ryttare kanske borde vara kring 170 cm/70 kg om denne är orutinerad, och runt 185 cm/85 kg om den är mer rutinerad/kan rida.

Vad säger ni buke-experter? :)

Bild på mig och min prins :love:
11167660_678034385653230_5982613605923677526_n.jpg

* Är medveten om var mina hälar (inte) är någonstans :grin: *

Max 170 cm på en så stor häst? Varför?
 
Jag är nästan 170 cm och kommer nog tacka ja till en häst som kommer landa på ca 155 cm. Självklart borde jag ha en större häst men jag är van vid min D-ponny så sålänge jag känner att balansen känns bra så kommer jag fortsätta att satsa på den hästen :)
 
- KL -

Till att börja med:
Min förståelse av "perfekt storlek" - 162 cm/ca. 55 kg ryttare och halvgrov 162 cm häst :love:
Perfekt storlek är den man trivs med. Väger man 55 kg och är 162 lång är förmodligen allt från c-ponnyer och upp till 170 eller så perfekt, kanske till och med större, men inte alla individer. Känns hästen lagom så är den förmodligen "perfekt storlek" oavsett mankhöjd.
 
Det är såpass? :eek: Jag var själv inne och spånade på större C-ponny. :p
De har sänkt gränsen något nu, men den första viktgränsen som infördes för monté på B-ponny var 65 kg inkl sadeln. Och då ska man komma ihåg att det i monté rids ganska fort...
 
Där ser man, alltid lär man sig något nytt. Dock tror jag nog min längd är i vägen, är 176cm lång, skulle nog se rätt kul ut på en kraftig B-ponny tror jag. :p
 
hej! Jag har en ponny som växt över gränsen och är nu 155 cm och jag är inte särskilt lång ca 163 och väger kanske runt 50 kg + har en bild där ni kanske kan skriva vad ni tycker? Vill bara ha ett kort ja eller nej svar. Tack!

Det är inte att jag känner mig jätte lång men man undrar ju vad andra tycker :)

Hoppas ni kan se bilden!

2niryqc.jpg
 
Självklart inte, haha. Min häst var 152 cm när vi köpte honom och han växer väl någon cm till, och jag är 168 och når inte ens under hans mage med sträckta ben.;)
 
Där ser man, alltid lär man sig något nytt. Dock tror jag nog min längd är i vägen, är 176cm lång, skulle nog se rätt kul ut på en kraftig B-ponny tror jag. :p
Sant.
Man har idag begränsat både längd och vikt för att ge en likvärdig bedömning om vad som är proportionerliga ekipage oavsett vilken travbana man tävlar på. Och där hade du varit stoppad från monte på B-ponny pga längden.
 
Jag är väl inte för stor för en maxad, grov och stark d-ponny. Är 160 cm lång och väger mellan 50-55 kg, så är jag för stor?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 942
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 562
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp