Längd- och vikttråd

@Gloria95 nej gud nej, nej nej. En maxad och grov D-ponny i normalkondition brukar kunna bära ca 70-75 kg och kanske lite till utan problem, så du med din fjädervikt är lååångt ifrån något problem ;)

/hier, som med sina 75 kg ibland fick rida till D-ponnyer på ridskolan som tonåring (och en grov C-ponny). De gick inte av på mitten :angel:
 
Okej, om jag tänker efter så kan jag få rida (går även på ridskola) en normal stor men grov c-ponny ibland och ahh, han verkar inte precis ha problem med det, så hehe ahh ;) Tack så hemskt mycket för ditt svar hier, jätte snällt nu slipper jag oroa mig :grin:
 
Okej, nu slipper jag oroa mig :bow: Jag tror inte jag kommer väga super mycket mer heller (är bara 12 år) för jag har växt rätt snabbt och är nästan färdigväxt. Kommer väl kanske upp i mellan 65-70 kg max när jag växt klart helt, men absolut inte mer!
 
Jag vet inte om det här är rätt ställe för min fundering eller om det passar bättre nånannanstans, men jag provar här :)

Jag rider, tävlar, andas och lever islandshäst. Jag är en vuxen ryttare som älskar ponnyer, därav mitt val ;) Trots att jag är ganska "stor" (egentligen inte, men i förhållande till att jag trivs bäst på ponnyer) med mina 175 cm/70 kg (bör ligga på 67 kg...) så känner jag mig mest hemma på mindre hästar. Islandshästarna jag rider regelbundet är 137-145 cm i mkh ungefär, de mindre känns lite små om jag nyss ridit en av de större men annars inga problem.

Anyway, jag tänkte inte berätta hela mitt hästliv här ;) Utan jag har en ganska enkel fråga. Om jag skulle vilja rida/köpa en annan häst, vad skulle jag kunna titta på då?
Jag vill ha något som inte är för stort (helst ponnystorlek) och som jag kan både rida dressyr, rida ut, och hoppa lite (lågt, jag är höjdrädd...) med. Jag skulle säga att jag är en hyfsat god ryttare med bra balans.
När jag red ridskolehästar för några år sedan (jag red alltså inte på ridskolan, men red deras hästar privat) fick jag rida i stort sett alla d-ponnyer och några av c-ponnyerna. De som kändes bäst att sitta på var de större d-ponnyerna och en maxad, rejäl c-ponny.

Vad finns det för raser jag kan titta lite på, om jag i framtiden bestämmer mig för att byta ras?
Jag kommer själv på fjording, haflinger, welsh cob och connemara. En av ponnyerna jag red mycket på ridskolan var en d-ponny, korsning mellan engelskt fullblod och welsh. Helt underbar häst att rida, otroligt vacker och kändes förvånansvärt bra från ryggen, men en sån typ av korsning är väl egentligen alldeles för liten för en såpass stor ryttare som mig (för regelbunden ridning)?
 
KL

Är det någon här som i första hand skulle kolla på hur lång en person/hur långa ben denne har är för att avgöra hur mycket en människa kan bära? Personligen ser jag i första hand på hur personen är byggd, hur mycket muskler den personen har, om den är normalviktig först därefter så tittar jag på längden och det i kombination med hur man är byggd.

Kraftiga muskulösa personer brukar kunna bära mer, är de mycket småväxta så är det ett minus.
Klena personer brukar kunna bära mindre, är det mycket långa och framförallt har lång rygg så är det ett stort minus.

Jag kan inte föreställa mig att det är annorlunda på hästar, mankhöjden är en viktig bit, men kommer typ 3-4 på listan efter muskling, hull, hur hästen är byggd.

Klart att en fallabella klara mindre än en ardenner, men talar man om mer normala hästar, låt säga från 125-180 så borde mankhöjden inte vara avgörande utan vara bland det sista man tittar på.
 
KL

Är det någon här som i första hand skulle kolla på hur lång en person/hur långa ben denne har är för att avgöra hur mycket en människa kan bära? Personligen ser jag i första hand på hur personen är byggd, hur mycket muskler den personen har, om den är normalviktig först därefter så tittar jag på längden och det i kombination med hur man är byggd.

Kraftiga muskulösa personer brukar kunna bära mer, är de mycket småväxta så är det ett minus.
Klena personer brukar kunna bära mindre, är det mycket långa och framförallt har lång rygg så är det ett stort minus.

Jag kan inte föreställa mig att det är annorlunda på hästar, mankhöjden är en viktig bit, men kommer typ 3-4 på listan efter muskling, hull, hur hästen är byggd.

Klart att en fallabella klara mindre än en ardenner, men talar man om mer normala hästar, låt säga från 125-180 så borde mankhöjden inte vara avgörande utan vara bland det sista man tittar på.
Jag håller med och skulle nog lägga till "teknik" högst upp på listan tillsammans med byggnad och muskelmassa. HUR en häst bär sin ryttare är mycket avgörande, jag red under en period på en connemara som genom att jag långsamt byggde om henne för att tåla min vikt också lärde sig bära korrekt. Efter denna träning fick den en mycket bättre hoppteknik men sin ordinarie lilla ryttare.
 
Jag håller med och skulle nog lägga till "teknik" högst upp på listan tillsammans med byggnad och muskelmassa. HUR en häst bär sin ryttare är mycket avgörande, jag red under en period på en connemara som genom att jag långsamt byggde om henne för att tåla min vikt också lärde sig bära korrekt. Efter denna träning fick den en mycket bättre hoppteknik men sin ordinarie lilla ryttare.
Och så finns variabeln ryttaren skicklighet :)
 
skarmavbild_2015-05-06_kl_103933_5549d40b9606ee7edce31bec.png


Hej, vad tycker ni om längd och storlek på detta ekipage? Är det godkänd att kanske hoppa nån pay and jump och kanske nån lite avd B någon gång? Tror ryttaren väger ca 65 kg kanske. Ponnyn är Maxad C
 
Jag tror absolut det funkar bra! Ryttaren ser kanske lite lång ut men viktmässigt är det inga problem. Men annars tycker jag inte det är nåt problem, känns det bra för dig så tror jag det kommer funka bra på lite p&j's. Tycker ni ser ut som ett jätte fint ekipage! ;)
 
Jag tror absolut det funkar bra! Ryttaren ser kanske lite lång ut men viktmässigt är det inga problem. Men annars tycker jag inte det är nåt problem, känns det bra för dig så tror jag det kommer funka bra på lite p&j's. Tycker ni ser ut som ett jätte fint ekipage! ;)
Tack så mycket. :) Tyvärr ska hon åka tillbaka till sig ägare :(
 
Vad tycker ni om att en person som e 175 cm lång och väger 80 kg + sadelns vikt (7kg) rida ett medelgrovt vältränat kallblod (145cm i manken) dagligen?
 
Lite stor kanske... Beror ju mycket på hur välbalanserad man är och så. Jag tycke kanske hästen verkar lite för liten, men det är ju min åsikt ;) Jag vet faktiskt inte kan jag väl säga tror jag :confused:
 
Lite för lång är du kanske men det hade nästan behövts en bild för att avgöra. Om det känns som om ni är i balans när ni rider så är det inga problem men tänk på att det kan bli vingligt med en lång ryttare. Men såklart så beror det mycket på hur du rider och hur hästen är byggd. Du får helt enkelt testa och se om det känns bra! :up:
 
Hej!
Jag är 160 cm lång och väger knappt 50 kg. Skulle det gå för mig att rida en welsh mountain på ca 120 cm? Hon är i ganska bra kondition men har just fått föl. Någon som har en åsikt?

Det finns så många aspekter att ta hänsyn till när det gäller längd och vikt. Första är varför ska du rida denna lilla ponny? Vad är målet med det? Är du en duktig ryttare med god balans och rider en gång i veckan,typ, för att utbilda eller underhålla en utbildad ponny, ser jag egentligen inte att det skulle vara så farligt. Som med allt annat handlar det oftast om sunt förnuft, varför, och hur du ska rida är avgörande anser jag.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 943
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 563
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp