Längd- och vikttråd

En connemara någonstans mellan 145-155 cm i mkh, för allsidig ridning 5-6 dagar i veckan. Mestadels uteritter, dressyr och markarbete, lite lättare hoppning någon gång i veckan/varannan vecka.
Vad tror ni om en 175 cm/70 kg ryttare på en sån? Jag rider 1-3 hästar dagligen och springer några gånger i veckan, så har med andra ord bra kroppskontroll och bra balans. Är en helt okej ryttare.

Lite lång är jag medveten om, men är också medveten om att connemaror ofta bär upp en hel del och att jag, längdmässigt, KAN rida d-ponnyer (och även mindre) utan problem med balansen. Det är med andra ord mest vikten jag tänker på.
 
Vad jag vet så är connemara ändå en ras som tål en hel del vikt så jag tror inte det skulle vara ett problem så länge du inte går upp allt för mycket (75 kg skulle säkert också gå bra men inte mer) Så jag tror nog det ska funka! :up:
 
En connemara någonstans mellan 145-155 cm i mkh, för allsidig ridning 5-6 dagar i veckan. Mestadels uteritter, dressyr och markarbete, lite lättare hoppning någon gång i veckan/varannan vecka.
Vad tror ni om en 175 cm/70 kg ryttare på en sån? Jag rider 1-3 hästar dagligen och springer några gånger i veckan, så har med andra ord bra kroppskontroll och bra balans. Är en helt okej ryttare.

Lite lång är jag medveten om, men är också medveten om att connemaror ofta bär upp en hel del och att jag, längdmässigt, KAN rida d-ponnyer (och även mindre) utan problem med balansen. Det är med andra ord mest vikten jag tänker på.
Jag tror säkert att din vikt är helt okej, längden funkar säkert men är kanske inte optimal vid hoppning. Lyssna på hästen ;)

Däremot så säger varken löpning eller mängden ridning något om kroppskontrollen, eller inte mycket i vart fall.
 
Hej! Efter att jag har haft en foderhäst ska jag nu kolla på en egen häst. Jag är ungefär 165 cm och väger ungefär 60 kg, är det dags för mig att börja rida storhäst eller kan en maxad D-ponny passa nu och några år framåt? :)
 
Med dialog och vikt funkar en större c-ponny också. Köp det du vill ha. är du närmre 18 och vill tävla är det dock bättre med en stor häst.
 
Med dialog och vikt funkar en större c-ponny också. Köp det du vill ha. är du närmre 18 och vill tävla är det dock bättre med en stor häst.

Jag kan ju hålla med om att de flesta problem går att lösa bara man pratar om dem... men jag tror inte att en urväxt ponny är ett problem som bäst löses så :angel: ;)
 
Jag kan ju hålla med om att de flesta problem går att lösa bara man pratar om dem... men jag tror inte att en urväxt ponny är ett problem som bäst löses så :angel: ;)
Det var rättstavningsprogrammet som spelade mig ett spratt, synd att du inte lyckades inse det men vi har alla våra begåvningar :angel:
 
Jag är 158 cm lång, normal viktig, är det galet att rida en häst på 125 cm i mkh? ett russ/russ korsning.
Jag är ingen nybörjare, inge problem med balansen osv.
Ponnyn ska gå som sällskap till min häst, och är lite svår riden så yngre personer kan inte rida den. Så tänkte att jag kanske själv kunde rida den då jag är så kort, motions rida i skogen + lite dressyr på banan. Bak skygg så går inte att köra den...
 
Jag är lika lång som du och rider mitt 125-russ men håller mig till kortare turer för att inte nöta onödigt.

Tömkör och tar med som handhäst också.
 
Jag är 160 och rider mitt russ - enligt försäljaren ca 123cm i mankhöjd men jag tror hon är lite till. I början red jag mest dressyr men har faktiskt börjat hoppa mer, tyckte först jag var för lång för att hoppa och det blev obalanserat men bara ryttaren rätar upp sig och inte försöker "kura" ihop sig så verkar ponnyn tycka det är helt ok att hoppa :) Har hört från flera tränare att visst jag är kanske lite lång men absolut inte så de tycker att jag inte borde rida henne.
 
Jag köpte min ponny för 3 veckor sen ungefär, och nu i efterhand tycker jag att jag ser lite lång ut..:crazy: Jag har bra balans och är normalviktig, är 14 och 1,67 cm. Tycker ni att jag är för lång eller är det bara jag som inbillar mig? Har hoppning som intresse och ska tävla i det senare när hon har kondition till det om det har nån betydelse, ni ser oss på profilbilden. Hon är en liten D ponny
 
Jag köpte min ponny för 3 veckor sen ungefär, och nu i efterhand tycker jag att jag ser lite lång ut..:crazy: Jag har bra balans och är normalviktig, är 14 och 1,67 cm. Tycker ni att jag är för lång eller är det bara jag som inbillar mig? Har hoppning som intresse och ska tävla i det senare när hon har kondition till det om det har nån betydelse, ni ser oss på profilbilden. Hon är en liten D ponny
Ja du inbillar dig.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 457
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp