Längd- och vikttråd

Jag köpte min ponny för 3 veckor sen ungefär, och nu i efterhand tycker jag att jag ser lite lång ut..:crazy: Jag har bra balans och är normalviktig, är 14 och 1,67 cm. Tycker ni att jag är för lång eller är det bara jag som inbillar mig? Har hoppning som intresse och ska tävla i det senare när hon har kondition till det om det har nån betydelse, ni ser oss på profilbilden. Hon är en liten D ponny

Jag tycker ni ser jättefina ut tillsammans!
 
Inte för att det på något sätt är aktuellt för mig/någon i min närhet, men ändå. Är lite nyfiken på andras åsikter...

Lättare kallblod. Typ grövre Connemara och New Forest, Welsh Cob och liknande. Jag tror ni fattar. Runt maxad D-ponny storleksmässigt. 8-15 år gammal. (Således ingen unghäst eller jättegammal). Inte bara ridits av väldigt lätta personer, men inte heller av jättetunga. För varierat arbete med ambitionsnivå upp t.om. lokal LC-LB dressyr och P&J 50-70 cm. Förväntas göra 2-5 starter lokalt i dressyr/år och gå 1-3 P&J starter/år. Rids 5-6 dagar/vecka.

Hur många kilo klarar sådana hästar av, för nyss nämnda ändamål? Och längdmässigt, när blir det för illa?

Jag skulle säga att en sådan häst absolut bör klara av en ryttare på 165-170 cm och 60-65 kg. Runt 160 cm och 55 kg bara måste den klara av, annars anser jag att det är något galet. Kanske skulle en sådan klara upp emot 170-175 cm och 70 kg också, men det skulle jag inte ta allt för säkert.

Vad säger ni andra? :)
 
Inte för att det på något sätt är aktuellt för mig/någon i min närhet, men ändå. Är lite nyfiken på andras åsikter...

Lättare kallblod. Typ grövre Connemara och New Forest, Welsh Cob och liknande. Jag tror ni fattar. Runt maxad D-ponny storleksmässigt. 8-15 år gammal. (Således ingen unghäst eller jättegammal). Inte bara ridits av väldigt lätta personer, men inte heller av jättetunga. För varierat arbete med ambitionsnivå upp t.om. lokal LC-LB dressyr och P&J 50-70 cm. Förväntas göra 2-5 starter lokalt i dressyr/år och gå 1-3 P&J starter/år. Rids 5-6 dagar/vecka.

Hur många kilo klarar sådana hästar av, för nyss nämnda ändamål? Och längdmässigt, när blir det för illa?

Jag skulle säga att en sådan häst absolut bör klara av en ryttare på 165-170 cm och 60-65 kg. Runt 160 cm och 55 kg bara måste den klara av, annars anser jag att det är något galet. Kanske skulle en sådan klara upp emot 170-175 cm och 70 kg också, men det skulle jag inte ta allt för säkert.

Vad säger ni andra? :)
Jag har en Welsh Cob som är 148 cm i mkh och mycket grov och tränad för att bära vikt från hon var unghäst. Jag är 174 cm lång, väger 75 kg och sadel+pad väger närmare 20 kg. Detta jobbar hon med i stort sett dagligen i tuff terräng och i westernträning i övrigt. Min andra häst är 157 cm och jobbar likadant med mig i sadeln. Båda är urstarka och berörs definitivt inte av det dom belastas av. Så, svaret på din fråga är ju: Det beror på hur hästen är byggd och hur den tränats för ändamålet.
 
180 är relativt långt, men jag har för mig att araber sväljer mer längd än vad man tror?

Stonestreamdreamer får väl testa. ;)

Jag gillar inte det där med att ha benen långt under magen på hästen, tycker det är svårt att komma till vettig inverkan så - för dressyrridning.

Men jag är ju kort och rider bara stora hästar sedan alla år, så det är väl till stor del vana och muskelminne. Det olika vad man gillar och känner sig avslappnad med.
 
Hej! Jag är ungefär 165 cm lång och väger 68 kg (försöker gå ner lite i vikt). Jag ska eventuellt köpa en egen häst och har då fastnat för en fjording som är av lättare modell och är maxad C-ponny, är jag för stor för honom och hur länge får man tävla C-ponny? Är 14 år :)
 
Hur tar man reda på vad hästen kan bära upp i vikt? Är det så att man kan räkna ut det med viss % från hästens vikt?
Har en häst som ligger runt 174 i manken och väger ca 600 - 650kg och funderade mest på hur tung ryttare jag skulle våga släppa upp på ryggen t ex?
 
Hur tar man reda på vad hästen kan bära upp i vikt? Är det så att man kan räkna ut det med viss % från hästens vikt?
Har en häst som ligger runt 174 i manken och väger ca 600 - 650kg och funderade mest på hur tung ryttare jag skulle våga släppa upp på ryggen t ex?
Det är så individuellt precis som hos oss människor. Beror ju på om det är en tränad häst med mycket muskler eller en som kanske rids sparodiskt. Ska vikten bäras 7 dagar/vecka eller en skrittrunda i skogen då och då.

Jag tror vi är för nojiga och hakar upp oss på kilon när man egentligen måste se till individen. Hästens vikt säger ju inget om hur tränad den är. En överviktig häst måste ju dessutom bära på sin egen övervikt och ska då enl tabell även kunna bära tyngre ryttare.

Visst finns det rekommendationer om maxvikt i % men jag tror att den mest viltbärande hästen är den som är hyfsat exteriört korrekt, vältränad och välbalanserad.

De flesta halvblod som är igång och relativt starka bär nog 100kg om ryttaren har lite egen balans. Sen +- beroende på individen, längd på ridtur, hur ofta osv.
 
Det är så individuellt precis som hos oss människor. Beror ju på om det är en tränad häst med mycket muskler eller en som kanske rids sparodiskt. Ska vikten bäras 7 dagar/vecka eller en skrittrunda i skogen då och då.

Jag tror vi är för nojiga och hakar upp oss på kilon när man egentligen måste se till individen. Hästens vikt säger ju inget om hur tränad den är. En överviktig häst måste ju dessutom bära på sin egen övervikt och ska då enl tabell även kunna bära tyngre ryttare.

Visst finns det rekommendationer om maxvikt i % men jag tror att den mest viltbärande hästen är den som är hyfsat exteriört korrekt, vältränad och välbalanserad.

De flesta halvblod som är igång och relativt starka bär nog 100kg om ryttaren har lite egen balans. Sen +- beroende på individen, längd på ridtur, hur ofta osv.
Ah, det tänkte jag inte ens på men det är klart det spelar in nu när du skriver det. Så enstaka gång kan det gå bra med någon tyngre förutsatt att de har egen balans?
Min häst i fråga är väl inte direkt den mest vältränade för tillfället, vi håller på att bygga upp muskler men det går långsamt. I samma veva här blev jag nyfiken på det där med vikter vad de kan bära upp.
Skiljer sig vad de kan bära och vad de kan dra sig åt förresten, när vi ändå är inne på vikter?
 
Ah, det tänkte jag inte ens på men det är klart det spelar in nu när du skriver det. Så enstaka gång kan det gå bra med någon tyngre förutsatt att de har egen balans?
Min häst i fråga är väl inte direkt den mest vältränade för tillfället, vi håller på att bygga upp muskler men det går långsamt. I samma veva här blev jag nyfiken på det där med vikter vad de kan bära upp.
Skiljer sig vad de kan bära och vad de kan dra sig åt förresten, när vi ändå är inne på vikter?
100 kg ryttare klara de flesta normalbyggda hästar över ponnymått att bära.
En bekant till mig red sin häst regelbundet när hon vägde uppemot 150 kg och han - fullblodskorsning, knappt 160 cm - tyckte uppenbarligen inte att hon var tyngre än att han kunde bralla rejält med henne i sadeln...

Man brukar väl säga 20% av hästens vikt, som en tumregel. Men med viss variation givetvis.

När det gäller vad de kan dra så brukar man säga sin dubbla vikt, vilket alltså är väldigt mycket mer än de bär - precis som för oss människor. Jag kan förflytta 1,5-tonspallar på lastbilsflaket om jag tar i lite, men jag bär inte mer än max 50 kg numera...
 
100 kg ryttare klara de flesta normalbyggda hästar över ponnymått att bära.
En bekant till mig red sin häst regelbundet när hon vägde uppemot 150 kg och han - fullblodskorsning, knappt 160 cm - tyckte uppenbarligen inte att hon var tyngre än att han kunde bralla rejält med henne i sadeln...

Man brukar väl säga 20% av hästens vikt, som en tumregel. Men med viss variation givetvis.

När det gäller vad de kan dra så brukar man säga sin dubbla vikt, vilket alltså är väldigt mycket mer än de bär - precis som för oss människor. Jag kan förflytta 1,5-tonspallar på lastbilsflaket om jag tar i lite, men jag bär inte mer än max 50 kg numera...
Jo, det är ju sant, det är lättare att dra något än att lyfta, speciellt om det man ska dra går på hjul. :p
Även om jag kan flytta på tunga pallar undviker jag det i den mån det går pga att jag inte vill slita på min kropp, det borde förvisso vara likadant för hästar, i och för sig tror jag inte att jag skulle få för mig att låta hästen dra en 1 200 - 1 300kg tung vagn, för vagnar är väl inte så tunga max några hundra kilo eller?
 
det beror väl på vad syftet med körningen är.
Kör du bara för motionens skull, eller kanske tävlar i körning - maratonvagn för stora hästar väger runt 200 kg om jag inte missminner mig. Och så kusk + groom i vagnen.
Kör du för att förflytta saker, så behöver det ju kanske inte gå fort eller långa sträckor och då kan det vara tyngre.
 
@RedHyuuga jag tror inte du behöver oroa dig. prova. Du ser på hästen om den tycker det är alldeles för tungt. Som sagt, 100kg låter väldigt mycket, men jag tror man är lite nojig.
 
det beror väl på vad syftet med körningen är.
Kör du bara för motionens skull, eller kanske tävlar i körning - maratonvagn för stora hästar väger runt 200 kg om jag inte missminner mig. Och så kusk + groom i vagnen.
Kör du för att förflytta saker, så behöver det ju kanske inte gå fort eller långa sträckor och då kan det vara tyngre.
Kör vi kommer det enbart vara för nöjets skull.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 060
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 031
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 997
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp