Längd- och vikttråd

120 kg??? Ojj, det kunde jag aldrig trott! Men kul att höra då jag kan bli lite nojjig över att jag inte ska rida små C-ponnysar på ridskolan! Men kul att veta att hästar orkar så mycket ändå!

Ridskolorna har oftast en generell regler för alla sina hästar.

Delvis för att slippa tjafs med elever (mycket pinsamt att gå in i diskussionen "du är för tung för Nalle") - men framförallt för att ridskolehästarna vanligen rids ganska hårt jämfört med privathästar. De ska gå flera lektioner om dagen, de har flera olika ryttare om dagen som alla rider olika och är mer eller mindre dåligt balanserade. Om en lektionshäst ska hålla i många år så kan den inte gå på max 3X45 min 6 dagar veckan.

Att en bred och välmusklad D-ponny som rids av en stilla balanserad ryttare kan bära uppåt 100 kg, är inte samma sak som att det bara är att hoppa upp och rida på allt inom D-ponnymått. :) Vilket ju är ungefär vad Lobelia skrev.

Islandshästturidningsföretagen här har också börjat sätta upp bestämda maxvikter på sina hästar, 80 kg har iaf två av dem.
 
Ridskolorna har oftast en generell regler för alla sina hästar.

Delvis för att slippa tjafs med elever (mycket pinsamt att gå in i diskussionen "du är för tung för Nalle") - men framförallt för att ridskolehästarna vanligen rids ganska hårt jämfört med privathästar. De ska gå flera lektioner om dagen, de har flera olika ryttare om dagen som alla rider olika och är mer eller mindre dåligt balanserade. Om en lektionshäst ska hålla i många år så kan den inte gå på max 3X45 min 6 dagar veckan.

Att en bred och välmusklad D-ponny som rids av en stilla balanserad ryttare kan bära uppåt 100 kg, är inte samma sak som att det bara är att hoppa upp och rida på allt inom D-ponnymått. :) Vilket ju är ungefär vad Lobelia skrev.

Islandshästturidningsföretagen här har också börjat sätta upp bestämda maxvikter på sina hästar, 80 kg har iaf två av dem.
Och 80 kg nybörjare på en dagstur är förmodligen långt jobbigare än en välbalanserad ryttare på 120 kg som rider en timme.
 
jag letar egen eller helfoder häst, jag är 12 år men är lång 167cm och väger ca 48kg. Jag kommer att träna och tävla med hästen. Men jag undrar om jag är för stor för D ponny borde jag satsa på stor häst?
 
På d-ponnysar är min erfarenhet att det är väldigt inviduellt! På vissa ser en 160 ryttare lång ut medan på,vissa andra så ser det helt normalt och proportioneligt ut med n 175 cm lång ryttare. Det beror mycket på hur balanserad ryttaren är och även på hur hästen är byggd. Jag tycker att du ska provrida d-ponny och ta med dig nån kunnig och fråga hur det ser ut! Men det viktiga är att hitta en individ som passar dig, känns det bra för dig så tror jag att det är rätt! Känns det bättre när du testar en storhäst, väljer du storhästen, känns det bättre på d-ponnyn så väljer du d-ponnyn! Jag tror att det funkar bra med vadsom i ditt läge!
 
Kan även lägga till att själv är jag 164 cm lång och har en maxad d-ponny, vi funkar hur bra som helst och det ser (enligt min tränare, mig själv och hästkunniga) väldigt bra och proportioneligt ut! På ridskolan får jag till och med hoppa med c-ponnysar! Det ser inte alls knasigt ut, utan det ser ut som om jag skulle kunna rida även dom regelbundet, och ponnyn tuffar på så glatt så! Som sagt så är det viktiga att det känns rätt för dig, för då är det säkert rätt också! ;)
 
jag letar egen eller helfoder häst, jag är 12 år men är lång 167cm och väger ca 48kg. Jag kommer att träna och tävla med hästen. Men jag undrar om jag är för stor för D ponny borde jag satsa på stor häst?


Vad vill du själv? En liten stor häst eller stor d-ponny är det ingen direkt skillnad på, 147 cm eller 155 cm är hugget som stucket. Men vill du ha fjording eller arab exempelvis? En stadig häst med bred bål sväljer mer ben än en slank och högrest.

Jag är kort (157) och har stor häst (170). Har aldrig varit inne i ponnysvängen, inte som ungdom heller. Jag ser inget självändamål med just ponny - vill du ha en stor häst så titta på stora hästar.

Vill du däremot bara ha en trevlig och juste förstahäst så skulle jag leta mer efter individ än stirra mig blind på enbart mankhöjd. Du kan givetvis rida d-ponny om du vill, både längdmässigt och viktmässigt.
 
Jag funderar på att om något år köpa en ponny som kan vara lämplig för både mig och min dotter att rida. jag är 160 lång vikt strax under 60 kg. Min dotter är 10 år 143 lång och smal och lätt. Ponnyn tänker jag mig ska vara av ridponnymodell, inte för bastant, men typ NF, Connemara nånting typen. Jag har mest varit inne på D-ponny, men skulle en större C-ponny också kunna funka för mig utan att jag skulle vara för tung? Är erfaren ryttare med hyfsat bra balans och vill gärna kunna både rida dressyr och hoppning med ponnyn. En C-ponny är kanske bättre med tanke på dotterns storlek? Hon är mer åt nybörjarhållet (2 års ridvana när vi köper häst).
 
Jag funderar på att om något år köpa en ponny som kan vara lämplig för både mig och min dotter att rida. jag är 160 lång vikt strax under 60 kg. Min dotter är 10 år 143 lång och smal och lätt. Ponnyn tänker jag mig ska vara av ridponnymodell, inte för bastant, men typ NF, Connemara nånting typen. Jag har mest varit inne på D-ponny, men skulle en större C-ponny också kunna funka för mig utan att jag skulle vara för tung? Är erfaren ryttare med hyfsat bra balans och vill gärna kunna både rida dressyr och hoppning med ponnyn. En C-ponny är kanske bättre med tanke på dotterns storlek? Hon är mer åt nybörjarhållet (2 års ridvana när vi köper häst).


Köp en D-ponny. Dottern kommer att växa, och ska ni ha kvar den i många år så köp inte minimimåttet redan nu, ni vill ju dessutom ha en lite nättare ponny skriver du. En nw eller connemara på 145-150+ någonstans blir säkert perfekt.
 
Jag funderar på att om något år köpa en ponny som kan vara lämplig för både mig och min dotter att rida. jag är 160 lång vikt strax under 60 kg. Min dotter är 10 år 143 lång och smal och lätt. Ponnyn tänker jag mig ska vara av ridponnymodell, inte för bastant, men typ NF, Connemara nånting typen. Jag har mest varit inne på D-ponny, men skulle en större C-ponny också kunna funka för mig utan att jag skulle vara för tung? Är erfaren ryttare med hyfsat bra balans och vill gärna kunna både rida dressyr och hoppning med ponnyn. En C-ponny är kanske bättre med tanke på dotterns storlek? Hon är mer åt nybörjarhållet (2 års ridvana när vi köper häst).

Jag hade också köpt en d-ponny
 
Tack för svar @Lager och @Neia :).
Ja det är nog klokast beslut att satsa på d-ponny ändå. Speciellt eftersom vi förhoppningsvis tänker oss att äga hästen under lång tid.
 
Jag vet att det är en svår fråga utan att ha sett hästen, men hur mycket vikt skulle ni sätta på en smäcker, liten arab på ungefär 148 cm? Utan att skada hästen då. Hästen är varken över eller underviktig och är normalt musklad.

1. Vid ridning varje dag, både hoppning och dressyr.
2. Vid ridning en gång i veckan, både hoppning och dressyr.

Tacksam för svar!
 
Jag vet att det är en svår fråga utan att ha sett hästen, men hur mycket vikt skulle ni sätta på en smäcker, liten arab på ungefär 148 cm? Utan att skada hästen då. Hästen är varken över eller underviktig och är normalt musklad.

1. Vid ridning varje dag, både hoppning och dressyr.
2. Vid ridning en gång i veckan, både hoppning och dressyr.

Tacksam för svar!
Beror på vad vikten består av och vilken nivå hoppningen är på och hur tränad hästen är på att bära tungt. Rent generellt så bör man vara mer försiktig med tunga obalanserade ryttare och hoppning. När det gäller ridning på plan mark får man kolla på hur hästen reagerar, förmodligen 70-90 kg, hoppning kanske 60-75. Allt med en välbalanserad ryttare. Araber är generellt viktbärande.
 
Jag funderar på att om något år köpa en ponny som kan vara lämplig för både mig och min dotter att rida. jag är 160 lång vikt strax under 60 kg. Min dotter är 10 år 143 lång och smal och lätt. Ponnyn tänker jag mig ska vara av ridponnymodell, inte för bastant, men typ NF, Connemara nånting typen. Jag har mest varit inne på D-ponny, men skulle en större C-ponny också kunna funka för mig utan att jag skulle vara för tung? Är erfaren ryttare med hyfsat bra balans och vill gärna kunna både rida dressyr och hoppning med ponnyn. En C-ponny är kanske bättre med tanke på dotterns storlek? Hon är mer åt nybörjarhållet (2 års ridvana när vi köper häst).

Köp en lättriden D-ponny.

:)
 
På d-ponnysar är min erfarenhet att det är väldigt inviduellt! På vissa ser en 160 ryttare lång ut medan på,vissa andra så ser det helt normalt och proportioneligt ut med n 175 cm lång ryttare. Det beror mycket på hur balanserad ryttaren är och även på hur hästen är byggd. Jag tycker att du ska provrida d-ponny och ta med dig nån kunnig och fråga hur det ser ut! Men det viktiga är att hitta en individ som passar dig, känns det bra för dig så tror jag att det är rätt! Känns det bättre när du testar en storhäst, väljer du storhästen, känns det bättre på d-ponnyn så väljer du d-ponnyn! Jag tror att det funkar bra med vadsom i ditt läge!
Tack för hjälpen!❤️ Bra tips
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 076
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 999
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp