Längd- och vikttråd

Lite konstig fråga kanske, men blir lite nyfiken.
Hur stor anser ni att man minst bör vara för att kunna rida och hantera en grov häst på 162 cm, som kräver lite ben och styrka i ridningen? :)
Jag menar, givetvis kan man ju låta en 3 åring på 100 cm hålla på också, om denne har pall ;) Men tänkte om man tänker att personen ska kunna hantera den både från mark och uppsuttet relativt obehindrat.
 
Lite konstig fråga kanske, men blir lite nyfiken.
Hur stor anser ni att man minst bör vara för att kunna rida och hantera en grov häst på 162 cm, som kräver lite ben och styrka i ridningen? :)
Jag menar, givetvis kan man ju låta en 3 åring på 100 cm hålla på också, om denne har pall ;) Men tänkte om man tänker att personen ska kunna hantera den både från mark och uppsuttet relativt obehindrat.


Menar du längdmässigt? Det hade jag inte brytt mig om. Det är ju ingen jättehäst. Så länge vi pratar om en vuxen människa med lite erfarenhet. Det finns ju små vuxna, en bekant till mig är 148 lång. 40 år. En mkt stabil kvinna. :)

Eller menar du om barn kan rida den? Testa och se säger jag då. Att den är tungriden kan man träna bort. Men jag vill inte ha omyndiga som ansvariga för min häst ensamma. Då är ju jag ansvarig om de skadar sig.
 
Menar du längdmässigt? Det hade jag inte brytt mig om. Det är ju ingen jättehäst. Så länge vi pratar om en vuxen människa med lite erfarenhet. Det finns ju små vuxna, en bekant till mig är 148 lång. 40 år. En mkt stabil kvinna. :)

Eller menar du om barn kan rida den? Testa och se säger jag då. Att den är tungriden kan man träna bort. Men jag vill inte ha omyndiga som ansvariga för min häst ensamma. Då är ju jag ansvarig om de skadar sig.

Tack för input!
Tänkte mer hypotetiskt ;)
Har nämligen fått en del :eek: miner (i positiv bemärkelse!) när folk sett bilder på när jag ridit min häst. Är själv 162 cm, och känner mig faktiskt rätt så lagom med/på honom, trots att han är lite tungriden :o
Sen började jag tänka på hur kort man egentligen kan vara på honom för att fortfarande kunna inverka. I hoppläder sticker nämligen bara halva min fot nedanför schabraket på honom typ... Därav min undran också.
Nää, något litet barn hade jag inte velat sätta upp på honom. Han är otroligt snäll, men har sina små hyss för sig ibland...
 
Tack för input!
Tänkte mer hypotetiskt ;)
Har nämligen fått en del :eek: miner (i positiv bemärkelse!) när folk sett bilder på när jag ridit min häst. Är själv 162 cm, och känner mig faktiskt rätt så lagom med/på honom, trots att han är lite tungriden :o
Sen började jag tänka på hur kort man egentligen kan vara på honom för att fortfarande kunna inverka. I hoppläder sticker nämligen bara halva min fot nedanför schabraket på honom typ... Därav min undran också.
Nää, något litet barn hade jag inte velat sätta upp på honom. Han är otroligt snäll, men har sina små hyss för sig ibland...

När jag började på ridskola som sjuåring för massa år sedan så fanns det inga ponnysar alls på den klubben. Alla barn startade på halvblod direkt. Inte en enda häst var under 160.

Så visst kan barn rida annat är shettis och russ - så länge de är någorlunda snälla och kloka hästar.

Tror som sagt inte att man ska stirra sig helt blind på mkh, det är viktigare att hästen är juste och stabil.

Sedan har ju alla olika långa ben - men du kanske ska testa att länga lädren lite om du har svårt att hålla om, om du nu inte hoppar några enorma höjder så behöver du sällan komma jättehögt över hästen för att följa med i rörelsen. (vet inget om din ridning, det är bara ett tips) Samma med dressyr - ofta när jag ser folk säga att de har svårt att hålla om hästen så sitter de med uppdragna knän och spända höfter.

Jag antar att din häst inte är ardennerbred? Då kan du säkert få hjälp att komma ned i sadeln lite. :)
 
När jag började på ridskola som sjuåring för massa år sedan så fanns det inga ponnysar alls på den klubben. Alla barn startade på halvblod direkt. Inte en enda häst var under 160.

Så visst kan barn rida annat är shettis och russ - så länge de är någorlunda snälla och kloka hästar.

Tror som sagt inte att man ska stirra sig helt blind på mkh, det är viktigare att hästen är juste och stabil.

Sedan har ju alla olika långa ben - men du kanske ska testa att länga lädren lite om du har svårt att hålla om, om du nu inte hoppar några enorma höjder så behöver du sällan komma jättehögt över hästen för att följa med i rörelsen. (vet inget om din ridning, det är bara ett tips) Samma med dressyr - ofta när jag ser folk säga att de har svårt att hålla om hästen så sitter de med uppdragna knän och spända höfter.

Jag antar att din häst inte är ardennerbred? Då kan du säkert få hjälp att komma ned i sadeln lite. :)

Åh, tack för tipsen! :bow:
Nej, jag hoppar bara 40-60 cm... Men jag har ändå tänkt att jag verkligen måste "komma över" honom för att inte störa och påverka ryggen eller något.. Men då kan jag kanske alltså länga stiglädrena något hål?

Haha, nej han är inte ardennerbred, utan av "grov, rund halvblodstyp" ;)
 
Åh, tack för tipsen! :bow:
Nej, jag hoppar bara 40-60 cm... Men jag har ändå tänkt att jag verkligen måste "komma över" honom för att inte störa och påverka ryggen eller något.. Men då kan jag kanske alltså länga stiglädrena något hål?

Haha, nej han är inte ardennerbred, utan av "grov, rund halvblodstyp" ;)

Du behöver absolut inte tänka att du måste komma upp jättemycket på så pass små hinder, det är ju i stort set bara cavaletti för en stor häst. Så prova du att länga stiglädren något hål och se hur det känns :)
 
Tack för svaren!
Jag själv väger just och pass 40 kg och är 13 år. Vi ska nämligen köpa shettis som sällskap till min andra ponny. Jag kommer för mestadels köra shettisen men även rida den kanske max 2 ggr i veckan och undrade därför om den orkade det. Jag är ganska lång ca 160 cm men väger som sagt inte mer än 40 kg och kommer bara rida den enstaka gånger.
 
Tack för input!
Tänkte mer hypotetiskt ;)
Har nämligen fått en del :eek: miner (i positiv bemärkelse!) när folk sett bilder på när jag ridit min häst. Är själv 162 cm, och känner mig faktiskt rätt så lagom med/på honom, trots att han är lite tungriden :o
Sen började jag tänka på hur kort man egentligen kan vara på honom för att fortfarande kunna inverka. I hoppläder sticker nämligen bara halva min fot nedanför schabraket på honom typ... Därav min undran också.
Nää, något litet barn hade jag inte velat sätta upp på honom. Han är otroligt snäll, men har sina små hyss för sig ibland...
För på mina hopp träningar var ett barn med (gick då på lågstadiet) och hoppade hennes mammas ena häst om något gjorde att hennes självförtroende var i botten, barnet kort för sin ålder och hästen runt 160.
 
Hej jag är en tjej på tretton år som ridit sedan jag var 2. Jag är 164cm lång och undrar vad jag bör ha för storlek på häst. Kan jag ha en liten storhäst?
Jag har haft egen ponny sedan jag var 6 år, så jag har erfarenhet av egna ponnyer:)
Tacksam för svar:)
Obs. jag är ny här på bukefalos så jag kanske inte lagt in mitt inlägg på rätt sida;)
 
Du kan ha bade liten storhast och ponny. Du vaxer annu men du kan kora pa ponny ett tag till beroende pa vikt.

Som liten vuxen ar en hast upp till 160 helt ok for mig. Men jag alskar fortfarande att rida Dponny.
 
Vill du tävla? Isåfall är ju en d-ponny bäst. Vill du inte tävla så leta individ istället. Min dotter var ca 170 cm när hon var tretton år och hon köpte då en häst som var 153 cm hög. Han var helt perfekt för henne och de hade fantastiskt roligt ihop. Hon stannade på en längd på ca 175 cm men det var inga problem för henne att rida på honom ändå.
 
Jag skulle säga att du skulle kunna rida allt från inte för nätta/små c-ponnier och upp. Förstår inte riktigt meningen med frågan...? :)

Liten storhäst kan de flesta rida (tycker jag). Och därför är även min på 152 helt perfekt för mig som är 167 cm och planerar att rida honom många år till. ;)
 
Säger som @TinyWiny, om du är intresserad av att tävla är förmodligen ponny bäst, vill du inte tävla så leta individ. Missförstå inte, för man ska självklart leta efter en individ även om du vill rida ponny, men om man bara är tretton år är det roligare att tävla mot andra i samma ålder än att tävla stor häst mot vuxna.

En tjej i mitt stall som är lika gammal som du började som medryttare i stallet förra året, då på en grövre, maxad B-ponny (ponnyn känns mycket större måste jag erkänna, så "normala" B-ponnyer hade så klart varit en annan sak), och har nu fått sin första egna häst, som är 1,64. Hon är en bra bit längre än mig (jag är 1,57), men såg aldrig stor ut på B-ponnyn (eftersom den trollar bort mycket av ryttarens längd, hon såg större ut på min 1,40 höga ponny som är smäckrare byggd), men ser heller inte liten ut på sin egen.

1,64 är inte jättelångt, du kan förmodligen utan problem rida både D-ponnyer och större C-ponnyer. Är dina föräldrar långa? Tror du att du kommer bli mycket längre än vad du är nu? Min mamma var 1,64 vid tretton års ålder, och har inte växt sen dess. Jag har inte heller växt något sen sjuan-åttan, även om jag är något kortare. Jag rider och tävlar fortfarande ponny, fast mot stora hästar, så den möjligheten finns ju också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 020
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 995
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp