Längd- och vikttråd

Jag är ca 167 cm lång och jag väger ca 60 kg.
Hur stor häst borde jag ha? :)

Menar du hur liten häst du kan rida - viktmässigt? Eller vilken häst som blir proportionerlig?

Du kan rida ponny om du vill, eller stor häst om du vill. Har du tänkt att tävla dressyr så skulle jag satsat på häst - 155-170 nånstans. Men du kan givetvis tävla ponny också.

En knubbig D-ponny kan svälja mer skänkel än ett skrangligt fullblod på 165 cm.
 
Hej,
Min häst fyller 3 snart och är typ 1.60/1.62m. Han är i gen bred häst och kommer nog aldrig bli det tror jag. Hade en lite diskussion med någon att de inte tyckte en "vuxna" ska rida in honom. Jag väger 66kg och är 1.69m. Tycket att jag har bra balans och jag kan rida. Tycker själv inte att det är en problem att jag börjar sätta honom igång lite själv.

Vad tycker ni?
 
Hej allihop!
Jag har försökt att plöja igenom flera sådana här vikttrådar och det verkar vara en ständigt aktuell fråga det där med ryttarens längd/vikt vs vilken häst man ska välja. Själv är jag en medelålders tant med ett nyuppvaknat hästintresse, som går i valet och kvalet; Börja rida lite smått igen eller låta bli? Jag har ridit i hela min ungdom, både på ridskola och privat, men det var väl ca 35 kg sedan... Har de senaste 20 åren tyvärr dragit på mig en rätt betydande övervikt. Finns det ens någon häst som jag skulle kunna rida på nu eller är jag bara självisk? Är 173 cm och väger strax över 100. Att gå ner i vikt är såklart ett alternativ men lättare sagt än gjort. Jag är på långsam viktnedgång nu efter en kostomläggning i somras, men med betoning på långsam (och förhoppningsvis därför hållbar).
Någon mer tjock tant här på forumet som har tagit upp ridningen på "äldre" dar som kan ge mig lite råd, kanske? :-)
 
Hej,
Min häst fyller 3 snart och är typ 1.60/1.62m. Han är i gen bred häst och kommer nog aldrig bli det tror jag. Hade en lite diskussion med någon att de inte tyckte en "vuxna" ska rida in honom. Jag väger 66kg och är 1.69m. Tycket att jag har bra balans och jag kan rida. Tycker själv inte att det är en problem att jag börjar sätta honom igång lite själv.

Vad tycker ni?
Ser inte att det ska vara nåt problem med din längd eller vikt. Grunden läggs ju från marken och ju mer styrka hästen får desto längre kan man rida den. Alla hästar ska ju förberedas väl för att bära vikt innan dom egentligen rids, är min åsikt.
 
Hej,
Min häst fyller 3 snart och är typ 1.60/1.62m. Han är i gen bred häst och kommer nog aldrig bli det tror jag. Hade en lite diskussion med någon att de inte tyckte en "vuxna" ska rida in honom. Jag väger 66kg och är 1.69m. Tycket att jag har bra balans och jag kan rida. Tycker själv inte att det är en problem att jag börjar sätta honom igång lite själv.

Vad tycker ni?
Ingen aning om just den hästen går att rida för vuxna - det borde gå om den är frisk och kry. Vad ska man ha stora hästar på runt 170 till om ingen i din storlek ska kunna rida? Barnridning, som sällskap?
 
Hej allihop!
Jag har försökt att plöja igenom flera sådana här vikttrådar och det verkar vara en ständigt aktuell fråga det där med ryttarens längd/vikt vs vilken häst man ska välja. Själv är jag en medelålders tant med ett nyuppvaknat hästintresse, som går i valet och kvalet; Börja rida lite smått igen eller låta bli? Jag har ridit i hela min ungdom, både på ridskola och privat, men det var väl ca 35 kg sedan... Har de senaste 20 åren tyvärr dragit på mig en rätt betydande övervikt. Finns det ens någon häst som jag skulle kunna rida på nu eller är jag bara självisk? Är 173 cm och väger strax över 100. Att gå ner i vikt är såklart ett alternativ men lättare sagt än gjort. Jag är på långsam viktnedgång nu efter en kostomläggning i somras, men med betoning på långsam (och förhoppningsvis därför hållbar).
Någon mer tjock tant här på forumet som har tagit upp ridningen på "äldre" dar som kan ge mig lite råd, kanske? :-)

Nu är jag ingen tant (ännu:D), men har tidigare vägt 100+ till mina 175 cm och visst finns det hästar som fixar det utan problem :) Som mest låg jag på mellan 115-120 kg och red då ytterst sporadiskt, men de hästar jag red under den perioden var kraftiga kallblod (bruksnordis, ardenner och tinker) och ett halvblod (äldre modellen). Inga av hästarna tog skada och de betedde sig precis som de brukade med mig på ryggen, men å andra sidan var det ju då enstaka tillfällen och inga hårda pass, ingen hoppning osv.

Idag ligger jag på mellan 85-90 kg vilket ju inte är så långt ifrån dig, och varken medryttarhästen (frieser) eller bekantas hästar (halvblod, varmblodstravare, kraftig islänning) har klagat :)

Så ta upp ridningen igen du!
 
Min dotter är nästan precis lika stor som du, fast ett par år äldre. Hon rider vår islandshäst på 145 cm och ser väldigt lagom ut storleksmässigt på honom - även med "ponnyögon" så att säga. Men hon har ridit hästar på upp till 176 cm och ner till 135 cm och klarat bägge varianterna fint, så det är nog mer en fråga om vad du VILL ha än vad du KAN ha.
 
Vilken är minsta hästen jag kan rida? Jag har en maxad d-ponny just nu och vi passar super ihop, men vore kul och veta bara! Jag är exakt 164 cm lång och väger 53.0 kg. Rider på ridskola och kan ibland bli lite osäker på om c-ponny orkar mig då jag får rida det ibland när jag inte har möjlighet att ta med min egen häst. Då menar jag inte så jätte grova c-ponnysar utan lite mindre tunnare. Antar att min ridlärare vet vad som är bra för hästen och inte men ändå menar jag, vad skulle ni säga är minsta hästen jag kan rida?
 
Vilken är minsta hästen jag kan rida? Jag har en maxad d-ponny just nu och vi passar super ihop, men vore kul och veta bara! Jag är exakt 164 cm lång och väger 53.0 kg. Rider på ridskola och kan ibland bli lite osäker på om c-ponny orkar mig då jag får rida det ibland när jag inte har möjlighet att ta med min egen häst. Då menar jag inte så jätte grova c-ponnysar utan lite mindre tunnare. Antar att min ridlärare vet vad som är bra för hästen och inte men ändå menar jag, vad skulle ni säga är minsta hästen jag kan rida?

Vikten lär inte vara nåt problem på en frisk c-ponny, det som kan bli svårt är väl längden om du själv känner dig obalanserad.
Själv är jag 1 dm längre än dig, och är ponnyn maffig kan jag rida allt från maxad c och uppåt. Är den nättare kan jag inte rida ponny alls, då blir det för obalanserat. Sånt beror så mycket på hur ryttarens kropp ser ut (lång/kort överkropp t.ex.) och hur hästen ser ut (halsansättning t.ex.) så det går inte att säga så generellt. Känns det balanserat så rid på tycker jag!
 
Vilken är minsta hästen jag kan rida? Jag har en maxad d-ponny just nu och vi passar super ihop, men vore kul och veta bara! Jag är exakt 164 cm lång och väger 53.0 kg. Rider på ridskola och kan ibland bli lite osäker på om c-ponny orkar mig då jag får rida det ibland när jag inte har möjlighet att ta med min egen häst. Då menar jag inte så jätte grova c-ponnysar utan lite mindre tunnare. Antar att min ridlärare vet vad som är bra för hästen och inte men ändå menar jag, vad skulle ni säga är minsta hästen jag kan rida?
Den minsta hästen som kan bära dig utan problem :idea:

Ärligt, det går inte och säga i cm, det är för mycket variabler som hur länge, hur ofta hur vältränad hästen är, hur du är byggd, hur hästen är byggd, vad ni ska göra, hur ofta hästen rids, hur balanserad du är, hur balanserad hästen är osv...

Du kan lika lite säga hur mycket en häst kan bära genom att titta på mankhöjden som när det gäller en människa och längden. Din fråga är likvärdig med "hur lång behöver en människa vara för att bära 53 kg?".
 
Vilken är minsta hästen jag kan rida? Jag har en maxad d-ponny just nu och vi passar super ihop, men vore kul och veta bara! Jag är exakt 164 cm lång och väger 53.0 kg. Rider på ridskola och kan ibland bli lite osäker på om c-ponny orkar mig då jag får rida det ibland när jag inte har möjlighet att ta med min egen häst. Då menar jag inte så jätte grova c-ponnysar utan lite mindre tunnare. Antar att min ridlärare vet vad som är bra för hästen och inte men ändå menar jag, vad skulle ni säga är minsta hästen jag kan rida?
Du kan ju jämföra med reglerna för monté på ponny, då man alltså tävlar i "travridning" i full fart.
Maxlängd för B-ponny är 160 cm och maxvikt 60 kg (inkl sadeln)
 
Du kan ha både häst och ponny. Det viktigaste är att det känns bra, jag är 171 och hästen på min avatar är ca 155-157 men är absolut inte för liten. Rider även 2 ponnys ibland (breda welsh cob) och de upplevs inte heller små varken för mig eller betraktaren. Men däremot hade jag en väldigt nätt halvblodshäst runt 150 hemma ett tag på utbildning och hon var alldeles för liten. Så det beror ju på lite vad det är för typ av häst också.
 
Vad som spelar roll när man är något längre är inte hur det ser ut från andras håll utan det är hur det känns att rida ponnyn. Många gör felet att de letar en stor och grov ponny, men de grova ponnysarna upplevs från ryggen som att dem har ganska kort hals. Det sämsta man kan köpa till en lång ryttare är en het handriden grov/kompakt ponny. Ponnyn ska vara stadig till handen och inte för het och hetsig då de hästarna ofta är väldigt känsliga med vilken position man har på ryggen för att det ska bli bra.

Jag är 160 och rider med lätthet en b ponny. Dock är känslan det viktigaste och jag vill själv rida ponny så länge jag är -18 ;) Sedan spelar ju balans en stor roll självklart ;) Men c-170 typ ;)
 
Nu vet jag ju att det här är en sån fråga som jag själv skulle ge ett störtsäkert svar på, så jag känner mig lite dum som ställer den ;) Men det är väldigt lätt att bli hemmablind och inte kunna ge sig själv svar på till synes enkla frågor.

En större d-ponny av viktbärande sportmodell, alltså inte typ en kraftig fjording eller IC utan mer i stuket som många Irländare, vad tror ni andra en rimlig maxvikt för allroundridning av en sån skulle vara?
 
Vilken är minsta hästen jag kan rida? Jag har en maxad d-ponny just nu och vi passar super ihop, men vore kul och veta bara! Jag är exakt 164 cm lång och väger 53.0 kg. Rider på ridskola och kan ibland bli lite osäker på om c-ponny orkar mig då jag får rida det ibland när jag inte har möjlighet att ta med min egen häst. Då menar jag inte så jätte grova c-ponnysar utan lite mindre tunnare. Antar att min ridlärare vet vad som är bra för hästen och inte men ändå menar jag, vad skulle ni säga är minsta hästen jag kan rida?

Är bara nån cm kortare än dig och hade min c-ponny(137cm connemara) i 7år. Tyvärr omkom han i en olycka så nuvarande köpte jag som 2åring och har ridit in själv, han är 143 nu. Om det bara gäller nån gång så kan du säker rida en större B-ponny, det gjorde jag i somras. :)
 
En för liten häst gör att man får svårare med balansen, en för stor häst kan vara svårt att känna att man kan "hålla om". Jag är 160 och har en storhästpå 162. Det fungerar bra då hon som individ passsar bra, dvs inte tung och är rätt kvick. Jag skulle däremot aldrig orka ha en "segare" eller tungriden häst, som man ska rida varje dag. Rider även några c-ponnyer ibland, och helt ärligt känns det egentligen bättre i storlek! Men jag har väldigt korta ben och små höfter, så då kan jag för en gångs skull nå om med skänkeln och slippa sitta i split....
 
En för liten häst gör att man får svårare med balansen, en för stor häst kan vara svårt att känna att man kan "hålla om". Jag är 160 och har en storhästpå 162. Det fungerar bra då hon som individ passsar bra, dvs inte tung och är rätt kvick. Jag skulle däremot aldrig orka ha en "segare" eller tungriden häst, som man ska rida varje dag. Rider även några c-ponnyer ibland, och helt ärligt känns det egentligen bättre i storlek! Men jag har väldigt korta ben och små höfter, så då kan jag för en gångs skull nå om med skänkeln och slippa sitta i split....

Nej en "för liten häst" du måste hålla balansen själv då du påverkar hästen för mycket för att den ska kunna kompensera för dina tillkortakommanden. Jag märkte det tydligt när jag började rida islandshäst. Kan man balansera sig själv är det inga problem med längden så länge det inte blir helt orimliga proportioner.
 
Nej en "för liten häst" du måste hålla balansen själv då du påverkar hästen för mycket för att den ska kunna kompensera för dina tillkortakommanden. Jag märkte det tydligt när jag började rida islandshäst. Kan man balansera sig själv är det inga problem med längden så länge det inte blir helt orimliga proportioner.

Ja men det var det jag menade med "svårare med balansen". Är du superbalanserad i dig själv så är det klart de tinte är något problem. Men är du inte det - så kommer du tydligare känna av att det är svårare med balansen. Är man inte supererfaren kanske det är bättre att isåfall ha en lite större häst som klarar av att kompensera för en själv som ryttare tills man lär sig. Skrev i lite mer taluttryck.

Däremot har jag nu ingen aning om vad jag svarade på!!! Har för mig det var någon 13 årig tjej som funderade på storhäst/d-ponny... Satt på mobilen så kan absolut ha förvirrat mig :o
 
2015 års dummaste fråga antagligen, men...

Funderar -hypotetiskt- på ifall man skulle kunna slänga upp min pappa på min häst. Då han är total novis, så pratar vi i sådana fall om 1 varv på fyrkantsspåret i skritt, and that's it. Känner mig dum som ens frågar men...Skulle min häst kunna klara av det utan att gå av på mitten typ? Han är 162 cm/ca. 550-575 kg, och pappa är 192 cm/ca. 100 kg. Spontant känner jag bara nej, nej, nej. Min häst skulle ju bli som den där hunden med spiral i mitten från Toy Story. Eller?

10325166_787534954703172_6763462567224600572_n.jpg

Lite dålig bild men... Som sagt, 162 cm/ca. 550-575 kg, grov halvblodstyp...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 941
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp