Längd- och vikttråd

2015 års dummaste fråga antagligen, men...

Funderar -hypotetiskt- på ifall man skulle kunna slänga upp min pappa på min häst. Då han är total novis, så pratar vi i sådana fall om 1 varv på fyrkantsspåret i skritt, and that's it. Känner mig dum som ens frågar men...Skulle min häst kunna klara av det utan att gå av på mitten typ? Han är 162 cm/ca. 550-575 kg, och pappa är 192 cm/ca. 100 kg. Spontant känner jag bara nej, nej, nej. Min häst skulle ju bli som den där hunden med spiral i mitten från Toy Story. Eller?

10325166_787534954703172_6763462567224600572_n.jpg

Lite dålig bild men... Som sagt, 162 cm/ca. 550-575 kg, grov halvblodstyp...


Klart han kan rida lite på din häst i paddocken. Det är knappast något problem om hästen är frisk. :)
 
2015 års dummaste fråga antagligen, men...

Funderar -hypotetiskt- på ifall man skulle kunna slänga upp min pappa på min häst. Då han är total novis, så pratar vi i sådana fall om 1 varv på fyrkantsspåret i skritt, and that's it. Känner mig dum som ens frågar men...Skulle min häst kunna klara av det utan att gå av på mitten typ? Han är 162 cm/ca. 550-575 kg, och pappa är 192 cm/ca. 100 kg. Spontant känner jag bara nej, nej, nej. Min häst skulle ju bli som den där hunden med spiral i mitten från Toy Story. Eller?

10325166_787534954703172_6763462567224600572_n.jpg

Lite dålig bild men... Som sagt, 162 cm/ca. 550-575 kg, grov halvblodstyp...
Klart han kan rida ett varv på din häst, däremot kan jag inte riktigt se poängen med att åka ett varv i skritt för en vuxen.
 
Nu är jag ingen tant (ännu:D), men har tidigare vägt 100+ till mina 175 cm och visst finns det hästar som fixar det utan problem :) Som mest låg jag på mellan 115-120 kg och red då ytterst sporadiskt, men de hästar jag red under den perioden var kraftiga kallblod (bruksnordis, ardenner och tinker) och ett halvblod (äldre modellen). Inga av hästarna tog skada och de betedde sig precis som de brukade med mig på ryggen, men å andra sidan var det ju då enstaka tillfällen och inga hårda pass, ingen hoppning osv.

Idag ligger jag på mellan 85-90 kg vilket ju inte är så långt ifrån dig, och varken medryttarhästen (frieser) eller bekantas hästar (halvblod, varmblodstravare, kraftig islänning) har klagat :)

Så ta upp ridningen igen du!

Precis som du skriver så tar ju kallbloden (även i ponnymankhöjdd) oftast mycket ryttare, både på längden och tvären. ;) Bekymret jag ofta ser med stora ryttare är att de inte får plats i sadeln på de kortryggade hästarna. När det väller över 18 tum, och hästen egentligen behöver en 16 tum med kort anläggningsyta.... Trist både för hästen och för ryttaren som inte kommer till vettig sits i den för lilla sadeln. Så jag tror att man ska passa sig för de allra kortaste hästarna, om det ska bli bra.
 
@ameo @Lager @Lobelia Tack! :D
Nej, han har nämligen inte varit sådär överförtjust i min häst, men har nu bara under jul blivit mer "intresserad" av honom. Sen är han absolut totalnovis, och mer än typ 1 varv i skritt skulle han nog inte klara nu. Men tänkte att det är bra att höra lite objektiva åsikter :)
 
Hej!
Jag är 13 år och är ca 163cm lång och väger 49. Jag har ett russ som är 129. Han bär upp mig bra och har inte reagerat någonting på längd och vikt. Men vad tycker ni om storleken mm? Är bara nyfiken vad andra tycker om detta :)
 
Hej!
Jag är 13 år och är ca 163cm lång och väger 49. Jag har ett russ som är 129. Han bär upp mig bra och har inte reagerat någonting på längd och vikt. Men vad tycker ni om storleken mm? Är bara nyfiken vad andra tycker om detta :)
Din längd gör att det börjar bli dags för dig att sluta rida B-ponny, åtminstone regelbundet. Vikten är inget bekymmer. Varför inte köra den istället, om du inte vill byta ponny?
 
Din längd gör att det börjar bli dags för dig att sluta rida B-ponny, åtminstone regelbundet. Vikten är inget bekymmer. Varför inte köra den istället, om du inte vill byta ponny?
Har ingen vagn o eftersom de inte är min ponny så känns det onödigt att köpa. Skulle kännas så tufft att byta ponny och det är inte säkert att jag får en ny efter honom :/
 
J
Har ingen vagn o eftersom de inte är min ponny så känns det onödigt att köpa. Skulle kännas så tufft att byta ponny och det är inte säkert att jag får en ny efter honom :/
Jag förstår det och det är nackdelen med mindre ponnyer, att man växer ur dem. Men du frågade och fick ett ärligt svar.

Om det inte är din ponny, kan du inte fråga ägaren om utrustning för körning?
 
Hej!
Jag är 13 år och är ca 163cm lång och väger 49. Jag har ett russ som är 129. Han bär upp mig bra och har inte reagerat någonting på längd och vikt. Men vad tycker ni om storleken mm? Är bara nyfiken vad andra tycker om detta :)

Rent viktmässigt är det som ameo skrev inget problem. Men beträffande din längd så är det gränsfall. Jag red nästan bara a/b-ponny när jag var i din ålder och ett par år framåt. Jag är 156 cm lång och fick stora problem med min sits tack vare ridning på för små ponnyer som tog många år att rätta till. Så mitt tips till dig är att börja leta efter en annan (större) ponny att rida, under tiden som du fortsätter att ha roligt med b-ponnyn. Sen är det ju ingen fara att rida små ponnyer ibland, det gör jag fortfarande! =)
 
Rent viktmässigt är det som ameo skrev inget problem. Men beträffande din längd så är det gränsfall. Jag red nästan bara a/b-ponny när jag var i din ålder och ett par år framåt. Jag är 156 cm lång och fick stora problem med min sits tack vare ridning på för små ponnyer som tog många år att rätta till. Så mitt tips till dig är att börja leta efter en annan (större) ponny att rida, under tiden som du fortsätter att ha roligt med b-ponnyn. Sen är det ju ingen fara att rida små ponnyer ibland, det gör jag fortfarande! =)
Okej, tack för svaret :) Ska absolut kolla efter lite större men fortfarande rida honom tills jag gjort det!
 
När det väller över 18 tum..
Ursäkta för att jag är lite kinkig, men jag reagerade på ditt ordval här. Varför välja ett värdeladdat uttryck som "väller över" istället för att bara skriva "inte får plats" eller "18 tum är för litet för ryttaren"!?

Jo, jag vet att du säkert inte lägger något värde i de orden, men som varande tjockis kan jag säga att jag personligen finner detta uttryck förnedrande.

Bara en tanke för framtiden.
 
Jag är ca 175 lång och väger 64 kg. Är D-ponny helt uteslutet? Har fått rida en på ridskolan, och känner mig konstigt nog mer i balans än på större hästar.
 
Jag är ca 175 lång och väger 64 kg. Är D-ponny helt uteslutet? Har fått rida en på ridskolan, och känner mig konstigt nog mer i balans än på större hästar.

Nej.

Vissa kanske säger emot mig, men jag är lika lång som du och trivs bra på d-ponnyer. Det måste ju vara en som sväljer lite längd förstås, inte den smäckraste typen, men en ponny med lite djupare bål tycker jag fungerar bra.
 
Jag är 160 och väger 53 kg max. Rider en c-ponny som är 5 år. Uppskattningsvis 136/7 kanske. Är jag för lång/tung? Jag känner mig inte stor och ägaren tycker det är okej.

Bifogar bild dock en fel man man ser mig på hästen ;)
2qst5hl.jpg
 
Jag är ca 175 lång och väger 64 kg. Är D-ponny helt uteslutet? Har fått rida en på ridskolan, och känner mig konstigt nog mer i balans än på större hästar.


Rid på det som du tycker känns bäst.

Jag hade satt dig på en större häst om det var en generell fråga - men har du testat båda och vill rida ponny gör det då.
 
Jag är 160 och väger 53 kg max. Rider en c-ponny som är 5 år. Uppskattningsvis 136/7 kanske. Är jag för lång/tung? Jag känner mig inte stor och ägaren tycker det är okej.

Bifogar bild dock en fel man man ser mig på hästen ;)
2qst5hl.jpg

Samma längd/vikt som jag och jag hade en ponny i samma storlek i 7år utan problem, hade haft kvar honom än om det inte hänt en olycka. Köpte en 2 åring istället som nu blir 4 i år och som jag ridit in. Han är ca 142-143 nu och spinkig/omusklad. Inga problem!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 987
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 456
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 985
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp