Längd- och vikttråd

Jag har blivit jättenojjig att rida mindre hästar efter att bara ridit 170-hästar i två års tid :o Nu är det dags för en egen och jag har hittat en perfekt c-ponny på 136 // 4 år och bara grundutbildad. Han är inte direkt kraftig men inte heller jättesmäcker. Ungefär samma modell och lika hög som ponnyn på bilden. Jag är 171 cm o 50 kg. Var kanske något kortare när bilden togs men det handlar inte om många cm skillnad. Tycker ni att jag är för stor? Kommer inte hoppa något i princip utan jag satsar på dressyr. Ärliga svar :)
F4B


https://imgi.se/image/F4B url ifall bilden inte syns
 
Jag har blivit jättenojjig att rida mindre hästar efter att bara ridit 170-hästar i två års tid :o Nu är det dags för en egen och jag har hittat en perfekt c-ponny på 136 // 4 år och bara grundutbildad. Han är inte direkt kraftig men inte heller jättesmäcker. Ungefär samma modell och lika hög som ponnyn på bilden. Jag är 171 cm o 50 kg. Var kanske något kortare när bilden togs men det handlar inte om många cm skillnad. Tycker ni att jag är för stor? Kommer inte hoppa något i princip utan jag satsar på dressyr. Ärliga svar :)
F4B


https://imgi.se/image/F4B url ifall bilden inte syns
hmm. svårt alltså. DU väger ju inte så mycket så det är ju ingen fara. Jag kan ibland uppleva att jag är lite lång på min medryttarponny, finns bild högre upp. Men jag passar. Sedan spelar ju balansen väldig mycket roll! Har du en god balans och kan balansera upp ponnyn väl så är det ju mycket enklare att rida en lite ponny. Min medryttarponny har väldigt kort hals och gör det svårt för mig att följa med ifall att han svänger plötsligt och försvinner alltså bara under mig. Så sammanfattningsvis skulle väl jag säga att du är för lång men ponnyn kan ju upplevas större, du har bra balans och ponnyn "sväljer" mycket ben eftersom dina ben är rätt långa antar jag om du är så lång ;) så skulle det fungera. Provrid den och se hur det känns. Min tanke i alla fall ;)
 
Jag har blivit jättenojjig att rida mindre hästar efter att bara ridit 170-hästar i två års tid :o Nu är det dags för en egen och jag har hittat en perfekt c-ponny på 136 // 4 år och bara grundutbildad. Han är inte direkt kraftig men inte heller jättesmäcker. Ungefär samma modell och lika hög som ponnyn på bilden. Jag är 171 cm o 50 kg. Var kanske något kortare när bilden togs men det handlar inte om många cm skillnad. Tycker ni att jag är för stor? Kommer inte hoppa något i princip utan jag satsar på dressyr. Ärliga svar :)
F4B


https://imgi.se/image/F4B url ifall bilden inte syns

Jag tycker inte alls det ser så tokigt ut på bilden, så om ponnyn som är aktuell nu har ungefär samma kropp så tror jag det kan fungera bra! Vikten är ju inga problem och hur din balans blir känner du ju säkert när du rider ponnyn.
 
hmm. svårt alltså. DU väger ju inte så mycket så det är ju ingen fara. Jag kan ibland uppleva att jag är lite lång på min medryttarponny, finns bild högre upp. Men jag passar. Sedan spelar ju balansen väldig mycket roll! Har du en god balans och kan balansera upp ponnyn väl så är det ju mycket enklare att rida en lite ponny. Min medryttarponny har väldigt kort hals och gör det svårt för mig att följa med ifall att han svänger plötsligt och försvinner alltså bara under mig. Så sammanfattningsvis skulle väl jag säga att du är för lång men ponnyn kan ju upplevas större, du har bra balans och ponnyn "sväljer" mycket ben eftersom dina ben är rätt långa antar jag om du är så lång ;) så skulle det fungera. Provrid den och se hur det känns. Min tanke i alla fall ;)
Jag tycker inte alls det ser så tokigt ut på bilden, så om ponnyn som är aktuell nu har ungefär samma kropp så tror jag det kan fungera bra! Vikten är ju inga problem och hur din balans blir känner du ju säkert när du rider ponnyn.

Tack! Nu känns det bättre :) Balansen är det inget fel på men jag fick hoppa upp på en bråkig b-ponny för inte så länge sedan och jag håller med om att när dem sätter ner huvudet så är det helt tomt framför en :p Planen är att utbilda och tävla ponnyn i dressyr och senare när ponnyåren är slut lämna över den till min kusin som då kommer vara i lagom ålder att börja tävla c-ponny. :) Jag lär inte växa något mer nu och ponnyn kan ju bara växa och muskla på sig, och inte krympa, så känns provridningen bra borde det inte bli problem i framtiden tänker jag. Vi får se om det känns som att rida på en chihuahua eller om han faktiskt kommer kännas som en häst :p
 
Tack! Nu känns det bättre :) Balansen är det inget fel på men jag fick hoppa upp på en bråkig b-ponny för inte så länge sedan och jag håller med om att när dem sätter ner huvudet så är det helt tomt framför en :p

Det här håller jag med om! Jag är också lång, ca 175 cm, men rider mest ponnyer. De ponnyer som är lite rejälare byggda med längre hals och högre hållning är inga problem, men de korthalsade små sakerna bara försvinner ju framför en :rofl:
Jag trivs med andra ord bättre på de med lite längd.
 
Hej, jag är 164 cm lång och har ridit sedan jag var 2 år. Jag har nu en C-ponny på 138 cm. Han ska nu på tillridning och därefter (om jag tyvärr inte är nöjd med honom) ska han säljas.
Så jag har alltså "chansen" att byta häst.
Vad tycker ni är en lämplig storlek på häst?
Tacksam för svar! :)
 
Det är ju helt individuellt vad man tycker är bäst. Som 164cm lång har du ju bra valmöjligheter ovanför din nuvarande c-ponny.

Jag gillar små hästar även om jag är 167 cm lång, på samma sätt som vissa kortare gillar större hästar. Helt beroende på vad man själv föredrar. Känner du dig osäker så provrid flera olika hästar i olika storlekar så känner du nog rätt så snart vad som känns bäst.
 
Jag är lika lång som du och har både en B,C och D-ponny. Jag känner mig bekväm med storleken på både c och dponnyn. Så om jag var du skulle jag kolla på både c och d, och helt enkelt välja den individ som passar mig bäst och som jag tycker är roligast att rida :)
 
Hej, jag är 164 cm lång och har ridit sedan jag var 2 år. Jag har nu en C-ponny på 138 cm. Han ska nu på tillridning och därefter (om jag tyvärr inte är nöjd med honom) ska han säljas.
Så jag har alltså "chansen" att byta häst.
Vad tycker ni är en lämplig storlek på häst?
Tacksam för svar! :)


Vad vill du ha? Du kan ju köpa allt från ett halvblod på 175 cm, eller en liten ponny i samma storlek som du har nu...

JAG är 157 cm och min häst är 170 cm. Det tycker jag är helt perfekt. :)

Andra vill rida ponnys. Någon vill rida shire på 185 cm. Det handlar om vad du är van vid och tycker om.

Det står inte hur gammal du är eller vad du väger. Men en liten storhäst på typ 155-160 hade kanske passat dig fint?
 
Bara för att kolla era åsikter... Jag är 175/75kg återfallsryttare med 6mån sedan sista omstart. Rider väl normalt men har aldrig fått höra klagan på min balans av någon ridlärare fast självförtroendet är väl inte på topp. Rider på ridskola så det är arbetande hästar som går mycket, stolan har totalt 9 hästar/ponnys. Nu kommer frågan. Om man utgår från en standard ridskolehäst/ponny där ingen varit halt mer än av skoavtramp och då typ 24tim dvs friska. Hur liten häst/ponny skulle ni sätta mig på? Det kommer en ny snart som blir stallet yngling och hen är 6år så det är inga ungar.... Vad säger ni, bukefalister?
 
Bara för att kolla era åsikter... Jag är 175/75kg återfallsryttare med 6mån sedan sista omstart. Rider väl normalt men har aldrig fått höra klagan på min balans av någon ridlärare fast självförtroendet är väl inte på topp. Rider på ridskola så det är arbetande hästar som går mycket, stolan har totalt 9 hästar/ponnys. Nu kommer frågan. Om man utgår från en standard ridskolehäst/ponny där ingen varit halt mer än av skoavtramp och då typ 24tim dvs friska. Hur liten häst/ponny skulle ni sätta mig på? Det kommer en ny snart som blir stallet yngling och hen är 6år så det är inga ungar.... Vad säger ni, bukefalister?
Mindre än en C-ponny blir lite tokigt storleksmässigt men allt annat beror på hur hästen är byggd, hästens balans och din, hur musklad den är osv.

Frågan är alltså helt omöjligt att svara på, men en 6-åring och dessutom nyinköpt är ingen standard ridskolehäst i den mån det ens finns något sådant.
 
Mindre än en C-ponny blir lite tokigt storleksmässigt men allt annat beror på hur hästen är byggd, hästens balans och din, hur musklad den är osv.

Frågan är alltså helt omöjligt att svara på, men en 6-åring och dessutom nyinköpt är ingen standard ridskolehäst i den mån det ens finns något sådant.

Frågan är inte ställd riktigt utifrån den nya utan mer att jag aldrig blivit satt på något mindre än 165cm. Funderade lite på om det har att göra med att jag ses som jätte eller om det är min ickerädsla för de större som av många ses som läskiga. Själv tycker jag nog att jag iaf bör kunna sitta på en d-ponny, det finns bla en fjording som inte är direkt omusklad. Sedan finns det väl inga standard ridskolehästar men om man försöker förstå vad jag vill komma med uttrycket så är det hästar som rids mer än en timme två tre gånger varje vecka osv.
 
Frågan är inte ställd riktigt utifrån den nya utan mer att jag aldrig blivit satt på något mindre än 165cm. Funderade lite på om det har att göra med att jag ses som jätte eller om det är min ickerädsla för de större som av många ses som läskiga. Själv tycker jag nog att jag iaf bör kunna sitta på en d-ponny, det finns bla en fjording som inte är direkt omusklad. Sedan finns det väl inga standard ridskolehästar men om man försöker förstå vad jag vill komma med uttrycket så är det hästar som rids mer än en timme två tre gånger varje vecka osv.
Det får du fråga ridskolan och vad de har för policy, det finns inga gemensamma riktlinjer för ridskolor och mankhöjd på hästar vs ryttarens längd. Hästen mankhöjd säger väldigt lite om hur mycket den kan bära i vikt och kanske lite mer om hur mycket längd den klarar av (men knappast så värst mycket). Mankhöjd är i min värld en av många variabler för vad en häst kan bära.
 
Frågan är inte ställd riktigt utifrån den nya utan mer att jag aldrig blivit satt på något mindre än 165cm. Funderade lite på om det har att göra med att jag ses som jätte eller om det är min ickerädsla för de större som av många ses som läskiga. Själv tycker jag nog att jag iaf bör kunna sitta på en d-ponny, det finns bla en fjording som inte är direkt omusklad. Sedan finns det väl inga standard ridskolehästar men om man försöker förstå vad jag vill komma med uttrycket så är det hästar som rids mer än en timme två tre gånger varje vecka osv.
Allt beror ju på hur hästen är byggd och tränad. Jag är ungefär i samma längd/vikt som du och rider mitt Welsh Cob-sto dagligen. Hon är 148 cm i mkh men sväljer min längd mycket bättre än vad korsningsvalacken gör som är 157 cm. Dom är ungefär lika starka och i lika kondition. Valacken har lite längre rygg dock och jag har fått jobba en hel del med bärigheten på honom, något som i stort sett kom gratis på stoet. Hon är liksom född med bärighet naturligt. Personligen vill jag dock inte ha en lägre häst även om den kan ta vikten, hade jättejobbigt med att vänja mig vid "shettiskänslan" när jag skulle rida in stoet...var ju van älgar på 170 cm...O_o
 
Hej! Jag är 168 cm lång och väger 54 kg, har väldigt långa ben. Jag har en smäckrare haflinger på 143 cm. Vi hoppar mycket, banor på 110 än så länge. Jag vet att jag börjar bli lite lång på honom, men hur tycker ni?
 
Hej! Jag är 168 cm lång och väger 54 kg, har väldigt långa ben. Jag har en smäckrare haflinger på 143 cm. Vi hoppar mycket, banor på 110 än så länge. Jag vet att jag börjar bli lite lång på honom, men hur tycker ni?
Haflinger brukar ju inte vara smäckra som tex ridponnyer även om den är smäcker för att vara en haflinger. Så de borde int vara några problem. Men könner du dig stor är de ju en annan sak.
 
Hoppas jag hamnade i rätt tråd, är skapligt ny här!
Jag vill skaffa en ponny till sommaren, tänker större till maxad D.
Hur mycket kan en D-ponny bära egentligen? Då pratar jag inte om de jättesmäckra eller jättegrova (som liknar kallblod) utan en som ligger där mitt emellan? Om vi tänker russets kroppsbyggnad lite. Inte jättegrov men inte heller jättesmäcker.
Vi utgår från att hästen är i form och att ryttaren som ska rida är välbalanserad och rutinerad.
Blir lite osäker och känns nästan som jag får sluta söka ponny och snarare leta efter fjord, haff, mindre kallblod.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 981
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 456
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 982
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 592
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp