Längd- och vikttråd

Hoppas jag hamnade i rätt tråd, är skapligt ny här!
Jag vill skaffa en ponny till sommaren, tänker större till maxad D.
Hur mycket kan en D-ponny bära egentligen? Då pratar jag inte om de jättesmäckra eller jättegrova (som liknar kallblod) utan en som ligger där mitt emellan? Om vi tänker russets kroppsbyggnad lite. Inte jättegrov men inte heller jättesmäcker.
Vi utgår från att hästen är i form och att ryttaren som ska rida är välbalanserad och rutinerad.
Blir lite osäker och känns nästan som jag får sluta söka ponny och snarare leta efter fjord, haff, mindre kallblod.
En maxad, normalbyggd, välmusklad d-ponny borde med lätthet klara 75 kg om ryttaren är välbalanserad. :)
 
Hoppas jag hamnade i rätt tråd, är skapligt ny här!
Jag vill skaffa en ponny till sommaren, tänker större till maxad D.
Hur mycket kan en D-ponny bära egentligen? Då pratar jag inte om de jättesmäckra eller jättegrova (som liknar kallblod) utan en som ligger där mitt emellan? Om vi tänker russets kroppsbyggnad lite. Inte jättegrov men inte heller jättesmäcker.
Vi utgår från att hästen är i form och att ryttaren som ska rida är välbalanserad och rutinerad.
Blir lite osäker och känns nästan som jag får sluta söka ponny och snarare leta efter fjord, haff, mindre kallblod.
]Åter igen, det beror ju på typen och vad den har tränats för. Jag har en welsh cob som är rejäl, 148 cm, och som är bland det starkaste hästar jag vet utan att vara en ardenner i kroppen. Bland quarter, paint och appaloosa finns ju ofta hästar i D-modell och som rids av fullvuxna karlar (vissa väldigt "fullvuxna" och det ser inte riktigt bra ut egentligen). Jag själv är 174 cm lång och väger 74 kg och utrustningen väger 20 kg
 
Men vad kul att höra! Då kan jag fortsätta leta lite efter ponnys :D
Sen beror det inte bara på ras utan individ också :) har ridit en del d-ponnyer, samma ras och mankhöjd (new forest) där en del känts för små och andra helt lagom. Jag är 170 lång och ponnyerna har varit kring 140 i mankhöjd.
 
]Åter igen, det beror ju på typen och vad den har tränats för. Jag har en welsh cob som är rejäl, 148 cm, och som är bland det starkaste hästar jag vet utan att vara en ardenner i kroppen. Bland quarter, paint och appaloosa finns ju ofta hästar i D-modell och som rids av fullvuxna karlar (vissa väldigt "fullvuxna" och det ser inte riktigt bra ut egentligen). Jag själv är 174 cm lång och väger 74 kg och utrustningen väger 20 kg

Jag vet att det här inlägget är lite halvgammalt, vill bara för eventuella framtida läsare berätta att även jag har en riktigt viktbärande ponny :)
Stor D, en vän till mig väger runt 100 kg (fick jag reda på när jag redan lovat hen att få rida - det syns inte på personen, kan jag säga!) och ponnyn vickade inte på ett öra över att bära på den vikten. Nu är min vän visserligen en extrem nybörjare och nöjde sig bra med att mest skritta och prova trava några steg, men jag blev ändå imponerad över min ponny som verkligen inte visade något som helst att det ens skulle vara lite tungt. Jag tittade noga efter små signaler, för jag tänkte i mitt stilla sinne att "det här måste ju vara i tyngsta laget" men icke.
 
Är på väg att köpa häst och har för det mesta kollat på hästar 160-165 i mkh. Nu är jag en liten ryttare på hela 150cm. Är dock lite trött på ponnytiden och är mer sugen på större häst. Hur är det för er andra korts ryttare som rider hästar i den storleken ?
 
Är på väg att köpa häst och har för det mesta kollat på hästar 160-165 i mkh. Nu är jag en liten ryttare på hela 150cm. Är dock lite trött på ponnytiden och är mer sugen på större häst. Hur är det för er andra korts ryttare som rider hästar i den storleken ?
Har ridit häst på närmare 170 och är själv 160.. Lite problem med sadling haha, men en lätt sadel är enklare ;)
Tyckte själv inte jag kunde hålla om på samma sätt men mina ben än när jag rider min ponny. På ponnyn har jag lärt mig rida med vaderna mer och inte hälen. På hästen blev det ibland lite "häl" ridning eftersom dom gärna var i mitten av magen och jag kände att vaderna inte räckte till på något sätt. Svårt att förklara. Men annars tycker jag inte det var så stor skillnad. Kan inte galoppera runt på samma galopp som på ponny dock, blir väldigt fjuttigt då. Men tror absolut inte det är några problem ;)
Tycker om att rida stor häst men älskar ponny ;) Men satsa på storhäst om du känner för det :D Alla hästar är ju även olika och rör sig olika.
Bifogar bild på hur vi såg ut, jag 160, häst 168-170. Har dock väldigt långa stigbyglar här.. Tänk dig att man borde korta med 1-2 hål.
dsc_0130_copy_5612c854ddf2b31bdfda58f2.jpg
 
Är på väg att köpa häst och har för det mesta kollat på hästar 160-165 i mkh. Nu är jag en liten ryttare på hela 150cm. Är dock lite trött på ponnytiden och är mer sugen på större häst. Hur är det för er andra korts ryttare som rider hästar i den storleken ?

Inga större problem tycker jag. Det handlar bara om bålstabilitet och vana. Dessutom kan en fullblodskorsning på 170+ vara betydligt mer lättriden och lättare att hålla om än en liten grov d-ponny.

Det handlar mer om hur välriden hästen är, och om dig själv och vad du är bekväm med. De små hopptjejerna i eliten rider rejäla biffar till hästar nästan allihop.

Strunta i mankhöjd och leta efter utbildningsnivå/stam eller vad det nu är du söker. Provrid och se hur det känns. Jag är 157, min häst är 170 och grövre modell. Det funkar fint.


Sedan fattar jag att det människor ser till vardags blir normalt för just dem. Ser/rider du bara ponnys så är ju allt över 155 enormt... och tvärtom, om du bara har hästar över 165 runt dig så blir ju allt under 160 litet. Bålstabilitet och vana som sagt.
 
Hej! Hoppas jag skriver på rätt ställe nu (kanske borde göra en egen tråd, men provar här först).

Jag har i vinter mått väldigt dåligt och mina hästar har stått helt, jag har dessutom gått upp väldigt mycket i vikt, kring 25 kg ungefär. Jag är 175 cm lång och väger nog mot 100 kg nu.

På sistone har saker i mitt liv förändrats och jag har börjat må bättre igen och jag vill självklart börja rida mina hästar igen, men just nu är jag alldeles för tung för dem. Jag har just kommit igång med träning och bättre kostvanor och jag hoppas att jag ska börja gå ner i vikt.

Min fråga är hur länge ni tror jag måste vänta innan jag kan börja rida dem? (Tömkör dem just nu). Det är ju sommar och så fint ute nu och jag vill verkligen inte vänta hela sommaren (även om jag själv satt mig i den här sitsen och får skylla mig själv ;)).
Skulle ni t.ex. kunna rida korta turer om ni var ca 10 kg för tunga, eller skulle ni vänta tills ni var helt rätt vikt igen?

Den ena hästen är ett halvblodssto, 11 år, ca 160 cm hög, tappat lite muskler över ryggen, ganska stor bröstkorg men är inte "supergrov" i helheten.
Den andra hästen är en 14-årig valack, nordsvensk travare men ridhäst.
Tacksam för lite diskuterande svar...
 
Testa och se, lita på att hästarna talar om för dig om det är för tungt. Undvik saker som hoppning och att rida mycket på volter i högre gångarter som sliter på hästen och låt det ta tid så hästaran får chans att bygga muskler. Båda hästarna du beskriver borde kunna bära 100 kg, men inte otränade på en hoppträning eller 3-timmars långtur.
 
@Ragnar Jag tycker gott att du kan rida redan nu. Anpassa såklart efter hästarnas igångsätningsnivå. Men 100 pannor är faktiskt inte så alarmerande för dina hästar. Dessutom kommer det säkert ytterligare öka ditt välmående och du snabbare kommer tillbaka till en vikt där du trivs med dig själv :).
 
Hej! Hoppas jag skriver på rätt ställe nu (kanske borde göra en egen tråd, men provar här först).

Jag har i vinter mått väldigt dåligt och mina hästar har stått helt, jag har dessutom gått upp väldigt mycket i vikt, kring 25 kg ungefär. Jag är 175 cm lång och väger nog mot 100 kg nu.

På sistone har saker i mitt liv förändrats och jag har börjat må bättre igen och jag vill självklart börja rida mina hästar igen, men just nu är jag alldeles för tung för dem. Jag har just kommit igång med träning och bättre kostvanor och jag hoppas att jag ska börja gå ner i vikt.

Min fråga är hur länge ni tror jag måste vänta innan jag kan börja rida dem? (Tömkör dem just nu). Det är ju sommar och så fint ute nu och jag vill verkligen inte vänta hela sommaren (även om jag själv satt mig i den här sitsen och får skylla mig själv ;)).
Skulle ni t.ex. kunna rida korta turer om ni var ca 10 kg för tunga, eller skulle ni vänta tills ni var helt rätt vikt igen?

Den ena hästen är ett halvblodssto, 11 år, ca 160 cm hög, tappat lite muskler över ryggen, ganska stor bröstkorg men är inte "supergrov" i helheten.
Den andra hästen är en 14-årig valack, nordsvensk travare men ridhäst.
Tacksam för lite diskuterande svar...

Tycker absolut inte 100 kg är för mycket! Sen ska det givetvis, som Fiorano är inne på, anpassas efter hästarnas form för dagen. Men jag ser absolut inget problem med att du rider dina! :)
Kan bara relatera till min egna häst, ett halvblod av grov modell - 162 cm. Min pappa skulle få rida honom om han ville (sen att det är det sista han vill är en annan femma :angel:) och han är 192 cm/110 kg. Så jag ser absolut inget fel med att även tyngre ryttare rider, så länge det görs på "rätt nivå" och ryttaren har en grundläggande balans i sadeln. Lycka till med dina hästar nu!
 
@Habiba Jag tänker som så att 55 kg är inte mycket att väga och är väl därikring unga tjejer i 12-15-års ålder väger för det mesta. Så mao SJÄLVKLART kan du rida c-ponny. Jag är 168 cm väger runt 60 kg (mest troligt några kg till för närvarande) och min ena ponny är 141 cm och jag rider regelbunder c-ponny.

Jag och c-ponnyn
12990930_10207970567893948_6933983042590532103_n.jpg
 
Hej! Hoppas jag skriver på rätt ställe nu (kanske borde göra en egen tråd, men provar här först).

Jag har i vinter mått väldigt dåligt och mina hästar har stått helt, jag har dessutom gått upp väldigt mycket i vikt, kring 25 kg ungefär. Jag är 175 cm lång och väger nog mot 100 kg nu.

På sistone har saker i mitt liv förändrats och jag har börjat må bättre igen och jag vill självklart börja rida mina hästar igen, men just nu är jag alldeles för tung för dem. Jag har just kommit igång med träning och bättre kostvanor och jag hoppas att jag ska börja gå ner i vikt.

Min fråga är hur länge ni tror jag måste vänta innan jag kan börja rida dem? (Tömkör dem just nu). Det är ju sommar och så fint ute nu och jag vill verkligen inte vänta hela sommaren (även om jag själv satt mig i den här sitsen och får skylla mig själv ;)).
Skulle ni t.ex. kunna rida korta turer om ni var ca 10 kg för tunga, eller skulle ni vänta tills ni var helt rätt vikt igen?

Den ena hästen är ett halvblodssto, 11 år, ca 160 cm hög, tappat lite muskler över ryggen, ganska stor bröstkorg men är inte "supergrov" i helheten.
Den andra hästen är en 14-årig valack, nordsvensk travare men ridhäst.
Tacksam för lite diskuterande svar...


Rid på du, ta det lugnt bara. Långa skritturer med tryck i skritten är dessutom oerhört stärkande, du behöver inte vara ute och rågaloppera för att bygga upp/hålla igång dina hästar. :)
 
Nästa vecka får jag hem en c-ponny. :) Den är maxad och ganska kraftig, connemara. Jag är ca 155 och väger ca 42 kilo. Tror inte jag växer så mycket mer, är 14 år och hästen är 6. är jag för stor eller för tung? Tacksam för svar !
 
Du är inte för stor. Jag är ungefär lika stor som dig (liite mindre) och har precis köpt en större c-ponny som är smäcker, och jag tror inte att jag kommer se stor ut på den. Hoppas jag, oinriden än så länge=)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 026
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 995
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp