Längd- och vikttråd

Jag har nu en smäcker c-ponny på 138 cm. Jag tänker tävla på honom lite till och få mer resultat och så men sen sälja:cry: Hur som helst, så funderar jag på storlek på nästa häst. Jag är 14 år,165cm lång och väger runt 50 kg. Jag är ganska trött på ponnytiden tyvärr:( Tycker ni jag kan köpa en storhäst och i sådana fall, vilken storlek tror ni passar mig?
Vet inte om detta tillhör denna tråd men vilka nackdelar finns det med storhäst? (tävlar i hoppning och lite dressyr)

Jag var en decimeter kortare än dig när jag fick min första storhäst (& 16 år), hon var ca 167cm i mkh. Innan det red jag i princip bara b-ponny men övergången gick bra då jag kände mig trygg med hästen som individ.

Därför skulle jag säga att du definitivt skulle kunna skaffa en storhäst rent storleksmässigt, och det är nog inte så petigt hur hög den är utan tänk mer på om du passar med individen. Sen kan det underlätta övergången att välja en smäckrare modell som inte har alltför lång rygg och då inte blir för tungriden. Det är dock en vanesak tycker jag, som fortfarande (156cm lång) rider allt ifrån små ponnysar till hästar uppåt 185cm/mkh!
 
På förekommen anledning... Om ni hör "viktbärande ponny". Vad tänker ni då? Alltså, hur mycket vikt kan en "viktbärande ponny" bära jämfört med en "vanlig ponny"? Och "ej viktbärande", hur mycket tänker ni då?
För B-, C- respektive D-ponny. På ett ungefär bara, säg att ni ska köpa ponny och ser texten i annonsen. Ungefär vad tänker ni viktbärande, ej viktbärande samt de "normala", kan bära?
 
På förekommen anledning... Om ni hör "viktbärande ponny". Vad tänker ni då? Alltså, hur mycket vikt kan en "viktbärande ponny" bära jämfört med en "vanlig ponny"? Och "ej viktbärande", hur mycket tänker ni då?
För B-, C- respektive D-ponny. På ett ungefär bara, säg att ni ska köpa ponny och ser texten i annonsen. Ungefär vad tänker ni viktbärande, ej viktbärande samt de "normala", kan bära?
När jag tänker viktbärande tänker jag på en lite kraftigare häst, som har bred rygg och muskler att bära upp lite tyngre ryttare.
Ej viktbärande skulle då vara raka motsatsen till det jag ser som viktbärande häst. Att säga exakta vikter de kan bära är omöjligt, då olika hästar har olika förutsättningar och en viktbärande B-ponny kanske inte har samma viktbärande som en D-ponny. Lite så tänker jag kring det.
 
När jag tänker viktbärande tänker jag på en lite kraftigare häst, som har bred rygg och muskler att bära upp lite tyngre ryttare.
Ej viktbärande skulle då vara raka motsatsen till det jag ser som viktbärande häst. Att säga exakta vikter de kan bära är omöjligt, då olika hästar har olika förutsättningar och en viktbärande B-ponny kanske inte har samma viktbärande som en D-ponny. Lite så tänker jag kring det.

Ja, det är ju den typen av häst som brukar kallas för viktbärande :)
Som sagt så undrar jag bara vad andra, på ett ungefär, skulle säga för vikter för de olika beskrivningarna. Detta pga samtal i min "hästumgängeskrets", som fått mig nyfiken på hur andra ser på det.
 
Ja, det är ju den typen av häst som brukar kallas för viktbärande :)
Som sagt så undrar jag bara vad andra, på ett ungefär, skulle säga för vikter för de olika beskrivningarna. Detta pga samtal i min "hästumgängeskrets", som fått mig nyfiken på hur andra ser på det.
jag lägger ingen större vikt vid såna kommentarer. Jag tror dessutom att det till viss del är en myt att de bär så mycket tyngre ryttare bara för att de är lite grövre.
 
Detta att vissa ponnys eller hästar skulle vara mer Viktbärande än andra är en myt. Det har forskats på det och det fanns ingenting som tydde på att en grövre ponny skulle vara mer viktbärande än en "normal".
 
Detta att vissa ponnys eller hästar skulle vara mer Viktbärande än andra är en myt. Det har forskats på det och det fanns ingenting som tydde på att en grövre ponny skulle vara mer viktbärande än en "normal".

Verkligen?
Jag är helt säker på att vissa hästar/ponnyer med lätthet bär tyngre ryttare än andra. Det beror naturligtvis inte enbart på grovlek, men det är en bidragande faktor.

Förutsatt att den är just grövre, och inte tjockare, alltså.
 
Jag är 170 cm, är man för lång och tung till ponny väger 74-75? rider ponny på min ridskola får rida det, är tungbärare ponny, rider stora också
 
Jag är 170 cm, är man för lång och tung till ponny väger 74-75? rider ponny på min ridskola får rida det, är tungbärare ponny, rider stora också

För lång, nej, inte om det är en större ponny.
För tung, beror helt på ponnyn och dig. Min ena ponny hade du utan problem kunnat rida om du har någorlunda balans, andra kanske inte hur bra ryttare du än är.
 
Verkligen?
Jag är helt säker på att vissa hästar/ponnyer med lätthet bär tyngre ryttare än andra. Det beror naturligtvis inte enbart på grovlek, men det är en bidragande faktor.

Förutsatt att den är just grövre, och inte tjockare, alltså.
Det är såklart individuellt med vad man tycker och tror, jag är den varianten som tror på svaret man har fått genom forskningen. Det finns en väldigt bra artikel i Equipage nummer 1, 2015 där dom har skrivit om just detta.
 
Det är såklart individuellt med vad man tycker och tror, jag är den varianten som tror på svaret man har fått genom forskningen. Det finns en väldigt bra artikel i Equipage nummer 1, 2015 där dom har skrivit om just detta.

Jag har inte den tidningen så jag kan inte uttala mig om vad som står där.
Däremot VET jag att min ponny med lätthet bär betydligt mycket mer vikt än många andra ponnyer i samma storlek. Är hon inte mer viktbärande då?
 
Jag har inte den tidningen så jag kan inte uttala mig om vad som står där.
Däremot VET jag att min ponny med lätthet bär betydligt mycket mer vikt än många andra ponnyer i samma storlek. Är hon inte mer viktbärande då?
Jag kan inte säga bu eller bä om din ponny. Men uppenbarligen uppfattar du det som att din ponny klarar av att bära mer vikt än andra i samma storlek. Om det är skonsamt eller ej för hästen är en annan femma.
 
Jag kan inte säga bu eller bä om din ponny. Men uppenbarligen uppfattar du det som att din ponny klarar av att bära mer vikt än andra i samma storlek. Om det är skonsamt eller ej för hästen är en annan femma.

Alltså, skonsamt för hästen... Det är ju såklart inte skonsamt för hästen att bli riden på öht, egentligen. Om man ska hårddra.

Men jag känner ju min ponny och har ridit 100+ olika ponnyer av alla möjliga modeller och typer. Jag känner mig rätt säker på att min ponny utan problem bär upp mer vikt än de flesta andra i samma storlek.
Men att diskutera vad som är "skonsamt" för hästen blir lite konstigt anser jag, eftersom ridning i sig inte är speciellt skonsamt.

Undrar även hur du anser att det visar sig om det är "ej skonsamt" för hästen. Har även som exempel en annan ponny på närmare 30 år, som ridits i stort sett hela sitt liv av "normalviktiga" vuxna vilket är en relativt hög vikt på en ponny i den storleken. Den har aldrig (!) haft några ridrelaterade skador eller förslitningar utan får gång på gång beröm för hur fin den är i kroppen och alla leder etc. Hur går det ihop, om den inte är av en viktbärande typ? Den "borde" väl ha tagit mer skada då, något borde ha visats i och med att den uppnåt en ovanligt hög ålder?
 
Det är såklart individuellt med vad man tycker och tror, jag är den varianten som tror på svaret man har fått genom forskningen. Det finns en väldigt bra artikel i Equipage nummer 1, 2015 där dom har skrivit om just detta.
Kan du länka till denna forskning?
 
Alltså, skonsamt för hästen... Det är ju såklart inte skonsamt för hästen att bli riden på öht, egentligen. Om man ska hårddra.

Men jag känner ju min ponny och har ridit 100+ olika ponnyer av alla möjliga modeller och typer. Jag känner mig rätt säker på att min ponny utan problem bär upp mer vikt än de flesta andra i samma storlek.
Men att diskutera vad som är "skonsamt" för hästen blir lite konstigt anser jag, eftersom ridning i sig inte är speciellt skonsamt.

Undrar även hur du anser att det visar sig om det är "ej skonsamt" för hästen. Har även som exempel en annan ponny på närmare 30 år, som ridits i stort sett hela sitt liv av "normalviktiga" vuxna vilket är en relativt hög vikt på en ponny i den storleken. Den har aldrig (!) haft några ridrelaterade skador eller förslitningar utan får gång på gång beröm för hur fin den är i kroppen och alla leder etc. Hur går det ihop, om den inte är av en viktbärande typ? Den "borde" väl ha tagit mer skada då, något borde ha visats i och med att den uppnåt en ovanligt hög ålder?
Kul att höra, det är bara att gratulera.
Uppenbarligen har ponnyn vart väl tränad för sin uppgift och ridits på ett bra sätt. Det ökar ju förutsättningarna markant!
Om jag inte missminner mig så stod det att hästar som bar över 23-30% av sin kroppsvikt hade en ökad belastning på sina leder och rygg som ofta ledde till muskelömhet.
Men en häst som är tränad för sin uppgift har ju alltid bättre förutsättningar.
 
Jag ska försöka leta fram tidningen under veckan, så får jag länka. Tror den var gjord en av proffesorerna på SLU. Får återkomma!
 
Jag fick tyvärr inte länken till forskningen att fungera, men det kanske fungerar för någon av er.
http://www.equipage.se/ryttarens-storlek-har-betydelse/

Jag hittade bara den här
http://www.equipage.se/hur-mycket-orkar-hasten-bara/
Om den fungerar. Där står det att vid 25% blir hästarna ömma i muskulaturen, och att 20% av sin vikt kan alla (?) hästar bära.
Jag känner dock rent spontant att en sån studie lätt blir svår att avläsa. Öm i muskulaturen blir man ju när man tränar också, men med tiden blir musklerna starkare. Vore därför intressant att veta hur vältränade hästarna var och hur stora ryttare de är vana att bära. Även hur välanpassad utrustning, hur den rids etc. känns ju som att det spelar stor roll.

I vilket fall som helst så, det utgås ju från hästens vikt. Då blir det självklart att en del hästar och ponnyer är "mer viktbärande", eftersom min maffiga ponny t.ex. förmodligen väger runt 100 kg mer än en smäcker ponny med samma mankhöjd. Självklart bär min då mer vikt.
 
För lång, nej, inte om det är en större ponny.
För tung, beror helt på ponnyn och dig. Min ena ponny hade du utan problem kunnat rida om du har någorlunda balans, andra kanske inte hur bra ryttare du än är.
men brukar fungera, red en som var 144 var en irish cop var tung bärare mindre ponnys rider jag inte än så
För lång, nej, inte om det är en större ponny.
För tung, beror helt på ponnyn och dig. Min ena ponny hade du utan problem kunnat rida om du har någorlunda balans, andra kanske inte hur bra ryttare du än är.
men brukar fungera, red en som var 144 är irish cob var tung bärare mindre ponnys rider jag inte än så
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 991
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp