Längd- och vikttråd

Håll dig däromkring i mankhöjd då, om det känns bra.

Snöa in in för mycket på att det måste vara en särskild ras. Det finns jättefina Cobs, tinker, kbltravare, nordisar, grövre halvblod, torihästar, och en drös korsningar däremellan som säkerligen skulle passa.

Just de stora tinkrarna tycker jag personligen ofta är skitsnygga - jag skulle bara aldrig palla allt hovskägg som ska hållas rent och trixa med den långa manen. Men vackra är de, och ofta lugna och fina i huvudet, :)
Ja. Om jag nu ska ha häst igen. Har ett trasigt knä, som jag inte vet än håller för ridning/körning/stalljobb:cry:
 
Oftast så märker man om är för tung/lång för en häst/ponny. Men själv så är jag 163 cm och väger ca 52 kilo. Och min häst är ca 150cm. Han är lite förstor för mig men tycker inte att det spelar någon roll så länge hästen inte blir förstark:)
 
Håll dig däromkring i mankhöjd då, om det känns bra.

Snöa in in för mycket på att det måste vara en särskild ras. Det finns jättefina Cobs, tinker, kbltravare, nordisar, grövre halvblod, torihästar, och en drös korsningar däremellan som säkerligen skulle passa.

Just de stora tinkrarna tycker jag personligen ofta är skitsnygga - jag skulle bara aldrig palla allt hovskägg som ska hållas rent och trixa med den långa manen. Men vackra är de, och ofta lugna och fina i huvudet, :)
Varför ska man ens rikta in sig på "grövre hästar" om man inte väger mer än 84 kg?
 
1. Om man jämför alla viktbärande raser, vilken skulle du sätta upp tyngsta ryttaren på? Säg att ryttaren väger 100 kg och vill rida en lugn uteritt på 1 timme med endast ett par korta travpass och en ca 50-100 m sträcka i galopp.

2. Vilken av dessa är starkast? Är de ungefär lika starka? Vi säger att dessa två alternativ finns;
En Tinker på 150 cm eller en bruksnordis på 150 cm. Musklade och friska med hela ben och ryggar. Lika gamla, lika tränade, i samma del av landet vid samma tidpunkt. Alla hästar är olika men om man tar ett genomsnitt av vad den rasen ungefär klarar av.
 
1. Om man jämför alla viktbärande raser, vilken skulle du sätta upp tyngsta ryttaren på? Säg att ryttaren väger 100 kg och vill rida en lugn uteritt på 1 timme med endast ett par korta travpass och en ca 50-100 m sträcka i galopp.

2. Vilken av dessa är starkast? Är de ungefär lika starka? Vi säger att dessa två alternativ finns;
En Tinker på 150 cm eller en bruksnordis på 150 cm. Musklade och friska med hela ben och ryggar. Lika gamla, lika tränade, i samma del av landet vid samma tidpunkt. Alla hästar är olika men om man tar ett genomsnitt av vad den rasen ungefär klarar av.

Det är helt omöjligt att svara på dina frågor. Men gällande den första frågan så beror det även på ryttaren skulle jag säga. 100 kg välbalanserad ryttare som rider mjukt borde inte vara några problem för en rejäl, välbyggd och okej musklad häst av större/grövre modell. Är ryttaren orutinerad och inte så balanserad är det viktigare att hästen är stabil och har bra balans själv, och gärna är grövre och bred över ryggen.
Min kompis väger däromkring, är total nybörjare, och han har ridit på min robusta d-ponny en 20-minuters skrittur med några travsteg. Min ponny var inte bekymrad alls. Så jag tror dels att fler hästar än man kanske tror klarar 100 kg, och att man måste vara lyhörd för hästen.

Generellt tänker jag att en tinker är rejälare än kbl-travare som jag upplever som rätt smäckra kallblod, men jag har inte stenkoll. Tinker finns ju i ganska olika modeller också.
Jag skulle titta på hur hästen är byggd. Den med kraftigare ben och kortare rygg är troligen mest viktbärande. Det är även avgörande hur hästen rör sig och hur den bär sig, hur välmusklad den är och hur bra balans den har.
 
Tack för svar, @Miljon !
Jag tror som du, kallblodstravare är lite smäckrare i modellen än vad en Tinker ofta är och kanske inte lika viktbärande. Men vad tror du om en Nordsvensk brukshäst, som är lite stadigare i modellen? Är de ungefär lika starka, med tanke på rygg och så? Visst finns det turridning med grova Nordisar för stadiga tanter och gubbar i den viktklassen? Och de klarar uterittermed på både en och två timmar med nybörjare? Mest i skrift förstås men med lite vingliga ryttare?
 
Vad tänker ni rent spontant om detta?
Ryttare; ca 80kg, 170cm. Bra balans.
+
Häst; sportfjord (inte jätte smäcker dock), ca 140cm mkh, unghäst, grundriden.

Är lite nojig över att jag ska vara för tung.. måste gå ner i vikt men har ponnyn på ingång ganska så snart och vore trevligt att kunna sätta igång med ridningen ganska direkt.
Ägaren är inte brydd över det alls men jag är ju liksom van vid stora hästar på 170 i mkh :o. Kommer försöka träna fjordingen allround. Dels för att avlasta ägaren och dels för att få igång mig själv med ridningen.

Inte provridit den än iofs.. blir i nästa vecka. Inte ridit ponny på 10år men blivit lite höjdrädd..
 
Vad tänker ni rent spontant om detta?
Ryttare; ca 80kg, 170cm. Bra balans.
+
Häst; sportfjord (inte jätte smäcker dock), ca 140cm mkh, unghäst, grundriden.

Är lite nojig över att jag ska vara för tung.. måste gå ner i vikt men har ponnyn på ingång ganska så snart och vore trevligt att kunna sätta igång med ridningen ganska direkt.
Ägaren är inte brydd över det alls men jag är ju liksom van vid stora hästar på 170 i mkh :o. Kommer försöka träna fjordingen allround. Dels för att avlasta ägaren och dels för att få igång mig själv med ridningen.

Inte provridit den än iofs.. blir i nästa vecka. Inte ridit ponny på 10år men blivit lite höjdrädd..

Just kombinationen unghäst + ryttare som ska "igång" med ridningen känns ju inte helt optimalt i och med att hästen inte har hunnit bygga upp rätt muskulatur för att bära ännu. Detta oavsett ras.

En fjord på 140 tror jag absolut fixar 80 kg utan närmare problem, men i det här fallet är det ju en unghäst så jag skulle nog ta allt successivt och rida korta stunder tills hästen är färdigväxt.
 
Just kombinationen unghäst + ryttare som ska "igång" med ridningen känns ju inte helt optimalt i och med att hästen inte har hunnit bygga upp rätt muskulatur för att bära ännu. Detta oavsett ras.

En fjord på 140 tror jag absolut fixar 80 kg utan närmare problem, men i det här fallet är det ju en unghäst så jag skulle nog ta allt successivt och rida korta stunder tills hästen är färdigväxt.
5åring :). med att komma igång så menar jag att rida mer frekvent :), rider just nu runt 2-4 ggr i veckan på medryttarhäst och vänners. mycket ut vilket tyvärr inte ger fullt så mycket för just min träning.
så med igång så är det mest rutinen att rida mer var dag och komma igång med ordentlig träning för tränare osv :).
är inte helt ur form men behöver mer träning avsuttet för att främst få bättre kroppskontroll och styrka för att vara snabbare och effektiv i mina hjälper. och såklart gå ner i vikt. (skit jobbigt att veta vad man ska göra och hur men att man är så förslöad i hjälperna att man inte når fram som man vill :/). haft egen häst tills för ett halvår sedan och skaffade ganska omgående medryttarhästen för att inte komma bort från ridningen allt för mycket.)
 
5åring :). med att komma igång så menar jag att rida mer frekvent :), rider just nu runt 2-4 ggr i veckan på medryttarhäst och vänners. mycket ut vilket tyvärr inte ger fullt så mycket för just min träning.
så med igång så är det mest rutinen att rida mer var dag och komma igång med ordentlig träning för tränare osv :).
är inte helt ur form men behöver mer träning avsuttet för att främst få bättre kroppskontroll och styrka för att vara snabbare och effektiv i mina hjälper. och såklart gå ner i vikt. (skit jobbigt att veta vad man ska göra och hur men att man är så förslöad i hjälperna att man inte når fram som man vill :/). haft egen häst tills för ett halvår sedan och skaffade ganska omgående medryttarhästen för att inte komma bort från ridningen allt för mycket.)

Rider du så ofta skulle jag nog kalla dig igång:)

Men prova hästen du och se hur det känns:)
 
Rider du så ofta skulle jag nog kalla dig igång:)

Men prova hästen du och se hur det känns:)
ja det är var man jämför med ^_^, rider ju mer än en som rider en gång i veckan i alla fall.
men villl vara tillbaka till där jag var förra året med egna hästen, uteritter lite då och ger ju inte så mycket mer är ro för själen :), vill träna och känna att man kommer någonvart :p lite därför jag ska få låna fjordingen som också behöver lite erfarenhet och få komma igång med mer än uteritter ^_^.
 
Jag tror du kan uppleva den fjordingen som liten. Jag är bara 5 cm längre än dig och väger 20 kg mindre, men jag kände mig stor på en smäcker sportfjording på ca 140. Hade inte kontakt med hästens sidor från knäna och ner och hon kändes väldigt liten på alla sätt. Då är jag ändå en rutinerad ryttare som haft egna hästar i 22 år så jag är inte obalanserad och hästen var i väldigt god form, ej unghäst. Min vikt var såklart inget problem för den, men just att det blir väldigt instabilt när hästen är så liten och dessutom inte rejäl och djup i bålen.

Den moderna typen av fjording är faktisk ganska klen och inte alls den kraftiga viktbärande modellen som de äldre är. Tex en connemara, islandshäst eller arab i ungefär samma stl har jag upplevt betydligt större att rida pga bredare rygg och djupare bål.
Jag tycker inte det låter som en så bra match med tanke på din stl vs hästens stl och att det är en unghäst. Om du ändå väljer att rida den får du tänka på att inte sitta på den i onödan, tex alltid skritta fram/av vid hand och vara uppmärksam på om den verkar störd av din vikt/längd och rida korta pass. :)
 
Vad tänker ni rent spontant om detta?
Ryttare; ca 80kg, 170cm. Bra balans.
+
Häst; sportfjord (inte jätte smäcker dock), ca 140cm mkh, unghäst, grundriden.

Är lite nojig över att jag ska vara för tung.. måste gå ner i vikt men har ponnyn på ingång ganska så snart och vore trevligt att kunna sätta igång med ridningen ganska direkt.
Ägaren är inte brydd över det alls men jag är ju liksom van vid stora hästar på 170 i mkh :o. Kommer försöka träna fjordingen allround. Dels för att avlasta ägaren och dels för att få igång mig själv med ridningen.

Inte provridit den än iofs.. blir i nästa vecka. Inte ridit ponny på 10år men blivit lite höjdrädd..

Jag har också en fjording, en 5-årig valack som är ca 142 cm i mankhöjd. Är lika lång som du och väger ungefär lika mycket. Min häst är inte heller så mycket riden, men jag har tagit det ganska lugnt med honom och rider ofta korta pass. Speciellt i början innan han hunnit muskla till sig ville jag inte rida så länge. Han är en lite sportigare modell av fjording, så i början kändes han lite liten. Nu har han breddat sig rejält under sommaren och vuxit till sig så det känns bättre att sitta på honom nu när han fått bättre balans, styrka och kondition. Jag har också stor hjälp av en duktig tränare. Prova och se hur det känns :)
 
Alltså vart går gränsen för en häst på 165cm? En maxad D? Människor skriver med stora bokstäver "inte viktbärande" och blir sedan sura för att jag inte läst annonsen. Jag är numer (försöker gå ner mer) 72kg till 175cm. När blir du en "vikt" som inte orkas? Jag är inte nybörjare men heller inte avancerad.
 
Alltså vart går gränsen för en häst på 165cm? En maxad D? Människor skriver med stora bokstäver "inte viktbärande" och blir sedan sura för att jag inte läst annonsen. Jag är numer (försöker gå ner mer) 72kg till 175cm. När blir du en "vikt" som inte orkas? Jag är inte nybörjare men heller inte avancerad.
Ärligt talat, om jag ser en annons där de skriver "INTE VIKTBÄRANDE", då tyder jag det som att det är något fel på hästen.
 
Alltså vart går gränsen för en häst på 165cm? En maxad D? Människor skriver med stora bokstäver "inte viktbärande" och blir sedan sura för att jag inte läst annonsen. Jag är numer (försöker gå ner mer) 72kg till 175cm. När blir du en "vikt" som inte orkas? Jag är inte nybörjare men heller inte avancerad.
Tills du väger max vad ägaren väger ;)
 
Alltså vart går gränsen för en häst på 165cm? En maxad D? Människor skriver med stora bokstäver "inte viktbärande" och blir sedan sura för att jag inte läst annonsen. Jag är numer (försöker gå ner mer) 72kg till 175cm. När blir du en "vikt" som inte orkas? Jag är inte nybörjare men heller inte avancerad.

Det går ju inte att svara på och alla verkar ha totalt olika tankar om vad som är viktbärande. Har sett annonser där stora hästar inte är viktbärande så ryttaren bör väga max 65 kg O_o och då tänker jag att hästen nog antingen har världens sämsta exteriör, eller är sjuk eller skadad.

Med din storlek skulle du utan problem kunna rida båda mina d-ponnyer som är av lite rejälare modell. En storhäst behöver nog vara bra tanig för att inte orka med dig :)
 
Alltså vart går gränsen för en häst på 165cm? En maxad D? Människor skriver med stora bokstäver "inte viktbärande" och blir sedan sura för att jag inte läst annonsen. Jag är numer (försöker gå ner mer) 72kg till 175cm. När blir du en "vikt" som inte orkas? Jag är inte nybörjare men heller inte avancerad.
OMG, 72 kg på 175 cm bör inte handla om någon övervikt. Är själv 179 och 79-80 kg på min Islänning för all del 145 + men han har absolut inga problem med detta. Jag har en stallkompis som provat lite av och till som väger mer än mig. Ej heller här har han signalerat, det handlar om jobb och tid helt enkelt om man väger lite mer. Tycker inte du bör bekymra dig.
 
Alltså vart går gränsen för en häst på 165cm? En maxad D? Människor skriver med stora bokstäver "inte viktbärande" och blir sedan sura för att jag inte läst annonsen. Jag är numer (försöker gå ner mer) 72kg till 175cm. När blir du en "vikt" som inte orkas? Jag är inte nybörjare men heller inte avancerad.
Dubbla din vikt, då börjar du närma dig den gränsen. (en bekant till mig, som vägde runt din dubbla vikt, red ett par dagar/vecka på sin 20+ fullblodskorsning på 155 cm innan hon gjorde sin överviktoperation, han tyckte inte att hon var tyngre än att han kunde bralla rätt ordentligt med henne på ryggen....)
MEN många hästägare har fullkomligt galen uppfattning om vad hästar orkar med. Det är väl den här tråden ett gott exempel på...
 
Alltså vart går gränsen för en häst på 165cm? En maxad D? Människor skriver med stora bokstäver "inte viktbärande" och blir sedan sura för att jag inte läst annonsen. Jag är numer (försöker gå ner mer) 72kg till 175cm. När blir du en "vikt" som inte orkas? Jag är inte nybörjare men heller inte avancerad.

Min häst är 160 cm, rids nu mest av min sambo som är 188 cm och väger 80 kg.
Inga problem öht, hästen pigg och glad och hur nöjd som helst.
Folk är ju helt hysteriska med storleken på ryttare.
https://www.instagram.com/p/BKWM64ojwGv/
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp