Längd- och vikttråd

Han är så fin!
För mig är problemet med stora hästar att jag får så himla ont i kroppen. Jag klarar inte av stora gångarter.

Ja, jag hade lite det problemet innan, men det var för jag var väldigt svag i länden och väldigt ovan med Royals stora rörelser. Har tränat upp min rygg och bålstabilitet nu och då går det bra :) Tack snälla:heart
 
Ja, jag hade lite det problemet innan, men det var för jag var väldigt svag i länden och väldigt ovan med Royals stora rörelser. Har tränat upp min rygg och bålstabilitet nu och då går det bra :) Tack snälla:heart

För mig är problemet flera tidigare frakturer, inget som går att träna upp tyvärr.
 
Den senaste studien jag läste så visade ingen av hästarna obehag vid 20% däremot vid högre vikt blev det negativa effekter.

Sen är det såklart individuellt.
Min häst är tex helt oberörd av sambo + utrustning. Hästen väger 500 kg och skulle då alltså kunna bära 75 kg vilket känns fånigt med tanke på hur han ser ut. Kort stark rygg och inga pinnben.
Skulle det vara så snålt taget med vikten skulle många manliga fälttävlansryttare få problem. Deras hästar är rätt små och lätta och flera av ryttarna är bra långa.

+1 på det!

Min Herr Häst väger 560-570 kg är 162 cm i mkh. Ganska "kompakt" och grov i kroppen (oftast x-full i utrustning). Jag tror inte det är någon slump att jag är den enda (kända) stadigvarande ryttaren under 175 cm/ca. 70 kg........
Min gräns för honom är min far, 192 cm/110 kg, det börjar kännas som ett gränsfall....
 
Någon som tror dessa väger under 80 kg?
2-2845777.jpg
 
Vet inte om detta har varit med i tråden men verkar tillförlitligt.
"I studier som är gjorda i Ohio har det påvisats att hästen blir öm i sin muskulatur efter att ha burit mer än 25-30 procent av sin kroppsvikt. Alla hästarna klarade att bära 20 procent av sin kroppsvikt utan att bli påverkade av detta och det innebär att en häst som väger 600 kilo ska kunna bära en ryttare på 120 kilo (Powell et al, 2008)."
 
@Cherarriduracell visst är inte c optimalt men jag rider de ibland just för att ponnyn ska ridas igenom. D-ponnys är väldigt olika, vissa funkar super och andra känner jag mig som en obalanserad jätte. Jag vill helst finna något smäckrare stor häst, @Van Remos style. Älskar fuxar så den kommer jag drömma om inatt.

Det är precis så jag tänker @Luff, herregud mina 72kg är väl en flugvikt för de flest män och ändå finns många manliga ryttare.
 
@Cherarriduracell visst är inte c optimalt men jag rider de ibland just för att ponnyn ska ridas igenom. D-ponnys är väldigt olika, vissa funkar super och andra känner jag mig som en obalanserad jätte. Jag vill helst finna något smäckrare stor häst, @Van Remos style. Älskar fuxar så den kommer jag drömma om inatt.

Det är precis så jag tänker @Luff, herregud mina 72kg är väl en flugvikt för de flest män och ändå finns många manliga ryttare.

Och jag tycker det låter bedrövligt att du tycker det är ok att en karl på 100 kg sitter på en D-ponny.

Det handlar ju inte om att olika grader av helvetet är mer eller mindre plågsamt, utan om vad som är bäst för hästarna och inte för vad vi människor tycker.
 
Och jag tycker det låter bedrövligt att du tycker det är ok att en karl på 100 kg sitter på en D-ponny.

Det handlar ju inte om att olika grader av helvetet är mer eller mindre plågsamt, utan om vad som är bäst för hästarna och inte för vad vi människor tycker.
Jag la ingen värdering i det utan skrev det som konstaterade vad som sker på min ridskola och även andra ridskolor. Själv tycker jag det är i överkant om det inte är en mycket duktig ryttare vid få tillfällen som har en riktig tanke med det hela.
 
Jag la ingen värdering i det utan skrev det som konstaterade vad som sker på min ridskola och även andra ridskolor. Själv tycker jag det är i överkant om det inte är en mycket duktig ryttare vid få tillfällen som har en riktig tanke med det hela.

Det finns ingen rimlig, godtagbar anledning till att en person på 100 kg ska sitta på en sådan liten häst.
 
Jag har ett litet dilemma. Jag ser ut att väga minst 10 kg mindre än jag egentligen gör, och har blivit erbjuden att rida på C-ponnyer av icke-viktbärande modell. Jag skulle aldrig regelbundet rida annat än storhäst, jag tycker att det är trevligare att sitta på större hästar helt enkelt. Så problemet gäller enbart enstaka pass. När gör de där 10-15 kilona någon skillnad?
 
Men det beror ju på vad du väger från början. Om du väger 55 så är det väl ingen fara. Men om du väger 75 så kanske det inte är så smart.
 
Men det beror ju på vad du väger från början. Om du väger 55 så är det väl ingen fara. Men om du väger 75 så kanske det inte är så smart.

75-80 någonstans, men köper kläder i strl 38-40. Jag har fått kommentaren att jag kan väl aldrig väga mer än 65. Öh jodå!
 
Då tycker jag inte du ska rida klena c-ponnys. Men det tycker jag du verkar ha förstått själv också.
Jag var också en gång i tiden en välbalanserad ryttare som vägde 70 och blev erbjuden rida mindre ponnies. Provade då att sitta upp på en välmusklad mindre c-ponnyhingst. Herregud, hade jag lutat mig åt något håll hade vi vält. Han fick verkligen jobba för att hålla balansen med mig på. Jag skrittade två varv och satt sen av. Däremot red jag regelbundet på en c-ponny fjord och vi funkade bra.
 
Då tycker jag inte du ska rida klena c-ponnys. Men det tycker jag du verkar ha förstått själv också.
Jag var också en gång i tiden en välbalanserad ryttare som vägde 70 och blev erbjuden rida mindre ponnies. Provade då att sitta upp på en välmusklad mindre c-ponnyhingst. Herregud, hade jag lutat mig åt något håll hade vi vält. Han fick verkligen jobba för att hålla balansen med mig på. Jag skrittade två varv och satt sen av. Däremot red jag regelbundet på en c-ponny fjord och vi funkade bra.

Nej, det tycker inte jag heller att jag ska.
Eftersom det gäller just enstaka pass tycker jag att det blir svårare att avgöra. Hade det gällt regelbunden träning vill man ju ligga väl inom marginalerna, men vid enstaka tillfällen kan man ju ligga på gränsen. Och då ska man avgöra vart den där gränsen faktiskt går, och sen ta den där jäkla diskussionen som blir när jag säger nej....
 
Jag la ingen värdering i det utan skrev det som konstaterade vad som sker på min ridskola och även andra ridskolor. Själv tycker jag det är i överkant om det inte är en mycket duktig ryttare vid få tillfällen som har en riktig tanke med det hela.


Här finns det ingen ridklubb som accepterar så höga vikter på sina lektionshästar (eller gjorde inte när jag jobbade där iaf). Ponnysarna var uppdelade efter storlek men D-ponnyerna hade max på 65 kg. De stora hästarna max 80 kg.

Lektionshästar går ju med allt från rena nybörjare (är ju ganska lätta lektioner för hästarna med mest skritt), till lite mer avancerade lektioner där de tränar på LB-LA-nivå kanske. Dessutom upp till tre olika ryttare om dagen där ingen av dem sitter still.

Ridning är inte en mänsklig rättighet, och det går inte att jämföra slitaget på hästarna av elitryttare som är välbalanserade och välmusklade med slitaget som blir av amatörer som skumpar och hänger... oavsett om ryttarna vill väl och gör sitt bästa.
 
@Lager Wow säger jag bara. Min ridklubb har jag aldrig hört om någon maxvikt även om de största självklart inte rider på ponnysarna. Det finns flera ryttare kring och över 100kg. Själv har jag inte riktigt funderat på detta förrän efter att ha läst här.
 
@Lager Wow säger jag bara. Min ridklubb har jag aldrig hört om någon maxvikt även om de största självklart inte rider på ponnysarna. Det finns flera ryttare kring och över 100kg. Själv har jag inte riktigt funderat på detta förrän efter att ha läst här.

Jag tar för givet att dina ridlärare har en tanke med vilka hästar de olika ryttarna placeras på, och en veckoplanering för att inte överbelasta hästarna. Är du osäker tycker jag att du ska fråga ridlärarna/stallchefen, om inte annat så för att lyfta frågan. Just ridskolor ÄR en tuff och krävande miljö för lektionshästarna - om de ska hålla i många år så måste man ta hand om dem. :)

Där jag jobbade så hade vi två tre stycken riktigt viktbärande hästar - lite större med korta ryggar och starka ben. De gick med de större ryttarna, och det ingick i deras veckoplan.

Och javisst - det hände någon gång ibland att en person blev nekad att börja på ridskolan p g a personens vikt.
 
Nej, det tycker inte jag heller att jag ska.
Eftersom det gäller just enstaka pass tycker jag att det blir svårare att avgöra. Hade det gällt regelbunden träning vill man ju ligga väl inom marginalerna, men vid enstaka tillfällen kan man ju ligga på gränsen. Och då ska man avgöra vart den där gränsen faktiskt går, och sen ta den där jäkla diskussionen som blir när jag säger nej....
Ibland kan man prova att sitta upp och se hur det känns.
För ganska många år sedan (typ 30) jobbade jag i ett utbildnings- försäljnings- och ridskolestall. Där fanns en C-ponny (ca 135 och "normalbyggd") som var väldigt outbildad och tjejen som var satt att utbilda den lite (praktikant på gården) satt mest och åkte runt. Det slutade med att jag fick prova att rida på den, och trots att jag borde varit för tung för den (70+ kg) funkade det alldeles utmärkt. Men det blev kanske 10 ggr totalt och inte varje dag.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 943
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 562
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp