Längd- och vikttråd

@Lager Wow säger jag bara. Min ridklubb har jag aldrig hört om någon maxvikt även om de största självklart inte rider på ponnysarna. Det finns flera ryttare kring och över 100kg. Själv har jag inte riktigt funderat på detta förrän efter att ha läst här.

Min enda motfråga blir då - är du verkligen säker på att de väger tresiffrigt? Det finns ganska gott om lite kortare individer som med övervikt ser ut att vara tyngre än vad de i själva verket är.

Jag har flertalet bekanta i min närhet som har BMI fetma och flera klädstorlekar större än jag. De väger dock minst 20 kg mindre än jag, pga längden. Ett otränat öga skulle alltså bedöma deras vikt som högre än vad den egentligen är - och förstås vice versa, om en lång person skulle vilja rida.
 
@hier
Ja iaf gällande två personer.
En kvinna som jag samtalade lite med förra hösten som jag vet rider på skolan, hon rider i en grupp där jag ibland red under förra året och jag tyckte då hon var maffig men tänkte just som du säger, hon är nära 20cm kortare än mig, hon kan inte väga så mycket som jag tror. Vi möttes nu igen för 2-3v sedan och hon hade gått ner så jag berömde och hon svarar då att hon gått ner nära 20kg och är snart nere på 8 först, det var nu bara lite kvar. Hon väger alltså 90+ nu efter viktnedgång.
En kille som är arbetskompis med min fd pojkvän. De snackade sinsemellan om att jag är flugvikt, min fd väger 95 (och rider på ridskolan) och han skrattade och sa då att han var klart 3-siffrigt, vet ju inte om det är 103kg eller 110 men KLART 3-siffrigt är ju inte 100 jämnt, han rider i samma grupp som min fd.
 
Ser jag stor ut på den här ponnyn? Eller ser det konstigt ut?
Är inte för tung enligt ägare eller hästen själv (han blir inte flåsig, trött och sällan svettig), men det känns som jag ser så ful/stor ut på honom? Har rätt så dålig självkänsla så kan vara det, men vill kunna lägga ut alla fina bilder min kompis tog på oss, men vågar knappt. Vad tror ni?
1111ldc.jpg


10eertz.jpg
 
Du är framför allt för lång om man ska se proportioner. Inte det minsta fult, du är för lång bara. Han tar ingen skada av att du rider honom så som du beskriver. Tycker nog han skulle må bra av att bli lite flåsig o svett vid ridning. Han bär sig fint på bilderna.
Det är ju inte en ponny som passar dig vare sig längd eller viktmässigt så att till exempel köpa en ponny som ser ut så skulle ju inte vara lämpligt för dig. Du börjar bli för stor för ponny. Så är det ju för de flesta. Jag växte ur ponnies i 13-årsåldern, 170 lång och 65 kg och fick istället rida små hästar för stallet hade inga d-ponnys.
 
Ser jag stor ut på den här ponnyn? Eller ser det konstigt ut?
Är inte för tung enligt ägare eller hästen själv (han blir inte flåsig, trött och sällan svettig), men det känns som jag ser så ful/stor ut på honom? Har rätt så dålig självkänsla så kan vara det, men vill kunna lägga ut alla fina bilder min kompis tog på oss, men vågar knappt. Vad tror ni?
1111ldc.jpg


10eertz.jpg


Du drar upp knäna, särskilt på översta bilden. Kan du slappna av lite i höfterna, "öppna upp" och komma ned med knäna så hamnar du kanske mer bekvämt? :)

Sitter du barbacka - du ser ut att hamna lite väl nära manken, men det kan ju vara bildvinkeln som luras.

Ja (min subjektiva åsikt) du ser lite väl lång ut på den ponnyn. Men det gör ju ingenting så länge du är balanserad, ponnyn är pigg och glad, och ni har trevligt! :)
 
Ser jag stor ut på den här ponnyn? Eller ser det konstigt ut?
Är inte för tung enligt ägare eller hästen själv (han blir inte flåsig, trött och sällan svettig), men det känns som jag ser så ful/stor ut på honom? Har rätt så dålig självkänsla så kan vara det, men vill kunna lägga ut alla fina bilder min kompis tog på oss, men vågar knappt. Vad tror ni?
1111ldc.jpg


10eertz.jpg
Jag tycker inte det ser konstigt ut alls :) Är du för lång för honom, är även jag för lång för min ;) då är vi iaf två!
Våga lägg ut alla fina bilder du :)
 
Tack för all feedback! :) Vad glad jag blir.
Håller med om att jag spänner mig lite på översta bilden. Jag rider barbacka där, insåg just att jag inte har några bra bilder med sadel på.. Föredrar barbacka typ jämt, nu för tiden :) Första gången sedan i december som jag "arbetade" en häst, så lite ringrostig, under sommar och vår har jag bara ridit ut utan krav.
Det är inte min ponny. Det är en kompis häst, jag var medryttare på hennes arabsto i ett år, men tyvärr blev hon av med stoet och därefter behövde de medryttare till den aktuella ponnyn, så då ville de gärna ha mig. Förut red jag en gång i veckan, nu och ett tag framöver blir det mer sällan tyvärr.
Men då kan jag nog lägga ut ett par bilder utan att oroa mig :)
 
Ser jag stor ut på den här ponnyn? Eller ser det konstigt ut?
Är inte för tung enligt ägare eller hästen själv (han blir inte flåsig, trött och sällan svettig), men det känns som jag ser så ful/stor ut på honom? Har rätt så dålig självkänsla så kan vara det, men vill kunna lägga ut alla fina bilder min kompis tog på oss, men vågar knappt. Vad tror ni?
1111ldc.jpg


10eertz.jpg
Jag ska vara helt ärlig. När jag läste de andras svar var jag tvungen att gå tillbaka och titta igen.
Jag tycker inte du ser för lång ut, vet inte riktigt vad det är de andra som svarat tittar på då. Kanske att du har relativt lång överkropp, men så farligt tycker jag absolut inte att det är!

Jag ser nog minst lika lång ut på min ponny, och ingen har någonsin sagt att jag skulle se för lång ut. Varken på träning eller tävling, inte ens på en rak fråga om hur vi som ekipage ser ut storleksmässigt.

Så rid på du och klart du ska visa dina fina ridbilder för dina vänner! :)
 
Hejhej!
Jag tänkte börja rida igen efter 4-5års uppehåll, och har sen dess bara ridit 2 gånger, då på två travare, ena 160 tror jag och andra 170 ungefär.
Innan dess har jag ridit islänningar, och har mest fokuserat på trav och tölt, har aldrig galopperat i hela mitt liv.. :o

Jag är 18 år, 175 och 63kg med jacka och skor och allt på, har enligt flera bra balans för min lilla riderfarenhet, är jag ändå dömd till de större hästarna..?
Då jag nästan fick en hov i ansiktet(träffade min väns ansikte istället..) så är jag lite smånervös när det gäller hästar, speciellt dom större, och travarna jag ridit har båda varit yngre och väldigt känsliga tror jag är rätt benämning, båda har varit väldigt studsiga och hoppat till om något hoppat fram och är inte helt bekväm med det även fast rumpan är gjuten i sadeln... :bump:

Vet inte hur ridskolehästar är då jag bara ridit hos privatpersoner, men det är rätt svajjigt däruppe, speciellt när jag är van att rida islänningar där jag ser över ryggen... ;)
 
Hejhej!
Jag tänkte börja rida igen efter 4-5års uppehåll, och har sen dess bara ridit 2 gånger, då på två travare, ena 160 tror jag och andra 170 ungefär.
Innan dess har jag ridit islänningar, och har mest fokuserat på trav och tölt, har aldrig galopperat i hela mitt liv.. :o

Jag är 18 år, 175 och 63kg med jacka och skor och allt på, har enligt flera bra balans för min lilla riderfarenhet, är jag ändå dömd till de större hästarna..?
Då jag nästan fick en hov i ansiktet(träffade min väns ansikte istället..) så är jag lite smånervös när det gäller hästar, speciellt dom större, och travarna jag ridit har båda varit yngre och väldigt känsliga tror jag är rätt benämning, båda har varit väldigt studsiga och hoppat till om något hoppat fram och är inte helt bekväm med det även fast rumpan är gjuten i sadeln... :bump:

Vet inte hur ridskolehästar är då jag bara ridit hos privatpersoner, men det är rätt svajjigt däruppe, speciellt när jag är van att rida islänningar där jag ser över ryggen... ;)


Rid ponny då? Välj en större ponny med rund bål som sväljer skänkel. Viktmässigt är det inga problem... eller om du vil prova små storhästar på 150-160 cm någonstans.

Ridskolehästar ska vara vana vid osäkra ryttare. Det är ju deras jobb att ta hand om sådana. :D Säg till ridläraren hur du känner dig, och be om en häst/ponny som är extra tålmodig och stabil.

Lycka till med hästeriet!
 
Hejhej!
Jag tänkte börja rida igen efter 4-5års uppehåll, och har sen dess bara ridit 2 gånger, då på två travare, ena 160 tror jag och andra 170 ungefär.
Innan dess har jag ridit islänningar, och har mest fokuserat på trav och tölt, har aldrig galopperat i hela mitt liv.. :o

Jag är 18 år, 175 och 63kg med jacka och skor och allt på, har enligt flera bra balans för min lilla riderfarenhet, är jag ändå dömd till de större hästarna..?
Då jag nästan fick en hov i ansiktet(träffade min väns ansikte istället..) så är jag lite smånervös när det gäller hästar, speciellt dom större, och travarna jag ridit har båda varit yngre och väldigt känsliga tror jag är rätt benämning, båda har varit väldigt studsiga och hoppat till om något hoppat fram och är inte helt bekväm med det även fast rumpan är gjuten i sadeln... :bump:

Vet inte hur ridskolehästar är då jag bara ridit hos privatpersoner, men det är rätt svajjigt däruppe, speciellt när jag är van att rida islänningar där jag ser över ryggen... ;)

Ska du börja på ridskola? Det är ett jättebra alternativ för dig, så får du komma igång med ridningen igen med trygga, schyssta hästar :)
Ofta har ridskolor hästar i alla möjliga storlekar och temperament (med det gemensamt att de är snälla och förlåtande), så det finns säkert hästar som passar dig.
Berätta i förväg för ridläraren hur du känner och din osäkerhet, så kan hen se till att du får en bra häst för dig. Sen OM det blir så att du får den absolut snällaste hästen i stallet - och den råkar vara 170 i mankhöjd - så försök ta det lugnt ändå! Är hästen snäll och stabil känns det ändå inte så läskigt, fast det är högt :)
 
@Wellcraft Även jag fick gå tillbaka och kolla bilderna igen efter att ha läst dom andras svar! I så fall är jag också alldeles för lång på min ponny som jag ridit in själv. Har aldrig hört någon klaga :) Rider också mycket barbacka och visst, då hänger ju benen ner en del men :p
 
@Wellcraft Även jag fick gå tillbaka och kolla bilderna igen efter att ha läst dom andras svar! I så fall är jag också alldeles för lång på min ponny som jag ridit in själv. Har aldrig hört någon klaga :) Rider också mycket barbacka och visst, då hänger ju benen ner en del men :p
Jag skrev OM hon skulle köpa....så är det fel proportioner. Inte att hon var för lång för att rida.
 
Och jag håller inte med :) tycker inte att hon ser längre ut på den än vad jag gör på min och min är ju köpt för att ha livet ut. Lika så min förra som var ännu lägre. Men det är så olika vad man har för syn på vad som är oproportionerligt:)
Om du tittar på wellcrafts avatar så ser du hur ett proportionerligt ekipage ser ut. Det verkar som ni tror att icke proportionerlligt innebär att man inte kan rida hästen. Det är inte betydelsen.
 
Om du tittar på wellcrafts avatar så ser du hur ett proportionerligt ekipage ser ut. Det verkar som ni tror att icke proportionerlligt innebär att man inte kan rida hästen. Det är inte betydelsen.

Fast vad som är proportionerligt är ju en smaksak och därför olika. Jag som alltid har ridit ponny tycker att personer i min egen längd på 165+ hästar ser oproportionerligt ut(åt andra hållet)medans det för dom är perfekt. Du sa ju ändå att det var FÖR oproportionerligt för att köpa hästen och då sa jag att jag inte höll med eftersom jag köpt min utan att tveka med ungefär samma proportioner.
 
Men man köper väl inte en ponny som man kommer att växa ur? Om man nu inte tävlingssatsar förstås. Jag skriver svaren som att vem som helst som läser kan tolka det utan att det blir galet.
Även om Wellcraft har koll på läget så kan nästa som ser korten tolka det som att man ska köpa en ponny där man inte riktigt passar och efter ett år troligen kommer känna sig för stor.
Nu kanske Wellcraft är vuxen och inte växer mer - det vet ju inte jag. Men är hon till exempel tretton så tycker jag det är väsentligt att skriva.
 
Jag är nitton år så växer inte mer. Men hästen på min avatar kunde jag se lika lång ut på barbacka faktiskt, hehe.
Hon är lite högre än den aktuella ponnyn men bär inte upp på samma vis.
edit; nitton år är jag. inte tjugo. hjärnan vill inte med sig idag.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 941
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp