Längd- och vikttråd

Har du tänkt att tävla något?
Om dina kompisar har ponny och du storhäst så kan du inte åka på samma tävlingar.
Genom att skaffa en häst så går du ju miste om ponny-tiden. Jag har så många underbara minnen från när jag hade ponny, och hade jag varit din mamma så hade jag köpt en D-ponny till dig. Med en mamma på 170 cm och 70 kg går det att hitta en D-ponny som orkar henne.
 
Hejsan!

Det är så att jag ska skaffa en häst, eller ponny jag vet inte riktigt än!

Jag är en 13 årig tjej på kanske 1,60-1,62, och väger 45 kilo! Har ridit allt ifrån B-ponnys till ja hästar på 1,65!
Jag vet dock inte riktigt nu vilken storlek jag ska ha! D-ponnys känns lagom/liite små, och storästar har jag inte ridit på länge. Jag om min mamma som också ska kunna rida den är ca 170 och väger 70-75kg.

(Jag vet självklart att man inte ska välja häst efter storlek men jag vill ha ett ungefär vad jag ska leta efter)

Hästen ska inte vara för liten (eftersom mamma ska kunna rida) men inte för stor då det kommer bli jobbigt för mig att rida ihop. Samt för svår och stor att hantera. Tänker att jag också ska kunna hoppa utan att det blir för stort och svårt. Tänker att om jag köper en mindre storhäst blir det inte svårare på tävlingar, att tävla mot vuxna. Hindrerna högre osv.

Hjälp mig! :confused:


Köp en snäll och vänlig häst som ni klarar av båda två. Storleken är inte det viktigaste. Hellre en välriden högre häst än en olydig liten ponny.

Ubildning/ålder/temprament - sedan mankhöjd. Titta på allt mellan 145-170 tycker jag.
 
Tack för er input! Tror jag vet precis hur jag ska tänka nu, precis som ni båda skriver. Själv tycker jag även att ponny ser mycket mindre ut än andra inmätta till samma storlek. Om man tänker sig att ponnyn hade varit 10 cm högre, hade den fortfarande varit för liten?


Att ridträna med? Ja. Om den inte sväljer enormt mycket skänkel. Ska du ha en ridhäst att träna med så skaffa något större så får du mycket lättare att inverka. Ska du köra och bara rida i skogen ibland så är det ju struntsamma,
 
Som andra sagt så är temperamentet det viktigaste, din mamma kan ju rida en grövre d-ponny också. Det beror också på vad ni har för pengar att röra er med, hästar strax över ponny måttet brukar vara fördelaktigare i priklass jämfört med maxad d-ponny och större häst.
Sen är du ju åldern då du fortfarande växer mycket, min dotter som sköt iväg till 175 när hon var 15 var det aldrig tal om ponny till när vi skulle köpa ny häst då hon blir väldigt lång på en ponny.
 
Jag säger "höjden är inte allt". Jag är 173 cm lång och väger ca 65 kg. Min häst är 142 cm hög. Hon är en Quarter, men inte av någon kraftig typ. Ingen har någonsin påpekat att jag ser stor ut på henne. Jag tycker nog att det är vanligare att folk väljer för stora hästar för sin längd och så får de svårt att rida ihop dom.
Du/ni behöver fundera över vad ni ska ha hästen till. Vill du tävla? Osv. :)

Åk runt och provrid både D-ponnyer och lite mindre hästar så hittar ni nog snart vad det är ni vill satsa på.
 
Jag tänker att det mest beror på om du vill tävla, och isåfall, om du har kompisar som du skulle vilja åka på tävlingar tillsammans med.

Hindren blir ju såklart högre på storhäst än ponny, men hästen har ju längre ben också ;) Sen är det en känsla, vissa tycker det känns mindre stort när hästen är större. Jag tycker tvärtom, det känns mindre på ponny även om hindren är högre.
Med det sagt, vill du tävla och dina kompisar rider ponny utan planer på att gå över på storhäst nu snart, så kanske det är roligare med ponny? En d-ponny kan din mamma rida helt utan problem, speciellt om ni inte väljer den allra smäckraste ponnyn.
Om du vill kunna ha hästen länge, så kanske en stor häst är ett säkrare val. Du kan ju ränna iväg och bli mycket längre, då kanske risken finns att en ponny blir att kännas lite liten.

Så jag skulle helt enkelt säga att du och din mamma får sätta er ner och prata igenom det. Vad vill ni göra med hästen och vad passar bäst då?
Sen är det förstås viktigt att komma ihåg att det finns fantastiskt trevliga hästar i alla storlekar, så bara för att en häst är hög behöver den inte bli för stor. Med tanke på att du inte är så stor (än), och din mamma inte heller är speciellt stor, så kanske en häst åt det mer smäckra hållet skulle passa er bäst om ni vill ha en stor häst.
 
Att ridträna med? Ja. Om den inte sväljer enormt mycket skänkel. Ska du ha en ridhäst att träna med så skaffa något större så får du mycket lättare att inverka. Ska du köra och bara rida i skogen ibland så är det ju struntsamma,
Jo, så är det nog, jag är nog för lång för att vara proportionerlig på något Gotlandsruss egentligen. Däremot så är det körning det handlar om och kanske nåt ridpass, sällan. Jag märker tydligt nu att det blir till att lära in rösthjälper :).
 
Jag funderar om jag ska övergå till storhäst på grund av min längd men är inte säker. Jag är 1,64 och väger ca 48kg, så inte mycket. Hjälp?
 
Du borde kunna rida både ponny och häst utan problem, sett till din storlek.

Har du någon särskild anledning till att vilja gå över till hästs?
 
Finns väldigt många olika ponnyer du kan rida fortfarande, din vikt och längd klarar nog de flesta lite större ponnyer utan problem.
Känn efter vad som fungerar bäst, det är ju också individuellt mellan olika hästar /ponnyer vad som fungerar.
 
Du borde kunna rida både ponny och häst utan problem, sett till din storlek.

Har du någon särskild anledning till att vilja gå över till hästs?

Nej det har jag inte, är bara osäker då jag aldrig riktigt sett hur jag ser ut på ponny. Det är dock ponny jag älskar att rida pga av farten och envisheten. Känner mig bara stor ibland dock. Jag har suttit på min kompis maxade d-ponny och såg nästan liten ut.
 
Finns väldigt många olika ponnyer du kan rida fortfarande, din vikt och längd klarar nog de flesta lite större ponnyer utan problem.
Känn efter vad som fungerar bäst, det är ju också individuellt mellan olika hästar /ponnyer vad som fungerar.

Jag slutade rida c-ponny nyss, jag är inte så stor haha men är ändå osäker av någon anledning.
 
Det beror väl på lite hur gammal du är också, spontant tycker jag inte att du verkar för stor? Jag väger lika mycket som du, men är 171 cm lång och jag rider lite större d-ponnyer utan några som helst problem. Jag KAN rida mindre ponnyer också, men då KÄNNER jag mig för stor. Min egen är 147 cm hög och mer mot det grova hållet, han sväljer ganska mycket längd. På honom ser jag lagom stor ut, men på min kompis ponny som är lika hög men väldigt nätt ser jag däremot på gränsen till för lång ut. Sålänge du inte känner dig för stor så är det nog inga som helst problem:)
 
Det beror väl på lite hur gammal du är också, spontant tycker jag inte att du verkar för stor? Jag väger lika mycket som du, men är 171 cm lång och jag rider lite större d-ponnyer utan några som helst problem. Jag KAN rida mindre ponnyer också, men då KÄNNER jag mig för stor. Min egen är 147 cm hög och mer mot det grova hållet, han sväljer ganska mycket längd. På honom ser jag lagom stor ut, men på min kompis ponny som är lika hög men väldigt nätt ser jag däremot på gränsen till för lång ut. Sålänge du inte känner dig för stor så är det nog inga som helst problem:)

Okej tack!
 
Du behöver inte alls gå över till storhäst. Om du inte är för gammal och vill tävla. Finns många här på buke som är vuxna med ponny.

Gör vad du tycker är roligast :)
 
Det är bara det att jag vet inte när jag kommer få en egen häst och är rädd att jag kommer vara för lång för ponny då... :(

Äsh oroa dig inte nu än vad du ska ha. Njut bara av ponnytiden, den missade jag nästan helt för jag ville skynda mig till storhäst, och nu är jag lite lång.
Du är absolut inte för lång just nu, oftast är det vid 170 på en normal byggd ponny som man kan bli lite lång. Men det beror också mycket på hur du är byggd själv långa ben eller korta ben?
Är det tävla du vill och kommer få häst om några år skulle jag nog satsa på en mindre storhäst max 160. Men självklart är det bättre att ha en super snäll 170 än en jobbig 150 häst, bara att fixa pall.
 
Äsh oroa dig inte nu än vad du ska ha. Njut bara av ponnytiden, den missade jag nästan helt för jag ville skynda mig till storhäst, och nu är jag lite lång.
Du är absolut inte för lång just nu, oftast är det vid 170 på en normal byggd ponny som man kan bli lite lång. Men det beror också mycket på hur du är byggd själv långa ben eller korta ben?
Är det tävla du vill och kommer få häst om några år skulle jag nog satsa på en mindre storhäst max 160. Men självklart är det bättre att ha en super snäll 170 än en jobbig 150 häst, bara att fixa pall.

Mina ben är inte så jätte långa, mina ben och överkropp är nästan jämnlånga haha xD
 
Då ska det nog gå bra ett tag till :)
Jag är 169 men med sjukt långa ben jag ser nästan löjlig ut:o, så det är svårt att inte se ut som 2m på en ponny om den inte är bred över ryggen

Njut bara av ponnytiden, den får du aldrig tillbaka
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 986
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 995
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp