Längd- och vikttråd

Hej!

Jag är en kille på 23 år som har hållt på rida i över 7 år med främst inriktning på hoppning.
Pga att man bott inne i stan så har man främst ridit på ridskolor men även i försäljningsstall vid diverse tidspunkter. Men nu på senare tid så har man haft en del diskutioner på ridskolan då många utav hästarna har haft ryggproblem och även mycket hältor och dylikt. Detta har gjort att man nu börjat att planera att införa en max vikt och längd på ryttarna vilket kommer ställa till det. Gränserna ska ligga på 1.90 och runt 80 för mindre storhästar och 100 för storhästarna. Det är främst svenska halvblod på runt 1.60 uppemåt 1.75cm som max. Dom är välmusklade och stabila hästar i grunden allihopa.

Jag är 1.94m och väger cirka 115-120kg med all utrustning på,(under dessa 7 år i ridning har man även hållt på med bodybuilding och gymmande 6 gånger i veckan så man har växt till sig och är en bredaxlad jäkel i allmänhet ).
Inom ridningen har man ridit uppemot medelsvår A / B i dressyr och cirka 1.40 på banor inom hoppning..

Så hur låter detta enligt er på bukefalos? Är gränsen helt vettig? För det är väl ändå skillnad på en ryttare som väger 80kg men inte kan hålla upp sig som dunsar i ryggen på hästen och inte kunna rida effektivt med en arbetande häst under sig? jämfört med en som väger 100+ men som kan arbeta hästen och hålla upp sig själv optimalt?

För vet ett flertal killar på klubben som inte kommer kunna fortsätta pga detta samt ett par kvinnliga.
Grymt tråkigt för oss som drabbas men tänkte bara kolla upp detta lite mer då man fick komma med synpunkter på de kommande mötena.
 
Hej!

Jag är en kille på 23 år som har hållt på rida i över 7 år med främst inriktning på hoppning.
Pga att man bott inne i stan så har man främst ridit på ridskolor men även i försäljningsstall vid diverse tidspunkter. Men nu på senare tid så har man haft en del diskutioner på ridskolan då många utav hästarna har haft ryggproblem och även mycket hältor och dylikt. Detta har gjort att man nu börjat att planera att införa en max vikt och längd på ryttarna vilket kommer ställa till det. Gränserna ska ligga på 1.90 och runt 80 för mindre storhästar och 100 för storhästarna. Det är främst svenska halvblod på runt 1.60 uppemåt 1.75cm som max. Dom är välmusklade och stabila hästar i grunden allihopa.

Jag är 1.94m och väger cirka 115-120kg med all utrustning på,(under dessa 7 år i ridning har man även hållt på med bodybuilding och gymmande 6 gånger i veckan så man har växt till sig och är en bredaxlad jäkel i allmänhet ).
Inom ridningen har man ridit uppemot medelsvår A / B i dressyr och cirka 1.40 på banor inom hoppning..

Så hur låter detta enligt er på bukefalos? Är gränsen helt vettig? För det är väl ändå skillnad på en ryttare som väger 80kg men inte kan hålla upp sig som dunsar i ryggen på hästen och inte kunna rida effektivt med en arbetande häst under sig? jämfört med en som väger 100+ men som kan arbeta hästen och hålla upp sig själv optimalt?

För vet ett flertal killar på klubben som inte kommer kunna fortsätta pga detta samt ett par kvinnliga.
Grymt tråkigt för oss som drabbas men tänkte bara kolla upp detta lite mer då man fick komma med synpunkter på de kommande mötena.

Nyfiken fråga först, har du huvudsakligen gått på ridskola under de 7 åren? Att nå MSV B/A på 7 år är bra snabbt gjort, så jag undrar vilken typ av ridskola du gått på och hur ofta du ridit?

Gällande viktgränser, en ridskola kan inte ta särskilt mycket hänsyn till hur bra någon rider. Man måste ju dra en konkret gräns någonstans, och hur bedömer man hur många kilo över gränsen som en viss ryttares balans tillåter? Det är lätt att det blir orättvist så det är nog tvunget att man drar maxgränsen vid ett visst antal kilon och inte tar hänsyn till ryttarens kunskaper.

Så, är gränsen helt vettig då?
Eftersom hästarnas problem verkar kunna härledas (delvis) till ryttarnas vikt, så får man väl anse det som konstaterat att ryttarna är för tunga för hästarna i dagsläget. Det finns ju två lösningar på det problemet, antingen att sänka vikten på ryttarna eller höja hästarnas förmåga att bära vikt (= köpa nya, mer viktbärande hästar). Ridskolan har valt det första alternativet och de kan inte sänka ryttarnas vikt genom att sätta en maxgräns som alla ryttare kommer under. Enda chansen att sänka viktbelastningen på hästarna är att sätta en gräns som gör att en viss mängd av de tyngsta ryttarna inte klarar den. Så ja, jag skulle säga att gränsen är vettig i nuläget i alla fall. Om hästarna fortsatt har problem med ryttarnas vikt så får gränsen kanske sänkas ytterligare.

I detta fallet är det ju inte ridskolan som bara bestämmer sig för att införa viktgränser, man verkar ju ha bevis på att ryttarna i dagsläget faktiskt är för tunga. Hur kul det än är att rida så får man inte glömma bort att ridning är ett privilegie och inte en rättighet och hästarnas välbefinnande måste alltid komma först.
 
För ridskolehästar som nöter fyrkantsspår och ofta går med orutinerade ryttare, kan jag nog anse att man kan dra gränsen snävare än för privathästar som rids på ett annat sätt.
Sen kan man ju undra hur de har tänkt använda sig av gränsen i praktiken - montera en väggfast längdmätare i klubbrummet och ställa en våg intill? Eller gå på vad personerna själva säger om vikt och längd?
 
För ridskolehästar som nöter fyrkantsspår och ofta går med orutinerade ryttare, kan jag nog anse att man kan dra gränsen snävare än för privathästar som rids på ett annat sätt.
Sen kan man ju undra hur de har tänkt använda sig av gränsen i praktiken - montera en väggfast längdmätare i klubbrummet och ställa en våg intill? Eller gå på vad personerna själva säger om vikt och längd?

Det är min tanke också! Hur avgör dom vilka som får rida och inte? Speciellt vikt kan ju vara jättesvårt att se på en person.
 
För ridskolehästar som nöter fyrkantsspår och ofta går med orutinerade ryttare, kan jag nog anse att man kan dra gränsen snävare än för privathästar som rids på ett annat sätt.
Sen kan man ju undra hur de har tänkt använda sig av gränsen i praktiken - montera en väggfast längdmätare i klubbrummet och ställa en våg intill? Eller gå på vad personerna själva säger om vikt och längd?

Vid tandemhopp med fallskärm finns både längd och viktgränser (http://www.tandemhopp.se/om_hoppning.php).
Det var några år sedan, men jag är rätt säker på att det fanns en våg och en måttstock i ett hörn när jag skulle hoppa. Jag hoppade med en vän och vi båda var huvudet kortare än våra tandempartners, och jag minns att huvudinstruktören kommenterade något om att "er två behöver jag inte väga och mäta i alla fall, hehe". Där verkade det inte vara några konstigheter med längd och viktgränserna, är man för tung eller lång blir det ju farligt för ens tandempartner (och en själv). Varför skulle inte detsamma kunna gälla för hästar?
 
För ridskolehästar som nöter fyrkantsspår och ofta går med orutinerade ryttare, kan jag nog anse att man kan dra gränsen snävare än för privathästar som rids på ett annat sätt.
Sen kan man ju undra hur de har tänkt använda sig av gränsen i praktiken - montera en väggfast längdmätare i klubbrummet och ställa en våg intill? Eller gå på vad personerna själva säger om vikt och längd?


Nästa alla ridskolor här har viktgränser. Även turridningsfirmorna. Just för att spara hästarna. Vanligen så står det klart och tydligt på hemsidan, och vid anmälan till lektioner/turer ingår det att du måste ange vikt (ungefärlig).

Det har hänt vid ett tillfälle på alla år då jag varit verksam att en person blivit ifrågasatt (för att hästen reagerade) och fått gå in i lunchrummet för vägning. Hen låg 20 kg för högt och fick inte rida vidare. Det är svårt att bedöma vikt, men majoriteten av alla människor är ansvarstagande, ärliga och förstår varför viktgränsen finns där.
 
Hej!
Jag är 15 år, fyller 16 nu i mars,160 lång och har en D-ponny i ''sportmodell'' på 145, låter detta helt proportionerligt? Ser vi ut som ett proportionerligt ekipage eller ska jag börja tänka på att ''byta upp'' mig?
Att hopptävla är nåt vi båda älskar!

file:///C:/Users/Jessica%20Eleonora/Desktop/.picasaoriginals/Brille_Ink_LI.jpg

Brille_Ink_LI.jpg

gammal bild från 2014 men inte växt sen dess vad jag vet, tycker min överkropp ser så lång ut x( men then again, bilden är tagen från lite underifrån men ändå (om den ens går att se?)

-Sommaren 2015-

Ärliga svar, tack!
 
7189363s.jpg

Sådärja, här är sommaren 2015


25402531s.jpg

Och här är då från 2014
Vinkeln är lite skum och han ser kortare ut än vad han är
Typ tagen lite lite ''underifrån'' känns det som och minimalt snett framifrån, men frågan består
 
Senast ändrad:
7189363s.jpg

Sådärja, här är sommaren 2015


25402531s.jpg

Och här är då från 2014
Vinkeln är lite skum och han ser kortare ut än vad han är
Typ tagen lite lite ''underifrån'' känns det som och minimalt snett framifrån, men frågan består
Du behöver inte oroa dig det minsta att du behöver byta upp dig!:)
 
Åh, tack! Hoppas bara det inte finns nån därute som tycker annorlunda :grin:

Phew! Jag kan andas ut! :D Har vart 1,60 ett bra tag nu så blir knappast längre, 160,5 ca om man ska vara exakt men en cm här och där kan inte göra nån skillnad x) :D


Det klart att det finns folk därute som tycker annorlunda. Det gör det alltid. Men jag håller med övriga, fortsätt med din ponny om du trivs och är nöjd. :)
 
Rider ett kallblod på 150 och jag är själv 176. På bild tycker jag att det ser proportionerligt ut, men jag känner mig ändå jättelång. Kanske för att jag är van vid att rida hästar runt 170 sedan tidigare som har ett helt annat steg. Vad tror ni? Ser det ok ut?
tumblr_oidxczb7ip1so2rveo2_r1_540.jpg


Jämförelse med ett halvblod på 170:
tumblr_og2slfhhwP1so2rveo1_540.png


Ser nästan exakt lika lång ut på båda trots att det skiljer 20 centimeter! (vet att den ena är bra mycket grövre men ändå)
 
Rider ett kallblod på 150 och jag är själv 176. På bild tycker jag att det ser proportionerligt ut, men jag känner mig ändå jättelång. Kanske för att jag är van vid att rida hästar runt 170 sedan tidigare som har ett helt annat steg. Vad tror ni? Ser det ok ut?
tumblr_oidxczb7ip1so2rveo2_r1_540.jpg


Jämförelse med ett halvblod på 170:
tumblr_og2slfhhwP1so2rveo1_540.png


Ser nästan exakt lika lång ut på båda trots att det skiljer 20 centimeter! (vet att den ena är bra mycket grövre men ändå)

Tycker inte du ser det minsta för lång ut! :)
 
Rider ett kallblod på 150 och jag är själv 176. På bild tycker jag att det ser proportionerligt ut, men jag känner mig ändå jättelång. Kanske för att jag är van vid att rida hästar runt 170 sedan tidigare som har ett helt annat steg. Vad tror ni? Ser det ok ut?
tumblr_oidxczb7ip1so2rveo2_r1_540.jpg


Jämförelse med ett halvblod på 170:
tumblr_og2slfhhwP1so2rveo1_540.png


Ser nästan exakt lika lång ut på båda trots att det skiljer 20 centimeter! (vet att den ena är bra mycket grövre men ändå)
Du ser längre ut på halvblodet.
 
Vissa hästar trollar bort ryttarens längd riktigt bra, om ni vill sök på Moa och Brunte, Moa är 175 cm och Brunte maxad C-ponny.
 
Rider ett kallblod på 150 och jag är själv 176. På bild tycker jag att det ser proportionerligt ut, men jag känner mig ändå jättelång. Kanske för att jag är van vid att rida hästar runt 170 sedan tidigare som har ett helt annat steg. Vad tror ni? Ser det ok ut?
tumblr_oidxczb7ip1so2rveo2_r1_540.jpg


Jämförelse med ett halvblod på 170:
tumblr_og2slfhhwP1so2rveo1_540.png


Ser nästan exakt lika lång ut på båda trots att det skiljer 20 centimeter! (vet att den ena är bra mycket grövre men ändå)

De här två bilderna är verkligen ett klockrent exempel på att det är mer än mankhöjden som avgör hur en häst bär upp ryttare! :bow::bump:
 
Hej!
Jag är 148 cm lång och väger ca 48 kg.
Har ridit i 10 år och är balanserad som ryttare.
Kan jag rida shettis?
Jag har ridit en ädel B-ponny på 120 ungefär och han visar inga bekymmer med att bära mig.

Shettisen väger ca 200 kg, lite under det och är 96 cm.
Hon är väldigt pigg och är 27 år i år ;)

Tanken är inte att jag ska tävla eller något utan bara få henne i form.

Vad säger ni?
Går det att rida i skritt, trav och galopp?
 
Hej!
Jag är 148 cm lång och väger ca 48 kg.
Har ridit i 10 år och är balanserad som ryttare.
Kan jag rida shettis?
Jag har ridit en ädel B-ponny på 120 ungefär och han visar inga bekymmer med att bära mig.

Shettisen väger ca 200 kg, lite under det och är 96 cm.
Hon är väldigt pigg och är 27 år i år ;)

Tanken är inte att jag ska tävla eller något utan bara få henne i form.

Vad säger ni?
Går det att rida i skritt, trav och galopp?
Nej jag hade inte gjort det. Min shettis på 107 har en gräns på 40 kilo och sen får man hålla koll på längden på personen. Varför inte promenera, tömköra det gör jag funkar hur bra som helst.
Sen har jag ett par barn som rider två gånger i veckan.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 002
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp