Längd- och vikttråd

Hej!
Jag är 148 cm lång och väger ca 48 kg.
Har ridit i 10 år och är balanserad som ryttare.
Kan jag rida shettis?
Jag har ridit en ädel B-ponny på 120 ungefär och han visar inga bekymmer med att bära mig.

Shettisen väger ca 200 kg, lite under det och är 96 cm.
Hon är väldigt pigg och är 27 år i år ;)

Tanken är inte att jag ska tävla eller något utan bara få henne i form.

Vad säger ni?
Går det att rida i skritt, trav och galopp?


GÅR gör det ju, men varför ska du rida på en så liten ponny? Det är alltså en shettis, den är 27 år, och ur form?

Jag tycker inte det är helt juste att hoppa upp och rida på den, iaf inte i trav och galopp. Kan du inte promenera med den, tömköra, och kanske ha med den som handhäst?
 
Vi har en shettis i samma ålder på ridskolan och där har vi en viktgräns på ca 25-30 kg. Inte mer. Och ett väldigt begränsat antal lektioner per vecka. Hon är mest en maskot. Hon är visserligen pigg men hon är gammal och ska inte behöva bära mer än så. Promenera, tömkör eller kör om den är inkörd men absolut inte rida på den!!

Edit: De lektioner hon går är bara nybörjarlektioner och är mest i skritt med korta sträckor i trav.
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag är 148 cm lång och väger ca 48 kg.
Har ridit i 10 år och är balanserad som ryttare.
Kan jag rida shettis?
Jag har ridit en ädel B-ponny på 120 ungefär och han visar inga bekymmer med att bära mig.

Shettisen väger ca 200 kg, lite under det och är 96 cm.
Hon är väldigt pigg och är 27 år i år ;)

Tanken är inte att jag ska tävla eller något utan bara få henne i form.

Vad säger ni?
Går det att rida i skritt, trav och galopp?
Jag tycker absolut inte du ska rida en shettis.
Jag väger 50 kg och skulle aldrig rida på en shettis .
Men köra shettisar är roligt !
Det har jag gjort !
 
Vi har en shettis i samma ålder på ridskolan och där har vi en viktgräns på ca 25-30 kg. Inte mer. Och ett väldigt begränsat antal lektioner per vecka. Hon är mest en maskot. Hon är visserligen pigg men hon är gammal och ska inte behöva bära mer än så. Promenera, tömkör eller kör om den är inkörd men absolut inte rida på den!!

Edit: De lektioner hon går är bara nybörjarlektioner och är mest i skritt med korta sträckor i trav.
Det tycker jag är bra för dom ska ridas av små barn och vuxna kan höra annat än att rida om de vill motionera en shettis.
 
Hej!
Jag är 148 cm lång och väger ca 48 kg.
Har ridit i 10 år och är balanserad som ryttare.
Kan jag rida shettis?
Jag har ridit en ädel B-ponny på 120 ungefär och han visar inga bekymmer med att bära mig.

Shettisen väger ca 200 kg, lite under det och är 96 cm.
Hon är väldigt pigg och är 27 år i år ;)

Tanken är inte att jag ska tävla eller något utan bara få henne i form.

Vad säger ni?
Går det att rida i skritt, trav och galopp?
Jag tycker inte det låter som en bra idé när ponnyn är så gammal, liten och ur form.
 
Hej!
Jag är 148 cm lång och väger ca 48 kg.
Har ridit i 10 år och är balanserad som ryttare.
Kan jag rida shettis?
Jag har ridit en ädel B-ponny på 120 ungefär och han visar inga bekymmer med att bära mig.

Shettisen väger ca 200 kg, lite under det och är 96 cm.
Hon är väldigt pigg och är 27 år i år ;)

Tanken är inte att jag ska tävla eller något utan bara få henne i form.

Vad säger ni?
Går det att rida i skritt, trav och galopp?
Man kan diskutera hur mycket shettisar kan bära men att sätta igång en gammal häst och med en diskutabel vikt och ordentligt lång för hästen känns spontant helfel. Hade hästen varit 15 år och i kondition så hade det kanske varit okej.
 
Hej!
Jag är 148 cm lång och väger ca 48 kg.
Har ridit i 10 år och är balanserad som ryttare.
Kan jag rida shettis?
Jag har ridit en ädel B-ponny på 120 ungefär och han visar inga bekymmer med att bära mig.

Shettisen väger ca 200 kg, lite under det och är 96 cm.
Hon är väldigt pigg och är 27 år i år ;)

Tanken är inte att jag ska tävla eller något utan bara få henne i form.

Vad säger ni?
Går det att rida i skritt, trav och galopp?

Om du är väldigt balanserad som ryttare skulle jag tveksamt säga ok. Lite för lång och lite för tung i mitt tycke för en så gammal, som Lobelia skrev om den hade varit yngre och varit lite större hade jag inte tvekat, om du rider på ett väldigt bra sätt.
 
Hej!
Jag är 148 cm lång och väger ca 48 kg.
Har ridit i 10 år och är balanserad som ryttare.
Kan jag rida shettis?
Jag har ridit en ädel B-ponny på 120 ungefär och han visar inga bekymmer med att bära mig.

Shettisen väger ca 200 kg, lite under det och är 96 cm.
Hon är väldigt pigg och är 27 år i år ;)

Tanken är inte att jag ska tävla eller något utan bara få henne i form.

Vad säger ni?
Går det att rida i skritt, trav och galopp?

Jag hade inte gjort det. Jag har en shettis som mestadels ska gå som sällskap till min häst, han är både (mycket) yngre och större än den ponnyn du beskriver. Jag är lite längre än dig, men fortfarande en liten vuxen.

Vi är inte helt hundra på att ponnyn verkligen är inriden. Jag kommer sätta mig på honom själv först, men enbart sitta/åka runt lite i skritt. Sen kommer en (mycket liten) tonåring rida ett par gånger innan "den riktiga" ryttaren kommer rida. Som är sex år gammal. Enda anledningen till att jag överhuvudtaget tänker tanken att sätta mig på hästen själv är för att jag inte vill slänga upp någon annans barn på en häst som vi inte vet är riktigt inriden.
 
Hejsan!
Jag är runt 1.68 och väger ca 58 kg. Jag rider en D-ponny som är lite äldre.. Jag har ridit i 7år, så att jag har bra balans osv.. Vi skrittar, travar och smågalloperar i skogen, inte hård träning alltså.. men till min fråga, tycker ni att jag är för tung/för lång?

Vill också be er att hålla god ton i kommentarerna :)
 
Absolut inte! :)
Sista året jag red ponny så var jag 1,70 lång och vägde 66-68kg. Ponnyn var en maxad d-ponny av sportig typ med lååånga ben(dvs är man lite längre så ser man direkt superlång ut) och vi hade inga problem att tävla upp till LA hoppning med felfria rundor :up:
 
Det är så kul det här med längd. Det är skitenkelt att svara andra, sen kommer det till en själv och man blir sååå osäker :D

Jag är ca 175 cm lång och har i nuläget två ponnyer. En maxad C och en medelstor D, båda av viktbärande (och längdbärande) typ. Tankarna på storhäst ligger under ytan och lurar, men jag blir osäker på storleken.
Trots att jag är ganska "stor" själv (lång, breda axlar osv så inte "smalt byggd" sas) så trivs jag inte på stora hästar. Min ideala storhäst är mellan 155 och 160 i mkh och av den nätta, sportiga modellen.
Kommer jag se groteskt stor ut på en sån?
 
Det är så kul det här med längd. Det är skitenkelt att svara andra, sen kommer det till en själv och man blir sååå osäker :D

Jag är ca 175 cm lång och har i nuläget två ponnyer. En maxad C och en medelstor D, båda av viktbärande (och längdbärande) typ. Tankarna på storhäst ligger under ytan och lurar, men jag blir osäker på storleken.
Trots att jag är ganska "stor" själv (lång, breda axlar osv så inte "smalt byggd" sas) så trivs jag inte på stora hästar. Min ideala storhäst är mellan 155 och 160 i mkh och av den nätta, sportiga modellen.
Kommer jag se groteskt stor ut på en sån?
Det känner jag igen :D trivs också bäst med ponnyer och har alltid gjort, har haft storhäst men har gått tillbaka till ponny. Jag är lite kortare än dej, ca 170 cm och har en fjording som är strax över 140 i mankhöjd. Han varken känns eller ser liten ut, speciellt inte nu när han musklat till sig. Lite större hade han fått vara (för samvetets skull) men känns det bra och hästen verkar nöjd så är det väl bara att köra på :)

Så njä, du lär knappast se stor ut på en häst som är ca 155-160. :)

82xI8pdQf9Ct3aS6ZvH1wtMy_P0SPPdMgvAtBRMe4IIOVqLF2FKADtWabXMTNV_q2YjI_94v3PvnAoPwon99YORxNuZbQ9zNB9Ubw_V7kSEctmG9uw13nnaVHOSWdKL5gokaorR0i4oFbvZdqtH9YqpuBDmQPXfuc9w6e-NCMJq3tHCjpjBT6IYaKt_JFItjy_-bquAopG4sUdfwEIdCBVaUNWzD5FfFv5VdC0dgeWiI95PhfFpu-TIM2vmNvVP_AONrhK7VAavbI_gx59auLPcxXehb97Om4x38dpFiLy9fhDdxX8L6B8xZ3Q8el5YXmlikJ3CO16QwMZF37ct6vRqQbYiDpP01fWYJQktRk6yX6rwwqyhfITIVv11P1lLUhY4zVRAIba-ZGvg0hJ0qzpeCl5H6n393rD75Hjeh7h-PB_JRD9VJ3ZkEiHTuh7WdNPQJDcSHcUFT83Ij7JB8Rq5RoCNbzPxyN0oKqTkrD-bMAT4ImClzo2qC-N5F2MnyOCQfOQnTFrm4aCcTflXDZ-66ym2Rs8U8_L5WtV5y-VnE19YmOTQk4lTS4_UkhXhjVPDwIJBB_ODo4Ru1k0lb837hh-3B-_q5PPhe2nkh8_SAiw=w1000-h666-no
 
Det är så kul det här med längd. Det är skitenkelt att svara andra, sen kommer det till en själv och man blir sååå osäker :D

Jag är ca 175 cm lång och har i nuläget två ponnyer. En maxad C och en medelstor D, båda av viktbärande (och längdbärande) typ. Tankarna på storhäst ligger under ytan och lurar, men jag blir osäker på storleken.
Trots att jag är ganska "stor" själv (lång, breda axlar osv så inte "smalt byggd" sas) så trivs jag inte på stora hästar. Min ideala storhäst är mellan 155 och 160 i mkh och av den nätta, sportiga modellen.
Kommer jag se groteskt stor ut på en sån?
nej
 
Hej, vill gärna ha lite input.

Vår dotter som är åtta år - 130 cm och knappt 23 kilo - har ridit ett år på ridskola nu och det har gjort mig som ridit sedan jag föddes fram tills barnen kom för tio år sedan så lycklig av att bara vara i stallet och kring hästar igen. Vi funderar på att köpa alt vara fodervärd till en ponny till henne och har hittat stallplats men jag känner mig osäker på storlek. På ridskolan rider hon oftast b-ponnier och det är väl det som hon passar bäst för då hon är rätt späd men samtidigt vill man inte att hon ska växa ifrån sin kompis för snabbt.
Tankarna på mor/dotterhäst finns också men jag är 167 cm och väger 75 kilo så det får ju vara något större och kraftigare och det är hon lite liten för så det får nog vänta.

Vad tror ni skulle passa henne rent storleksmässigt?
 
Hej, vill gärna ha lite input.

Vår dotter som är åtta år - 130 cm och knappt 23 kilo - har ridit ett år på ridskola nu och det har gjort mig som ridit sedan jag föddes fram tills barnen kom för tio år sedan så lycklig av att bara vara i stallet och kring hästar igen. Vi funderar på att köpa alt vara fodervärd till en ponny till henne och har hittat stallplats men jag känner mig osäker på storlek. På ridskolan rider hon oftast b-ponnier och det är väl det som hon passar bäst för då hon är rätt späd men samtidigt vill man inte att hon ska växa ifrån sin kompis för snabbt.
Tankarna på mor/dotterhäst finns också men jag är 167 cm och väger 75 kilo så det får ju vara något större och kraftigare och det är hon lite liten för så det får nog vänta.

Vad tror ni skulle passa henne rent storleksmässigt?

Min dotter red ett par gånger på nordsvensk i den åldern så storleken inte all :D. Jag kan tycka mor/dotter häst är en utmärkt idé då man inte säker på hur länge intresset finns kvar. Dessutom är det ju ett plus om det uppstår problem att man själv kan hoppa upp och rida till när det behövs. Min dotter red på vår tinker på 1.57 från 10 års ålder, hon var väldigt liten på honom men hästen var gudasnäll. Du kan ju skaffa en grövre d-ponny som du själv kan rida också. Mentaliteten är mycket viktigare än storleken!
 
Hej, vill gärna ha lite input.

Vår dotter som är åtta år - 130 cm och knappt 23 kilo - har ridit ett år på ridskola nu och det har gjort mig som ridit sedan jag föddes fram tills barnen kom för tio år sedan så lycklig av att bara vara i stallet och kring hästar igen. Vi funderar på att köpa alt vara fodervärd till en ponny till henne och har hittat stallplats men jag känner mig osäker på storlek. På ridskolan rider hon oftast b-ponnier och det är väl det som hon passar bäst för då hon är rätt späd men samtidigt vill man inte att hon ska växa ifrån sin kompis för snabbt.
Tankarna på mor/dotterhäst finns också men jag är 167 cm och väger 75 kilo så det får ju vara något större och kraftigare och det är hon lite liten för så det får nog vänta.

Vad tror ni skulle passa henne rent storleksmässigt?

Intresserad av större islandshäst? :)
 
Hej, vill gärna ha lite input.

Vår dotter som är åtta år - 130 cm och knappt 23 kilo - har ridit ett år på ridskola nu och det har gjort mig som ridit sedan jag föddes fram tills barnen kom för tio år sedan så lycklig av att bara vara i stallet och kring hästar igen. Vi funderar på att köpa alt vara fodervärd till en ponny till henne och har hittat stallplats men jag känner mig osäker på storlek. På ridskolan rider hon oftast b-ponnier och det är väl det som hon passar bäst för då hon är rätt späd men samtidigt vill man inte att hon ska växa ifrån sin kompis för snabbt.
Tankarna på mor/dotterhäst finns också men jag är 167 cm och väger 75 kilo så det får ju vara något större och kraftigare och det är hon lite liten för så det får nog vänta.

Vad tror ni skulle passa henne rent storleksmässigt?
Min bestämda uppfattning är att barn ska ha ponnyer som är lagom stora, att det är lika dumt att skaffa en ponny att "växa i" som att köpa 4 nummer för stora skor. Det blir inte riktigt bra.
Jag tycker att ni ska vänta med mor-dotterhäst tills dottern är några år äldre och stor nog att reda ut en större ponny. Och stor nog att kunna sadla och tränsa ponnyn själv.
Min son som är lika stor som din dotter (han blir 8 i april), rider förvisso bara sporadiskt, men han är alldeles lagom stor på våra shetlandsponnyer. Jag har en liten C-ponny (typ 132 cm) utlånad till ridskolan, som kommer tas hem när det känns lagom för sonen att ta steget upp till den. Och det ser jag ungefär 2-3 år framåt i tiden.

Här är sonen på gårdens gammelgubbe, 29 år och ca 93 cm:
20170101_152702_zpsheoalg8p.jpg


Här är samma barn på en maxad shetlandsponny:
(sadeln har glidit lite på sniskan, så stigbygeln har blivit lite för kort på den sidan)
20170305_121229_zpsifdytjak.jpg


Och en bonusbild :love:
20170305_121804_zpsky2g14ky.jpg
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp