Längd på dressyrgjord?

finapina

Trådstartare
Hej, har ni några tips hur man prövar ut rätt längd på dressyrgjord? På allroundsadeln är gjorden 120 cm.Vet att det styrs av en mängd faktorer men på ett ungefär, typ 50 eller 90??? Vilken storlek skulle ni börja med att prova?
 
dressyrgjord ska gå ovanför armbågen så den inte slår i under rörelse.
svårt att svara på rak arm men tippar på kanske 60-65. Min har 60 på dressyrgjord och 120 på vanlig.
 
Går inte gissa utefter längd på annan sadelgjord då även längd på hoppgjord styrs till stor del av sadeln.

Inte ovanligt man får byta hoppgjord när man byter sadel, för den nya har kortare/annorlunda placerade stroppar som gör att den gamla blir för lång/kort.

Så mät hästen - i gjordläget! - från ovanför armbåge, under magen och upp till ovanför andra armbågen. Och se till att kunna byta gjorden om det blir fel storlek.
 

Liknande trådar

Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: palle
·
Utrustning Min häst tycker lädergjord blir hemskt varmt och kliigt på sommaren, så jag skulle behöva lite tips på något svalare. Han har rätt...
Svar
7
· Visningar
747
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Twihard
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 596
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp