Längd på promenader

Vastgota

Trådstartare
Jag är lite fundersam på det här med längd på promenader. Jag tycker det verkar som folk går så långt, gör verkligen alla det, eller gissar man längden? Jag tycker jag är rätt aktiv med Eski (västgöte), minst en timmes långpromenad (ofta en och en halv), plus två halvtimmespromenader. Men när jag kollar sträckan på min vandringsapp (ViewRanger) så är en timmes promenad ca 3 km. Och då rör vi verkligen på oss, på småstigar i skogen eller obanad terräng. Går jag på grusvägar så hinner vi ca 4 km på en timme. Och det är verkligen inte slötempo vi går i. Eller är vi otroligt långsamma?
 
Går jag i träng och skog så går vi 3-4 km på en timma, men det beror ju helt på hur svår träng är.

Går vi lättare svängar, cykelbana å vägar går vi ca 6-7 km på en timma oftast.
 
Brukar bli samma som gör @Alfakrulls .

Nu är min hund bara 5,5 månad så även grusvägspromenader (lös) går sakta då hon helt bestämmer tempo. Häromdagen gick vi 3,2 km grusväg + 70 väg på 1 h och 10 min :D

Men när vi hade den gamla hunden blev det raskare tempo.
 
Jag är lite fundersam på det här med längd på promenader. Jag tycker det verkar som folk går så långt, gör verkligen alla det, eller gissar man längden? Jag tycker jag är rätt aktiv med Eski (västgöte), minst en timmes långpromenad (ofta en och en halv), plus två halvtimmespromenader. Men när jag kollar sträckan på min vandringsapp (ViewRanger) så är en timmes promenad ca 3 km. Och då rör vi verkligen på oss, på småstigar i skogen eller obanad terräng. Går jag på grusvägar så hinner vi ca 4 km på en timme. Och det är verkligen inte slötempo vi går i. Eller är vi otroligt långsamma?
Att gå med hund tar alltid längre tid än utan, de vill ju stanna och lukta eller göra sina behov. Även när vi "motionsgår" så låter jag hundarna stanna då och då.
 
Jag är lite fundersam på det här med längd på promenader. Jag tycker det verkar som folk går så långt, gör verkligen alla det, eller gissar man längden? Jag tycker jag är rätt aktiv med Eski (västgöte), minst en timmes långpromenad (ofta en och en halv), plus två halvtimmespromenader. Men när jag kollar sträckan på min vandringsapp (ViewRanger) så är en timmes promenad ca 3 km. Och då rör vi verkligen på oss, på småstigar i skogen eller obanad terräng. Går jag på grusvägar så hinner vi ca 4 km på en timme. Och det är verkligen inte slötempo vi går i. Eller är vi otroligt långsamma?

En kvart/km är i mitt tycke ganska långsamt :p
Går jag med tiken i dragsele på stigar/grusväg går vi 6-6,5km på en timma, i normalt promenadtempo (som iofs är ganska raskt) med lukt- och kisspauser hinner vi ca 5km på en timme.
I obanad terräng går det långsammare så klart.
 
Jag är lite fundersam på det här med längd på promenader. Jag tycker det verkar som folk går så långt, gör verkligen alla det, eller gissar man längden? Jag tycker jag är rätt aktiv med Eski (västgöte), minst en timmes långpromenad (ofta en och en halv), plus två halvtimmespromenader. Men när jag kollar sträckan på min vandringsapp (ViewRanger) så är en timmes promenad ca 3 km. Och då rör vi verkligen på oss, på småstigar i skogen eller obanad terräng. Går jag på grusvägar så hinner vi ca 4 km på en timme. Och det är verkligen inte slötempo vi går i. Eller är vi otroligt långsamma?

Det beror på terräng och hur mycket hundarna stannar. Vi har en skogsrunda på 4 km som brukar ta en timme i lugnt tempo. Stannar vi till för lösspring på ett intilliggande fält så tar den 75 minuter. Ibland går vi obanat och då kanske vi bara kommer 2-3 km på en timme beroende på hur mycket vi behöver klättra (vi brukar gå kors och tvärs över en ås). Ibland joggar vi och då kommer vi en bit över milen på en timme.
 
Med hundarna kopplade hinner jag ungefär 4-5 km på en timme. Är de okopplade hinner jag nån km till :)
 
Det beror på terräng och hur mycket hundarna stannar. Vi har en skogsrunda på 4 km som brukar ta en timme i lugnt tempo. Stannar vi till för lösspring på ett intilliggande fält så tar den 75 minuter. Ibland går vi obanat och då kanske vi bara kommer 2-3 km på en timme beroende på hur mycket vi behöver klättra (vi brukar gå kors och tvärs över en ås). Ibland joggar vi och då kommer vi en bit över milen på en timme.

Kan ju vara det att vi går mycket i ganska obanad terräng.
 
Jag är lite fundersam på det här med längd på promenader. Jag tycker det verkar som folk går så långt, gör verkligen alla det, eller gissar man längden? Jag tycker jag är rätt aktiv med Eski (västgöte), minst en timmes långpromenad (ofta en och en halv), plus två halvtimmespromenader. Men när jag kollar sträckan på min vandringsapp (ViewRanger) så är en timmes promenad ca 3 km. Och då rör vi verkligen på oss, på småstigar i skogen eller obanad terräng. Går jag på grusvägar så hinner vi ca 4 km på en timme. Och det är verkligen inte slötempo vi går i. Eller är vi otroligt långsamma?
Ja, ni är nog rätt långsamma ;) jag går 6 km obanad skog på 70 min. Lösa hundar.
 
Vi har en runda i skogen på strax under 8 km som vi ofta går. Den tar ca 1 tim och 30 min beroende på om det är torrt, frusen mark, vått och lerigt eller snö. Jag har ofta Endomondo-appen på och har ställt in den så att den högt säger snitthastigheten var 10 min. Slingan består av först 2 km brant uppförsbacke typ traktorstig. Traktorstigen planar ut sen. Den består också av några km grusväg och sen mindre, smala skogstigar i kuperad terräng. Jag märker (hör i appen) att jag tappar mycket fart/tid på vissa stäckor.
 
Generellt tillägg: Jag tror dock att det är ganska vanligt att folk överskattar längden på sina promenader :p Har flera vänner som lyckoberäknar sina långpromenader ganska kraftigt i både längd och tempo, vilket blir väldigt tydligt när vi promenerar tillsammans.
 
Hm - 3 km morgonpromenad i koppel med 3 hundar och stopp för lite lek/uppletande tar ca 45 min-1 timma med fibro och trasigt knä. Skogen 5 km tar en timma med lösa hundar och då går jag rätt långsamt ändå då vi stannar och leker emellanåt :) Slögår jag med en kompis där vi går och snackar mm så tar det 1,5 timma att gå dom där 5 kilometrarna. Jag är ingen speedare :p
 
Då mitt minne är uselt och jag för tillfället antecknar alla promenader mäter jag sträcka och tid. 5 km på grusväg går vi på 50 min - 1 h. Tidigare tror jag att vi låg runt 1h för en ca 4 km lång skogsrunda, med pauser då jag var gravid. Vet inte vad vi skulle gå den rundan på idag. Alltid okej med lukt- och kisspauser. Har en liten, men sjukt pigg hund samt en barnvagn att dra på. :) Känns som ett okej tempo för mig, jag blir rätt trött iallafall. :D
 
Generellt tillägg: Jag tror dock att det är ganska vanligt att folk överskattar längden på sina promenader :p Har flera vänner som lyckoberäknar sina långpromenader ganska kraftigt i både längd och tempo, vilket blir väldigt tydligt när vi promenerar tillsammans.

Det är faktiskt ganska komiskt. Det finns några roliga trådar på bl.a. familjeliv om folk som är övertygade om att de promenerar milen på en timme. Jag minns också en hysteriskt rolig intervju med Loreen där hon berättade att hon joggade halvmilen på en kvart.
 
Med Monster kopplad håller vi ca 5km/h på allt från väg till små stigar, jag har inte haft någon app igång (eller snarare har inte telefonen haft någon kontakt med omvärlden) när han varit kopplad i svår terräng. Lös går det såklart fortare - men inte så mycket för jag har maxhastighet. ;)

När jag går med schäfern så håller hon takten. Har tur om vi håller 3 km/h... :meh:
Astråkigt tycker jag. Monster får springa lös så mycket det funkar (vill ha några meters sikt för att gå med lös hund) så han är lite nöjdare än jag i alla fall.

Men mycket begränsas man nog av vilken hund man går med skulle jag säga nu. Förr trodde jag det alltid var människan som var långsammast (plus att ett kopplat ekipage blir ännu långsammare eftersom hunden ska stanna här och där), men så är det inte visar det sig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 366
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 438
Senast: Pancakes
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 019
Hästvård Verkar som mitt sto sliter hovarna i hagen? Hon är 4år, går på lösdrift. Hagen har varit väldigt lerig (nått som det ska bli ändring...
Svar
10
· Visningar
1 175
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp