"Lära" häst ta godis från handen?

Lycanthrope

Trådstartare
Vår nya ponny vill absolut inte äta något från handen. Hon vill knappt ha morötter och äpple alls. Knäckebröd äter hon om man lägger det på marken.

Är det något dom brukar vänja sig vid? :p Har inte träffat en häst som inte vill ta från handen tidigare. Hon är bara 1 år så antagligen inte så van vid det.

Det hade underlättat träningen som vi ska komma igång med nu om hon var lite mer mottaglig för godsaker!
 
Sv: "Lära" häst ta godis från handen?

Min tog inte mat från handen och när hon började så spottade hon ut. Är fortfarande kräsen och äter inte från handen om hon är lite stressad. Ibland ratar hon mat eller godis bara för att. Men nu äter hon i alla fall för det mesta. Erbjöd henne helt enkelt godis titt som tätt. Gav även de andra hästarna i hagen när de var nyfikna och deras beteende triggade även hennes nyfikenhet. Ibland pillade jag in bitar av morot mellan läpparna för att hon i alla fall skulle smaka. Efter ett tag så började hon äta. Det mest hjälpsamma var nog att de andra hästarna var glupska för efter förra sommaren då hon gått på bete hos en vän som gav henne och sina egna hästar lite allt möjligt från socker och morötter till gammal skogaholmslimpa så var hon mycket piggare på att matas från handen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 126
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp