Lära hunden låta hönsen vara

Ainon

Trådstartare
Inser att jag kommer ha svårt att lyckas pga jaktinstinkten hos hunden (pointer, vorsteh, husky Greyhound mix)

Men iaf hur skulle ni gå till väga för att lära en vuxen hund med stor jaktlust och som är snabb med kvicka
reflexer att låta frigående höns på gården vara?

Hittills har hon hållits kopplad när hönsen är lösa och jag har rutit samt tagit tag i henne då hon försöker jaga hönsen eller stirrar in sig på dem. Men det funkar sisådär :down: Idag lyckades hon knipa en ungtupp medan svärmor höll henne i kort koppel. :rage: (Stod som tur precis bredvid så kunde plocka fågeln ur munnen på henne och den verkar vara chockad men ok)
Hon är så snabb så även om hon oftast bryter på kommando så hinner hon lätt klippa de innan man ens börjat ropa. (Hon tog ex en "släphare" rätt omgående vid träning, övriga fågelhundar var inte ens nära, jag hann inte ens öppna munnen, gissar att hon är liknande vinthundar i snabbhet/accelerationsförmåga)
 
Inser att jag kommer ha svårt att lyckas pga jaktinstinkten hos hunden (pointer, vorsteh, husky Greyhound mix)

Men iaf hur skulle ni gå till väga för att lära en vuxen hund med stor jaktlust och som är snabb med kvicka
reflexer att låta frigående höns på gården vara?

Hittills har hon hållits kopplad när hönsen är lösa och jag har rutit samt tagit tag i henne då hon försöker jaga hönsen eller stirrar in sig på dem. Men det funkar sisådär :down: Idag lyckades hon knipa en ungtupp medan svärmor höll henne i kort koppel. :rage: (Stod som tur precis bredvid så kunde plocka fågeln ur munnen på henne och den verkar vara chockad men ok)
Hon är så snabb så även om hon oftast bryter på kommando så hinner hon lätt klippa de innan man ens börjat ropa. (Hon tog ex en "släphare" rätt omgående vid träning, övriga fågelhundar var inte ens nära, jag hann inte ens öppna munnen, gissar att hon är liknande vinthundar i snabbhet/accelerationsförmåga)
För hönsens skull skulle jag inte ens försöka. Antingen stänga in dem eller ha hunden kopplad.
 
För hönsens skull skulle jag inte ens försöka. Antingen stänga in dem eller ha hunden kopplad.

Nu lyckades hon ju tom knipa tag i en när hon var i koppel. Så lite bättre måste det bli iaf, träna mot att kunna ha henne lös bland hönsen och nå att hon kan vara kopplad nära dem skulle tom vara bra.
 
Nu lyckades hon ju tom knipa tag i en när hon var i koppel. Så lite bättre måste det bli iaf, träna mot att kunna ha henne lös bland hönsen och nå att hon kan vara kopplad nära dem skulle tom vara bra.
Vissa nyckelretningar är svåra att träna bort. Jaktbeteende mot flaxande höns är extremt svårt även för hundar som inte jagar annat, den mixen du beskriver skulle jag som sagt se till att hålla borta från smådjur.
 
Min mamma har frigående höns, jag har mina hästar på deras gård. Hundarna som får vara med hönsen sedan de är valpar har sällan problem med det. När mellanhunden var valp flyttade vi till annan ort, när vi sedan flyttade tillbaka 2 år senare var det där med hönsen ett gissel. Jag fick köpa munkorg för att kunna ha henne på gården.
Med tiden har vi tränat stadga och hon har vant sig, det går oftast bra, men i vintras tog hon en höna, bara sådär. Så hon är inte 100-procentig, kommer aldrig bli heller, jag har inte henne vid hönsen om jag inte kan hålla koll på henne.

Risken är att din hund stressar ihjäl sig om du sätter på den munkorg och går in till hönsen. Men testa att träna stadga med annat (bollar, leksaker etc) och eskalera sedan till dummies med fjädrar. Därefter kan du testa med hönsen, med munkorg. Troligtvis kan du aldrig lita hundra på den, men det kan ju bli bättre.
 
Alltså du har ju en ultimat smådjursjägarblandning till hund. Jakthundar av olika slag, vinthund som jagar efter synretningar och Husky som är ökända för att ha okontrollerbar jaktinstinkt och som dessutom har näst intill outtömligt med energi.

Sorry, men det är som de flesta säger, du lär inte kunna ändra mycket på hundens beteende. Var det min hund så skulle koppel och munkorg gälla.
 
Tänker på kamratens hund som kom dit när den var några år. Det var ett vaktande på henne, både vad gällde katten och hönsen. Många många timmar!
Men så småningom så, då låg katten och sov mellan frambenen och ett par höns satt på ryggen på henne.
Men vé den som vill komma nära hennes katt eller höns! De vart hennes, knappt hussen fick ta i dem utan att hon åtminstone glodde.
 
Tror du verkligen att det ska gå? Med de instinkter hunden förmodligen har

Att kunna lita på henne då hon är kopplad i närheten iaf borde gå tycker jag. Med massor med träning såklart.

Hon är ju inte totalt obildbar. Går att bryta med inkallning när hennes jaktinstinkt tänder på vilda djur. Hon är rätt vek och förig trots allt men rätt korkad med kort koncentrationsspann (de två senare sa en tränare på en kurs). Problemet är ju att de (korkade ;) ) hönsen är lite långsamma så man skulle inte hinna bryta och att de promenerar fram till henne inom hennes räckvidd.
 
Risken är att din hund stressar ihjäl sig om du sätter på den munkorg och går in till hönsen. Men testa att träna stadga med annat (bollar, leksaker etc) och eskalera sedan till dummies med fjädrar. Därefter kan du testa med hönsen, med munkorg. Troligtvis kan du aldrig lita hundra på den, men det kan ju bli bättre.

Går självklart inte in med henne till hönsen. Ska fortsätta träna stadga, vi kör redan en hel del med tennisbollar.

Tack för tipsen :)

Kan tillägga att någon annan än jag (och sambon under strikta order) inte kommer att få stå och hålla henne i koppel när hönsen är lösa på gården något mer. Svärmor skulle vara snäll och låta henne få komma ut ur bilen ett tag vilket då ej blev så lyckat...
 
Jag har suttit i timmar med min och tittat på våra frigående höns. Minskat avståndet och belönat. Skvallertränat. Han gör aldrig utfall i koppel längre och tittar mycket sällan på dem. De gånger han kommit lös på tomten har han inte brytt sig om dem. Jag litar inte på honom men det är inget besvär för oss längre.
En annan sak som vi arbetat parallellt med är att göra hönsen så tama som möjligt. När de inte flaxar så fort han eller vi kommer i närheten retar de inte lika mycket. Jag får dessutom en känsla av att vår hund numera fattar att hönsen hör till oss på något sätt.
Nu är ju min inte en sådan utmanande sort som din men kanske kan du använda något.
 
Tre raser som avlats i generationer till jakt och så huskey på det. Jag skulle aldrig ha hunden bland smådjur. Varken för deras säkerhets skull men heller inte för hunden.
Har "bekant" med huskeys och hört vad de råkat göra med smådjur. Det finns mycket instinkter i de här hundarna. Jag personligen skulle aldrig förlita mig ett smack på så all träning i världen med en sån mix.
 
Tre raser som avlats i generationer till jakt och så huskey på det. Jag skulle aldrig ha hunden bland smådjur. Varken för deras säkerhets skull men heller inte för hunden.
Har "bekant" med huskeys och hört vad de råkat göra med smådjur. Det finns mycket instinkter i de här hundarna. Jag personligen skulle aldrig förlita mig ett smack på så all träning i världen med en sån mix.
Samma lika. Jag har extremt föriga hundar utan jakt, ändå har det tagit flera år att få Frodo någorlunda ofarlig för flaxande djur och katter.
 
Jag hade aldrig litat på att kunna ha en hund med den rasmixen lös i närheten av hönsen, oavsett hur duktig den blir i koppel.
För varje höna som hon skulle lyckas få tag på (som idag) så triggas förstås hennes jaktlust och vilt/hönsintresse.
Dessutom, förutom stressen hos hunden med flaxande höns, så är det förstås även en stress för fåglarna att ha ett viltintresserat rovdjur i närheten.
Jag har faktiskt svårt att se att man skulle kunna träna på ett vettigt sätt som är effektivt samtidigt som det är etiskt mot såväl hund som höns.
Däremot kan det ju alltid vara bra att träna stadga och självkontroll, rent allmänt.
 
Håller med - tror aldrig att det gr att lära en sådan hund ens med eltråd att låta bli hönsen om den väl fått smak för att ta dom.
Det tror iofs jag. Det finns jakthundar som slutat jaga efter att de sprungit in i eltråd.

Sen ska man inte glömma att höns är (enligt min erfarenhet) ganska orädda och nyfikna, framförallt frigående höns. Så de som menar att de är oetiskt att ha hunden vid höns, kopplad och under uppsikt, tycker jag överdriver något.
 
Det tror iofs jag. Det finns jakthundar som slutat jaga efter att de sprungit in i eltråd.

Sen ska man inte glömma att höns är (enligt min erfarenhet) ganska orädda och nyfikna, framförallt frigående höns. Så de som menar att de är oetiskt att ha hunden vid höns, kopplad och under uppsikt, tycker jag överdriver något.
Hundar som slutar jobba efter att ha gått på elstaket, är inte det en skröna? Mina kliver in i RaS ibland i jobbet och visst reagerar de, men aldrig att de har slutat jobba...
 
Menar ni alltså att det inte går att träna en jakthund så pass att det fungerar att gå med den i koppel på den egna tomten med frigående höns? Eller diskuterar vi lös hund?
 
I dag gick vår lånehund på grannens eltråd av misstag. Vad som hände sen var hemskt. Han gick i panik på mig! Det skedde på sekunder.
För tusan...laborera INTE med eltråd!!!!
Hade aldrig i min vildaste fantasi anat att detta kunde hända. Att jag inte blev biten har enbart med hans skyddsträning att göra då han i förvirringen satte mig i bevakning isf för att bita på riktigt.
Nu var det iofs en jäkla kräm i detta staketet då de har rymningsbenägna getter. Men fisig eltråd stoppar inte en hund som vill. Och denna styrkan som Gubben råkade ut för ska ingen hund få i näsan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp