Lära känna varandra på nytt jobb

prinsessfeminist

Trådstartare
Nu skulle jag vilja ha lite goda råd och tips för en bra första dag på jobbet när många haft lång semester och relativt många är nyanställda.

Det finns rekvisita i form av kontorslokaler och ordinarie innehåll på ett sådant ställe; typ datorer, papper, tuschpennor etc. Vidare finns kök att tillgå där man kan göra något.

Det finns också en utomhusmiljö som jag inte känner till så väl.

Det är en tidsplan om en förmiddag och denna aktivitet slutar med lunch.

Gruppen är ganska heterogen och består av både unga och äldre från lite olika kulturer.

De som arbetat länge har haft en anställning om max fyra år.

Dela med er av roliga och positiva erfarenheter. Eller egna kreativa idéer!

Tack tack tack!
 
Strutfotboll! :D

Det körde vi på en kick-off och det var det roligaste någonsin. Nu kände vi i och för sig varandra ganska bra...
 
Förlåt en okunnig. Vad är det? Kan ca 40 personer göra det?
Strut över ansiktet och sen spelar man fotboll. Går fint med 40 pers, en del av konceptet är att titta på och se hur folk famlar runt.

Jag är personligen inte så förtjust i lekar av den typen men vet att många tycker det är kul. Men just som uppstart och särskilt när det är folk som är nya för varandra tycker jag om när det är aktiviteter som skapar möjligheter till småprat och att lära känna varandra. Uppgifter (inte för ansträngande eller omständliga) i grupper med gott om tid för att ta det lugnt också, typ klurigheter, gärna som kan kopplas till vad som görs på företaget. Kanske någon del som lockar till skratt av typen strutfotboll och då mot slutet. Sen att grupperna byts efterhand, man kan ha ett system där man tar med poängen (om det är tävling) till nästa grupp.
 
Som @Mixoman skrev, en konformad pappersstrut över ansiktet. Vansinnigt roligt att titta på ;) men nu när jag inte lider av sömnbrist och insomnia kan jag hålla med Mixoman att aktiviteter där man får prata mer är bättre för att lära känna varandra.
 
Det finns massor med roliga teambuildingaktiviteter! Som är lugna och går att göra inomhus i mindre och större grupper.
Kanske hade det varit bra att dela upp de anställda i typ 4 grupper. Många tycker det är lättare att prata och vara framåt i en lite mindre grupp, ca 10 pers.

När jag började lärarutbildningen fick vi börja vårt första seminarium med att intervjua personen bredvid och sen presentera personen för gruppen. Namn, intressen, ålder, ursprung, osv.
På en fortbildning fick vi börja kursen med att berätta vad vi förväntade oss/hoppades få ut av veckan. Kanske kunde appliceras på en arbetsplats, typ vad man förväntar sig få ut av anställningen.
Grupperna kan få jobba med att göra trivselregler/mål för arbetsplatsen.

Det finns nog massor med bra övningar och idéer om nya grupper och teambuilding på nätet :)
 
En "frågesport" som gjordes på en f d arbetsplats i samband med omorganisationer gick till ungefär så här:
Grupper om 5-8 personer (c:a). Alla får ett papper med ett antal frågor (10-15) om sig själv. Det är alla möjliga, mer eller mindre seriösa, frågor. Var man är född, favoritmaträtt, favoritblomma, senast lästa bok, favoritresmål, djur man identifierar sig med etc. Saker som kan ge ledtrådar om personen och också utgöra grund för att prata vidare med varandra senare. Lapparna samlas in, blandas och delas ut igen. De måste vara märkta diskret så att lekledaren kan identifiera i vilken grupp som den som fyllt i lappen har suttit, så ingen lapp hamnar i samma grupp igen. Nu blir det gruppuppgift att försöka lista ut vem som har fyllt i vilken lapp. Den här leken är rolig även om man känt varandra i några år och de som fyller i kan både ge ledtrådar (den som anger favoritblomman på latin är kanske känt trädgårdsintresserad) och försvåra (församling istället för födelsestad). Sedan så redovisar varje grupp sitt resultat. Dvs läser upp svaren och vem de tror har fyllt i. Är det rätt ger personen sig till känna. Exakt hur vi gjorde denna del minns jag inte riktigt, kanske blev det poäng för dem som var rätt från början? Man fick gå några varv innan alla lappar och personer parats ihop. Minns att det kunde bli riktigt roligt och man fick veta mycket som man inte visste om varandra.

När det gäller (ev) fysiska aktiviterer är det viktigt att tänka på att alla helst skall kunna vara med och man ska inte behöva förklara sig eller känna sig utanför om man av någon anledning inte vill vara med. Har tyvärr varit på (professionellt anordnade) kick-offer där man inte tänkt på att alla inte är vältränade 20-åringar som är beredda att bjuda på sig själva... Speciellt om man inte känner varandra kan det för många vara svårt att våga göra något eller förklara att man inte kan eller vill vara med. Även om man är indelad i grupper där en person eller ett par skall göra varje övning blir det svårt om någon inte vill/kan göra något.

Om det är möjligt kan man hjälpas åt att laga maten till lunchen. Är en bra övning i samarbete också. Har ni möjlighet att ta kontakt med några i förväg? I så fall kan ni kanske ordna en buffé med typisk mat från några av deltagarnas hemländer där några personer blir ledare för varsin grupp som tillagar en maträtt.

Övningar som gynnar samarbete i grupper eller par brukar vara bra, bara de inte blir för "intima" (alla trivs inte med att ta på främmande människor).

Om ni planerar en utomhusaktivitet, tänk på att ha en reserv om det regnar!
 
Relativt kort tid, är min reflektion.

Själv är jag allergisk mot allt vad fysiska övningar på arbetsplatsen heter. Det blir så himla fel så många gångar, att det är tåkrökande pinsamt. Skojiga aktiviteter blir sällan så skojiga som intentionen var, om man inte känner hela gruppen väldigt väldigt väl och kan pricka in precis rätt hela vägen.

Eftersom det verkar vara blandad kompott kanske det kan vara läge med allmän information om företaget, olika avdelningar etc före fika, och sedan att några nyckelpersoner pratar om den egna verksamheten (t ex avdelning och de anställda på den avdelningen får ge sig till känna). Det tar längre tid än man tror.

Det verkar till att alla har en gemensam plattform med information om verksamheten, det brukar kännas tryggt som nyanställd.

Att alla ska redovisa sina privatliv/personer tycker jag är så himla fel som det kan bli. Arbete är arbete, vill man umgås privat och på fritiden ska man kunna välja vilka man vill delge vilken privat informaton.
 
Relativt kort tid, är min reflektion.

Själv är jag allergisk mot allt vad fysiska övningar på arbetsplatsen heter. Det blir så himla fel så många gångar, att det är tåkrökande pinsamt. Skojiga aktiviteter blir sällan så skojiga som intentionen var, om man inte känner hela gruppen väldigt väldigt väl och kan pricka in precis rätt hela vägen.

Eftersom det verkar vara blandad kompott kanske det kan vara läge med allmän information om företaget, olika avdelningar etc före fika, och sedan att några nyckelpersoner pratar om den egna verksamheten (t ex avdelning och de anställda på den avdelningen får ge sig till känna). Det tar längre tid än man tror.

Det verkar till att alla har en gemensam plattform med information om verksamheten, det brukar kännas tryggt som nyanställd.

Att alla ska redovisa sina privatliv/personer tycker jag är så himla fel som det kan bli. Arbete är arbete, vill man umgås privat och på fritiden ska man kunna välja vilka man vill delge vilken privat informaton.

Jag håller med. Övningen som jag föreslog får absolut inte bli för privat utan skall vara på ett mycket lättsamt plan där ingen behöver känna att den lämnar ut mer än den vill. Men jag förstod ts som att de ville ha något lättsamt inslag förutom information för nyanställda?
 
Det finns massor med roliga teambuildingaktiviteter! Som är lugna och går att göra inomhus i mindre och större grupper.
Kanske hade det varit bra att dela upp de anställda i typ 4 grupper. Många tycker det är lättare att prata och vara framåt i en lite mindre grupp, ca 10 pers.

När jag började lärarutbildningen fick vi börja vårt första seminarium med att intervjua personen bredvid och sen presentera personen för gruppen. Namn, intressen, ålder, ursprung, osv.
På en fortbildning fick vi börja kursen med att berätta vad vi förväntade oss/hoppades få ut av veckan. Kanske kunde appliceras på en arbetsplats, typ vad man förväntar sig få ut av anställningen.
Grupperna kan få jobba med att göra trivselregler/mål för arbetsplatsen.

Det finns nog massor med bra övningar och idéer om nya grupper och teambuilding på nätet :)

Min erfarenhet av teambuilding-övningar är att de ofta passar bäst för homogena grupper (som gärna känner varandra sedan tidigare) och/eller att de behöver drivas av proffs (vilket långt ifrån alla som säljer sådana är) för att man skall kunna göra analyser av gruppen/grupperna/personerna. Man måste också ha kunskap att i tid ändra/justera beroende på personerna som är med och hur övningarna utvecklar sig. Övningar som egentligen är svåra och ämnade för analyser sprids som "lekar" och kan sluta illa om man har otur/saknar kunskap.
 
Om jag kom tillbaka efter semestern och det visade sig att vi ska sitta i grupper och göra "trivselregler", skulle jag bli oerhört besviken på min arbetsplats/arbetsledning.

Ofta kommer man ju jäkligt utvilad och taggad för att uträtta saker efter semestern. Och att då börja sitta tillsammans och göra nåt perifert skulle vara demotiverande för mig. Däremot att diskutera mål och planer känns rätt.

Jag håller med @Lovisaleonora om att redovisa sitt privatliv ska inte vara del av en övning som man förväntar sig att alla ska delta i. Hur man vill eller inte vill blanda sitt yrkesliv med sitt privatliv är en högst individuella fråga där man måste ha respekt för alla synsätt.
 
Ofta kommer man ju jäkligt utvilad och taggad för att uträtta saker efter semestern. Och att då börja sitta tillsammans och göra nåt perifert skulle vara demotiverande för mig. Däremot att diskutera mål och planer känns rätt.
Ja, mål och planer, förutsatt att det är en typ av arbetsplats där sådant görs bäst tillsammans. Min är inte det.

Och "trivselregler"! Till och med förskolebarn måste väl tycka att det är ett förskräckligt ord?

Jag tycker egentligen att den bästa sortens arbetsplatsaktivitet är något slags festlighet som innefattar mat och dryck. Vi har tex trädgårdsfest ibland. Det förutsätter ju att man har en trädgård, men med tårta, kaffe, jordgubbar, lite vin osv. På eftermiddagen. Vi har även ett par gånger om året middagar på restaurang i lite olika former.
 
Ja, mål och planer, förutsatt att det är en typ av arbetsplats där sådant görs bäst tillsammans. Min är inte det.

Fast då tycker jag att en mer enkelriktad aktivitet där det informeras om mål och planer är en bra uppsamling också. Min tanke med att arbeta med mål och planer var inte framförallt att utarbeta dem tillsammans, utan att skapa en gemensam bild av dem. Sedan finns de ofta på flera plan, och även på den lägsta nivån behöver man få lite tid för att reflektera över hur det satta målet kan påverka hur jag bäst utför mitt arbete, antingen i grupp, enskilt eller ihop med chefen.
 
En "frågesport" som gjordes på en f d arbetsplats i samband med omorganisationer gick till ungefär så här:
Grupper om 5-8 personer (c:a). Alla får ett papper med ett antal frågor (10-15) om sig själv. Det är alla möjliga, mer eller mindre seriösa, frågor. Var man är född, favoritmaträtt, favoritblomma, senast lästa bok, favoritresmål, djur man identifierar sig med etc. Saker som kan ge ledtrådar om personen och också utgöra grund för att prata vidare med varandra senare. Lapparna samlas in, blandas och delas ut igen. De måste vara märkta diskret så att lekledaren kan identifiera i vilken grupp som den som fyllt i lappen har suttit, så ingen lapp hamnar i samma grupp igen. Nu blir det gruppuppgift att försöka lista ut vem som har fyllt i vilken lapp. Den här leken är rolig även om man känt varandra i några år och de som fyller i kan både ge ledtrådar (den som anger favoritblomman på latin är kanske känt trädgårdsintresserad) och försvåra (församling istället för födelsestad). Sedan så redovisar varje grupp sitt resultat. Dvs läser upp svaren och vem de tror har fyllt i. Är det rätt ger personen sig till känna. Exakt hur vi gjorde denna del minns jag inte riktigt, kanske blev det poäng för dem som var rätt från början? Man fick gå några varv innan alla lappar och personer parats ihop. Minns att det kunde bli riktigt roligt och man fick veta mycket som man inte visste om varandra!

Vi gjorde en variant av den övningen. Det gick ut på att före kick-off-dagen skulle alla lämna in tre påståenden om sig själv till den som organiserade dagen. 2 skulle vara sanna och 1 osann. Helt fritt vad man ville berätta.

De 3 påståendena presenterades anonymt och det gällde sen att gissa vem påståendena tillhörde. Därefter vilka som var sanna.

Fantastiskt vilka samtal denna övning ledde till!
 
Tack för alla svar!

Något fysiskt tror jag inte riktigt på, men jag funderar på att möjligen göra en liten tipspromenad där man går i lag? (Då lär man sig hitta också)

Kan det vara något?

En annan sak jag funderade på vore om de "gamla" berättade om autentiska incidenter som hänt och att man i grupper om både gamla och nya fick resonera om möjliga lösningar utifrån verksamhetens vision.

Det här med att tillreda något låter också ganska trevligt.

Jag skall fundera vidare.
 
Tipspromenad tycker jag är bra. Har vi haft på ett kundevent, mycket uppskattat. Det var frågor om respektive avdelning man gick hos/igenom och det blev många bra samtal.

Att resonera kring gamla händelser och tänkbara lösningar gillar jag också, så länge det hålls helt ifrån att slå andra på fingrarna. Det är ett jättebra sätt att peppa nya tycker jag, att de får veta lite vad som kan hända, att det händer och hur man löser det bara man håller huvudet kallt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kära buke! Jag behöver era kloka råd... Kort sammanfattning; Jag har under det senaste 1,5 året arbetat inom ett område som jag...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp