Lära min hund att sitta still

stonestreamdreamer

Trådstartare
Hej alla! Jag har en hund som är 5 år. När vi är ute på promenader vill jag att han ska kunna ta det lugnt och chilla lite om jag ex stannar och sätter mig på en parkbänk, stannar i en lekpark, sätter mig på en filt i parken, stannar och pratar med nån jag känner osv. Som det är nu funkar det ibland, andra gånger inte alls. Han blir rastlös och börjar gnälla och ofta skälla. Han har högt och dovt skall, så skäller han blir det pinsamt och jag går. Dvs han blir "belönad" för sitt beteende och får som han vill.
Hur kan jag träna på detta? Jag är ny på klicker, men använder mig gärna av det. ☺
 
Vad händer om du ignorerar honom när han sätter igång? Hur länge kan du stå och ignorera honom innan han slutar? I många fall slutar hundar med beteenden som inte lönar sig, så mycket kan man ofta få bukt med genom att helt enkelt se till att det inte lönar sig att hålla på.
 
Hej alla! Jag har en hund som är 5 år. När vi är ute på promenader vill jag att han ska kunna ta det lugnt och chilla lite om jag ex stannar och sätter mig på en parkbänk, stannar i en lekpark, sätter mig på en filt i parken, stannar och pratar med nån jag känner osv. Som det är nu funkar det ibland, andra gånger inte alls. Han blir rastlös och börjar gnälla och ofta skälla. Han har högt och dovt skall, så skäller han blir det pinsamt och jag går. Dvs han blir "belönad" för sitt beteende och får som han vill.
Hur kan jag träna på detta? Jag är ny på klicker, men använder mig gärna av det. ☺


Sätt dig o vänta o vänta o vänta. Det är att träna på att ha tråkigt. Låt inte din hund bestämma. Prata med hunden, klappa eller bara sitt. Gör det i olika sittuationer o tillfällen. Är det jobbigt att hunden skäller träna på någon plats utan mycket folk.
 
Hej alla! Jag har en hund som är 5 år. När vi är ute på promenader vill jag att han ska kunna ta det lugnt och chilla lite om jag ex stannar och sätter mig på en parkbänk, stannar i en lekpark, sätter mig på en filt i parken, stannar och pratar med nån jag känner osv. Som det är nu funkar det ibland, andra gånger inte alls. Han blir rastlös och börjar gnälla och ofta skälla. Han har högt och dovt skall, så skäller han blir det pinsamt och jag går. Dvs han blir "belönad" för sitt beteende och får som han vill.
Hur kan jag träna på detta? Jag är ny på klicker, men använder mig gärna av det. ☺
Att "han blir rastlös" tolkar jag som att han är lugn först? Belöna då det! Annars hade jag belönat alla steg mot lugn. Att han står helt still, sätter sig ner, slappnar av, lägger sig ner osv. Kan behöva brytas ner i ännu mindre trappsteg såklart för att hunden ska förstå vad du är ute efter.
Det går också att träna in en signal för att "nu är det lungt och" tråkigt" som gäller". Börja hemma/där han är lugn och flytta sedan med dig detta ut i svårare och svårare miljöer efter hand.
 
Gnället och skallen, kommer de från ingenstans eller från saker i naturen som provocerar fram rastlösheten i honom? Skäller han om något händer i miljön ni är i, dvs om han ser folk eller hundar?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej! Jag har världens finaste unghund på 6 månader. Hon är kontaktsökande, duktig på inkallning, följsam, har en på/av knapp. Kan allt...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Evve
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp