Lära sig rida storhäst "på riktigt"...hur då?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta!

Nu har jag ridit så gott som uteslutande storhästar ett tag (typ ½ år). Jag är som bekant 162 cm/ca. 55 kg och "väldigt" kortbent. Enkelt uttryckt är min kroppsform som en 175 cm människas överkropp ihop-svetsat med en 150 cm människas ben. Jag har "så korta ben" att jag i princip bara kan ha 125 cm stigläder, mina dressyrläder blir typ 7:e hålet (uppifrån och ner räknat) på 135 cm. :p

Men hur som helst; Jag har då alltså enbart ridit storhästar nu ett tag. Dessa har varierat i storlek från 149 - 177 cm i mkh. Redan innan, när jag varierade med en del ponnyer, red jag hästar på ca. 148 - 159 cm. Och det funkar faktiskt alldeles utmärkt. Jag tycker att intervallet 148 - 160 cm, allra helst 157 - 160 cm, är helt perfekt för mig, oavsett om hästen är av lite smäckrare eller grövre typ. Om hästen är mer lyhörd, och lite smäckrare kan även 160 - 165 cm fungera. Så långt, inga konstigheter.

Men nu är det ju så att om lite dryga 10 månader fyller jag 18 år, och då är ju ponny-tiden "officiellt över" (ja, jag är medveten om att TR ändras i och med de nya ålderskategorierna osv. men om vi bortser från det!). Och när jag är 18+ kan jag väl knappast sitta och rida små 158 cm "ponnyhästar". Eller?

I alla fall jag har fått för mig att man som vuxen, på mer än ren nybörjarnivå, "bör" kunna rida riktiga storhästar. Är man vuxen och ligger på sisådär LC-LB nivå, ja då ska en häst på 168 - 174 cm inte vara något som helst problem.

Men det är just där mitt problem ligger. Antingen är det jag som en sopa på att rida, eller så är det mina ben som är för korta, inte vet jag. Men alltså, nästan oavsett hur hästen ser ut, är den över 165 cm i mkh och inte väldigt känslig och lyhörd för hjälperna, så kan jag verkligen inte rida den.
(Undantaget som bekräftar regeln: En av mina nuvarande favoriter är en KWPN på ca. 177 cm, det går utmärkt. Men han är extremt känslig och lyhörd och på det väldigt långbent och lätt i typ!).
Men ponera på att jag ska rida en häst, 170 cm, visserligen halvblod, men ganska djup i bålen, seg, lite sådär halvstum/tung, inte vidare mjuk/"formbar" i sidorna; Det går bara inte. Det känns kort och gott inte som att min kropp, och framförallt inte mina ben, räcker till. Hur löser jag detta då? Hur "lär" jag mig att rida såna här lite halvsega/tunga halvblod på ca. 170 cm?

Ett annat problem i den soppan är ju att hästar i den storleken tenderar att ha stigläder i storlek 145, eller ännu värre, 160 cm. Ponnyunge 2.0 i "5 varvs snurrade och på sista hålet" stigläder haha :cool: :grin: Fast det är väl egentligen en petitess i sammanhanget...

I "mina drömmars perfekta värld" skulle jag naturligtvis inte sätta mig på hästar som överskrider min längd i mkh om jag inte visste att de var som KWPN:enen ovan. Helst skulle jag hålla mig till de lite "halvgrova" (överväxta ponnyer, irländare, lettiska halvblod, welsh cobbar etc.) kring 157 - 159 cm. Men så kan det väl inte riktigt vara? För som "vuxen", särskilt också som dressyrarryttare, "förväntas" man väl mer eller mindre kunna rida 170 cm hästar?
Jag menar, liksom "Dressyrtjejen, 20 år gammal här på ett lettiskt halvblod i 158 cm förpackning". Det låter väl inte riktigt rätt när man är vuxen? Dessa mindre "ponnyhästar" är väl mest "tänkta för" typ 15 åriga tjejer som vill prova något nytt utöver de vanliga ponnyerna, men inte riktigt "vågar sig på" de vanliga halvbloden på 170 cm än?

Vad säger ni Buke-experter? :D Har ni några tips för hur jag ska "lära mig" att rida 170 cm halvblod? Eller är det jag som är helt ute och cyklar med att jag ens "måste" lära mig det?

Ursäkta om inlägget är lite rörigt, kan nog lätt bli det när man sitter och filosoferar kl. 02 på natten ;)
 
Släpp tanken på hur det ska låta, det är känslan som är det viktiga när man rrider ju. Jag är långbent pch rider helst småhästar/ponnyer ändå. Ska jag rida stora storhästar måste de ha rund "ponnybål" för att jag ska trivas. Och jag har passerat 20 :) har någon nåt att anmärka på för att din häst saknar en decimeter på höjden har de större problem än du, kan jag tycka.
 
Jag tycker att du överanalyserar. Herregud. Sätt dig och rid. Tänk inte så mycket.

Jag är 157 cm. Min häst är 170. Fungerar utmärkt. Jag har tävlat en på 176 också. Fungerade fint. Det handlar bara om bålstabilitet och tajming, att du lär dig sitta ordentligt.

Men vill du hellre rida på en liten så gör det då. Det är ju en hobby.
 
Strunta i vad folk förväntar sig och kör ditt eget race. Jag gick på ridgymnasium men sket i att rida för att jag hatade att rida på det sätt som ridskolans hästar "krävde". Mycket skänkel, mycket hand, mycket sits och jag blev heelt slut och det var inte ens kul. Jag blir inte ett dugg imponerad av de som kunde, jag tycker att en duktig ryttare och häst genomför ett pass med små hjälper där hästen är "eletrisk" och svarar på minsta hjälp. För mig är dressyren en strävan efter ett samarbete så bra att endast de minsta hjälperna behövs. Vad är vitsen men att harva runt på en skitslö häst som måste tvingas och dras ner i "form" bara för att?

Du behöver inte ett flashigt tråkigt halvblod som är gigantisk för att komma långt inom någon gren, det går utmärkt att ta sig framåt på en mindre häst också. Huvudsaken är att du och hästen jobbar tillsammans och tar fram det bästa av varandra.
 
Jag tycker det låter som om du trillat dit lite på en del fördomar.;) Om du är så liten själv så kan man undra varför du vill ha en så stor häst? Varför inte leta efter en lite mindre, ädel och elegant häst som är känslig och trevlig att rida, och som är rätt i storlek?
Jag är själv 170 cm med långa ben och min häst är 163 cm och väldigt ädel, hon är precis lagom åt mig och det är skoj att rida. Hon är dessutom stor i gången, större än väldigt många större hästar så vi har ingen nackdel alls när vi tävlar. Min förra häst var 158 cm men såg ut som 170 cm. Så jag skulle vilja påstå att mankhöjden inte har någon betydelse för hur stor hästen egentligen är.

Har sett så många stora halvblod med små ryttare på ryggen som inte orkar rida hästen ordentligt. Det ser bara jobbigt och trist ut.
 
Jag är mindre än dig, 157 cm. Jag har en häst på 160, SWB som inte är den gamla grova typen men ändå ganska djup i bålen. Det största problemet storleksmässigt är att hon är otroligt mkt häst att rida när hon busar till det. Då spelar det ingen roll hur lättsam och lyhörd hon är i dressyren - när hon bockar och härjar ute på fälten Är hon stor. Mina ben når väl ner ungefär halvvägs på bålen så jag kan inte direkt hålla om utan jag måste hitta andra sätt att rida henne, dvs på smarthet och ligga steget före.

Jag har alltid tyckt bättre om små hästar, helst ponny. Nu har jag förvisso en sk liten storhäst, men jag kan nog erkänna att jag köpte storhäst mest för att jag var vuxen och inte för att det kanske passade mig bäst. skulle inte göra samma sak idag men nu har jag ju fäst mig vid hästen efter 3 år.
Jag har aldrig förstått varför man "ska" ha stora skepp på 170+ bara för sakens skull. Givetvis ska man ju rida på känsla och det låter ju fint att det då inte ska spela någon roll om hästen är stor, men min poäng är att det Är skillnad på när den stor häst lägger iväg en bockserie och när en liten gör det. Iaf för mig och jag anser att jag är en ganska hyfsad hobbyryttare faktiskt.
Det ser alla gånger "bättre" ut med ett proportionerligt ekipage än en liten mygga på en elefant. Och det finns många andra fördelar med små hästar, hållbarheten tex. Jag ser det som en fördel att vara liten. Köper man en häst med bra gång spelar inte storleken någon roll, det finns tom ponnyer som tävlar bland storhästar med resultat över medel. De flesta av oss når faktiskt inte landslagsnivå där det kanske är ett måste med långbenta älgar som sprattlar högt ;)
 
jag är 160 cm med korta ben, ridit häst på ridskolan sedan 05 :O även om jag iofs åkt på och rida ponnyer ibland med :)
Och ibland har jag nästan upplevt att vissa stora hästar är bra mycket lättare och rida än dem mindre :)
Kan lägga upp några filmklipp bara för o visa hur de ser ut när jag sitter på stora resp mindre.
så visst går det, men inte förens nu på senaste året jag börjat få mer koll på mig själv, men lång väg kvar :)
Så lycka till!

runt 170 i manken, andra gången jag sitter på hästen

häst på ca 160, sjukt mkt häst i liten förpackning, dvs kräver rätt mycket ridning/drivning för att komma ihop.

häst på 170+

häst på ca 163

okej sista klippet:
häst på ca 158
https://www.facebook.com/video.php?v=10152035680188042&l=6562628648718722487
 
Jag Tycker att du gör det onödigt komplicerat för dig. Size doesn't matter, rid de hästar som du trivs och fungerar med. Jag är vuxen och tävlar i dressyr, min häst är bara 155 cm i mankhöjd. Helt lagom åt lilla mig (jag är 160 cm lång) och min lilla häst har fått fina kommentarer på alla tävlingar vi hittills varit på. Om man inte satsar mot VM typ så går det alldeles utmärkt att tävla dressyr på de flesta typer och storlekar på häst. :)

Men vill du gärna lära dig att rida "jättehästar" så är det nog bara med timmar i sadeln som man verkligen kan lära sig. :)
 
Senast ändrad:
Jag tycker du ska släppa kraven på vad du "SKA" rida och istället fokusera på va du VILL rida. Olika ryttare trivs med olika hästar oavsett hur lång man är eller hur mycket man väger.
Jag själv är lite lagom lång med mina 168cm och hade en rejäl bjässehäst på 176cm. Missförstå mig inte, jag hade kunnat sälja min själ för den hästen men jag måste ändå erkänna att jag känner mig mer bekväm rent storleksmässigt med min nuvarande 163cm höga lillräka.
 
Det är som sagt en hobby, rid de hästar du gillar, det viktigaste är ju att det känns bra för dig! Självklart kan du prova att rida större hästar också, om du tycker det är kul :) Men tvinga inte dig själv att rida stora hästar om du trivs bättre på de små :)

//Thrillie, är 162 cm och har en liten häst på 159 cm, passar mig perfekt :)
 
Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta!

Nu har jag ridit så gott som uteslutande storhästar ett tag (typ ½ år). Jag är som bekant 162 cm/ca. 55 kg och "väldigt" kortbent. Enkelt uttryckt är min kroppsform som en 175 cm människas överkropp ihop-svetsat med en 150 cm människas ben. Jag har "så korta ben" att jag i princip bara kan ha 125 cm stigläder, mina dressyrläder blir typ 7:e hålet (uppifrån och ner räknat) på 135 cm. :p

Men hur som helst; Jag har då alltså enbart ridit storhästar nu ett tag. Dessa har varierat i storlek från 149 - 177 cm i mkh. Redan innan, när jag varierade med en del ponnyer, red jag hästar på ca. 148 - 159 cm. Och det funkar faktiskt alldeles utmärkt. Jag tycker att intervallet 148 - 160 cm, allra helst 157 - 160 cm, är helt perfekt för mig, oavsett om hästen är av lite smäckrare eller grövre typ. Om hästen är mer lyhörd, och lite smäckrare kan även 160 - 165 cm fungera. Så långt, inga konstigheter.

Men nu är det ju så att om lite dryga 10 månader fyller jag 18 år, och då är ju ponny-tiden "officiellt över" (ja, jag är medveten om att TR ändras i och med de nya ålderskategorierna osv. men om vi bortser från det!). Och när jag är 18+ kan jag väl knappast sitta och rida små 158 cm "ponnyhästar". Eller?

I alla fall jag har fått för mig att man som vuxen, på mer än ren nybörjarnivå, "bör" kunna rida riktiga storhästar. Är man vuxen och ligger på sisådär LC-LB nivå, ja då ska en häst på 168 - 174 cm inte vara något som helst problem.

Men det är just där mitt problem ligger. Antingen är det jag som en sopa på att rida, eller så är det mina ben som är för korta, inte vet jag. Men alltså, nästan oavsett hur hästen ser ut, är den över 165 cm i mkh och inte väldigt känslig och lyhörd för hjälperna, så kan jag verkligen inte rida den.
(Undantaget som bekräftar regeln: En av mina nuvarande favoriter är en KWPN på ca. 177 cm, det går utmärkt. Men han är extremt känslig och lyhörd och på det väldigt långbent och lätt i typ!).
Men ponera på att jag ska rida en häst, 170 cm, visserligen halvblod, men ganska djup i bålen, seg, lite sådär halvstum/tung, inte vidare mjuk/"formbar" i sidorna; Det går bara inte. Det känns kort och gott inte som att min kropp, och framförallt inte mina ben, räcker till. Hur löser jag detta då? Hur "lär" jag mig att rida såna här lite halvsega/tunga halvblod på ca. 170 cm?

Ett annat problem i den soppan är ju att hästar i den storleken tenderar att ha stigläder i storlek 145, eller ännu värre, 160 cm. Ponnyunge 2.0 i "5 varvs snurrade och på sista hålet" stigläder haha :cool: :grin: Fast det är väl egentligen en petitess i sammanhanget...

I "mina drömmars perfekta värld" skulle jag naturligtvis inte sätta mig på hästar som överskrider min längd i mkh om jag inte visste att de var som KWPN:enen ovan. Helst skulle jag hålla mig till de lite "halvgrova" (överväxta ponnyer, irländare, lettiska halvblod, welsh cobbar etc.) kring 157 - 159 cm. Men så kan det väl inte riktigt vara? För som "vuxen", särskilt också som dressyrarryttare, "förväntas" man väl mer eller mindre kunna rida 170 cm hästar?
Jag menar, liksom "Dressyrtjejen, 20 år gammal här på ett lettiskt halvblod i 158 cm förpackning". Det låter väl inte riktigt rätt när man är vuxen? Dessa mindre "ponnyhästar" är väl mest "tänkta för" typ 15 åriga tjejer som vill prova något nytt utöver de vanliga ponnyerna, men inte riktigt "vågar sig på" de vanliga halvbloden på 170 cm än?

Vad säger ni Buke-experter? :D Har ni några tips för hur jag ska "lära mig" att rida 170 cm halvblod? Eller är det jag som är helt ute och cyklar med att jag ens "måste" lära mig det?

Ursäkta om inlägget är lite rörigt, kan nog lätt bli det när man sitter och filosoferar kl. 02 på natten ;)


Storleken spelar väl inte så stor roll? Huvudsaken är väl att man trivs med sin häst, vare sig den är stor som ett hus eller på gränsen till ponny..
Själv är jag 164 cm lång o totto min är ca 152.
 
Som många redan nämnt: rid de hästar du trivs med.

Så länge hästen kan bära upp dig och du känner dig välbalanserad så kan du självklart rida mindre ponnyer, och så länge du inte känner att du förlorar kontroll och balans på en 170+ häst så rid 170+ hästar.
Själv har jag flera vuxna bekanta med både ponnyer och 180+ hästar, och trivs man ihop så spelar det ingen roll hur lång du är som ryttare. :)
Något som jag däremot kan bli lite frustrerad på är personer som prompt ska ha 170+ hästar när dom själva är korta, och sedan surt skyller sina tillkortakommanden i ridningen på sin längd, eller vice versa.. då kan jag känna att det blivit lite fel och att man då kanske skulle få mer ut av sin häst om den var i mer "passande" storlek.
 
Jag med mina 177cm och långa ben tycker att min grova (nordis) på 163cm är precis lagom. Vill inte ha en högre häst och förstår inte alls varför så många vill ha monsterpållar.

Hade jag varit din längd TS hade jag njutit av att rida araber!
 
I och med dina funderingar så drar jag ofrånkomligt paralleller till mig själv. 168 cm med normallånga ben och passerat vuxenstrecket för många många år sedan. 147 cm och 153+ cm står i stallet.

Du skriver att du tycker att intervallet 148-160 cm passar dig bäst. Du undrar om man som nybliven vuxen kan rida "ponnyhästar på 158 cm". Du har fått för dig att som vuxen bör man kunna rida storhästar på 168-174 cm utan något som helst problem, och tycker själv att du har svårt att rida hästar på 165+ om de inte är mycket lyhörda. Du upplever ett klart hinder att rida ihop sådana stora hästar med dina kortare ben.

Och nu till det värsta... du skriver att du tror att man som vuxen skall kunna förväntas rida 170 cm storhästar? Och att kategorin småhästar är tänkt till tonåringar på väg upp?:crazy:

Ok.
Var ska vi börja?

Du verkar ju helt glasklart ha svaret på dina egna frågor, men du dribblar bort dig själv i samtidens ideal, där det stora halvblodet över 165 cm har en klar ledning i rampljuset.

Din kropp fungerar bäst på en mindre, lyhörd häst och inte på de större halvbloden där du kanske får svårt att påverka. Att spannet mellan ponnymått och 165 cm skulle vara en "varken-eller-kategori" det tror jag inte på, utan snarare att det är betydligt fler som sitter på alltför stora hästar i dagsläget och egentligen skulle behöva gå ner en storlek för att fungera ridmässigt!

Jag kan inte, har aldrig kunnat, och kommer inte att orka rida ihop en häst i det övre spannet, helt enkelt därför att min kropp och koordination inte räcker till. Heller inte därför att jag är smidig som ett kylskåp och troligen inte lär ta mig upp på en bjässe vid avsittning i skogen, och jag har inga ambitioner att promenera heller för den delen! Däremot trivs jag kanon i mellanspannet, där mina skänklar passar alldeles förträffligt, där hästarna med min kropp är påverkningsbara och där jag kan skita i precis alla ideal och måsten, och istället njuta av varje ridtur, inte komma hem och vara mör i kroppen.

Men jag gillar din teori om att detta mellanspann med hästar skulle passa tonåringar - för visst känner jag mig som en tonåring när jag är ute och busgalopperar, kul är det och det tänker jag asbsolut fortsätta med! ;)
 
Oj vad mycket fördomar och konstiga idéer du verkar ha :eek: Är det så det låter på din ridskola/i ditt stall, eller var har du fått allt ifrån?

Det finns ingen häststorlek som är "tänkt till" någon speciell ryttare. Inte ens en ponny är nödvändigtvis "tänkt till" ett barn, och en häst på 170 är inte absolut "tänkt till" en vuxen.
Det kan ju mycket väl vara så att en vuxen, kort person passar mycket bra på en ponny, medans en lång tonårskille passar bäst på en stor häst. Det är alltså ryttarens storlek och preferenser som avgör vilken sorts häst man "ska" rida.

Det finns absolut inget som säger att du måste kunna rida jättehästar bara för att du är en dressyrintresserad vuxen. Rid de hästar du trivs med och utvecklas med, så får du ut mest av din ridning och blir en så bra ryttare du kan bli.
Det blir du inte av att försöka uppnå till några slags utomstående "krav" på vad en duktig ryttare ska kunna.
 
Jag sällar mig till skaran och tycker du ska rida det som passar dig. Jag är 153 cm och tycker att en häst på 158 cm faktiskt är ganska stor. Varför ska man känna att man ska rida större hästar? Jag ser ingen vits med det. Visst kan jag rida hästar upp till 165 cm, men högre än så känns inte som någon hit. Och ju större hästarna blir desto smäckrare behöver de vara för att det ska funka (eller att hästen är så känslig att jag inte behöver röra mig många millimeter åt något håll.)

För en liten tid sedan blev jag medryttare på en frieser på 163 cm. Hon är en känslig individ som endast behöver lätta hjälper men hon har också en kraftfull trav som kräver bålstabilitet. Tillräcklig bålstablitet kan man ha oavsett vilken storlek man har själv.
 
Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta!

Nu har jag ridit så gott som uteslutande storhästar ett tag (typ ½ år). Jag är som bekant 162 cm/ca. 55 kg och "väldigt" kortbent. Enkelt uttryckt är min kroppsform som en 175 cm människas överkropp ihop-svetsat med en 150 cm människas ben. Jag har "så korta ben" att jag i princip bara kan ha 125 cm stigläder, mina dressyrläder blir typ 7:e hålet (uppifrån och ner räknat) på 135 cm. :p

Men hur som helst; Jag har då alltså enbart ridit storhästar nu ett tag. Dessa har varierat i storlek från 149 - 177 cm i mkh. Redan innan, när jag varierade med en del ponnyer, red jag hästar på ca. 148 - 159 cm. Och det funkar faktiskt alldeles utmärkt. Jag tycker att intervallet 148 - 160 cm, allra helst 157 - 160 cm, är helt perfekt för mig, oavsett om hästen är av lite smäckrare eller grövre typ. Om hästen är mer lyhörd, och lite smäckrare kan även 160 - 165 cm fungera. Så långt, inga konstigheter.

Men nu är det ju så att om lite dryga 10 månader fyller jag 18 år, och då är ju ponny-tiden "officiellt över" (ja, jag är medveten om att TR ändras i och med de nya ålderskategorierna osv. men om vi bortser från det!). Och när jag är 18+ kan jag väl knappast sitta och rida små 158 cm "ponnyhästar". Eller?

I alla fall jag har fått för mig att man som vuxen, på mer än ren nybörjarnivå, "bör" kunna rida riktiga storhästar. Är man vuxen och ligger på sisådär LC-LB nivå, ja då ska en häst på 168 - 174 cm inte vara något som helst problem.

Men det är just där mitt problem ligger. Antingen är det jag som en sopa på att rida, eller så är det mina ben som är för korta, inte vet jag. Men alltså, nästan oavsett hur hästen ser ut, är den över 165 cm i mkh och inte väldigt känslig och lyhörd för hjälperna, så kan jag verkligen inte rida den.
(Undantaget som bekräftar regeln: En av mina nuvarande favoriter är en KWPN på ca. 177 cm, det går utmärkt. Men han är extremt känslig och lyhörd och på det väldigt långbent och lätt i typ!).
Men ponera på att jag ska rida en häst, 170 cm, visserligen halvblod, men ganska djup i bålen, seg, lite sådär halvstum/tung, inte vidare mjuk/"formbar" i sidorna; Det går bara inte. Det känns kort och gott inte som att min kropp, och framförallt inte mina ben, räcker till. Hur löser jag detta då? Hur "lär" jag mig att rida såna här lite halvsega/tunga halvblod på ca. 170 cm?

Ett annat problem i den soppan är ju att hästar i den storleken tenderar att ha stigläder i storlek 145, eller ännu värre, 160 cm. Ponnyunge 2.0 i "5 varvs snurrade och på sista hålet" stigläder haha :cool: :grin: Fast det är väl egentligen en petitess i sammanhanget...

I "mina drömmars perfekta värld" skulle jag naturligtvis inte sätta mig på hästar som överskrider min längd i mkh om jag inte visste att de var som KWPN:enen ovan. Helst skulle jag hålla mig till de lite "halvgrova" (överväxta ponnyer, irländare, lettiska halvblod, welsh cobbar etc.) kring 157 - 159 cm. Men så kan det väl inte riktigt vara? För som "vuxen", särskilt också som dressyrarryttare, "förväntas" man väl mer eller mindre kunna rida 170 cm hästar?
Jag menar, liksom "Dressyrtjejen, 20 år gammal här på ett lettiskt halvblod i 158 cm förpackning". Det låter väl inte riktigt rätt när man är vuxen? Dessa mindre "ponnyhästar" är väl mest "tänkta för" typ 15 åriga tjejer som vill prova något nytt utöver de vanliga ponnyerna, men inte riktigt "vågar sig på" de vanliga halvbloden på 170 cm än?

Vad säger ni Buke-experter? :D Har ni några tips för hur jag ska "lära mig" att rida 170 cm halvblod? Eller är det jag som är helt ute och cyklar med att jag ens "måste" lära mig det?

Ursäkta om inlägget är lite rörigt, kan nog lätt bli det när man sitter och filosoferar kl. 02 på natten ;)

Jag tror att det är din teknik som brister. Har nog inte så mycket med din storlek att göra. Träna på, om du verkligen vill kunna rida de hästar du idag tycker är svåra. Annars - fortsätt att rida ponnysar eller mindre hästar. Spelar väl ingen roll???
 
Oj, vad du krånglar till det! Rid de hästar du trivs med och klarar av. Sen om det är en häst på 149 cm eller 178cm spelar mindre roll. Jag är 171 lång och har nu en häst på 163-164 cm en liten häst med dina mått mätt, och en ponny på 147 cm. Förra hästen var 178 cm och det var mest jobbigt att komma upp om man råkade tappa spöt när man var ute och red.
 
Det roliga är ju att det under många år var mest män som red. Då var halvbloden just i spannet 155-165. Nu när majoriteten ryttare är kvinnor ska de helst vara över 170... Visst, dagens ridhästar är annorlunda i typen, men ändå.

Det tråkiga tycker jag också är att det förs över på andra raser . Islandshästar som varit i C-ponnystorlek sedan 80-talet ska plötsligt vara runt 145, araber och morgan som legat runt 155 ska vara över 160.
 
Jag har aldrig kunnat rida stora hästar och kommer aldrig lära mig heller. Helt enkelt för att jag inte insåg meningen i det när jag alltid trivts så ypperligt på ponny :love:

För mig har det inte något med längden att göra (även om jag liksom du ha korta ben o lång överkropp, mina tigläder är 115 cm och passar utmärkt att dressyra i hoppsadel med) utan att jag helt enkelt inte alls får någon känsla för stora hästar och deras rörelser utan bara hamnar i "åka häst"-läget vad jag än gör. Numera känner jag mig dessutom inte alls trygg på en hästrygg (det är en jäkla skillnad mot en ponnyrygg faktiskt, den slutsatsen drog jag redan som 10-åring ;)) så nu ser jag öht ingen mening med att sätta mig på en häst.

Det är inte för intet som det är en stor skillnad på att byta från ponny till häst och att det bytet direkt sållar bort många.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: Roheryn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 283
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp