Lära westernhäst galoppbyte?

SolanosPeppy

Trådstartare
Hej, är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt lär en westernhäst byten? Har tidigare försökt och då funkade det med att rida i en åtta över en bom och först sakta ner till trav och fatta ny galopp tills han förstod och gjorde byten. Tyvärr kunde jag inte fortsätta pga att han blev sjuk. Tänkte fortsätta jobba med bom, men när ska man ta bort bommen och hur ska man göra då? Ingen av oss kan egentligen byten så det är lite svårt att veta hur.

Jag vet att jag egentligen borde ta hjälp av tränare, men jag har inte hittat någon som kan lära mig det nu i vinter. Min tränare kan inte det.

Tacksam för svar :)
 
Det kan väl knappast vara någon skillnad på plesure och dressyr?
Du vill att hästen ska byta på hjälp, hoppar du över en bom byter den oftast fram först och bak sen.
Så du börjar med enkla byten, galopp, skritt, ny galopp. När det sitter, byter jag från förvänd till rätt galopp på volt.
 
Nu vet jag inte vart du bor, men jag hade nog tagit hjälp av tränare. (Norrland kanske är svårt med tränare, men annars finns det en hel uppsjö) Det är så lätt att det blir fel och sedan är det jättesvårt att lära om. Kan du byta med hjälp av bom så kan du byta utan. ;) Dra ett streck på marken om du behöver en "punkt" som hjälp.
Alla hästar kan byta galopp. Dom har inga som helst problem med det. Det är när vi sitter på som det blir problem eftersom vi sitter " i vägen" så att säga. Bytet kommer bakifrån och hästen måste få plats att med sina höfter utföra bytet. Sitter man då snett eller liknande så går det inte.
Det finns flera övningar som man kan göra, men det är så svårt att få ner i skrift så att någon annan ska kunna förstå vad jag menar... :p
Första tipset är att avdramatisera byten. Det ÄR inte så komplicerat när man väl förstår tekniken.
 
Träna på din förvända galoppen när den sitter så är det inga problem att be om byte. Annars prova med att vända snett igenom/alt halv igenom o flytta rumpan och när du kommer ut på spåret igen be om byte, se till att du har fart för går det för sakta blir det svårt för hästen när den inte är van.
 
Nu vet jag inte vart du bor, men jag hade nog tagit hjälp av tränare. (Norrland kanske är svårt med tränare, men annars finns det en hel uppsjö) Det är så lätt att det blir fel och sedan är det jättesvårt att lära om. Kan du byta med hjälp av bom så kan du byta utan. ;) Dra ett streck på marken om du behöver en "punkt" som hjälp.
Alla hästar kan byta galopp. Dom har inga som helst problem med det. Det är när vi sitter på som det blir problem eftersom vi sitter " i vägen" så att säga. Bytet kommer bakifrån och hästen måste få plats att med sina höfter utföra bytet. Sitter man då snett eller liknande så går det inte.
Det finns flera övningar som man kan göra, men det är så svårt att få ner i skrift så att någon annan ska kunna förstå vad jag menar... :p
Första tipset är att avdramatisera byten. Det ÄR inte så komplicerat när man väl förstår tekniken.
Tack för svar:D
Har tidigare bara varit inriktad på cutting och känner inte till någon tränare till de andra grenarna:angel:, känner du till någon tränare? :)
 
Tack för svar:D
Har tidigare bara varit inriktad på cutting och känner inte till någon tränare till de andra grenarna:angel:, känner du till någon tränare? :)

Lättare att ge tips om vi vet var du bor. ;) Aldrig träffat en tränare som inte kan lära ut byten, det är som tidigare sagt inte så svårt egentligen.

Jag hade börjat med förvänd galopp och byta på volten. Inte åttvolter, lätt hänt att bytena blir slarviga och att hästen "slängs" in i bytet när man byter volt.
Att byta på diagonalen är med bra. Flytta hästen i sidled några steg innan byten så brukar det gå lätt.
Ingen flänggalopp utan samlat och fint innan bytet.
 
Om din tränare inte kan göra byten hade jag nog bytt tränare...

En övning jag tycker är bra är att Galoppera på fyrkanten, när du kommer till långsidan gör ett par steg skänkelvikning för att sedan be hästen om byte genom att flytta baken ut mot spåret igen. Byter den bryt av och beröm. Byter den inte gå ner i skritt fortfarande med bakdelen utåt och gör en ny fattning.

Kanske lite svårt att förklara i text men den funkar väldigt bra
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 876
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp