Läs! Kontrakt! Juridikkunnig

Piquer

Trådstartare
Vet ej vart jag ska lägga tråden. Men har lite frågor som jag skulle vilja få besvarade/spånade om.

Om personen som arrenderar stallet & driver detta som helinakorderingsstall blir uppsagd utav stallägarna pga misskötsel när räknas det då att hyresgästerna blir uppsagda?

(Personen har 3månader på sig att flytta, blir uppsagd i mitten av sep, hans inackorderingar har 2månaders uppsägning, han meddelar inte hyresgästerna att han blivit uppsagd förens i mitten av oktober) När räknas hyresgästernas uppsägning egentligen???

Personen har en 15årig tjej som hjälper till i stallet med mockning lunch & insläpp det står 6 halvblod i stallet varav en 4årig hingst. (Halvblod)

Denna tjej "hjälper till" utan vuxen personen finns med i bilden. Är detta verkligen tillåtet.

Sen att han inte ger hästarna vatten i hagen eller släpper inte ut hästarna förens ca 10 på dagarna & nattar dem mellan 18-20 det är en annan historia.

Mest intresserad utav fråga 1....
 
Jag förstår faktiskt inte din fråga.

Uppsägningen räknas när hyresgästerna blir uppsagda. Hur lång uppsägningstid de har är ju en kontraktsfråga. Men det räcker ju inte att den som driver stallet blir uppsagd, denne måste ju i sin tur sköta sina mellanhavanden med hyresgästerna.
 
15 år är väl gränsen för arbete inom jordbruk. Finns många duktiga 15åriga hästtjejer. Det är ofta i den åldern jag tror att många ryttare är som bäst egentligen. Jag personligen tror detta alltså, innan man som ryttare börjar tänka för mycket och fortfarande är lätt och smidig i kroppen.

Det Är väl inga problem att släppa ut hästarna 10 och ta in dem 20.

Om jag ska försöka klura ut vad du skriver så blir den som arrenderar stallet uppsagd mitten av september med tre månaders uppsägning. Vi antar att kontraktet gäller månadsvis då är det första oktober plus tre månader. Stallarrendatorn säger upp sina hyresgäster mitten av oktober och vi antar månadsvis då blir det första november plus två månader. Om detta gäller så ser jag inga problem formellt.
 
Uppsägningstider för både stallet och boxarna beror på vad det är för avtal och vilken lagstiftning som gäller.
 
Okey, det jag har hört så är det inte lagligt att EN tjej jobbar ENSAM i ett stall utan vuxenperson finns med .

Jag tycker inte det är ok att ta ur hästar kl 10, och natta 18-20 & sen låta dem stå utan mat i 14-16h.
 
Men får man hålla på en uppsägning, jag tycker att vi som hyresgäster borde bli uppsagda samtidigt som den personen som arrenderar stallet, jag tycker inte att det är rätt att "hålla" på uppsägningen, bara för att kunna få ut en extra stallhyra till utav hyresgästen. (Bet efterskott) genom att säga upp den 1 månad senare.

Men det är väl bara att vara mer noggrann med framtida kontrakt.

Tack iaf.
 
15 år är väl gränsen för arbete inom jordbruk.

Arbeta får man - men jag är 99% säker på att man inte får arbeta ensam med stora djur som mindreårig, enligt arbetsmiljöverket. Om de inte drastiskt ändrat reglerna sedan min skoltid, ska en vuxen finnas på plats när arbetet utförs.

Det har ju dock inget att göra med uppsägningen av stallet.
 
Jag förstår inte problemet med uppsägningen. Ni får ju möjlighet att utnyttja hela er avtalade uppsägningstid. Ni har ju olika lång uppsägningstid så det är väl inte så konstigt att din hyresvärd säger upp er så stallet blir tomt till dennes uppsägningstid utlöper. Hyresvärden får ju betala för samtliga sina tre månader så då kan jag ju förstå varför den vill få in pengarna och inte ha stallet tomt en månad. Ni får ju lika lång uppsägningstid på er oavsett om hyresvärden sa till i mitten av oktober eller mitten av september? Hade han sagt upp er i mitten av november så hade jag förstått problemet då ni inte haft möjlighet att utnyttja er uppsägningstid. Vad är det som är så hemskt med att stå kvar den månaden. Visst jag hade inte tyckt om de tiderna m.m. Men hade du varit riktigt missnöjd så hade du ju själv kunnat sagt upp din stallplats och haft de två månaderna tidigare.

Naturligtvis kan det vara snällt att förvarna men kan inte se att hv med de premisser du skrev i starten har handlat fel utifrån era respektive uppsägningstider. Vare sig hyresvärden sa upp er i mitten av sep. eller okt så har ni ju lika lång tid på er att hitta ny stallplats och flytta.

De andra frågorna lägger jag åt sidan så länge.
 
Jag tycker inte det är ok att ta ur hästar kl 10, och natta 18-20 & sen låta dem stå utan mat i 14-16h.

Jag nattar mina hästar runt kl.20, men då fodrar jag också sista högivan, tillräckligt så att de har att göra hela natten, konstig rutin att inte ge grovfoder över natten.
 
Jag undrar mest varför du inte sagt upp dig själv tidigare? Om det nu är så hemskt att stå där (och dessutom "tvingas" stå kvar en extra månad)...


För att jag ska stå kvar i stallet efter det att arrendet gått ut för nuvarande hyresgäst!

Jag sköter mina hästar helt själv idag! Därav flyttar jag inte & stallet har allt som jag vill har för övrigt.

Vi är bara 2 inackorderingar å 3 utbildningshästar.
 
Men då är din frågeställning ju ännu mer ologisk. Eftersom du då ska stå kvar i stallet så blir du ju tvungen att betala till hyresgästen hela perioden ut ändå? Vem hade du annars tänkt betala den sista månaden (den "extra månaden" i ditt första inlägg) till om inte den som fortfarande har arrendet?
 
Vi hoppar det här! Om en människa missköter ett stall så pass mycket att han blir uppsagd, och sen inte berättar för hans hyresgäster om uppsägningen förens ca 1månad senare, Då tycker inte jag att uppsägningen ska räknas från det datumet som han säger upp oss utan från det datumet som Han blir uppsagd från arrendet. Jag tycker inte heller att han kan hålla på uppsägningen bara för att det gynnar honom! Hade vi fått reda på att han blivit uppsagd när han väl vart det, så hade samtliga valt att säga upp sig innan månadsskiftet & på såvis sluppit betala en månad extra.

Det är knappast vårat fel att han har 3månaders uppsägning & vi 2.

Det var bara en simpel fråga om man får göra så här!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp