Läsa till Socionom och arbeta....

cinderella

Trådstartare
Ja, är det ens möjligt? Jag är snart 40år och har många år kvar att arbeta, trivs inte särskilt bra med det jag gör idag längre.
Vill göra nytta och kanske skillnad i samhället och mina tankar lutar därför åt att läsa socionomprogrammet. Jag är dock ensamstående med så pass mycket fasta kostnader så jag skulle behöva fortsätta jobba minst 40% för att klara av det ekonomiskt och studierna är på heltid. Min tanke från början var att jag får helt enkelt offra fritiden i 3,5 år vilket det kan vara värt så klart. Tänkte då att jag kan ju jobba 2 dagar när det är självstudier. Men sen när jag läste schemat på första kursen så står det självstudier/grupparbete. Ja, blir jag tvungen att jobba i grupp så har jag ju inte de två dagarna att jobba heller.
Så min undran är om det är någon som vet hur kursen är upplagd, skulle det vara möjligt att jobba dessa två dagar och lämna in egna arbeten? Jag är ju fullt medveten om att jag själv kommer få jobba hårdare men jag är beredd att satsa... Har ingen möjlighet att förlägga arbetet på helgerna heller utan det är dagtid, vardagar som gäller...

Så ni som pluggat o jobbat samtidigt... är det ens möjligt??
 
Vilken ort ska du gå på? För det är svårt att svara på schema -frågor.
Kanske är det ngt som bara lärare/ institutionen kan svara på.
 
Jönköping... Tänkte jag ska kontakta skolan, men misstänker att de inte riktigt jobbar än, o jag måste snarast lägga in om tjänstledigheten så chefen inte kan neka mig till våren då det är tänkt jag ska börja. Så tänkte göra en chansning här om någon vet om det är möjligt.
 
Ja, är det ens möjligt? Jag är snart 40år och har många år kvar att arbeta, trivs inte särskilt bra med det jag gör idag längre.
Vill göra nytta och kanske skillnad i samhället och mina tankar lutar därför åt att läsa socionomprogrammet. Jag är dock ensamstående med så pass mycket fasta kostnader så jag skulle behöva fortsätta jobba minst 40% för att klara av det ekonomiskt och studierna är på heltid. Min tanke från början var att jag får helt enkelt offra fritiden i 3,5 år vilket det kan vara värt så klart. Tänkte då att jag kan ju jobba 2 dagar när det är självstudier. Men sen när jag läste schemat på första kursen så står det självstudier/grupparbete. Ja, blir jag tvungen att jobba i grupp så har jag ju inte de två dagarna att jobba heller.
Så min undran är om det är någon som vet hur kursen är upplagd, skulle det vara möjligt att jobba dessa två dagar och lämna in egna arbeten? Jag är ju fullt medveten om att jag själv kommer få jobba hårdare men jag är beredd att satsa... Har ingen möjlighet att förlägga arbetet på helgerna heller utan det är dagtid, vardagar som gäller...

Så ni som pluggat o jobbat samtidigt... är det ens möjligt??

Svårt att svara på utan att veta vilket universitet/högskola det handlar om eftersom det kan skilja en del i hur undervisning och arbete är upplagt.

Om jag utgår från mig själv har det gått utmärkt att jobba vid sidan av studierna (läser sista terminen till hösten) och har därtill haft förmånen att få jobba med sånt jag utbildar mig till, så jag har alltså varvat teori och praktik regelbundet. MEN (!) mina arbetspass har till stor del bestått av långa dygnspass med sovande jour under helg och några enstaka kvällspass under veckorna, vilket har gjort att jag har kommit upp i många timmar väldigt snabbt. Därtill har jag inga barn och ett läshuvud jag borde tacka högre makter för.

Jag känner mig med andra ord väldigt priviligerad som har kunnat ha det så här. Hade jag varit tvungen att jobba minst 40% dagtid och kombinera med familj tror jag att det hade blivit betydligt kämpigare, men inte omöjligt. De kurser jag har läst var det mest grupparbeten och föreläsningar de första terminerna, sedan mer individuellt arbete och mindre schemalagda föreläsningar. Under verksamhetsförlagda utbildningen skulle jag nog lägga allt var extraarbete åt sidan, den sög till och med musten ur en duracellkanin som jag...

Sen finns det ju tilläggslån hos CSN har jag för mig, men de har jag ingen koll på och det är ju som sagt lån (om jag inte är helt ute och cyklar)
 
Ja, är det ens möjligt? Jag är snart 40år och har många år kvar att arbeta, trivs inte särskilt bra med det jag gör idag längre.
Vill göra nytta och kanske skillnad i samhället och mina tankar lutar därför åt att läsa socionomprogrammet. Jag är dock ensamstående med så pass mycket fasta kostnader så jag skulle behöva fortsätta jobba minst 40% för att klara av det ekonomiskt och studierna är på heltid. Min tanke från början var att jag får helt enkelt offra fritiden i 3,5 år vilket det kan vara värt så klart. Tänkte då att jag kan ju jobba 2 dagar när det är självstudier. Men sen när jag läste schemat på första kursen så står det självstudier/grupparbete. Ja, blir jag tvungen att jobba i grupp så har jag ju inte de två dagarna att jobba heller.
Så min undran är om det är någon som vet hur kursen är upplagd, skulle det vara möjligt att jobba dessa två dagar och lämna in egna arbeten? Jag är ju fullt medveten om att jag själv kommer få jobba hårdare men jag är beredd att satsa... Har ingen möjlighet att förlägga arbetet på helgerna heller utan det är dagtid, vardagar som gäller...

Så ni som pluggat o jobbat samtidigt... är det ens möjligt??
Kan du söka nytt jobb? Tror det skulle underlätta om jobbet var kväll/ helg.
Jag har alltid jobbat minst halvtid samtidigt. Men- har valt jobb som i huvudsak inte varit dagtid vardag. Då hade det kört ihop sig..
Lägg också in tid till att läsa i kalkylen.
 
Jönköping... Tänkte jag ska kontakta skolan, men misstänker att de inte riktigt jobbar än, o jag måste snarast lägga in om tjänstledigheten så chefen inte kan neka mig till våren då det är tänkt jag ska börja. Så tänkte göra en chansning här om någon vet om det är möjligt.
Med barn kan det nog bli tufft. Jag jobbade en del men precis som någon tidigare skrev så var det udda tider. Under praktikterminen hade det inte gått att jobba alls om man inte kunnat jobba tex helgnätter
 
Jag har ingen koll på själva socionom-utbildningen men är det viktigaste för dig att göra nytta och skillnad i samhället eller att läsa till just socionom?
Det kanske finns andra vägar att gå än att plugga i 3,5 år?
 
Kan du inte hitta ett jobb där du jobbar kvällar och helger? Jag har lektioner 9-15.30 fem dagar i veckan men jobbar som personlig assistent och jobbar på kvällen till morgonen dagen därpå, med sovande jour. Fungerar bra, visst man får offra fritiden till att jobba och plugga och så mkt annat hinns inte med men det är ju en begränsad period i livet. Jag kan ofta plugga lite på jobbet t ex när vi tittar på TV eller när min brukare lagt sig. Har fullt studiemedel med tilläggslån och då får jag 12500:- och sen får jag ut 6500:- på jobbet så jag klarar mig fastän jag har mkt fasta kostnader.
 
Jag gick ut socialhögskolan för 16 år sedan och jag kan inte låta bli att säga att du borde offra din tid och ditt studielån på något annat. Det är ofta väldigt slitigt med dålig löneutveckling. Fördelen är att det är lätt att få jobb.

Jag gick i Stockholm och på den tiden hade vi i snitt lektioner 9-12 tre dagar i veckan på de flesta kurserna, i kombination med en del grupparbeten. Men jag vet att det ändrats mycket sedan dess, jag gjorde t ex två praktikterminer. Då jobbade jag inget extra men gjorde det hela tiden under de andra kurserna. Jag kunde jobba per timme och gjorde upp till 50%.
 
Jag pluggar heltid på samma högskola/ort (dock annat program) och jobbar extra mellan 10-35 h i månaden. Det hade aldrig gått i början av studieperioden men sedan när man kommit in i det så är det inga problem att styra upp två dagar jobb i veckan. Men det finns obligatoriska moment i form av föreläsningar, litteraturseminarium, grupparbeten och såklart tentor som du måste planera runt. Det är många som pendlar från andra orter och inte kommer på varje föreläsning, i alla fall på mitt program. Studiegrupperna jag jobbar med brukar vara flexibla med att ta Skypemöten istället eller dela upp arbetet så att man inte behöver sitta i skolan rent fysiskt. :)
 
Jag pluggar till socionom på Mälardalens högskola. Jag har under våren pluggat full tid, inte missat någon föreläsning eller grupparbete/gruppträff och ändå lyckats göra nästintill 100% på jobbet på ett LSS-boende. Jag har dessutom två småbarn som jag ändå känner att jag hunnit med, men egentid är den jag har i bilen till skolan ungefär. Kommer inte jobba lika mycket i höst, men lite och kan lätt göra 40%.
 
Jag pluggar till socionom på Mälardalens högskola. Jag har under våren pluggat full tid, inte missat någon föreläsning eller grupparbete/gruppträff och ändå lyckats göra nästintill 100% på jobbet på ett LSS-boende. Jag har dessutom två småbarn som jag ändå känner att jag hunnit med, men egentid är den jag har i bilen till skolan ungefär. Kommer inte jobba lika mycket i höst, men lite och kan lätt göra 40%.
Har du jobbat dagtid två dagar i veckan som TS vill göra?
 
Har haft en hästägare som inte hade en suck att hinna med hästen...så nej, något jobb bredvid fanns det inte tid för.
 
Jag missade att hon ville jobba på dagtid, sorry. Mest har jag jobbat kväll/natt (ensamarbete på vaken nattjänst ger lite utrymme för studier under arbetstid faktiskt).
Ja jag förstår att det funkade för dig. Det funkade för mig också. Men- för mig var det nog pga jag jobbade kväll och helg. Dagtid vardag hade aldrig funkat.
Jag tycker därför TS bör se om hon kan hitta kvälls/ helgjobb. Måste dock ordna barnvakt då kanske?
 
Det beror nog mest på den hästägaren ifrågq. Utan barn inblandad så har de flesta jag känt som pluggat på högskolan haft extrajobb. Med barn är det dock svårare

O jag vet många som pluggar på högskola som insett att med jobb funkar inte pluggandet. Hänger mkt på utbildningens krav också. :)
 
Det beror nog mest på den hästägaren ifrågq. Utan barn inblandad så har de flesta jag känt som pluggat på högskolan haft extrajobb. Med barn är det dock svårare
Det beror helt på utbildningen är min erfarenhet. Vissa har låga krav men vissa har också höga krav. Heltidsstudier ska ju vara heltid. Det är ju också viktigt att se att man måste läsa själv också och inte bara vara på skolan.
 
TS- jag vet att jag låter negativ. Jag tycker det är jättebra att du vill läsa. Men- jag har sett många dom bränner ut sig och inte förstår hur mkt jobb det är.
 
Nu är det rätt länge sen jag utbildade mig men jag möter studenter varje termin då de gör praktik så känner mig hyggligt uppdaterad på de krav som finns. Vissa studenter klarar utan problem av skola och extrajobb medan andra inte fixar det alls. Tror inte det går att svara generellt ja eller nej på den frågan. Jag skulle vilja lyfta en annan aspekt och det är var gränsen för klarar av är. Ska du bli socialarbetare och vill göra en skillnad i vårt samhälle så finns det ingen bortre gräns för hur mycket jobb svett och tårar du kan lägga ner på att läsa, reflektera och kanske framför allt jobba med dig själv. Det krävs inte speciellt mycket för att klara sig igenom tentorna men det krävs otroligt mycket för att bli riktigt skicklig i yrket. Frågan blir då hur bra vill du bli? Nöjer du dig med att hanka dig över G gränsen? Hur bra kan våra klienter kräva att vi är?

Lönen är låg i förhållande till utbildningstid, det är ett riktigt skitjobb ibland men det är efter 15 år fortfarande roligt att gå till jobbet nästan varje dag. Jag skulle inte vilja byta ens för dubbla lönen!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag behöver bolla stressrelaterade frågor lite. När jag känner stress och press på jobbet (vilket jag gjort i typ ett år eller två nu...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 428
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 393
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp