Läser folk köpes annonser?

Arrows

Trådstartare
Både jag och min sambo tycker hästar och ridning är roligt, vi bor på en mindre gård där förra ägaren lämnade hagarna nästan kompletta och hade en jättefin lösdrift som nu mina kaniner bor i.

Pga framtida plugg (förhoppningsvis redan till hösten) känner vi dock inte att det är läge för hästköp på riktigt, men funderar på foderhästar över sommaren.

Jag har ledsnat lite på att läsa annonser, det känns inte alls som att jag hittar något av intresse.
Min fundering är om det kan vara värt att lägga ut en annons själv, men jag läser ju inte själv några köpesannonser när jag försöker sälja/lämna bort ett djur, så gör folk ens det?.
 
En gång la jag ut en 'kopesannons" och fick en mängd svar där folk beskrev diverse märkliga hästar som inte hade någon speciell likhet med det jag letade efter. Men man kan ju ha tur också så jag skulle testa. Bättre dock att lägga en sån annons på FB-grupper som är blandade mellan folk som letar och erbjuder.
 
Både jag och min sambo tycker hästar och ridning är roligt, vi bor på en mindre gård där förra ägaren lämnade hagarna nästan kompletta och hade en jättefin lösdrift som nu mina kaniner bor i.

Pga framtida plugg (förhoppningsvis redan till hösten) känner vi dock inte att det är läge för hästköp på riktigt, men funderar på foderhästar över sommaren.

Jag har ledsnat lite på att läsa annonser, det känns inte alls som att jag hittar något av intresse.
Min fundering är om det kan vara värt att lägga ut en annons själv, men jag läser ju inte själv några köpesannonser när jag försöker sälja/lämna bort ett djur, så gör folk ens det?.

Jag som säljer en del hästar ibland läser absolut köpesannonser. Skriv så tydligt men ändå kort om vad du söker och vad din budget är mitt tips om du vill få intresse till din annons :)
 
Du får prova!
Jag sållade bort massor men hittade också drömhästen där. Hon låg även på annons men med en formulering som jag inte tyckte passade mig. När säljaren hörde av sig med bättre förklaring så åkte jag och kollade. Drömhästen!
 
Det tror jag att folk gör. Jag har aldrig sökt häst via köpesannons, men däremot hund, och det fullkomligt rasade in svar. Tyvärr inte om något som passade mig, men det var åtminstone värt försöket.
 
Tror nästan alla mina hästar har blivit köpta via en köpesannons :)

Har även använt mig av det när jag velat sälja både häst och utrustning. Då slipper man lägga ut egen annons och bli nerringd av folk som ändå inte är seriösa
 
När jag har haft häst till salu har jag alltid kollat köpesannonser.

Så länge som man har realistiska förväntningar och vill betala för en bra häst tror jag att det är en framkomlig väg. Jag ser många köpesannonser där man vill köpa hästar som är eftertraktade på marknaden (friska, lätthanterade, trafiksäkra, välutbildade) för en struntsumma.
 
Jag la ut en egen annons när jag letade häst i somras. Fick nog en 6-7 svar, de flesta verkade vettiga. Tror det det var en som var lite konstigt. Fick bara ett mail där det stod typ "kontakta X X för dressyrhäst till salu" och inget mer. En av svaren blev den hästen jag köpte- kunde inte blivit bättre. Nu hade jag nog en del fördelar att "skryta" med så som utbildning och referenser vilket säkert hjälpte till. Beskrev bara vad jag var ute efter, vilken prisklass och vad jag kunde erbjuda. Det kan nog vara bra med en egen annons, alla hästar sätts inte ut på annons av olika anledningar. Den jag köpte var inte ute på annons.
 
Hästen på min profilbild köptes genom en köpesannons, han var inte utlagd på annons men jag var junior och letade en häst för min satsning, hittade inget jag ville ha av det som fanns ute så lade ut en annons i tidningen ridsport (ja alltså jag är gammal nu, hästnet fanns inte!) och fick svar!
 
Både jag och min sambo tycker hästar och ridning är roligt, vi bor på en mindre gård där förra ägaren lämnade hagarna nästan kompletta och hade en jättefin lösdrift som nu mina kaniner bor i.

Pga framtida plugg (förhoppningsvis redan till hösten) känner vi dock inte att det är läge för hästköp på riktigt, men funderar på foderhästar över sommaren.

Jag har ledsnat lite på att läsa annonser, det känns inte alls som att jag hittar något av intresse.
Min fundering är om det kan vara värt att lägga ut en annons själv, men jag läser ju inte själv några köpesannonser när jag försöker sälja/lämna bort ett djur, så gör folk ens det?.

Ja.
Jag läser köpes-annonser.
Men tycker inte att det är bra när det inte går att utläsa om folk menar att de vill köpa eller "bara" menar att de vill låna.
 
Jag som säljer en del hästar ibland läser absolut köpesannonser. Skriv så tydligt men ändå kort om vad du söker och vad din budget är mitt tips om du vill få intresse till din annons :)

Bra tips.
Genom att specificera typ, utbildningsgrad, prisnivå så sållar man bort en hel del.

Jag svarade på en köpes-annons där köparen specificerat storlek och satt ett pris på 10.000kr.
Man ville inte ha en så grov häst som den jag föreslog. I svaret fick jag veta att man ville ha en häst av arab-typ.
Ja, men skriv det i annonsen då.
Och skriv ut "rätt" pris-nivå, så de som möjligen har något som passar, svarar. Och de som har "fel" häst inte behöver svara.

Jag skriver som någon annan: ibland efterfrågas något som är väldigt attraktivt på marknaden, och angivet pris är långt under marknadsvärde.
Det senaste jag tänker på är en köpes-annons där någon vill ha "den perfekta islandshästen" (sett ut annonstext; även kapacitet för "att komma långt" tävlingsmässigt) och är villiga att betala 35000kr men om det går med avbetalning kan man sträcka sig till 55 tusen. Det är förhoppningsfullt...
 
Kollade köpesannonser då jag skulle sälja min häst :)

Ja.
Jag håller på att ändra lite i mitt "hästeri" och då är det ett par-tre hästar som ska få nya hem är det tänkt. Inom en tvåårsperiod ungefär.
Jag har inte lust att lägga ut annonser och eventuellt få en förskräcklig massa svar/kontakter från personer som egentligen inte är så intresserade.
Då känns det lugnare att svara på enstaka köpes-annonser som ser ut att passa för respektive häst.
Kanske jag ändrar mig om det blir mer överhängande att sälja.
 
Min nuvarande häst köpte jag via en köpesannons jag lagt ut. Jag beskrev kort vad jag sökte och skrev även vad jag kunde betala. Säljaren kontaktade mig då hon ansåg att jag beskrev precis den hästen hon hade tänkt sälja, så åkte jag dit och provred och det blev affär :) Smidigt för säljaren som endast hade svarat på en annons, haft en enda provridning och så vart hästen såld!
 
Jag tror folk läser köpesannonser men frågan är om det hjälper i TS fall. Jag tror det kan bli svårt att hitta "bra" foderhästar bara för sommaren även den vägen. Trots allt är sommaren den del av året då det är lätt att ha häst (om man nu inte har exemhäst eller fånghäst men sådana tvivlar jag på att TS är intresserad av och vilken vettig ägare lämnar iväg sådana hästar just över sommaren?)
 
Jag har använt mig av köpesannonser flera gånger - och min uppfattning är väl såhär:
Folk SER köpesannonserna, men om de verkligen LÄSER kan ju diskuteras ;)

Haha nä, men jag har hittat flera hästar via köpesannons - och då bra hästar som inte finns ute på annons, men sen får man väldigt många underliga svar med så det gäller att sålla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 717
Senast: Pudlan
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 316
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp