Lasta ohanterad

surprice1985

Trådstartare
Hej! Ska hämta en helt ohanterad 5 årig nordsvensk valack nästa helg och köra honom den 3 timmar långa resan hem.
En vän hämtade 2 ston från samma ställe i höstas och säger att de har riktigt bra psyke o de hade inga större problem att lasta dom men de hade ju varann i släpet.
Min kille har bara haft grimma på sig när han kastrerade typ, ägaren skulle ta på honom den nu så han hinner vänja sig lite vid den innan jag kommer :/

Några tips när det gäller lastning?
Mest rädd över att han aldrig varit ensam förr, hur han kommer reagera när han blir själv i släpet...

Hade ni kört med eller utan mellanvägg? Vi har en vägg som är avkapad på mitten så det är gott om plats att stå brett.

Brukar aldrig ha hö i släpet men känner att det kanske kan vara bra så han har nåt mer att distraheras med när han inte behöver hålla balansen om vi får stå stila någonstans...

Är bara van vid lite smäckrare hästar som är enklare att knuffa på, å andra sidan är han nog inte lika nervös av sig heller ;)
 
Men hur ska du få på honom på släpet om han inte är van vid att ledas i grimma? Att ha grimman på sig är ju inte samma sak som att ledas i den och snällt följa med....
Eller är det så att ägaren ska vänja honom vid att ledas också, inte bara ha grimman på sig?
En ohanterad femårig nordsvensk hade jag inte velat köra ensam i ett släp i tre timmar, men du kanske är en modig sort! :crazy:
 
Hans syster har gått i samma hage och är lika lite hanterad men hämtades av en kille som visade henne på premieringen i somras, hon hade gått nästan rakt på.
Hans halvsyster har min vän och hon var inte heller nåt hanterad när hon hämtades men en månad senare har hon börjat rida henne lite smått så det är lugna o lättlärda.

Det jag mest är orolig över är att ha honom ensam i släpet...

Han föder upp Nordsvenskar och inga av de hanteras men säljs därifrån så antar att de måste gå att flytta på nåt vänster ;)
 
Är den verkligen helt ohanterad? Inte ens van att stå uppbunden eller ledas? Inte fått någon hovvård? :crazy:

Tycker du ska vaddera transporten med halmbalar så han inte kan gå över bommen.
 
jag hade helst inte försökt lasta och åka med en helt ohanterad. vår unghingst blev akut skadad förra året och behövde träffa veterinär. han är van att ledas och stå uppbunden men har tyvärr en enormt svårlastad mamma (plus vi saknar behörighet för att köra mer än 700 kg så de får inte plats två ändå). Trots fem personer som försöker lyfta/fira/locka in till ponnykompisen han delat hage med GICK det inte. hade inte velat göra det med 400 kg tyngre och starkare häst som inte är van att stå uppbunden. Mamman tog vi hem mha erfaren hästkarl och lastbil. egen transport hade jag inte gett mig på.
 
Hämta hem en nästan ohanterad (haft grimma på sig och luft hovarna några gånger ja typ det ända för när hästarna skulle in tog han ett av avels stona och övriga trskade med lösa) 3 åring i september dock fullblod.

Hon fick lite lite lugnande och det första vi försökte var att lyfta hov för hov in, ja det gick ju tills fram hovarna skulle in i spiltan sedan blev det lina bakom rumpan tog lite tid då det var myr steg fram och med en spann med havre framför mulen hela tiden så gick det.

Väl inte stägnde vi fort och åkte, skulle inte falla mig in att stanna efter vägen för att titta till tyckte risken var för stor att hon skulle satsa på att komma ut vid öppnandet av skötardörren när lugnat försvunnit, visst hade vi stannat om något hände.

Ta med vettig hjälp är mitt bästa tips.
 
Verkad är han givetvis.
Detta är en väldigt gammal farbror som säljer av sina älskade hästar.
Han kan utan problem hantera dom, de följer honom utan att blinka o de vet att han är ledaren.
En riktig gammal hästkarl.
Han har säkerligen blivit ledd mellan hagarna och när hovslagaren varit där och han nämnde att han haft dom inne ibland när inte korna varit hemma, antar att de stått uppbundna då i spiltorna korna stod i.
Men utöver det är han inte mer hanterad.

Jag kommer ha halsrem på honom med grimskaft under bommen som jag alltid har när jag kör hästar så de inte kan klättra över.

Det jag funderar mest över är om vi ska köra med eller utan mellanväggen...
Känns tryggast att ha den i men samtidigt blir han mer instängd.
 
Tack för tipsen @nullo-modo :)
Nä stanna i onödan vågar jag inte heller göra när vi kört på någon som inte är van att åka.
Hämtade en frieser åring en gång som oxå var helt ohanterad och vanvårdad, livrädd stackarn :(
De som sålde honom skulle tvinga in han i släpet, slutade med att han slog runt o blev hysterisk.
Jag fick dom att hämta en spann foder och så tog vi det lite lugnt istället och då följde han med mig in efter en liten stund sen gick han alltid efter mig rakt in i släpen.

Funderade på att kolla med vet. om vi kunde få med oss lite lugnande i värsta fall.
Tror att han är väldigt lugn i sig men han är ju säkerligen väldigt stark o jag är klen haha.

Har med mig flera medhjälpare, ena tjejen föder upp ardennrar så hon är van vid lite tyngre hästar.
 
Verkad är han givetvis.
Detta är en väldigt gammal farbror som säljer av sina älskade hästar.
Han kan utan problem hantera dom, de följer honom utan att blinka o de vet att han är ledaren.
En riktig gammal hästkarl.
Han har säkerligen blivit ledd mellan hagarna och när hovslagaren varit där och han nämnde att han haft dom inne ibland när inte korna varit hemma, antar att de stått uppbundna då i spiltorna korna stod i.
Men utöver det är han inte mer hanterad.

Jag kommer ha halsrem på honom med grimskaft under bommen som jag alltid har när jag kör hästar så de inte kan klättra över.

Det jag funderar mest över är om vi ska köra med eller utan mellanväggen...
Känns tryggast att ha den i men samtidigt blir han mer instängd.
Min kom oxå från en underbar häst gubbe som varit uppfödare sedan sena 60 talet och min tjej kommer från ett av hans första ston i avel.
 
Hämtade hem ett typ oehanterat sto som var 5 år i dec ( fyllde alltså 6 år en månad efteråt ) och det var inga problem alls att lasta henne och låta henne åka brett, lös och ensam i 6 timmar.

Jag plockade bort mellanväggen och lät henne äta hö hela vägen och det var en kollugn liten individ jag lastade ur när jag kom hem.
 
Jag har låtit mina åringar åka ensamma utan att vara lasttränade innan (eftersom mamman är svårlastad) och det har tagit mindre än tio minuter att få på dem och de har varit så upptagna av att hålla balansen att de inte krånglat. Den yngsta blev orolig när vi saktade in och började svänga på småvägar, men det är enda gången någon av mina gjort något under resa. Jag har kört utan mellanvägg men uppbundna. När jag kollade senast måste hästar som inte är föl vara uppbundna.

Jag hade aldrig staplat balar framför bommen, vet de som gjort det och det har skett olyckor.
 
Jag har låtit mina åringar åka ensamma utan att vara lasttränade innan (eftersom mamman är svårlastad) och det har tagit mindre än tio minuter att få på dem och de har varit så upptagna av att hålla balansen att de inte krånglat. Den yngsta blev orolig när vi saktade in och började svänga på småvägar, men det är enda gången någon av mina gjort något under resa. Jag har kört utan mellanvägg men uppbundna. När jag kollade senast måste hästar som inte är föl vara uppbundna.

Jag hade aldrig staplat balar framför bommen, vet de som gjort det och det har skett olyckor.

Hästar behöver inte stå uppbundna vid transport.

https://www.jordbruksverket.se/amne...terahastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html

https://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf
 
Som jag skrev, när jag kollade senast så behövde de det. I februari 2012 kördes min yngsta som då inte hade fyllt ett år och det var diskussioner om hur föl skulle tolkas i de bestämmelser som gällde då.

Min kördes i dec 2007 och då var det samma regler som idag.
 
När jag köpte min som 4 åring var han hanterad, men aldrig sett en transport eller lämnat stallplanen. Han fick lugnande av veterinären (ägaren fick dosen vid besiktningen någon dag innan) och sen fick han åka buss hem till mig, vilket var lite mer än 2 timmar.

Vi valde att inte köra honom själva eftersom han aldrig åkt transport förr och det kändes mycket säkrare att skicka han med ett transportbolag som är vana vid att köra hästar. Dessutom var komforten för hästen mycket bättre eftersom det var en rejäl buss. :)
 
Det har jag oxå hört och läst att man inte får köra hästar över ett år lösa men det kan ju ändrats.
Jag kommer ha honom bunden, tänk om vi måste stanna häftigt och han inte står vid bommen...
Bara vi kommit iväg o börjat köra är jag inte så orolig, då har han nog fullt upp att hålla balansen.
Balar framför bommen känns inte så tryggt heller.. Då kan jag ju inte komma åt honom och de kan ramla eller nåt. Då känns det bättre med halsrem o rep under bommen så han inte kommer över den och bunden så han inte kan smita under heller.
Som sagt så är de väldigt lugna o trygga men kommer säkert bli lite diskutioner om att gå på släpet o att vara själv, att åka hela den vägen hem utan häst känns inte så lockande ;) så kanske ber vet. om lite lugnande ifall att...
Lutar åt att köra utan mellanväggen så det ser lite mer öppet och inbjudande ut iallafall.
 
Själklart beror det ju på individen men själv hade jag nog bara lastat och åkt. Hade haft mellanväggen kvar men i brett läge den första gången.
Sedan vill jag aldrig ge foder i släpet om man inte rastar en längre tid.

Att det sedan är 3 timmar tror jag är bra. De hinner eventuellt komma över "orolighetsstadiet" och lugna sig igen så belöningen blir att gå ut när man är lugn vilket bidrar till en framtida lugn häst.
En häst med bra uppväxt, trots kanske bristfällig hantering, brukar ändå vara individer med fantastisk förmåga att ta nya saker. Det behöver ju inte vara så men jag tror du märker när du kommer dit hur det känns.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: axel
·
Hästhantering Hur hade ni lagt upp er plan? Alla är vi olika, med ofta helt annorlunda synsätt, erfarenheter osv. Så det är alltid kul att höra andras...
Svar
6
· Visningar
1 068
Senast: Bebben
·
Hästhantering Ska snart hämta hem en hyfsat ohanterad ettåring. Den är lasttränad men har aldrig åkt ensam. Färden tar ca 3 timmar. Hur skulle ni...
Svar
10
· Visningar
3 087
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 818
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp