Lastbil - C-kort? - tips önskas!

S

speedy

Hej!
Först - ungefär hur mkt kan det kosta att ta C-kort? Vad ska man tänka på när man tittar på lastbilar? Hade helst velat ha en liten för B-kort, men de är ju så dyra... Tacksam för tips!
 
Sv: Lastbil - C-kort? - tips önskas!

Är man en van bilförare och uppdaterad på teorin. Så brukar man räkna med mellan 10 000 till 20 000.
En bit att tänka på är att man även ska kunna göra funktionsbeskrivning av fordonet vid uppkörningen.
När det gäller köp av lastbil så kolla upp var gränserna går för skatten, jag kommer inte ihåg det. Kan det kan bli stora pengar med fel vikt på lastbilen. En stor hästbuss kan kosta mellan 30 000 till 40 000 om året i skatt.
Sedan ska man också kolla i vilket skick bilens kompressor är och om man kommer att behöva färdskrivare i den. Det är lite beroende på vems hästar man kör bl a. Både kompressorn och eventuell färdskrivare kan vara kostsamma att fixa.
Kan tillägga att billiga C-korts bilar brukar vara i ganska dåligt skick och av äldre årsmodell så det är bra om man har någon som är van att meka med lastbilar i sin närhet.
 
Sv: Lastbil - C-kort? - tips önskas!

Mitt c-kort kostade för 3 år sedan ca 12000 kr, och då har jag räknat in allt :)
Om du köper en lastbil med en totalvikt på över 12 ton så blir det även en vägavgift på den, förutom skatten.
Min lastbils totalvikt låg på 16,5 ton när jag skaffade den, och då blev det först skatt på ca 4000 kr, och dessutom vägavgift på 9500 kr :crazy:
Nu har jag typat ner den till 11990 kg, och slipper vägavgiften :)
Får fortfarande lasta 2,5 ton i den.
Så kolla vikter och kostnader på de lastbilar du funderar på innan du bestämmer dig för köp ;)
 
Sv: Lastbil - C-kort? - tips önskas!

Här i Malmö har Erikssons Trafikskola C-paket för 37 000 kr (om jag inte tar fel). Frågade när jag körde för BE...
 
Sv: Lastbil - C-kort? - tips önskas!

...Tack!
Känns som jag lägger planerna på C-kort på is:-)
 
Sv: Lastbil - C-kort? - tips önskas!

Mitt C-kort som jag tog för 1 1/2 år sedan kostade runt 16-18.000:-.
 
Sv: Lastbil - C-kort? - tips önskas!

Kostnaden kan jag inte saga sa mycket da jag inte har sett dej kora, for det beror helt pa hur mycket talang du har for lastbils-korandet. Jag vet personer som inte hade mer an 4 lektioner innan uppkorningen (och mycket lite ovning hemma) och jag vet personer som hade over 20 lektioner innan de klarade uppkorningen.

Nar du koper lastbil ska du kolla detta med skatten, som nagon annan ocksa sagt. Fardskrivare behover du inte i en privatagd lastbil nar det endast galler privat bruk (alltsa att du inte tar betalt for att frakta andras hastar).
Sjalvklart ska lastbilen ga igenom en besiktning och vara i nagorlunda skick, annars koper du bara pa dej problem.

Sjalv ager jag en Scania 220, med hog och lag vaxellada. Jag har 4 vaxlar hog och 4 vaxlar lag. Det ar helt ok for mej och min sambo som ar sa van vid lastbilen, men det ar svart att fa nagon annan att kora den om de inte ar vana vid en sadan vaxellada. Poangen jag vill fa fram ar att kopa en lastbil som ar lattkord, da ar den lattsald ocksa.

Nar det galler skatten har jag dock ett litet tips. Om du har bodel i lastbilen kan du typa om den som en husbil. Det kravs vissa specifikationer, men jag vet flera som gjort detta, da skatten blir mycket mindre.
 
Sv: Lastbil - C-kort? - tips önskas!

Mitt c-kort kostade för 3 år sedan ca 12000 kr, och då har jag räknat in allt :)
Om du köper en lastbil med en totalvikt på över 12 ton så blir det även en vägavgift på den, förutom skatten.
Min lastbils totalvikt låg på 16,5 ton när jag skaffade den, och då blev det först skatt på ca 4000 kr, och dessutom vägavgift på 9500 kr :crazy:
Nu har jag typat ner den till 11990 kg, och slipper vägavgiften :)
Får fortfarande lasta 2,5 ton i den.
Så kolla vikter och kostnader på de lastbilar du funderar på innan du bestämmer dig för köp ;)

Hej
Sökte på nervägning av lastbil då ditt inlägg kom upp.
Har en lastbil på 12 ton som jag vill väga ner till under 12 ton.
Hur gick du tillväga.

Med vänlig hälsning Josef
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: Squie
·
Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
318
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Twihard
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp