Lättfödd vs Svårfödd

MelinaF

Trådstartare
Jag undrar hur ni gör som har lättfödda och svårfödda hästar tillsammans. :)
Tänker då på fodringar och betestillgång osv?
Fyller ni ut med halm, eller hur gör ni, fodergrind?
 
Vi har vår flock bestående av islandshästar och halvblod i varierande ålder i en skogshage där de får hö på morgonen och sen har fodergrind ut till kraftigare bete till lunch. De lättfödda plockas in i skogen igen efter någon timme medan de som behöver mer mat får gå längre och dessutom får kraftfoder.
 
Har hästar på Box men på morgonen får den svårfödde mer samt vid intag och kvällen. ute får dom flera högar.
 
Jag undrar hur ni gör som har lättfödda och svårfödda hästar tillsammans. :)
Tänker då på fodringar och betestillgång osv?
Fyller ni ut med halm, eller hur gör ni, fodergrind?

Jag tar in mitt svårfödda sto och så får hon äta extra näringstätt foder några timmar varje dag. :)
 
Begränsar näringsvärdet under tiden de går ute tillsammans och fodrar sen på de lättfödda under resten av dygnet de inte går ute.

Hästarna går Mao inte ute dygnet runt.
 
Ger mer mat inne på natten för de hästar som stå uppstallade, de på lösdrift har fri tillgång räknat på medelvärde, detta för att de lättfödda ska få lagom och så får vi helt enkelt ta in de svårfödda och stödutfodra.
 
Ger kraftfoder separat till de hästarna som är svårfödda, ser till att motionera de lättfödda :) har ett "normalbra" hösilage (lösdrift med fri tillgång) - på sommaren får de gå i två flockar - de som går före och äter upp det mesta och de som kommer efter och går på efterbete.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: Marty
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 258
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
785
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp