Läxor i ettan

Mabuse

Trådstartare
Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första terminen i ettan. Sju dagar i veckan en halvtimmes läsläxa som barnen ska läsa högt, och sen matteläxa en gång i vecka. När jag gick i ettan (80-tal) hade vi bara veckans ord, man hade en vecka på sig att skriva det ordet fem gånger i sin bok.

Hur är det för era barn? Och hur var det för er när ni var små?
 
Enstaka läxa i ettan. Ofta en mattesida på nätet som barnet kunde arbeta med.
Läsläxa och matteläxa en gång i veckan i tvåan. Någon gång något annat uppdrag som dom kallar det.
Läsläxa och matteläxa en gång i veckan i trean än så länge.

Läsläxan är inte sagt hur många gånger dom ska läsa men hellre en lång stund än flera korta. Vi får ett papper att fylla i hur många ggr barnet läst under veckan.

Svarar för mitt andra barn med som går i skolan, femte klass men har aldrig haft hem en läxa. Dock råder andra omständigheter som gör att det är så.
 
Tjaa, jag minns inte. Det är så mycket prat om läxor och hur dåligt det är nu och man börjar ju undra om det är för att lärarna gör helt annorlunda än när man var liten.

Vår lärare (första klass här med) började senaste veckobrevet med en harang om hur dåligt det var med läxor och att de inte tillför något enl forskning.

Fortsatte med att självklart läser väl varje barn en kvart hemma varje dag?

(för det är inte en läxa? eller? det är väl det som är en ganska bra typ av läxa!? om än en kvart om dagen är ganska länge för ett barn som inte kan läsa... eftersom han går i första klass för att lära sig just det. Nåja :D han kan läsa långsamt eftersom vi övat, en kvart var tredje dag av oss själva.

Enda skillnaden gentemot en läxa jag kan se är att föräldrar kan missa den breda vinken om att de måste läsa en kvart varje dag och råka strunta i det och barnet förlorar på det... Det var liksom inte helt solklart om att barnet självt skulle läsa eller om man skulle läsa för barnet, men det var utöver godnattsaga så jag tänker gissa på att barnet ska läsa självt.)

Nådåså man kunde be om en läsläxa om man ville och det gjorde jag direkt, för jag vill i alla fall inte hamna alltför efter. Så då får vi ett kapitel och arbetsblad i veckan. Hehe, ett kapitel, vi läser en sida i taget. (Mor, mor, O mor, orm! ), hoppas kapitlen är väldigt korta...

Får en känsla av att lärare och föräldrar är emot läxor för att läxor ska vara en krånglig sida som barnet inte klarar av och föräldern inte förstår. När läraren lyckas ge något rimligt i läxa -läs en kvart, så är det inte en läxa utan en hm osmos av gott föräldraskap genom bred lärarvink :p
 
Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första terminen i ettan. Sju dagar i veckan en halvtimmes läsläxa som barnen ska läsa högt, och sen matteläxa en gång i vecka. När jag gick i ettan (80-tal) hade vi bara veckans ord, man hade en vecka på sig att skriva det ordet fem gånger i sin bok.

Hur är det för era barn? Och hur var det för er när ni var små?
Samma upplevelse som dig.
Mycket mer läxa nu än när jag gick i skolan!
 
Enstaka läxa i ettan. Ofta en mattesida på nätet som barnet kunde arbeta med.
Läsläxa och matteläxa en gång i veckan i tvåan. Någon gång något annat uppdrag som dom kallar det.
Läsläxa och matteläxa en gång i veckan i trean än så länge.

Läsläxan är inte sagt hur många gånger dom ska läsa men hellre en lång stund än flera korta. Vi får ett papper att fylla i hur många ggr barnet läst under veckan.

Svarar för mitt andra barn med som går i skolan, femte klass men har aldrig haft hem en läxa. Dock råder andra omständigheter som gör att det är så.
Hm borde man läsa en lång stund egentligen alltså? Jag tycker att A helt tappar koncepten och klarar läsning allt sämre efter en stund av ren trötthet.
 
Kan tillägga att barnet läser sin läsläxa max 2 ggr i veckan. Hon läser så mycket annat ändå så hon håller igång läsandet (2 ungdomsböcker i veckan minst) och har mer än väl godkänt i svenska som det heter i betyg.
Matten upplever jag som annorlunda från jag var liten. Inte alls samma sätt att räkna på längre.
 
Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första terminen i ettan. Sju dagar i veckan en halvtimmes läsläxa som barnen ska läsa högt, och sen matteläxa en gång i vecka. När jag gick i ettan (80-tal) hade vi bara veckans ord, man hade en vecka på sig att skriva det ordet fem gånger i sin bok.

Hur är det för era barn? Och hur var det för er när ni var små?
Men när det gäller läxor när jag gick i skolan minns jag inte alls. De fanns definitivt, men vad, det måste jag i så fall fråga mamma om. Typ kunna rabbla alfabetet och sådant.
 
Hm borde man läsa en lång stund egentligen alltså? Jag tycker att A helt tappar koncepten och klarar läsning allt sämre efter en stund av ren trötthet.

Det står på pappret vi ska skriva i hur många ggr barnet läst läxan. Hellre en lång stund än flera korta.
Mitt barn läser dock läxan 2 ggr under veckan. Hon ligger väldigt långt fram i just läsandet och svenska och läser ungdomsböcker och behöver på så vis mest bara läsa läxan för att hänga med i sammanhanget när dom diskuterar den i skolan. Den största läsningen sker via ungdomsböckerna och då kan hon sluka en bok på 100 sidor i ett nafs.
 
Oxå rätt mycket gnäll från föräldrar över läxan. För vi förstår inte vad som ska göras och tror ofta det är mer än vad det är...
Hade nu läsläxa med 4 maskinskrivna a4 blad ur en riktig bok och kommentaren träna på att läsa med flyt och skiljetecken. Ord som glimrande, nyårsraketer, bengaliska eldar etc. Typ hela familjen fick panik...

Nästa vecka kommer förtydliganden att man skulle välja ett stycke ur texten som man skulle kunna läsa med flyt... Mycket lättare med ens....
 
Nu är jag inne på fjärde barnet på lågstadiet (går i tvåan nu) och eftersom de går i en s.k. B-skola (kallades det förr åt minstone) där F-3 är en klass och 4-6 är en, så har jag varit med om ett större antal föräldramöten med samma lärare genom åren.
Och varje år tas frågan om läxor upp. Och varje år anser läraren att det viktigaste är att barnen tränar på att läsa, så hon föreslår läsläxa, där man läser en stund några dagar/vecka.
Det är de enda läxorna som ges upp till år 3 på vår skola.
Och till skillnad mot @MM ges här instruktionen 5-10 minuter/gång.
 
Oxå rätt mycket gnäll från föräldrar över läxan. För vi förstår inte vad som ska göras och tror ofta det är mer än vad det är...
Hade nu läsläxa med 4 maskinskrivna a4 blad ur en riktig bok och kommentaren träna på att läsa med flyt och skiljetecken. Ord som glimrande, nyårsraketer, bengaliska eldar etc. Typ hela familjen fick panik...

Nästa vecka kommer förtydliganden att man skulle välja ett stycke ur texten som man skulle kunna läsa med flyt... Mycket lättare med ens....
Ibland tycker skolan att saker är så självklara :D tex skolavslutningen, står tider bara (Barnen ska vara på punkt X kl 9:30, avslutningen klar 10:30) och man blir förvirrad. Får de komma tidigare? Går skolbussen? Ska de hem sedan eller får de stanna kvar (hjälp jag har ju inte tagit ledigt från jobbet hela dagen)? Får föräldrar komma? Mormor? osv osv
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Nu är jag inne på fjärde barnet på lågstadiet (går i tvåan nu) och eftersom de går i en s.k. B-skola (kallades det förr åt minstone) där F-3 är en klass och 4-6 är en, så har jag varit med om ett större antal föräldramöten med samma lärare genom åren.
Och varje år tas frågan om läxor upp. Och varje år anser läraren att det viktigaste är att barnen tränar på att läsa, så hon föreslår läsläxa, där man läser en stund några dagar/vecka.
Det är de enda läxorna som ges upp till år 3 på vår skola.
Och till skillnad mot @MM ges här instruktionen 5-10 minuter/gång.
Hon låter som en person som ger klara besked och lagom läxa :)
 
Jag tycker läsläxa är viktigtceftersom det kan vara svårt att göra i skolan.

Nu bor vi inye i Sverige men det kanake är intressant ändå. Här har barnen mkt läxor, nu har skolan bara varit igång i en vecka och mina barn har börjat ettan och trean men den äldsta hade förra året läxor varje dag. Oftast en a4 sida med räknetal, ett antal sidor att räkna och text att skriva. Lärarna menar att läxorna ska ta ungefär 1 h, men drt brukar gå fortare för min dotter som har väldigt lätt för sig i skolan. Igår hade hon en a4 med multipliationstal som ska klaras av på 3 min (målet i trean) och två a4 med ganska liten text att läsa.

Mindre barnet som börjat ettan har än så länge haft en läxa per dag, ett arbetsblad med enklare övningar.
 
Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första terminen i ettan. Sju dagar i veckan en halvtimmes läsläxa som barnen ska läsa högt, och sen matteläxa en gång i vecka. När jag gick i ettan (80-tal) hade vi bara veckans ord, man hade en vecka på sig att skriva det ordet fem gånger i sin bok.

Hur är det för era barn? Och hur var det för er när ni var små?
Min stora går i tvåan och hade likadant upplägg som ditt barn i ettan. Läsning varje dag och matteinlämning en gång i veckan. Matteläxan kan man dela upp som man vill. Allt en dag eller lite varje dag.

Nu i tvåan är det samma upplägg men tuffare uppgifter. Vi sitter mellan 30-40 minuter varje dag. Även lördag och söndag och känner typ så här :arghh: hela familjen. Det är inte en mysig stund utan ett påtvingat måste som är en belastning i vardagen. :meh: Rätt eller fel men det är vår upplevelse.

Mvh Miks
 
Jag minns inte alls hur det var med läxor när jag skälv gick på lågstadiet, men min förstaklassare kommer att få sin premiärläxa nästa vecka. De kommer ha läsläxa varje vecka onsdag - måndag, och ska få läsa ett kapitel ur en bok som finns i tre läsnivåer. Läraren kommer att läsa kapitlet innan läxan ges (ur boken med den högsta läsnivån), och sedan ska föräldrarna fylla i en läsjournal över läsningen som ska ske dagligen under läxperioden (utom helgen, utgår jag från). Vi har också fått en hänvisning till en sida med övningar kopplade till boken, som man kan välja att göra. Sedan kommer boken att diskuteras i skolan innan det är ny onsdag och ny läxa.

Jag tycker spontant att det känns som ett genomtänkt och vettigt upplägg, men vi får väl se vad barnet tycker om att läsa om så mycket. Fungerar det inte så får vi väl ta det lite mindre ofta, han läser rätt mycket på eget bevåg.
 
Läsläxa här också, samma kapitel som ska läsas varje dag i en veckas tid. Ska tydligen ta ca 15 minuter, vi får boken på måndag så vi får väl se.
Matteläxa om man inte hinner klart i skolan, första matteprovet kommer på fredag om en vecka.

Minns inte hur det var när jag var liten.
 
Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första terminen i ettan. Sju dagar i veckan en halvtimmes läsläxa som barnen ska läsa högt, och sen matteläxa en gång i vecka. När jag gick i ettan (80-tal) hade vi bara veckans ord, man hade en vecka på sig att skriva det ordet fem gånger i sin bok.

Hur är det för era barn? Och hur var det för er när ni var små?
Dottern går i tvåan nu, och både i ettan o nu har de en läsläxa i veckan, ska läsa ett kapitel i läsboken. Får läxan fredag, ska redovisas onsdag.
Ev ökar de på senare men läraren tror på mer arbete i skolan, mindre hemma.
 
Jag tycker läsläxa är viktigtceftersom det kan vara svårt att göra i skolan.

Nu bor vi inye i Sverige men det kanake är intressant ändå. Här har barnen mkt läxor, nu har skolan bara varit igång i en vecka och mina barn har börjat ettan och trean men den äldsta hade förra året läxor varje dag. Oftast en a4 sida med räknetal, ett antal sidor att räkna och text att skriva. Lärarna menar att läxorna ska ta ungefär 1 h, men drt brukar gå fortare för min dotter som har väldigt lätt för sig i skolan. Igår hade hon en a4 med multipliationstal som ska klaras av på 3 min (målet i trean) och två a4 med ganska liten text att läsa.

Mindre barnet som börjat ettan har än så länge haft en läxa per dag, ett arbetsblad med enklare övningar.

Jag tycker det blir lättare att ha mycket läxor när barnen blir större och kan gå hem själva och göra dem på eftermiddagarna. Min sjuåring kommer hem klockan sex ungefär, då behöver vi laga middag och han behöver äta, så före sju, tidigast, är det inte görligt att sätta sig med läxan. Då är han rätt trött, efter att ha varit i skolan sen åtta.

På fritids har de såklart inga möjligheter att läsa några läxor, så då måste man ju läsa dem sent på kvällarna.
 
Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första terminen i ettan. Sju dagar i veckan en halvtimmes läsläxa som barnen ska läsa högt, och sen matteläxa en gång i vecka. När jag gick i ettan (80-tal) hade vi bara veckans ord, man hade en vecka på sig att skriva det ordet fem gånger i sin bok.

Hur är det för era barn? Och hur var det för er när ni var små?

Jag undervisar en åk 5 i svenska, engelska och so. Jag ger en veckoläxa i svenska (10 ord som går på stavningstema) samt två läxor i engelska som de har två veckor på sig att träna på. Den ena är en hemläxa som kan variera vad det är och den andra är 10 glosor. Det är all läxa de har.

Jag tänker att kvalité före kvantitet. Jag brukar rekommendera mina elever att sitta 5-15 minuter dagligen med glosorna typ när de äter mellanmål efter skolan. Hellre 5 minuter än inte alls och de som innan inte läst läxan ser resultat och blir sporrade att fortsätta. 30 min per dag i ettan låter mycket, de ska ju tycka det är kul också!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 549
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 481
Senast: fejko
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 710
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp