Läxor i ettan

Jag var också förvånad över hur mycket läxor barnen har redan i lågstadiet. Våra barn läser inte en kvart om dagen, det blir några gånger i veckan.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag kan spontant tänka att de flesta barnen i lågstadiet går på fritids varför inte öka skoldagen med en timme och hinna med att öva på t ex glosor eller matematik på skoltid istället för att barnen ska vara beroende av föräldrarnas kunskap o olika ämnen för att kunna få hjälp.
 
Jag kan spontant tänka att de flesta barnen i lågstadiet går på fritids varför inte öka skoldagen med en timme och hinna med att öva på t ex glosor eller matematik på skoltid istället för att barnen ska vara beroende av föräldrarnas kunskap o olika ämnen för att kunna få hjälp.
För att det skulle bli fruktansvärt dyrt att ha en lärare per barn som satt och läste tillsammans, på det sätt man som förälder kan sitta och lyssna när barnet läser högt.
 
Här är det läsläxa, vi gör så att vi läser högt tillsammans och sen själv en stund varje dag. Jag vägrar ta tid, det som är viktigt är att de får flyt i läsningen, sen kan man ju individanpassa.
 
Tycker också att det där låter väldigt mycket och tungt för att bara vara första veckorna i ettan. Minns inte specifikt ettan, men i lågstadiet generellt (läs: vi talar 00-talets första hälft) hade vi inte alls så där mycket läxor, nej. Hade vi läsläxor var det 30 min per vecka man skulle läsa, och var det glosor var det kanske 2-7 st lite beroende på. I matten var det kanske 2-7 tal också, som max. Men aldrig dessa tre kombinerat, utan en av ovan per vecka.
Då jag redan läste ungdomsböcker vid denna tidpunkt gjorde jag dock aldrig läsläxorna.... Hoppas inte någon av mina lågstadielärare läser detta. :angel:
 
När jag hade läsläxor i skolan, även syskonen vill jag minnas, spelade det ingen roll om vi läste för syskonen, nallar eller katten. Vi läste såklart för föräldrar också men i situationen sena dagar i skolan för att fara hem och fixa mat osv funkar det ju inte. De barn som gick på fritids gjorde även läxor där innan de började leka.
 
Kanske lite åt OT hållet (har vi någon bukemedlem som är lågstadielärare?).
Men jag ställer mig lite frågande till matteläxans varande. En sak möjligen om man hamnar efter i boken men att ge matteläxa på regelbunden basis, vad är syftet egentligen?

Läsläxa kan jag förstå, du behöver mängdträning för att arbeta upp avkodningen och läsförståelsen men matteläxa? Det har man ju tid att jobba med i skolan under mattelektionerna, läraren kan ge bättre hjälp än en hel del föräldrar och det är inte heller (tyvärr) alla föräldrar som kan eller vill hjälpa till vilket jag tänker sätter barnet i en dålig sits. Läsa kan den göra för någon, det kräver ingen större hjälp än med något enstaka ord beroende på hur lätt eleven har för sig. Men matten, varför regelbunden mängdträning hemma? Varje vecka?

Okej att skicka hem läxa på multiplikationstabellen, vet inte när det dyker upp i lågstadiet men inte första terminen i ettan iallafall.

Lite ostyrig i min tankegång men ja....
 
För att det skulle bli fruktansvärt dyrt att ha en lärare per barn som satt och läste tillsammans, på det sätt man som förälder kan sitta och lyssna när barnet läser högt.

Problemet vi stött på här hemma är att vi jobbar båda två heltid. Vilket gör att när vi hämtat på fritids och kommit hem och kan sätta oss och hjälpa till med läxa är klockan minst 17.00. Då är dottern för trött efter en lång dag för att orka göra läxor hon tycker är svåra. Enkla läxor (de hon egentligen inte har behov av att göra) går lätt de flesta dagar men de läxor hon verkligen hade behövt göra orkar hon inte göra efter en lång dag i skolan och på fritids. Jag önskar att det ingått i fritids uppgifter att ge barnen möjlighet att göra läxan. Då skulle de barn som inte blir hämtade när skolan slutar kl. 13 ha samma möjligheter att göra läxan när de fortfarande är relativt pigga och orkar.
 
Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första terminen i ettan. Sju dagar i veckan en halvtimmes läsläxa som barnen ska läsa högt, och sen matteläxa en gång i vecka. När jag gick i ettan (80-tal) hade vi bara veckans ord, man hade en vecka på sig att skriva det ordet fem gånger i sin bok.

Hur är det för era barn? Och hur var det för er när ni var små?

Dottern har börjat ettan och har en läsläxa i veckan. Det brukar vara ett kapitel som är ca 4 sidor, inte alls mycket text.
 
Kanske lite åt OT hållet (har vi någon bukemedlem som är lågstadielärare?).
Men jag ställer mig lite frågande till matteläxans varande. En sak möjligen om man hamnar efter i boken men att ge matteläxa på regelbunden basis, vad är syftet egentligen?

Läsläxa kan jag förstå, du behöver mängdträning för att arbeta upp avkodningen och läsförståelsen men matteläxa? Det har man ju tid att jobba med i skolan under mattelektionerna, läraren kan ge bättre hjälp än en hel del föräldrar och det är inte heller (tyvärr) alla föräldrar som kan eller vill hjälpa till vilket jag tänker sätter barnet i en dålig sits. Läsa kan den göra för någon, det kräver ingen större hjälp än med något enstaka ord beroende på hur lätt eleven har för sig. Men matten, varför regelbunden mängdträning hemma? Varje vecka?

Okej att skicka hem läxa på multiplikationstabellen, vet inte när det dyker upp i lågstadiet men inte första terminen i ettan iallafall.

Lite ostyrig i min tankegång men ja....
Man behöver nöta in matten också, så det är väl för de repetitionerna som man har läxan. Plus att börja få in vanan, ett första embryo till att kunna studera mer självständigt högre upp i åldern. Skulle jag tro.
 
Man behöver nöta in matten också, så det är väl för de repetitionerna som man har läxan. Plus att börja få in vanan, ett första embryo till att kunna studera mer självständigt högre upp i åldern. Skulle jag tro.

Vet inte hur timplanen ser ut på lågstadiet (sitter så att jag inte kan kolla det just nu heller) men i mellanstadiet räcker ju de timmar som finns så man kan ha matte varje dag. Tycker att studievana likväl kan tränas in med glosor/läsläxa som ändå alla föräldrar kan matcha. Framför allt (tycker jag) ska kraven öka med åren. Att börja ettan med 2-3 läxor i veckan (glosor, läsläxa och matteläxa) känns inte schysst för studiemotivationen (det är ju mer läxor än vad många får på mellanstadiet).

Jag är som sagt tveksam till just matteläxa på regelbunden basis, ibland kommer det ju delar i matten som behöver mängdtränas (typ multiplikationstabellen) men varje vecka för så färska. Jag är som sagt inte på lågstadiet och jag vet inte hur vanligt det är med matteläxa.

(svammel)
 
Vet inte hur timplanen ser ut på lågstadiet (sitter så att jag inte kan kolla det just nu heller) men i mellanstadiet räcker ju de timmar som finns så man kan ha matte varje dag. Tycker att studievana likväl kan tränas in med glosor/läsläxa som ändå alla föräldrar kan matcha. Framför allt (tycker jag) ska kraven öka med åren. Att börja ettan med 2-3 läxor i veckan (glosor, läsläxa och matteläxa) känns inte schysst för studiemotivationen (det är ju mer läxor än vad många får på mellanstadiet).

Jag är som sagt tveksam till just matteläxa på regelbunden basis, ibland kommer det ju delar i matten som behöver mängdtränas (typ multiplikationstabellen) men varje vecka för så färska. Jag är som sagt inte på lågstadiet och jag vet inte hur vanligt det är med matteläxa.

(svammel)
Jag är en av dem som svarat att vi har matteläxa varje vecka. I vår skola har de Nomp. Det är en digital typ app där läraren lägger upp vilka Nomp de ska göra under veckan. För varje Nomp de gör får de poäng, Nompix. De samlar Nompix individuellt och i klass. De hade även Nompix samling under sommaren. Likadant som Läsbingo under sommaren. Nomp tycker vi funkar ganska bra. Bättre än läsläxan. Det är väldigt lättillgängligt eftersom barnet har egen Ipad och den är ju framme nästan varje dag.

Jag ser ju syftet med matteläxan. Även om jag tycker det är mycket läxa. Nomp uppgifterna följer matteboken och läraren väljer vilka Nomp som ska göras utifrån vad barnen behöver mängdträna. Dessutom kan läraren se statistik på hur snabbt varje Nomp går och hur ofta barnet gör fel. Det borde vara aningens lättare än att hålla koll på 25 barns matteböcker.

Mvh Miks
 
Det där verkar vara väldigt olika. På skolan där våra barn går varierar det mycket t to m beroende på vilken lärare klassen har, vilket jag tycker känns lite tokigt.
Vår son har haft lagom tycker jag. Läsläxa av lite olika typ varje vecka, oftast kort text somtagit ca 5 min att läsa som skulle läsas 4ggr under veckan i ettan, samt enkla frågor till den. Nu i trean är texten längre och det räcker att läsa högt för förälder en gång. Svårighetsgraden individanpassas till viss del. Någon gång ibland någon matteläxa eller annat "uppdrag", t ex intervjua en förälder eller annan person om något Total tidsåtgång max 1 h per vecka, oftast mindre.
 
Jag är en av dem som svarat att vi har matteläxa varje vecka. I vår skola har de Nomp. Det är en digital typ app där läraren lägger upp vilka Nomp de ska göra under veckan. För varje Nomp de gör får de poäng, Nompix. De samlar Nompix individuellt och i klass. De hade även Nompix samling under sommaren. Likadant som Läsbingo under sommaren. Nomp tycker vi funkar ganska bra. Bättre än läsläxan. Det är väldigt lättillgängligt eftersom barnet har egen Ipad och den är ju framme nästan varje dag.

Jag ser ju syftet med matteläxan. Även om jag tycker det är mycket läxa. Nomp uppgifterna följer matteboken och läraren väljer vilka Nomp som ska göras utifrån vad barnen behöver mängdträna. Dessutom kan läraren se statistik på hur snabbt varje Nomp går och hur ofta barnet gör fel. Det borde vara aningens lättare än att hålla koll på 25 barns matteböcker.

Mvh Miks

Det där med appen låter ju toppen! Jag tror på mängdträning, speciellt inom matematik (sen är jag kanske partisk eftersom jag utbildar mig inom ämnet...)

TS:
När jag gick i ettan minns jag inga läxor alls, däremot hade vi läsläxa och glosor i tvåan som jag minns med avsky. Inte så mycket just det här med att sitta efter skolan, utan snarare för att jag hatade att läsa...

Jag tycker faktiskt att det låter som att det är mycket läxor i den åldern. Jag har undervisat en del på gymnasiet och inte ens där ges särskilt mycket läxor i min erfarenhet (ngt begränsad dock). I matematiken gav lärarna oftast bara eleverna i uppgift att göra klart det de inte hann med på lektionen..

Om det visar sig vara för påfrestande för ditt barn kanske det går att diskutera saken med läraren? Särskilt om fler föräldrar upplever samma sak. Det är ju viktigt att arbetsbelastningen är rimlig så barnen fortsätter ha lust för att lära.
 
Lär man sig räkna på papper nuförtiden? Liggande stolen? Eller sker allt i appar?

Det jag minns från lågstadiet var tex lära sig bokstäverna, hur de ser ut och uttalas och enkla ord som började på olika bokstäver, så till viss del glosor.
Sen multiplikationstabellen, ett tal i taget.
Började skolan i slutet av 80-talet.
 
Jag är en av dem som svarat att vi har matteläxa varje vecka. I vår skola har de Nomp. Det är en digital typ app där läraren lägger upp vilka Nomp de ska göra under veckan. För varje Nomp de gör får de poäng, Nompix. De samlar Nompix individuellt och i klass. De hade även Nompix samling under sommaren. Likadant som Läsbingo under sommaren. Nomp tycker vi funkar ganska bra. Bättre än läsläxan. Det är väldigt lättillgängligt eftersom barnet har egen Ipad och den är ju framme nästan varje dag.

Jag ser ju syftet med matteläxan. Även om jag tycker det är mycket läxa. Nomp uppgifterna följer matteboken och läraren väljer vilka Nomp som ska göras utifrån vad barnen behöver mängdträna. Dessutom kan läraren se statistik på hur snabbt varje Nomp går och hur ofta barnet gör fel. Det borde vara aningens lättare än att hålla koll på 25 barns matteböcker.

Mvh Miks

Amen det där lät ju riktigt kul! (Måste googla) Är det så att barnet kan få hjälp via appen om de fastnar också? (Även om barnet kanske inte läser obehindrat så kan förälder läsa eller om det kanske är så det går att få uppdelat).

I detta kan jag absolut se och förstå syftet (och skulle själv kunna tänka mig att använda något liknande under förutsättning att alla elever har tillgång till dator/ipad) dessutom brukar många appar vara uppbyggda på ett väldigt smart sätt som främjar intresset. Detta sätt: JA! Nöta mattebok eller stenciler: mjäää.

(Ja jag är för digitalisering i skolan :angel: )
 
Mina barn har sedan ettan haft en matteläxa, en svenskaläxa (stavning) och en läsläxa per vecka (där man ska svara på frågor om texten). All läxa ges ut samma dag och lämnas in en vecka senare.

Trots att min barn läser bra så är läsläxan den som tar mest emot. De verkligen avskyr att läsa i boken (de får en bok som finns i tre nivåer). Min barn har den med mest text vilket innebär ca 4-5 sidor i lite mellanstor text (något snäpp större än normalt). Som tur är räcker det att den läses en gång (fröken läser en gång, sedan läser de en gång högt för kompis i skolan och sedan högt hemma). En annan skola här har att barnen ska läsa samma text varje dag som flera av er skrivit här. Jag är så tacksam att vi slipper det när det är så motigt att läsa den en gång! Snacka om att döda läsintresset (även om jag fattar varför det också är bra).

Matten har varit mest problemlösning från 3:an. Det har varit på en väldigt svår nivå. Jag hade 5:a i gymnasiematten (men är inget mattegeni) och min man är civilingenjör och mycket duktig på matte och vi har vid många tillfällen verkligen fått lägga pannan i djupa veck för att förstå hur de menar. Dottern är dock inte så mottaglig för förklaringar från oss föräldrar utan låser sig så kontentan av matteläxan är att jag och min man ofta gjort den :crazy:
 
Är född -96
Vi fick veckans ord, 5 ord per vecka, tror inte vi fick läxor i matte och var det det så var det väldigt lite.
Läsning hade vi, läsförståelse. Ett kort stycke.

En timmeuppskattningsvis per vecka.

Fick läxor på måndag som samlas in på fredag, man får göra precis vilken dag man ville. Jag minns att jag tyckte det var skönt.
 
Jag tror inte vi kan jämföra hur det var för oss på 60-70-80-90-00-talet (eller när vi nu gick) om hur det var i skolan med läxor. Jag har förstått det som att läroplanen inte är densamme o eftersom den är ändrad så har garanterat syftet med varför vi gör som vi gör också ändrats.

Ni som anser era barn har mycket läxor. Har ni frågat ansvarig lärare?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 309
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 460
Senast: fejko
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 697
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp