Läxor i ettan

Lär man sig räkna på papper nuförtiden? Liggande stolen? Eller sker allt i appar?

Det jag minns från lågstadiet var tex lära sig bokstäverna, hur de ser ut och uttalas och enkla ord som började på olika bokstäver, så till viss del glosor.
Sen multiplikationstabellen, ett tal i taget.
Började skolan i slutet av 80-talet.

Ja mitt barn har iaf en mattebok som det skrivs och ritas i med penna.
Läseboken är också en fysisk bok med tillhörande arbetsbok.
 
Amen det där lät ju riktigt kul! (Måste googla) Är det så att barnet kan få hjälp via appen om de fastnar också? (Även om barnet kanske inte läser obehindrat så kan förälder läsa eller om det kanske är så det går att få uppdelat).

I detta kan jag absolut se och förstå syftet (och skulle själv kunna tänka mig att använda något liknande under förutsättning att alla elever har tillgång till dator/ipad) dessutom brukar många appar vara uppbyggda på ett väldigt smart sätt som främjar intresset. Detta sätt: JA! Nöta mattebok eller stenciler: mjäää.

(Ja jag är för digitalisering i skolan :angel: )
Jag tror att de liksom gått igenom precis samma sak i skolan i matteboken så när sonen ska göra Nomp har han alltid klarat sig själv. Det har varit ett par gånger vi behövt förklara en uppgift. Det har varit typ större än/mindre än, tallinjer, räkna pengar. Även om sonen inte läste förrän sista månaderna i ettan så har Nomp funkat obehindrat hel tiden.

Läraren väljer ut vilka Nomp barnen har i läxa. Dock är alla nivåer och räknesätt öppna för alla att testa. Vilket innebär att om nåhit barn tycker det är kul så är det bara att köra på :)

Mvh Miks
 
Mina barn får mycket läxor, just nu (åk 5 men de är bara 9 år så antar att det motsvarar åk 3 i Sverige) är det 45 min per dag - matte varannan dag och engelska varannan dag samt science på fredagar, plus läsning av bok minst 15min varje dag. När de var sju år hade de 30min per dag vill jag minnas, plus läsning.

Mina barn är tack och lov riktiga bokmalar som plöjer böcker på löpande band, det har underlättat. Skolan tillhandahåller också "prep" dvs läxläsning med lärare en timme varje dag efter skolan slutat. Det är superbra, man hämtar kl 17 och då är alla läxor gjorda.
Det kostar inget extra - men skolan är privat så det är väl inkluderat i terminsavgifterna.... bra är det iaf.
 
Räknade Nomp uppgifterna nu. Han ska räkna 5 olika uppgifter med 10 tal i varje 3 gånger styck. 150 tal på en vecka.

Mvh Miks
 
Amen det där lät ju riktigt kul! (Måste googla) Är det så att barnet kan få hjälp via appen om de fastnar också? (Även om barnet kanske inte läser obehindrat så kan förälder läsa eller om det kanske är så det går att få uppdelat).

I detta kan jag absolut se och förstå syftet (och skulle själv kunna tänka mig att använda något liknande under förutsättning att alla elever har tillgång till dator/ipad) dessutom brukar många appar vara uppbyggda på ett väldigt smart sätt som främjar intresset. Detta sätt: JA! Nöta mattebok eller stenciler: mjäää.

(Ja jag är för digitalisering i skolan :angel: )
Då hade jag aldrig gjort matte ;)

Fick utskrivna papper i högstadiet(jobbade hemma) istället flr att göra på datorn. Det blev inte gjort.
Hatar fortfarande all skrivning som inte är på papper, om de tinte är buke då:p
 
Då hade jag aldrig gjort matte ;)

Fick utskrivna papper i högstadiet(jobbade hemma) istället flr att göra på datorn. Det blev inte gjort.
Hatar fortfarande all skrivning som inte är på papper, om de tinte är buke då:p

Tyvärr tillhör ju skrivning endel av skolan :p men vet många skolor som digitaliseras även i skolan men papper och penna kommer man nog aldrig helt ifrån. På skolan jag jobbar på är det en klass (lågstadiet) där eleverna får lära sig skriva på dator innan pennan tar mer plats (läraren har släppt en bok om det och driver en blogg om nån är nyfiken så skicka pm :))
 
På skolan jag jobbar på är det en klass (lågstadiet) där eleverna får lära sig skriva på dator innan pennan tar mer plats (läraren har släppt en bok om det och driver en blogg om nån är nyfiken så skicka pm :))

Coolt att man provar såna saker, säger den konservativa pennälskaren. :D Lite som att lära sig köra med automatlåda först för att lära sig att läsa trafiken, veta var man har bilen och sådana saker innan man krånglar till det med att växla manuellt.
 
Coolt att man provar såna saker, säger den konservativa pennälskaren. :D Lite som att lära sig köra med automatlåda först för att lära sig att läsa trafiken, veta var man har bilen och sådana saker innan man krånglar till det med att växla manuellt.

Tycker det är oerhört intressant och jag både tror och hoppas på att detta blir vanligare. Dels har jag läst om metoden i min egna utbildning men också fått se denna klass och prata med läraren. Fördelarna med att börja skriva digitalt först är att finmotoriken hinner utvecklas ytterligare (blir inte lika jobbigt att skriva), man fokuserar på andra delar av skrivandet än just hur bokstäverna ser ut (typ hur man skriver olika typer av texter. De skriver längre texter än barn i samma årskurs bland annat. Främjar på så vis skaparglädje och fantasin när de inte blir trötta lika fort i händerna). När de sedan får pennan i åk 2 (skriver fortfarande mycket digitalt) har de lite lättare och pennan får ett annat värde (även fast det som med allt såklart avtar).

De skolor jag vet om som är digitaliserade är högstadium och gymnasium dvs eleverna kan skriva redan. Har dock en klasskamrat som hade sin VFU på en grundskola som var digitaliserad även på mellanstadiet, de använde Chromebooks och alla läromedel fanns digitalt. Lät väldigt intressant även fast jag blir lite skeptisk :D men om 10-20 år när det utvecklats mer, ja :up:

Mvh nörd :o (finns ju även digitala whiteboards sk smartboards så nog ökar tekniken)
 
Tycker det är oerhört intressant och jag både tror och hoppas på att detta blir vanligare. Dels har jag läst om metoden i min egna utbildning men också fått se denna klass och prata med läraren. Fördelarna med att börja skriva digitalt först är att finmotoriken hinner utvecklas ytterligare (blir inte lika jobbigt att skriva), man fokuserar på andra delar av skrivandet än just hur bokstäverna ser ut (typ hur man skriver olika typer av texter. De skriver längre texter än barn i samma årskurs bland annat. Främjar på så vis skaparglädje och fantasin när de inte blir trötta lika fort i händerna). När de sedan får pennan i åk 2 (skriver fortfarande mycket digitalt) har de lite lättare och pennan får ett annat värde (även fast det som med allt såklart avtar).

De skolor jag vet om som är digitaliserade är högstadium och gymnasium dvs eleverna kan skriva redan. Har dock en klasskamrat som hade sin VFU på en grundskola som var digitaliserad även på mellanstadiet, de använde Chromebooks och alla läromedel fanns digitalt. Lät väldigt intressant även fast jag blir lite skeptisk :D men om 10-20 år när det utvecklats mer, ja :up:

Mvh nörd :o (finns ju även digitala whiteboards sk smartboards så nog ökar tekniken)

Det där är verkligen jätteintressant! Tack för att du berättade mer. :)
 
Jag kan spontant tänka att de flesta barnen i lågstadiet går på fritids varför inte öka skoldagen med en timme och hinna med att öva på t ex glosor eller matematik på skoltid istället för att barnen ska vara beroende av föräldrarnas kunskap o olika ämnen för att kunna få hjälp.
Läraren kostar nog pengar och de har ganska långa dagar sägs det. Övertid blir kanske lite väl för dem.

Spontant tänker jag lite såhär att jag skaffade ju barn delvis för glädjen att lära det saker och se det växa upp. Det känns som att jag kanske inte bara ska ha de mysiga stunderna och läraren ska göra allt jobbet. Samtidigt så har jag ju inte börjat med läxorna ännu, eftersom vi är tre veckor in på första klass. (Jag tycker det är lite mysigt att läsa tillsammans även om det går ganska segt ännu :) ) (Vi har haft ett stort läxgräl om en läxa i förskoleklass där man skulle rita sina föräldrar på ett papper och lämna in. Det kändes kränkande för honom, men nästa läxa gick lättare. Väldigt skönt att de körde den lätta läxan som första försök.)

Jag vet ju själv att mamma kämpade väldigt hårt med läxor och mig när jag var liten men ändå så ser jag inte negativt på läxor från när jag var liten. Vet inte hur jag annars skulle lärt mig allt det där. (När jag sa att jag inte minns läxor så var det från första klass jag verkligen inte kan minnas om vi hade eller inte. Jag minns inte läsläxorna, jag minns bara att jag kunde efter julen det året. Kalle Anka och en kusin som vägrade leka utan bara läste. Jag minns när vi skulle lära oss multiplikationstabellen och alfabetet som jag fortfarande inte kunde när jag kunde läsa av någon orsak :o)
 
Senast ändrad:
När jag hade läsläxor i skolan, även syskonen vill jag minnas, spelade det ingen roll om vi läste för syskonen, nallar eller katten. Vi läste såklart för föräldrar också men i situationen sena dagar i skolan för att fara hem och fixa mat osv funkar det ju inte. De barn som gick på fritids gjorde även läxor där innan de började leka.
Jag vet inte jag, måste inte det bero på ålder och fallenhet. Jag vet att jag hjälper med varje ord just nu och när jag läste med lillebror när han var 8 (tror jag) så läste vi varannan mening.

Om jag hade varit i situationen just nu att jag hade kunnat lämna honom med en Bobotidning och säga läs. Så skulle jag nog ha lärt honom läsa tidigare själv (vilket jag med flit lät bli), varvid det bara hade varit en annan tidaspekt på saken, förut utan läxa istället för nu med läxa. Eller så skulle han lärt sig av sig självt.
 
Vet inte hur timplanen ser ut på lågstadiet (sitter så att jag inte kan kolla det just nu heller) men i mellanstadiet räcker ju de timmar som finns så man kan ha matte varje dag. Tycker att studievana likväl kan tränas in med glosor/läsläxa som ändå alla föräldrar kan matcha. Framför allt (tycker jag) ska kraven öka med åren. Att börja ettan med 2-3 läxor i veckan (glosor, läsläxa och matteläxa) känns inte schysst för studiemotivationen (det är ju mer läxor än vad många får på mellanstadiet).

Jag är som sagt tveksam till just matteläxa på regelbunden basis, ibland kommer det ju delar i matten som behöver mängdtränas (typ multiplikationstabellen) men varje vecka för så färska. Jag är som sagt inte på lågstadiet och jag vet inte hur vanligt det är med matteläxa.

(svammel)
Jag kan absolut se problemen med matteläxa (och det var ofta man inte begrep ett jota av de jag fick på lågstadiet. Mycket elände) men räkna räkna räkna är ända sättet att lära sig matte (enligt mamma och hon borde veta) så om lärarna var smarta skulle de alltid lagga efter rejält med matteläxan och ge lätta tal som de är ganska säkra på att barnen reder ut utan hjälp av föräldrar som bara kan "liggande stolen" (saken är ju den att de byter inlärningsmetoder för matte så förtvivlat ofta att föräldrarna nästan garanterat lärt sig på ett annat sätt).
 
  • Gilla
Reactions: Sar
@Badger Jag är kluven. Köper absolut varianten med app (eller typ mattehjälpmedlet Albert men vet inte om det är kompatibelt med lågstadiets läromedel) för det finns fördelar på flera plan.

Men vi klarar oss med bara lektioner i matte på mellanstadiet och även högstadiet och gymnasiet. Det är mycket som ska nötas in under alla åren, varför funkar det utan läxa? En anledning kan vara ökat antal klocktimmar matte i skolan men (plockat fram timplanen nu) i åk 1 ska de ha 3,75 h (bara svenskan som får mer) och i åk 4 ska de ha 3,67 h. Det innebär att de i åk 4 har mindre tid till matte än i åk 1 och det är vara i åk 3 och 6 som de har mer (4,0 h). Sen kan skolan välja att lägga ytterligare tid på matten men det får inte understiga detta.
Kuriosa är att du till och med i högstadiet har mindre tid till matte i veckan.

Jag har inte läst matte i min egen utbildning än men ser fram emot att få ta del av inlärningsmetoder.
 
Jag tror inte vi kan jämföra hur det var för oss på 60-70-80-90-00-talet (eller när vi nu gick) om hur det var i skolan med läxor. Jag har förstått det som att läroplanen inte är densamme o eftersom den är ändrad så har garanterat syftet med varför vi gör som vi gör också ändrats.

Ni som anser era barn har mycket läxor. Har ni frågat ansvarig lärare?
Vad skulle man fråga läraren om, menar du?
 
Man behöver nöta in matten också, så det är väl för de repetitionerna som man har läxan. Plus att börja få in vanan, ett första embryo till att kunna studera mer självständigt högre upp i åldern. Skulle jag tro.
Jag undrar om det funkar så, egentligen? Att det är tanken, förstår jag. Men funkar den tanken?

Jag har ingen upplevelse av att vare sig jag själv eller (de vuxna) barnen har en vana som går att följa tillnärmelsevis så långt bakåt? Snarare är min upplevelse att läxor såväl som mer mogna, självständiga studier flyter på fint vissa perioder och tjorvar bra mycket andra. Någon självklar vana, jämförbar med att borsta tänderna, ser jag just inga spår av.
 
Jag undrar om det funkar så, egentligen? Att det är tanken, förstår jag. Men funkar den tanken?

Jag har ingen upplevelse av att vare sig jag själv eller (de vuxna) barnen har en vana som går att följa tillnärmelsevis så långt bakåt? Snarare är min upplevelse att läxor såväl som mer mogna, självständiga studier flyter på fint vissa perioder och tjorvar bra mycket andra. Någon självklar vana, jämförbar med att borsta tänderna, ser jag just inga spår av.
Det är säkert olika. För mig har det funkat bra som vana, och framförallt som övning i att lösa uppgifter självständigt utan att ha nån som ser till att man gör dem. Har man ingen som helst vana vid att självständigt ägna sig åt studierna utanför undervisningen tror jag personligen att universitetsstudier blir en utmaning, men jag har inte sett några studier på området, så jag kan ha fel.

Vanan är väl mest att ha i bakhuvudet att en viss uppgift måste bli klar en viss dag, och se till så att man får den klar i tid. Att studierna äger rum utanför klassrummet och utan läraren också.

Jag har iofs alltid haft en väldigt okomplicerad relation till skola och studier, så det där tjorviga läget har aldrig riktigt uppstått. Vare sig med läxor eller annat som hör studier till.
 
@Mabuse vanan att plugga tror jag bara går att träna in till en viss gräns :angel: Jag har alltid varit dålig på att sköta mina läxor trots hårt hållen hemifrån. Jag har alltid fått det gjort men kanske inte så disciplinerat som sig bör. Läser universitetsstudier på distans nu, inga problem men särskilt strukturerat är det inte alla gånger.

Är som person ganska slarvig och ostrukturerad. På samma sätt som jag har elever med otroliga ambitioner och en disciplin jag bara skulle kunna drömma om och sen de som är helt hopplösa och föräldrarna får tjata sig blåa på. Och ofta är eleven på samma sätt i skolbänken som deras läxvanor är :p Vissa är helt obrydda om deadlines och andra får panik av bara tanken på att de är en dag närmare ett läxförhör.
 
Det är säkert olika. För mig har det funkat bra som vana, och framförallt som övning i att lösa uppgifter självständigt utan att ha nån som ser till att man gör dem. Har man ingen som helst vana vid att självständigt ägna sig åt studierna utanför undervisningen tror jag personligen att universitetsstudier blir en utmaning, men jag har inte sett några studier på området, så jag kan ha fel.

Vanan är väl mest att ha i bakhuvudet att en viss uppgift måste bli klar en viss dag, och se till så att man får den klar i tid. Att studierna äger rum utanför klassrummet och utan läraren också.

Jag har iofs alltid haft en väldigt okomplicerad relation till skola och studier, så det där tjorviga läget har aldrig riktigt uppstått. Vare sig med läxor eller annat som hör studier till.
Som barn, var min svårighet snarare att fatta att instruktioner till alla även innefattade mig. Det låter knäppt, men jag påminner mig själv om ungefär det fortfarande. Annars glömmer jag det.

Självständigt pyssel, däremot, har alltid legat för mig. Jag prokrastinerar enormt mycket, men medan jag skjuter upp ett får jag ofta ett annat gjort, så det brukar lösa sig. Deadlines håller jag helt ok bra.

Men det är varken skolan eller läxorna som lärt mig självständighet, den tycks jag snarare vara född med. Jag tycker att skolan borde ha varit bättre på att få mig liksom lite mer följsam än jag är, men vem vet å andra sidan hurdan jag hade varit utan skolan på den punkten?

Fast jag tycker att vanor som i "det går av sig själv", känns som att man har rätt få? Det är inte mycket jag har den känslan för. Det känns som att idén om vanor är lite överanvänd, tycker jag.
 
@Mabuse vanan att plugga tror jag bara går att träna in till en viss gräns :angel: Jag har alltid varit dålig på att sköta mina läxor trots hårt hållen hemifrån. Jag har alltid fått det gjort men kanske inte så disciplinerat som sig bör. Läser universitetsstudier på distans nu, inga problem men särskilt strukturerat är det inte alla gånger.

Är som person ganska slarvig och ostrukturerad. På samma sätt som jag har elever med otroliga ambitioner och en disciplin jag bara skulle kunna drömma om och sen de som är helt hopplösa och föräldrarna får tjata sig blåa på. Och ofta är eleven på samma sätt i skolbänken som deras läxvanor är :p Vissa är helt obrydda om deadlines och andra får panik av bara tanken på att de är en dag närmare ett läxförhör.
Jag är detsamma och jag tycker inte ena sättet att vara på är bättre än det andra (men jag är ju subjektiv :D ) däremot tror jag att jag hade haft det svårt med universitetsstudierna om min mamma inte hållit hårt på läxorna. Om jag skulle ha klarat skolan så skulle jag bara what? vadå? läsa själv? när jag började på universitetet. Så det känns kanske snarare som jag behövde extra mycket veta att det gäller att jobba själv också. Lära mig att ibland får man göra det som är tråkigt.

(En väns föräldrar struntade i att hjälpa honom och påminna honom om läxor, de ville vara snälla. De påminde inte om någonting alls, lärde honom ingenting, full service, han krashade skolan, var knappt ens där tidvis, krashade universitetet (ja han kom in han är inte lite smart och fick tillräckligt med betyg för att hasa in, älskad av lärare.) (han visste inte ens hur en tvättmaskin fungerade, kunde knappt koka ägg) och är lite ledsen över deras attityd. Jag menar, det hade tveklöst varit jag om min mamma inte hade varit hm inte engagerad för det var hans föräldrar, de är underbara, men tja tjatig och noga med läxor och la ned läxtid på mig.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 327
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 728
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 464
Senast: fejko
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 697
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp