Leda med inspänning. Why?!

Madeira

Trådstartare
En ex stallkamrat var ute och promenerade med sin häst inspänd med gummiband. Men vad tusan då för? För det kan väl inte göra annat än att stjälpa hästen? Eller?
 
Frågade du vännen? :)

Annars är det väl kontrollbehov. Mindre chans att hästen har möjlighet att röra sig som den vill och sticka iväg eller något.
 
Frågade du vännen? :)

Annars är det väl kontrollbehov. Mindre chans att hästen har möjlighet att röra sig som den vill och sticka iväg eller något.
Nej, det gjorde jag inte. Jag såg det på en bild och tyvärr har personen en förmåga att tolka alla frågor angående hennes hästhållning negativt även om det inte är menat så. Hon växlar upp direkt och det orkar jag inte med.

Kan mycket väl vara för ökad kontroll, att jag inte tänkte på det
 
Enda jag kan tänka är väl om hästen är extremt bråkig att gå med av någon anledning, som en extra säkerhets grej.

Jag tycker inte om att använda inspänningar av olika slag, men ska jag rida ut på en av ponnyerna själv och hon inte blivit riden på ett tag sätter jag faktiskt på en snodd. Hon kan annars resa sig högt, så av säkerhetsskäl för både henne och mig känns det bättre med snodd, även om det är lite pest eller kolera. När vi kommit iväg en bit från stallet lossar jag på snodden så den inte är i vägen och stör längre.

Så med det sagt, det enda sättet att ta reda på varför din vän hade som hon hade, är att fråga henne. Det finns kanske en rimlig förklaring.
 
Under en praktikperiod i gymnasiet på ett stort tävlingsstall så var det en av hästarna som alltid leddes hårt inspänd till ridhuset, för att inte explodera och skada den som ledde. Så kontroll kan det ju väl vara. Någon annan anledning kan jag inte riktigt komma på, för i skritt bredvid en lär det ju inte hjälpa för att arbeta hästen.
 
Då är det väl bättre att ha träns med kedja så att hästen får möjlighet att ta ut steget istället för att dras ihop?
Fast dom kan vara såpass lösa att hästen märker av dom först när den drar upp huvudet, kan bara vara en vägvisare nedåt. Min häst gick alltid och sökte sig framåt nedåt med inspänningar på sig som var löst satta. Under igångsättning så var det omöjligt att leda honom ut på promenader utan i början.
 
Jag har använt olika typer av inspänning på halvtossiga konvalescenter som gärna flög i luften. Vissa fungerade det på, andra fungerade det inte alls på och de hoppade lika glatt ändå.

Så min gissning är för att få mer styrsel och lugn på hästen.
 
misstänker kontroll, jag tömkör t ex alltid ute med tömmarna som en graman typ. så att man har lite mer att säga till om om hästen brallar
 
Jag använda indspänningar o longerings gjord på mitt sto när jag skulle promenera henne i skogen för att vänja henne att gå lugnt, då hon annars kunna hitta på att ta ner halsen till marken och bara dra iväg o skita helt o hållet i mig. Det blev mycket bättre med dessa och jag slapp att vara helt slut efter jag promenerade henne.... men jag hade dom inte hårt inspända, men nog till att hon va lite rund i halsen men inte bet sig i bringan alls, men kunna stretcha sin hals
 
All form av inspänning för att få hästen att arbeta på ett speciellt sätt borde förbjudas. Usch.

Hur menar du då? Vad är "ett speciellt sätt"?

Jag har oftast min ena häst på släp bakom vagnen när jag är ute och kör den andra. På släphästen har jag en inspänning på yttre sidan för att få honom rakställd istället för att han ska gå "banan" i nästan en timme åt ett håll och bli sned i kroppen i trav och galopp.

NÄr han går normalt är alltså inte inspänningen aktiv men annars är den. Är inte det ett arbete "på ett speciellt sätt"?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 411
Senast: Efwa
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp