Bukefalos 28 år!

ledande tygeltag med hackamore

M

magda

testade att rida på hackamore igår, o blev förvånad!
hon slappnade av med en gång o släppte upp ryggen (har annars "problem med att att hon spänner sig").
hur verkar hackamoret på hästar, är det vanligare att det söker sig neråt på det (vilket är de som hon behöver just nu) bara för att det är hackamore eller släppte det verkligen?
Är väldigt kännslig i munnen.
Dessutom så brukar hon ha svårt för höger galopp ibland men med detta var det inga problem.
Nackdelar o fördelar, tack?
Hur gör man när man ska ta ledande tygeltag med hack, måste väll finnas nått tips?
Är det ok att tävla hoppning med hack?
 
Får du en sån skillnad rekomenderar jag att du går igenom munnen på hästen (lys upp och verkligen gå igenom, krävs lugnande och ska utföras av veterinär). Du kan ta ledande tygeltag och hoppa med hack. Det hänger på hur du använder dina händer om det ska fungera bra. Kontrollera ev. regler i den klass du rider innan, dock. :)
 
ett hack får hästen att söka neråt eftersom det ger tryck på nacken.

ta ett regelrätt ledande tygeltag tror jag inte man kan. man får lära sig att rida med sitsen.

jag tror att det är OK att hoppa på det, men är inte säker, så det får nån annan svara på.

annars är det ju bra att du hittat nåt som funkar bra. är själv helt såld på bettlöst, då min häst inte går att rida på bett.

vill du kunna ta ledande tygeltag kan du ju prova något annat bettlöst alternativ, ex sidepull, ridkapson, el bitless bridle. dessa har inte "stågbettsinverkan" och får inte hästen att kröka nacken på samma sätt, utan har i stort sett samma inverkan som ett tränsbett.

lycka till! :)
 
hacket är ganska stark, och vissa hästar böjer bara på nacken med det och vips så tror vissa att hästen går i form :crazy:.
säger nu inte att du kanske är så, men bara att det är rätt så vanligt.

jag har ridit på hack ett halvår pga att min häst fick sina 5årständer och samtidigt hade en sprucken tand i underkäken så han var allmänt krasslig i munnen vid den tiden :crazy:.

jag tycker inte man kan ta riktigt ledande tygeltag med det, som sagt man får rida på ett annat säts med sitsen. väldigt nyttigt för en själv i vissa fall oxå :).

jag har hoppat/hopptränat/småtävlat på hack och det funkar bra förutom att det är svårt att göra snäva/bra svängar, enligt mig.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 597
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 685
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 047
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 412
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp