Ledarskapet brister vid ridning

LECH

Trådstartare
Jag har haft min häst sedan han var föl och han är sju år nu. Han följer mig som en hund och är väluppfostrad tycker jag. Hur lätt som helst att lasta, står stilla på gången och behöver inte binda upp honom. Inga problem att duscha honom etc etc. Vid tömkörning går han fram och förbi allt utan krångel. MEN så kommer vi till ridningen, det är precis som att jag inte finns när jag inte är bredvid honom! Han hör och ser allt och är en riktig fegis.

Det känns lite som att det blir värre när han är i bättre kondition. Tränar och tävlar dressyr, utbildningsnivå MsvB-MsvA. Det är väldigt frustrerande att ett dressyrpass där man kunde ha tränat på något "vettigt" ska gå åt till att få honom att gå förbi "läskiga" grejer. Tex så bytte man ut en dörr i ridhuset för mer än en månad sedan, den kan fortfarande knappt gå förbi :crazy: "Måste" rida två klasser när jag tävlar för första klassen går åt till att "kolla runt", i andra klassen går att alltid bättre.
När vi rider ut kan han få för sig något och jag får bara inte förbi honom där då, men så fort jag hoppar av så går det så bra så.

Jag börjar bli trött på det här! Vad ska jag göra??
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

När vi rider ut kan han få för sig något och jag får bara inte förbi honom där då, men så fort jag hoppar av så går det så bra så.
Tror lite det är detta som är problemet. Hur lång tid envisas du med att få förbi hästen innan du ger upp och går? vad är det hästen gör? Bara inte vill gå?

Vissa problem måste man lite ta sig igenom från ryggen tror jag för att få bukt med. Både för att du ska få inställningen att hästen inte behöver titta på saker bara för att du inte är på marken och för att han ska lära sig att faktiskt lyssna på dina hjälper, även ifall han är ängslig, framåttänk ska hästen alltid ha, hästen måste alltid lyssna på framåtdrivande även i jobbiga situationer, även lite av en lydnadsgrej. Han har uppenbart lärt sig lite att du hoppar av när han visar rädsla vilket förstärker det hela.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Han behöver mer miljöträning o du får ha tålamod o sitta kvar.

Är han mkt tävlad?
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Ställ honom från det hemska och rid vidare och låtsas som om det regnar.
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Han kanske skulle ha nytta av lite sådan där polishästträning som man ser anordnas ibland :)? Kanske kolla om det kommer att hållas någon i närheten av där du bor!
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Jag svarar alla.

Gjorde 19 starter med honom förra året. Har gjort tre hittills i år.

Det kanske uppfattades som att jag hoppar av varenda gång han inte vill gå förbi något - så är det verkligen inte, det är hemskt sällan jag gör det.

Ställa åt andra hållet funkar bara om han är lite rädd, inte när han blir hysterisk.

Polishästträning kanske vore något!
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Jag upptäckte att min häst behöver mer magnesium än genomsnittshästen. Han har lugnat sig betydligt sen jag började ge honom mer magnesium, trots att höet enligt analys innehåller mer än tillräckligt.

Han är oxå lugnare när jag är på backen. Hoppat av har jag aldrig gjort dock, mer än ofrivilligt...

Det kan ju vara värt att prova kanske iaf?
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Jag har en häst som påminner om din i sitt beteende. Jag har upptäckt att det funkar bättre ute om jag försöker låta bli att fokusera blicken på saker och ting. Jag kan t.ex. se något som jag vet att hon förmodligen kommer att reagera i högre eller lägre grad på, men jag flyttar raskt blicken vidare till något annat. Studera utsikten, spana in tussilago t.ex. Om jag bara tittar mig omkring och försöker vara avslappnad i armarna så fokuserar heller inte hon så mycket på "farligheter". Jag sitter aldrig av när hon blir rädd.

När vi tränar så försöker jag bara rida på, oavsett hur rädd hon blir för skiftningar i väggen, solkatter osv osv. Jag försöker alltså visa henne hur totalt oimponerad jag är av allt runtomkring. Det brukar avdramatisera det hela för henne också. Visst kan hon fortfarande spänna till, men hon är med mig mycket bättre när jag lyckas med detta tänk. För mig gäller det att "komma in i bubblan" och helt fokusera på träningen. När jag är fokuserad så blir hästen det också.
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Jag provade att ge honom en magnesiumkur förra månaden, köpte en burk på Granngården, kommer inte ihåg märket, men han fick äta tills burken var slut. Slutade jag för tidigt? Den tog kanske en månad att göra slut på den.

Nu testar jag havre- och betforfritt sedan förra veckan.
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Det ligger någonting i det! Jag vet ju precis vad han kan tänkas reagera på. Jag ska börja tänka mera på hur jag själv gör i vissa situationer.:)
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Min häst är/har varit lite likadan. Lite tittig och fjantig. Han har blivit bättre genom att jag har tränat på farliga saker hemma på ridbanan och i anslutning till stallet där jag är säker på att jag får igenom det jag vill. Kan tex vara att jag placerat ut "farliga" saker och sedan ridit på som vanligt och utmanat honom att lyssna på mig även fast det är läskigt. Detta har gjort så att han nu är bättre när jag rider ut och även i andra situationer där vi inte är på hemmaplan.
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Min tog ett tag innan jag märkte skillnad. Han behöver även jobbas nästan varje dag för att vara nöjd, och han behöver göra mkt. Man kan liksom inte bara trava rakt fram på en grusväg utan det måste hända något, varje meter.

Inte det lättaste alltid, men han är ung och jag hoppas att han växer ifrån det. Magnesiumet har hjälpt en bit på vägen iaf, men inte riktigt hela vägen.

Havre och betforfritt är oxå en bra idé! Ta helst bort allt kraftfoder om du har bra värden på grovfodret. Finns ingen anledning att ge extra energi om hästen ändå inte lägger det på vettigt jobb.
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Mitt största problem är egentligen inte vid uteridning, utan att han reagerar på saker på eller bredvid ridbanan. Som när jag tävlade för ett par veckor sedan, då stod det ett bord mitt på långsidan utanför banan, jag kom i en öppna längs långsidan och rätt var det var så for han åt andra hållet, och jag fick knappt förbi honom där så jag kunde fortsätta.

I ridhuset jag brukar rida i så står det hinder framme nästan jämt samt bommar och stöd i hörnen. Jag tycker att han borde vänja sig och visst har grejerna stått på samma ställe ett tag så går det bättre, men ganska ofta bygger man ju om och det kommer nya grejer i hörnen. Och han vänjer sig aldrig. Det är frustrerande.

Genom åren har det blivit bättre så tillvida att jag ju, ju mer ridbar han blivit, kan pressa förbi honom saker.
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Kanske ska köpa en burk till då. Jag får fundera på om jag ska ta bort kraftfodret helt. Han får dock bara ett kilo om dagen av Kraffts havrefria müsli.
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Du får göra som Lussan. Sätt upp paraplyer o en massa nytt varje vecka i ridhuset.
Ställ dig o häcka i det värsta hörnet. Jag tror inte att det beror på maten.
Om du leder- vad händer då?
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Och TS:
Jag är också böjd att inte tro att det beror på maten, även om man förstås inte kan uttala sig om en häst man inte känner. Jag provade ett tag i vintras när mitt sto var som mest livad efter vintervilan att nästan helt ta bort havren och betforn. Jag märkte dock ingen skillnad alls utan nu äter hon sin vanliga kost igen och jag får försöka jobba med mina egna reaktioner istället.
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Mitt största problem är egentligen inte vid uteridning, utan att han reagerar på saker på eller bredvid ridbanan. Som när jag tävlade för ett par veckor sedan, då stod det ett bord mitt på långsidan utanför banan, jag kom i en öppna längs långsidan och rätt var det var så for han åt andra hållet, och jag fick knappt förbi honom där så jag kunde fortsätta.

I ridhuset jag brukar rida i så står det hinder framme nästan jämt samt bommar och stöd i hörnen. Jag tycker att han borde vänja sig och visst har grejerna stått på samma ställe ett tag så går det bättre, men ganska ofta bygger man ju om och det kommer nya grejer i hörnen. Och han vänjer sig aldrig. Det är frustrerande.

Genom åren har det blivit bättre så tillvida att jag ju, ju mer ridbar han blivit, kan pressa förbi honom saker.
Jag menade inte att du hade problem med just uteridningen men att sätta upp en massa grejer i ridhuset/ridbanan och sedan träna på att rida förbi gör tillslut att han kommer lugna ner sig och det kommer ge resultat i olika situationer. Men man måste ju nöta. Det är väl lite så dom tränar polishästarna.
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Det låter som att du inte riktigt kräver att hästen ska vara lydig? Rimligtvis borde hästen flytta sina gränser (åt rätt håll :-D) om du vid mindre grejer kräver och får igenom lydnad och hästen märker att det faktiskt var okej och inget farligt.

Min häst är i grunden väldigt mesig och tittig och jag började rätt snabbt vara lite slapp med att faktiskt ställa krav på att han var på plats. Bara för att han i grunden samtidigt är väldigt snäll, medgörlig och lätthanterad. Har haft honom hela hans utbildning och han är 10 nu. Men jag märker mycket väl när jag behöver skärpa till mig och faktiskt kräva fokus och att han ska vara mer mellan hand o skänkel. Annars blir han ett frustande giraffmonster som glor på ALLT och hjärtat pickar hysteriskt :o Ibland gör jag likt fio och ibland skrittar jag, ibland vänder jag och rider om på ställen han spänner till för mycket (rider typ bara ute). Allt funkar ok beror mer på vad jag känner att jag gör bäst för dagen. Vi blandar oxå med att galoppera förbi i fullt ös men det rekommenderas väl inte om man inte vet att man får stopp oavsett, min blir tokrädd när han får/slå kuta iväg men efteråt är han supernöjd och känner sig jättemodig, haha. Han går dock att stanna i alla lägen oavsett hur rädd han blir.
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Jag har ett litet tips hur du kan tänka =)

Hästar som beter sig som din brukar jag (med flera) kalla "varnare". Dvs det är egentligen mentalt starka hästar och inte hariga, rädda eller lättskrämda egentligen. Hästen ser som sin uppgift att hålla reda på alla diverse läskiga saker åt sig och sin flock (som råkar vara du) och "talar" om för dig vad som är farligt. Att man ibland är på väg att åka av har inte hästen en tanke på - den skyddar bara sin flock (människor har en förmåga att inte förstå att plastmöbler, påsar, saker på fel plats mm faktiskt är potentiella mördare).

Nu kommer tipset ;) : Prova att ta över "varnar-rollen"! Genom att själv vara otroligt alert och hela tiden se dig omkring kan du förhoppningsvis lugna hästen och "berätta att du faktiskt har koll". Låtsas att du letar faror hela tiden.. Jag har praktiserat det här med både egna hästar och gett tipset till andra - och det har ofta fungerat. Det känns naturligtvis ganska fånigt att vrida runt på huvudet hela tiden - men väl värt att prova!

Det gäller som sagt att lista ut om hästen verkligen är rädd av sig eller om den bara är oerhört vaksam. Metoden fungerar inte på hästar som är osäkra och rädda på riktigt. Jag har märkt att ett särdrag för "varnare" är tex att de även i hagen är mycket uppmärksamma - och faktiskt mycket sällan ligger ned i hagen. De vaktar snarare åt andra hästar som ligger och vilar.

Typiskt är också att de inte är rädda när man är på marken. Min teori är att de då "ser" att människan faktiskt har koll på omgivningen och därför kopplar av på ett helt annat sätt.

Jag vet att det verkar flummigt och förmodligen "tänker" inte hästen såhär, men det har i alla fall fungerat på andra hästar.. Lycka till! =)
 
Sv: Ledarskapet brister vid ridning

Jag tror du har en poäng där!

Min fåntratt är också mycket uppmärksam på allt runtomkring men har blivit lugnare med åren.
Han är den som har koll på flocken och kan bli mycket upprörd om inte alla är på sin förväntade plats.
Att åka på tävling med stallkompisen är hopplöst för då måste han hela tiden ha koll på var denne är och helst vara på samma plats :meh:

Jag är väldigt uppmärksam när jag rider honom och har "koll på läget" däremot bryr jag mig inte så mycket om brunnslock, postlådor och hästätande plastpåsar.
Jag noterar dom men ignorerar dom. Talar även ibland tydligt om för honom att --Bry dig inte om det, det är bara ....

Funkar för oss!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 674
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 225
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp