Ledigheter - barn och familj långt borta

starcraft

Trådstartare
Det är dags att planera julens ledigheter/arbetsdagar för oss på jobbet. Jag och min chef är väldigt oense gällande eventuella "förturer". Jag anser att om alla är anställda på lika villkor så har alla samma förtur och obekväma dagar fördelas på rullande schema - medan min chef anser det självklart att de som har barn eller har familj boendes längre bort ska vara de som i första hand ska vara lediga om det är fler som vill på helger och lov.

Vad anser ni? Och hur funkar det på era arbetsplatser?

I mitt yrke ingår normalt sett helgarbete, men på denna arbetsplats är vi befriade från det med ett par undantag om året, om det gör någon skillnad.
(Det är alltså jag som har haft ansvaret för schemaläggning därför har frågan kommit upp)
 
Jag har jättesvårt för det där med att dom som har barn ska ha en så massa fördelar gentemot oss som inte har det. Högtider är lika speciella för mig som för någon med barn.
Jobbar man på en arbetsplats där det ingår helgarbete så ingår det för ALLA på LIKA villkor, vill man absolut ha vissa dagar med barnen så får man antingen försöka byta med någon som inte bryr sig eller så får man byta jobb.
Jag tänker verkligen inte acceptera att jag ska jobba alla helgdagar bara för jag inte har barn!
Min familj bor långt bort och jag skulle gärna träffa dom oftare och kunna fira födelsedagar, jul, påsk, nyår m.m. men jag är medveten om att mitt jobb har öppet även då så jag får vackert anpassa mig och hoppas att någon vill byte och vill dom inte det så jobbar jag mina dagar. Vi har rullande schema så vartannat år jobbar man julafton och vartannat år nyårsafton.
 
Det beror även lite på vilka lov vi pratar om, tex höstlov och sportlov kan jag överhuvudtaget inte förstå varför en icke förälder skulle vilja vara ledig. Det är dyrare att resa och det är knökfullt på alla turistställen... ;) Så där anser jag att föräldrar med skolbarn bör ha förtur... I övrigt så borde det vara rullande schema.
 
@Snurrfian nej jag vill inte åka då heller för det är bara massa skrikande barn överallt men jag tänker inte acceptera att jag inte får ta ledigt då om jag ville bara för barnföräldrar ska ha förtur. Semester är lika för alla när man vill ta den, helgdagar jobbar alla på lika villkor. Gillar man inte det så kan man byta jobb eller starta eget.
 
Jag skulle bli tokarg om de med barn skulle få förtur till ledigheter. Det finns väl absolut ingenting som säger att bara för man inte har barn så uppskattar man inte att fira tex jul. Alla individer skall ha samma rätt. Det är utgångspunkten på mitt jobb. Sen försöker vi samarbeta o byta så det blir bra för alla. Svårt men det går om alla bjuder till.
 
Jag är också för alla former av samarbete men jag klarar inte av när folk ska ta på sig offerkofta och beklaga sig över att barnen inte får träffa mamma/pappa på julafton, nyår, födelsedag.... "ojojoj stackars lilla Astrid som inte får åka på höstlov som dom andra barnen och hur ska jag förklara på Pelle att han inte får någon tårta på sin födelsedagsmorgon..."

Bit i ditt jobbäpple eller byt det mot ett päron.
 
@Snurrfian nej jag vill inte åka då heller för det är bara massa skrikande barn överallt men jag tänker inte acceptera att jag inte får ta ledigt då om jag ville bara för barnföräldrar ska ha förtur. Semester är lika för alla när man vill ta den, helgdagar jobbar alla på lika villkor. Gillar man inte det så kan man byta jobb eller starta eget.
Men som kollegor måste man även kunna vara lite smidig åt båda hållen, om en icke förälder prompt bestämmer sig för att hen minsann ska vara ledig på höstlovet bara för att, ja då kanske man inte blir så populär...
 
@Snurrfian Nej så menade jag absolut inte, jag tycker det är jättebra när man kan byta pass, hoppa in och anpassa sig så alla blir nöjda men om jag skulle hitta en billig resa under t.ex. sportlovet så skulle jag inte uppskatta att föräldrar hade förtur på ledighet då.
Jag är absolut inte obstinat med jobbtider :) jag byter gärna pass med andra om det funkar för mig så dom kan fira födelsedagar, gå på bröllop, ta semester och liknande men det ska vara på lika villkor är allt jag menar.
 
Det beror även lite på vilka lov vi pratar om, tex höstlov och sportlov kan jag överhuvudtaget inte förstå varför en icke förälder skulle vilja vara ledig. Det är dyrare att resa och det är knökfullt på alla turistställen... ;) Så där anser jag att föräldrar med skolbarn bör ha förtur... I övrigt så borde det vara rullande schema.

Bruksprovet brukar vara när det är sportlov i mina trakter, så då vill jag absolut vara ledig:)

I övrigt tycker jag verkligen inte att de med barn ska särbehadlas vad gäller schemaläggning, alla ska ha samma villkor oavsett familjesituation.
 
Det är dags att planera julens ledigheter/arbetsdagar för oss på jobbet. Jag och min chef är väldigt oense gällande eventuella "förturer". Jag anser att om alla är anställda på lika villkor så har alla samma förtur och obekväma dagar fördelas på rullande schema - medan min chef anser det självklart att de som har barn eller har familj boendes längre bort ska vara de som i första hand ska vara lediga om det är fler som vill på helger och lov.

Vad anser ni? Och hur funkar det på era arbetsplatser?

I mitt yrke ingår normalt sett helgarbete, men på denna arbetsplats är vi befriade från det med ett par undantag om året, om det gör någon skillnad.
(Det är alltså jag som har haft ansvaret för schemaläggning därför har frågan kommit upp)

När det gäller semester och den typen av ledighet är det lika regler som gäller. Jag som chef kan inte sitta och värdera vilken typ av ledighet som är viktig, för vem och hur viktig den är.

Har man barn har man superbra extra möjligheter till ledighet som heter föräldraledighet, vilken lyder helt under andra regler - som arbetsgivaren måste följa.
 
Nu vet jag inte hur föräldraledighet fungerar men jag antar att man har någon slags begränsning för hur många dagar man kan ta ut och hur det påverkar inkomsten? Så man kanske inte alltid kan eller vill utnyttja det kontra semester/lediga dagar?
Och sen att barnen inte har dagis/skola/fritids, absolut kan jag anpassa mig om det inte påverkar mig nämnvärt men jag förstår inte varför jag ska behöva ta en massa hänsyn till något som inte jag har valt? Om man inte har dagis eller liknande så känner inte jag att det är anledning nog till att jag utan barn ska behöva ta fler helger/helgdagar och lov.
 
Har själv inte den typen av jobb, men jag ser det inte som att millimeterrättvisa skapar bästa förutsättningarna per automatik. Det beror väl på vad alla vill, är det inte ganska rimligt att man anpassar sig något efter människors förutsättningar och viljor i första hand och rättvisa i andra? En ensamstående förälder kanske inte nödvändigtvis måste jobba just julafton. Brukar det inte dessutom ofta vara så att vissa vill ta högtider pga OB, ska man i så fall även strunta i folk som vill jobba i rättvisans namn?
 
Självklart ska det vara jämlikt på arbetsplatsen. Nu är det väl många föräldrar som utnyttjar möjligheten till att vara föräldraledig t.ex. för att åka iväg långt över jul och är föräldrarna ute i god tid och har små barn får inte arbetsgivaren neka. Sådant kan säkert betraktas som orättvist. Som förälder tycker jag att man ska tänka på sådant och kanske tänka i solidariska termer om man kan.
 
Som sagt, föräldrarledighet kan inte nekas. Så man är körd kontra föräldrar ändå.
Sen kan man ta lite hänsyn till föräldrar vars barn inte erbjuds dagis/skola/fritids.
hur ska föräldrarna kunna jobba om barnen inte har omsorg?

Den första tanken som kom upp i mitt huvud. Självklart ska det vara lika men oss med barn kanske ska jobba röda vardagar och behöver barnomsorg, men så är allt stängt för att det är lov. Då blir det lite tufft.
Nu jobbar inte jag så har inte det problemet. Men min man tex hade fått byta jobb direkt. Han jobbar alla dagar hela året runt oavsett klockslag.
Vill han ha ledigt över julen får han ta föräldrarledigt, men vi brukar lösa det med att han får ledigt obetalt. Så då säger hans chef inget.
Förra jobbet han hade var dock röda dagar och högtider heliga, så då var alla lediga.
 
Att använda föräldrarledighet är valfritt men kan kan man alltid.
Sen ska man betänka att skolbarn sällan får vara ledig utöver lov. Så om de inte får vara lediga då, får de inte vara lediga alls. Frågan är om det är rättvist?

jag har inte barn men jobbar man på ett ställe med helger/lov får man nog helt enkelt inse att utan föräldrarledighet åker man troligen på fler pass på helger.
 
Min man brukar erbjuda sig att jobba alla dagar utan julafton. Allt annat skiter vi i som med påsk, midsommar m.m.
Och det slutar alltid med att han får ledigt eftersom han aldrig begär ledigt annars.
Är det dåligt med jobb en vecka så kan han ringa chefen och erbjuda sig ta föräldrarledigt och det erbjudandet går alltid hem. I gengäld är han nog den enda som alltid får ledigt när han behöver. Alla andra får ansöka men han frågar bara om lov. Men å andra sidan så är han gift med sitt jobb och finns alltid tillgänglig och det gör inte dom andra på samma vis.
Favoriserad? Japp. Men han är också chefens högra hand.

Självklart lämnar han in ansökan om ledigt men han har alltid frågat innan och fått ledigt så det är bara för pappersarbetets skull.
 
Tycker att det är självklart att om man har ett jobb där det krävs att man finns på plats alla dagar på året så jobbar de anställda enligt ett rullande schema. Accepterar man inte det så får man byta till ett jobb där det inte krävs.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 719
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 588
Senast: Angua
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 450
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 348
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp