Lerig häst

Bambi12

Trådstartare
Nu när snön har smält bort har mitt årliga höst/vår-problem kommit tillbaka. Min häst är helt hopplös på att lera ner sig.

Varje dag när jag kommer till stallet ser han likadan ut, lera från mule till manke där han inte har täcke på sig medan de andra hästarna i hagen inte är särskilt skitiga alls. Dessutom blir han jätteirriterad på att matte varje dag måste borsta bort lera i typ 45 min för att ens kunna komma ut och rida = inte jättebra början på ett träningspass med en sur häst...

Hur gör ni för att minimera/underlätta leran nu när det är så blött?
 
Kan han inte få vara lite lerig på halsen? Så länge det inte finns skit som kan skava så gör det väl inget?
 
Jo absolut, det är mest öronen och runt där tränset ska sitta som jag helst vill få bort leran så han inte får skav.
 
Nu när snön har smält bort har mitt årliga höst/vår-problem kommit tillbaka. Min häst är helt hopplös på att lera ner sig.

Varje dag när jag kommer till stallet ser han likadan ut, lera från mule till manke där han inte har täcke på sig medan de andra hästarna i hagen inte är särskilt skitiga alls. Dessutom blir han jätteirriterad på att matte varje dag måste borsta bort lera i typ 45 min för att ens kunna komma ut och rida = inte jättebra början på ett träningspass med en sur häst...

Hur gör ni för att minimera/underlätta leran nu när det är så blött?

Halstäcke så blir det lite mindre o borsta :)
 
Nu när snön har smält bort har mitt årliga höst/vår-problem kommit tillbaka. Min häst är helt hopplös på att lera ner sig.

Varje dag när jag kommer till stallet ser han likadan ut, lera från mule till manke där han inte har täcke på sig medan de andra hästarna i hagen inte är särskilt skitiga alls. Dessutom blir han jätteirriterad på att matte varje dag måste borsta bort lera i typ 45 min för att ens kunna komma ut och rida = inte jättebra början på ett träningspass med en sur häst...

Hur gör ni för att minimera/underlätta leran nu när det är så blött?

Ja det är en jobbig period, å andra sidan verkar de ju gilla att rulla sig i leran ;)
Jag brukar strunta i att ta bort all lera om jag inte ska iväg och träna för tränare och då spolar jag av den, enklast och går snabbast utan att man får dammlunga...
Mina är klippta o det gör ju det hela mycket enklare.
Svans och man är de ställen jag defintivit struntar i, sliter rätt mycket att borsta ur varje dag, däremot spolar jag gärna av benen för att kolla efter småsår.
Har nog inga förebyggandetips utöver klippning...
 
Ja det är en jobbig period, å andra sidan verkar de ju gilla att rulla sig i leran ;)
Jag brukar strunta i att ta bort all lera om jag inte ska iväg och träna för tränare och då spolar jag av den, enklast och går snabbast utan att man får dammlunga...
Mina är klippta o det gör ju det hela mycket enklare.
Svans och man är de ställen jag defintivit struntar i, sliter rätt mycket att borsta ur varje dag, däremot spolar jag gärna av benen för att kolla efter småsår.
Har nog inga förebyggandetips utöver klippning...

Ja, verkligen :grin: Hm, ja kanske skulle jag kunna klippa lite runt öronen.
 
Jag borstar jättenoga där sadel och sadelgjord ska vara, resten "skummar" jag bara över. Man och svans låter jag för det mesta bli helt om jag är på hemmaplan och rider. Dom är ju ändå lika skitiga nästa dag igen så varför hålla på :wtf: Rider ofta 2 timmar eller mer och hästen har aldrig fått något skav, men är såklart individuellt. Tar sisådär 10-15 minuter för mig att borsta en häst.
 
halstäcke och borsta varje dag :up:. för ju mer du skjuter på borstandet ju mer lera och skit är det att borsta bort sen.

ben spolas snabbt av och torkar man dem med en handduk så är det lagom torrt för att kunna ha benskydd (lindar själv aldrig på blöta ben men senskydd är ju mer öppet i ventilationen ;))

har pälsglans i svansen så det bara är att dra fingrarna igenom den då man ska rida. manen försöker jag också ha lite lite glans i så att leran inte fäster lika lätt.

men effektivast är att borsta hästen på kvällen noggrant och rida på morgonen då hästen förhoppningsvis är torr och fin ^_^. så sprider man ut saneringen så man slipper stå 2h och brottas med en sur häst innan riding :rofl:
 
halstäcke och borsta varje dag :up:. för ju mer du skjuter på borstandet ju mer lera och skit är det att borsta bort sen.
Som ägare av en extremt rullglad lösdriftstreåring med björnpäls kan jag säga att ovanstående påstående inte stämmer för alla. Jag borstar henne lite då och då, ibland bara ids jag inte stå och skrapa utan känner igenom. Ibland händer det att leran är mirakulöst borta efter några dagars "vanvård". :D
I hennse fall tror jag det beror på att hon fäller som en tok och med jämna mellanrum rullar hon av sig ett lerpälslager som antagligen ligger i hagen och ser märkligt ut.

Men visst, när det väl blir dags för ridning så kommer borstfrekvensen öka. Täcke lär inte komma på, inte på en mustang. ;)
 
@Bambi12 Jag har för första gången på tolv år låtit min häst gå oklippt och otäckt (hade bara täcke under den månad som det var vinter) och jag har aldrig varit med om värre gris! I hagen är det lera enbart vid grindhålet och där måste hästen ligga och rulla sig från morgon till kväll.

Så jag har gett upp och köpt mig en hästdammsugare. Det är solklart det bästa jag någonsin köpt!
 
@Bambi12 Jag har för första gången på tolv år låtit min häst gå oklippt och otäckt (hade bara täcke under den månad som det var vinter) och jag har aldrig varit med om värre gris! I hagen är det lera enbart vid grindhålet och där måste hästen ligga och rulla sig från morgon till kväll.

Så jag har gett upp och köpt mig en hästdammsugare. Det är solklart det bästa jag någonsin köpt!

Hästdammsugare?
 
Du kanske kan tvätta bort det lite med en svamp då en stund före ridpass och låta torka medan du fixar alla andra stallsysslor, kanske går fortare? Själv är jag i en tacksam omvänd situation. Min häst är den enda rena i hela stallet ;)
 
Det känns lite hopplöst när de tvunget ska gå på ler-spa ;)
Till vardags grovsanerar jag bara: borstar rent under sadel och träns, resten får vara. det spelar liksom ingen roll om de har en lerig hals, rumpa eller dreadlocks i manen. Det blir varken mer eller mindre att borsta senare.
Se det positivt: en häst som rullar mår bra :)
(Det är när de aldrig rullar som man ska börja oroa sig)
 
Mina rullar sig inte annat än i boxen:banana:

Vet att jag är lyckligt lottad. Fölet kommer inte heller att lära sig sådant skit.
Jag skulle inte stå ut en vecka med blytunga täcken o spolande var dag:banghead:
Lider med er.
 
Det känns lite hopplöst när de tvunget ska gå på ler-spa ;)
Till vardags grovsanerar jag bara: borstar rent under sadel och träns, resten får vara. det spelar liksom ingen roll om de har en lerig hals, rumpa eller dreadlocks i manen. Det blir varken mer eller mindre att borsta senare.
Se det positivt: en häst som rullar mår bra :)
(Det är när de aldrig rullar som man ska börja oroa sig)

Då är min häst kärnfrisk och kommer leva till 122 års ålder:D
 
De som rids täckar jag. De riktiga monstren har fått ha halstäcke dagar man vet man ska iväg. Annars så älgarna i skogen bryr sig inte om lera, och så lång tid tar det inte borsta av ansikte + gjord. Klipper av manen under tränset. Pälsglans förebyggande hjälper också.

De som inte rids får se ut som hemlösa, vanvårdade pälsgrisar. Uppländsk blålera borstar man inte bort. Man bara transformerar den till fint, fint damm som ligger kvar i pälsen. Så jag brukar dra av ett par gånger i veckan men i övrigt får de se ut som lerhögar. Det är en period och sen är det över. Då får de sig en vårtvätt.
 
Först när jag såg den här tråden tänkte jag "men det är ju inte så svårt att borsta", min häst har aldrig riktigt rullat mer än i boxen sedan jag fick honom i november. Men ja, sen tinade hagen upp och nu har jag en lerinpackad gul häst med vinterpäls. Förstår verkligen hur ni känner. :wtf:

Jag löser det genom att ha tre-fyra borstar (beroende på om jag ryktar eller ej), en hårdare som tar bort det värsta, en lite mjukare, och en som är mjukast. Är hästen väldigt lerig så tar man först piggborste, och dammar den mycket efter borstningen så kan man blöta en handduk och torka av hästen med. :up:
Det tar faktiskt inte så lång tid om man lär sig vara effektiv och noggrann. Min hatar verkligen täcken också, så det är inte ens ett alternativ. Jag kan tänka mig att det skulle vara lättare om man hade en rakad häst, så det kanske man kunde fundera på i framtiden? Men annars får man bara jobba på (sen behöver man ju egentligen bara vara noga där utrustning ligger emot, men jag är lite av en perfektionist så låter inte min häst gå ut i hagen och rulla sig igen innan han är ren! :angel:).
 

Liknande trådar

Utrustning Osäker på trådens placering, tacksam för flytt till rätt område om detta är fel. Korkad fråga :o men hur rengör ni era leriga...
Svar
14
· Visningar
1 317
Senast: NilHe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 809
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har lite blandade känslor för den här vintern. Ur odlingssynpunkt tycker jag det är toppen då jag kan nyttja dagar under vintern för...
Svar
5
· Visningar
856
Senast: svea
·
Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 318
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp