Lerig lösdrift, stalla in på natten en period?

Vitavi

Trådstartare
Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen i leran. Resten av hagen är torr och de har stora marker med skog och öppna ytor. Eftersom hästarna dygnet runt har lera på benen (även om den torkar några gånger per dag när de inte är vid leran) så är jag orolig för mugg och mjuka hovar. Funderar på att stalla in nattetid tills de värsta torkat och isåfall spola av benen varje kväll. Men samtidigt har Min häst inte stått på Box på två år och blir då samtidigt orolig för ökad kolik risk.
Hur hade ni gjort?
 
Du kan väl testa att ha dom och se hur dom reagerar. För övrigt så känner jag till att bönder med köttdjur brukar lägga ut en slags gummimattor där djuren trampar mycket. Du förstår, en flock med låt säga tjugo biffiga kossor med kalvar är trampar o skitar ännu värre än våra små islänningar! Jag vet inte vad sådana mattor kostar. Om dom är hala kan man väl kanske lägga ett lager grus ovanpå.
 
Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen i leran. Resten av hagen är torr och de har stora marker med skog och öppna ytor. Eftersom hästarna dygnet runt har lera på benen (även om den torkar några gånger per dag när de inte är vid leran) så är jag orolig för mugg och mjuka hovar. Funderar på att stalla in nattetid tills de värsta torkat och isåfall spola av benen varje kväll. Men samtidigt har Min häst inte stått på Box på två år och blir då samtidigt orolig för ökad kolik risk.
Hur hade ni gjort?

Jag gör så i perioder. Min häst hatar att stå på box och blir ganska ”upprörd” men just därför tycker jag det är bra att han får öva sig. Om han tex skulle skada sig och behöva stå inne så vill jag att han ska acceptera det utan att bli hysterisk.
 
Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen i leran. Resten av hagen är torr och de har stora marker med skog och öppna ytor. Eftersom hästarna dygnet runt har lera på benen (även om den torkar några gånger per dag när de inte är vid leran) så är jag orolig för mugg och mjuka hovar. Funderar på att stalla in nattetid tills de värsta torkat och isåfall spola av benen varje kväll. Men samtidigt har Min häst inte stått på Box på två år och blir då samtidigt orolig för ökad kolik risk.
Hur hade ni gjort?
Har du möjlighet hade iaf jag stallat in de med störst risk för mugg. Blir det för lång vistelse inne kan ju vara en idé att låta de stå inne på dagen och torka upp.
 
Min står på lösdrift. Inga problem förutom fyller lite i benen ens av att åka på boxvila inne. Är de inte kolikbenägna, har fritt vatten (helst i hink) så ser jag inget problem.

Flera av hästarna står inne några nätter ibland. Ibland går alla (10) hästar in på box en natt. Inga koliker.

Hästar går in från heldygnsbete till box varje år. Utan besvär i 99% av fallen.
 
Hur stor är ligghallen och hur många hästar är det? Skulle det gå att stänga in dem i ligghallen istället, så de i alla fall kan röra sig lite mer än på box? Så brukar vi göra om det är lerigt i hagen eller i början av sommaren när gräset kommer och vi inte vill att de äter så de får fång, då stänger vi för under natten så de bara får vara i ligghallen och den hårdgjorda ytan utanför. Funkar ypperligt och hästarna kommer snällt in på kvällen eftersom de vet att de får hö därinne då.
 
Jag hade stallat in på box på nätterna, sen stängslat bort det leriga så dom inte kommer åt det under dagtid heller så det fick vara i fred och torka upp.

Hade också kollat på en lösning för att det inte ska bli så lerigt igen. Gräva ur lite, ev på med matta och fylla med massa grus.
 
Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen i leran. Resten av hagen är torr och de har stora marker med skog och öppna ytor. Eftersom hästarna dygnet runt har lera på benen (även om den torkar några gånger per dag när de inte är vid leran) så är jag orolig för mugg och mjuka hovar. Funderar på att stalla in nattetid tills de värsta torkat och isåfall spola av benen varje kväll. Men samtidigt har Min häst inte stått på Box på två år och blir då samtidigt orolig för ökad kolik risk.
Hur hade ni gjort?


Tänker som @christcomet ... Vad händer om den blir skadad och måste stallas upp? Det är bra att öva på att stå inne någon gång ibland så att den inte jagar upp sig i onödan om det skulle bli boxvila en period.

Låt den stå inne på nätterna, stängsla bort leran på dagarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 338
Senast: åke
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 825
Senast: svea
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 820
Senast: skuggi
·
Anläggning Sällar mig till mängden av stallväljartrådar. Det bara snurrar i huvudet, jag behöver hjälp att bolla! Köpte häst i höstas och inser...
Svar
17
· Visningar
1 473
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp