Leva och bo i Ha

Blueberry

Trådstartare
Om några år kommer jag och min familj byta stad och bo, vi har siktet inställt på Halland.

Frågan är bara var?
Jag är mest bekant med områdena mellan Falkenberg och Halmstad, men Halland är ju större än så. :)

Vi vill bo i villa, rimligt nära skola och andra människor men inte så trångt. Bra skola och ett tryggt ställe att växa upp på är högt prioriterat. (Vi är intresserade av Montessoripedagogik, men det är inget krav).

Jag jobbar med kommunikation och kan jobba både i privat och offentlig sektor, maken med värme/kyla/klimat. Vi har ett barn som bara är bebis än så länge.

Var kan vi passa, tror ni?
 
Om några år kommer jag och min familj byta stad och bo, vi har siktet inställt på Halland.

Frågan är bara var?
Jag är mest bekant med områdena mellan Falkenberg och Halmstad, men Halland är ju större än så. :)

Vi vill bo i villa, rimligt nära skola och andra människor men inte så trångt. Bra skola och ett tryggt ställe att växa upp på är högt prioriterat. (Vi är intresserade av Montessoripedagogik, men det är inget krav).

Jag jobbar med kommunikation och kan jobba både i privat och offentlig sektor, maken med värme/kyla/klimat. Vi har ett barn som bara är bebis än så länge.

Var kan vi passa, tror ni?

Montessori är jag tyvärr inte insatt i, men det finns säkert.
Däremot finns det en liten "håla" som heter Sibbarp mellan Varberg och Falkenberg, en bit inåt landet, som har både förskola och grundskola med äventyrspedagogik. De har ett skogsområde med en jättestor tipi och själva skogen är planerad för att ha den pedagogiska verksamheten där.

Vi stannade där på en långritt och fikade i tipin. Supermysigt! Då berättade de lite grann om verksamheten och pedagogiken, de använder naturen i undervisningen så mycket som möjligt.Det verkade spännande tycker jag.:)

Jag är född och uppväxt utanför Varberg vid kusten. Kusten är ju verkligen underbar men med åren har jag mer och mer börjat uppskatta inlandet, det finns många fina områden.
Vart man trivs är ju såklart väldigt individuellt, men faktiskt måste jag säga att Kungsbacka är den ena staden jag inte skulle vilja bo i. Jag har pluggat i Halmstad och jobbat i falkenberg och tycker båda städerna är väldigt trevliga på sina sätt.
Och Varberg är ju Varberg, kuststaden nummer 1 enligt mig och många andra. De andra städerna är inte alls samma "beach-häng". Alla som kommer hit säger att det är en särskild atmosfär och känsla här, på sommaren då. Det är ju en sommarstad, även om det är fint på vintern också.

Det jag vet om skolor från praktiktiden är att Varberg har väldigt många grundskolor sett till antalet elever. De flesta skolor är inte särskilt stora, vilket kan vara på gott och ont. När jag själv gick i skolan gillade jag att gå på en liten skola på landet, alla kände alla, vilket ger ett helt annat klimat och mycket bättre gemenskap enligt mig.
Jag skulle gärna vilja att mina barn fick gå i en liten skola och absolut inte f-9 skola när de är små.

Mindre orter med nära till skola lär du hitta i alla kommuner.
 
Jag har ingen erfarenhet av Varberg, har bara sett åkt förbi på motorvägen liksom. Jag har nog inte riktigt gett Varberg en ärlig chans ens i tanken, men ska definitivt åka dit och känna av lite när vi åker söderut om några veckor :)

Kungsbacka ligger inte i topp på vår lista heller, det känns mest som en förort till Göteborg :o
 
Kungsbacka ligger inte i topp på vår lista heller, det känns mest som en förort till Göteborg :o

En väldigt tråkig villaförort, och dessutom en trist mentalitet i den orten på något sätt. Och kaféer, restauranger etc är genomgående trista, delvis på grund av att stämningen är så otrivsam i Kungsbacka, och kanske delvis för att de som vill gå på lite roliga eller mer personliga ställen helt enkelt gör det i Göteborg.
 
Det finns en liten ort utanför Laholm, Knäred. Rimliga priser på villor/små gårdar, mycket bra skola F-6 och 2-3 dagis (heter det fortfarande dagis?). Mycket hästfolk, bönder, egenföretagare och ett par industrier. Inom 2 mils radie har man Laholm med Mellbystrands kustremsa, Markaryd och lägg till 2 mil så är man i Halmstad. Lugnt, ingen större kriminalitet, bra stämning på skolan och jag tror det finns ett Montessori som ligger i en av byarna i närheten.
 
Vi flyttar om 2 månader från Mölndal ut till Veddige, grimmared för att vara exakt. Råkade köpa oss ett fantastiskt mysigt hus på landet där :love:
Det är förvisso en bit till förskola, mataffärer och liknande (ca 1.5 mil). Anledningen till att vi fortfarande vill bo så pass nära Gbg är att sambon äntligen har kommit ut på fältet och har detta året ingen riktig möjlighet att byta distrikt att jobba i. Så han har valt att börja pendla de 40 min han kommer ha till jobbet efter att vi flyttat. Sedan försöka byta till att jobba i Halland istället vid nästa transportlåda.
 
En väldigt tråkig villaförort, och dessutom en trist mentalitet i den orten på något sätt. Och kaféer, restauranger etc är genomgående trista, delvis på grund av att stämningen är så otrivsam i Kungsbacka, och kanske delvis för att de som vill gå på lite roliga eller mer personliga ställen helt enkelt gör det i Göteborg.


Kunde inte sagt det bättre själv, det är exakt därför jag inte gillar kungsbacka. Det är överlag en mycket hårdare mentalitet där. Trots att jag har vänner där som är fantastiska så är det en annan social stämning där.
 
Min syrra bor i Halmstad och letar nu hus i Halmstads kommun, det jag förstått är att det är en väldigt dyr bostadsmarknad där, tydligen överlag i Halland. Så vill man ha hus för vettiga pengar får man nog röra sig från kusten lite.
 
Och när kungsbacka får så oförtjänt mycket skit får väl jag passa på att säga att det inte är så himla trist att bo här :D

Jag gillar stan, tycker den känns alldeles lagom på sitt sätt och uppskattar att det är så nära till Göteborg när en vill göra något annat. Visst, det är inte världens största utbud av restauranger och affärer men helt ärligt, vilken stad i Halland har det? Jag tycker inte att det är så mycket bättre eller sämre än Varberg/Halmstad/Falkenberg (fast däremot bättre än Laholm :D).

Att mentaliteten är trist på sina håll kan jag hålla med om, men det handlar ju också en del om hur en förhåller sig till det. För mig står Kungsbacka för mycket som är tvärtemot vad jag tycker och tänker, men trots det så är det egentligen inget som påverkar mig dagligen (mer än när min granne beter sig, men det är ju knappast stadens fel..). Dessutom är det ju inte så för alla, helt uppenbart finns det ju folk som delar åsikterna som styr i den här kommunen och då är det säkert enklare att bo här också.

Så ja, jag tycker absolut att Kungsbacka har sina fördelar. (Nära till det mesta, trevliga idrottsklubbar, en del evenemang, en del bra skolor och förskolor osv)

Hade jag valt en annan stad i Halland hade det varit Halmstad, alla dagar i veckan. Det känns ändå som den staden där det finns något större utbud och liv även under vintern.
 
Jag är uppvuxen i Halmstad men har nu slagit mig ner i Falkenberg. Har ju också en liten son, så vi valde att bosätta oss i utkanten av stan så att vi fick närhet till landet men ändå med gångavstånd till stan (allt är nära i Falkenberg :)).

Anledningen till att vi valde Falkenberg är att sambon med lätthet kan pendla till sitt jobb i Gbg, jag har nära till mina föräldrar och mitt jobb i Halmstad, bostadspriserna samt närheten till både hav och inland. Älskar landskapet runt Falkenberg och Varberg.

Vi har bara bott här sedan Februari men trivs redan hur bra som helst och ångrar inte en sekund att vi flyttade hit. Nu efterfrågar vi närhet till naturen i större utsträckning än ett rikt stadsliv och Falkenberg verkar inte vara en stad där det händer särskilt mycket, men då finns å andra sidan både Varberg, Halmstad och, för den delen, Göteborg inom bekvämt avstånd.

Det finns Montessoriskola här men annars har jag inte jättebra koll på just skolor osv. Vet heller inte hur det är med jobbutbud i stan men det är en växande kommun så det borde vara hyfsat bra chanser.
 
Jag har fått tips om Slöinge, att det har blivit lite "hippt" och att det har flyttat dit lite entreprenörer och annat drivet folk på senare år.

En gillar ju glass om inte annat :angel:

Det som är intressant är avstånden i Halland. Några mil är jättelångt där nere och på några mil passerar en flera samhällen - och här är några mil liksom varsin ände av samma by :D
 
Jag bodde i Falkenberg (typ längs väg 154) och jobbade som hästskötare när vi träffades, och jag älskar ju Falkenberg. Skulle lätt kunna tänka mig typ Vinberg eller var som helst söder om Skrea.

Maken är mer inställd på Halmstad, men jag vet ju att bostadspriserna ökar med typ 50 % då. Det kanske är värt det?
 
Och när kungsbacka får så oförtjänt mycket skit får väl jag passa på att säga att det inte är så himla trist att bo här :D

Jag gillar stan, tycker den känns alldeles lagom på sitt sätt och uppskattar att det är så nära till Göteborg när en vill göra något annat. Visst, det är inte världens största utbud av restauranger och affärer men helt ärligt, vilken stad i Halland har det? Jag tycker inte att det är så mycket bättre eller sämre än Varberg/Halmstad/Falkenberg (fast däremot bättre än Laholm :D).

Att mentaliteten är trist på sina håll kan jag hålla med om, men det handlar ju också en del om hur en förhåller sig till det. För mig står Kungsbacka för mycket som är tvärtemot vad jag tycker och tänker, men trots det så är det egentligen inget som påverkar mig dagligen (mer än när min granne beter sig, men det är ju knappast stadens fel..). Dessutom är det ju inte så för alla, helt uppenbart finns det ju folk som delar åsikterna som styr i den här kommunen och då är det säkert enklare att bo här också.

Så ja, jag tycker absolut att Kungsbacka har sina fördelar. (Nära till det mesta, trevliga idrottsklubbar, en del evenemang, en del bra skolor och förskolor osv)

Hade jag valt en annan stad i Halland hade det varit Halmstad, alla dagar i veckan. Det känns ändå som den staden där det finns något större utbud och liv även under vintern.
Du har inga problem med att hantera att kungsbackabor ofta liksom breder ut sig så hemskt? Jag har svårt att stå ut med att så många så uppenbart tycker att det viktigaste är att just de får det bästa av allting och kommer först.
 
Om några år kommer jag och min familj byta stad och bo, vi har siktet inställt på Halland.

Frågan är bara var?
Jag är mest bekant med områdena mellan Falkenberg och Halmstad, men Halland är ju större än så. :)

Vi vill bo i villa, rimligt nära skola och andra människor men inte så trångt. Bra skola och ett tryggt ställe att växa upp på är högt prioriterat. (Vi är intresserade av Montessoripedagogik, men det är inget krav).

Jag jobbar med kommunikation och kan jobba både i privat och offentlig sektor, maken med värme/kyla/klimat. Vi har ett barn som bara är bebis än så länge.

Var kan vi passa, tror ni?
Du har inga problem med att hantera att kungsbackabor ofta liksom breder ut sig så hemskt? Jag har svårt att stå ut med att så många så uppenbart tycker att det viktigaste är att just de får det bästa av allting och kommer först.
En aning kategorisk där kanske ;)

Sådana människor finns ju överallt.

Det är som att påstå att alla 08 är snorkiga typer.
 
En aning kategorisk där kanske ;)

Sådana människor finns ju överallt.

Det är som att påstå att alla 08 är snorkiga typer.
Nej. Jag skrev ofta. Inte alla, inte alltid. Dessutom skriver jag ju uppenbart om min upplevelse. Den säger tex en del om vad jag för övrigt är van vid.

Lite olika sociala koder kan tex göra att många västkustbor verkar uppfatta stockholmare som snorkiga. Jag gör det inte längre, dock.

I Kungsbacka är min tolkning att de många nyrikas tyvärr inte alltid helt ödnömjuka stil tyvärr har spridit sig till många som inte är nyrika. Intrycket blir totalt sett en smula vräkigt. (Bara kolla på hur folk ofta beter sig i trafiken i den orten!)
 
Nej. Jag skrev ofta. Inte alla, inte alltid. Dessutom skriver jag ju uppenbart om min upplevelse. Den säger tex en del om vad jag för övrigt är van vid.

Lite olika sociala koder kan tex göra att många västkustbor verkar uppfatta stockholmare som snorkiga. Jag gör det inte längre, dock.

I Kungsbacka är min tolkning att de många nyrikas tyvärr inte alltid helt ödnömjuka stil tyvärr har spridit sig till många som inte är nyrika. Intrycket blir totalt sett en smula vräkigt. (Bara kolla på hur folk ofta beter sig i trafiken i den orten!)
Usch vad hemskt, jag som inte ens tänker på det längre utan uppskattar Kba och tycker det är rätt skönt häng inne i byn. Fy, måste tyda på att jag blivit en av dem, helt utan att vara (ny)rik. Eller så är det bara för att Onsala där jag bor är ännu värre (vågar inte ens säga att jag älskar att bo här)... :o :o :o

Edit: kan dock tilläggas att jag spenderar typ sammanlagt tio h i KBA sen jag flyttade hit ner, för mig är det just som en förort till Gbg där vi som vill bo havsnära och som inte har råd att bo på Näset bor. ;)
 
Du har inga problem med att hantera att kungsbackabor ofta liksom breder ut sig så hemskt? Jag har svårt att stå ut med att så många så uppenbart tycker att det viktigaste är att just de får det bästa av allting och kommer först.

Tja, jag förstår vad du menar och visst är det en aning tröttsamt ibland. Men det påverkar som sagt inte mig särskilt mycket (eftersom de jag umgås med verkligen inte är sådana) och jag behöver liksom inte komma i kontakt med sååå många människor alltför ofta. Det är ju dessutom inget som är ett problem i hela Kungsbacka eller bara typiskt för Kungsbacka (finns ju delar i Gbg som är liknande), så där mig är det ingen katastrof. Jag tycker då att det finns värre problem, som att min valkrets består till 25% SD-are, än att folk tar sig själva på där stort allvar och är vräkiga.
 
Tja, jag förstår vad du menar och visst är det en aning tröttsamt ibland. Men det påverkar som sagt inte mig särskilt mycket (eftersom de jag umgås med verkligen inte är sådana) och jag behöver liksom inte komma i kontakt med sååå många människor alltför ofta. Det är ju dessutom inget som är ett problem i hela Kungsbacka eller bara typiskt för Kungsbacka (finns ju delar i Gbg som är liknande), så där mig är det ingen katastrof. Jag tycker då att det finns värre problem, som att min valkrets består till 25% SD-are, än att folk tar sig själva på där stort allvar och är vräkiga.

Jag tror att jag möjligen är lite överkänslig för fenomenet, som en följd av att min mamma tyckte så väldigt illa om det när jag var barn. Jag går runt och retar mig på det. Fånigt nog. Men jag tror samtidigt verkligen inte att den där attityden är särskilt bra för världen och människorna. Vilket så klart inte heller sd är.
 
För min del handlar det inte alls om människorna i Kungsbacka. De jag känner där är underbara och det är säkert de flesta. Men attityden och bemötandet är annorlunda där mot resten av halland. Jag tycker det är lite samma attityd i Borås faktiskt. Det är ju inte unikt för just Kungsbacka och självklart är inte alla i kungsbacka likadana men överlag är attityden annorlunda där.

De kungsbackabor jag känner har alla varit såna som jag tänkt "fyfan vilken tyken jävel" innan jag lärt känna dem. Men sen har vi blivit superbra kompisar.
När man rör sig i en stad så lär man ju inte känna alla, så är det första intrycket ganska hårt och kallt. Det är inte så gästvänligt och avspänt helt enkelt.

Där är ju skillnad om man bor där och har ett socialt nätverk, men som nyinflyttad tänker jag att jag skulle ha det svårare där än i tex falkenberg eller halmstad.
 

Liknande trådar

Hemmet Tänkte först vara anonym, då inte så många vet att vi är i flyttankar. Men de jag känner på buke ber jag bara att inte nämna ngt på...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 759
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp