Bukefalos 28 år!

Libbsticka

Wille

Trådstartare
Jag har libbsticka i trädgården som dessutom frösår sig generöst. Men jag har ingen aning om hur man använder libbsticka. Det har aldrig funnits i något recept jag använt. Hur använder man libbsticka? Gärna tydliga recept då min förmåga att improvisera är obefintlig.
 
Jag har läst att det ska gå att tillsätta den till lite allt möjligt på samma sätt som en buljongtärning, komplettera eller ersätta denna. Ingen aning om mängder dock.

Har aldrig prövat själv pga. min är konstant på gränsen för att återkomma i samma storlek nästa år.
 
Du kan lägga i ett par kvistar i kokvattnet när du kokar potatis, precis som man kan lägga i dill.

Jag brukar göra libbstickesalt (googla för recept) och använda i annan matlagning som salt/buljong. Det ger en ganska buljongig smak.
Jag har nu googlat efter recept på libbstickesalt men hittar inget recept på hur mycket libbsticka man ska ha till en viss mängd salt. Känns jättesvårt att göra utan recept.

Jag tänker att en matsked libbstickesalt inte motsvarar samma mängd buljongpulver. Lär ju bli jättesalt. Hur ska man då ens kunna dosera?
 
Jag har nu googlat efter recept på libbstickesalt men hittar inget recept på hur mycket libbsticka man ska ha till en viss mängd salt. Känns jättesvårt att göra utan recept.

Jag tänker att en matsked libbstickesalt inte motsvarar samma mängd buljongpulver. Lär ju bli jättesalt. Hur ska man då ens kunna dosera?
På den här sidan finns recept med mängder https://saltpeppar.se/ramslokssalt-libbstickesalt/

Använd det som salt ifall du är osäker, den mängd salt du vill ha i maten tar du och på köpet blir det en djupare örtig smak :)
 
Perfekt bas i örtsalt! (Det går att använda nässla och kirskål också. Och om du har överskott av andra kryddörter blir det också gott. Proportionerna spelar inte så stor roll. Mindre smak om du tar mer nässlor, mer smak om du tar mer av det andra) Den tillredningsmetod som saltet får mest smak är genom att mixa örterna (gärna mixern full från början. När det minskar i volym går det jättebra att fylla på om du plockar mer än en mixerkanna full. Sedan mortla med salt. Jag brukar ta ca en tredjedel mängden salt i förhållande till volymen mixade örter. Mortla in tills saltet är finfördelat och grönt. Sprid ut på en tallrik eller en plåt med bakplåtspapper, 0,5-1 cm tjockt och låt torka i solen. Rör runt någon gång om dagen. När det är helt torrt, mortla igen för att få bort klumpar. Sila för att få bort ev trådiga växtfibrer eller större bitar av örter. Häll i burk.
 
På den här sidan finns recept med mängder https://saltpeppar.se/ramslokssalt-libbstickesalt/

Använd det som salt ifall du är osäker, den mängd salt du vill ha i maten tar du och på köpet blir det en djupare örtig smak :)
Tror jag såg den där sidan bland sökresultaten men trodde då att man hade både ramslök och libbsticka i samma salt, så jag bläddrade förbi. Var dock två olika recept.

Men jag har ingen blender. Går det att använda matberedaren? Den kanske inte finfördelar tillräckligt?
 
Perfekt bas i örtsalt! (Det går att använda nässla och kirskål också. Och om du har överskott av andra kryddörter blir det också gott. Proportionerna spelar inte så stor roll. Mindre smak om du tar mer nässlor, mer smak om du tar mer av det andra) Den tillredningsmetod som saltet får mest smak är genom att mixa örterna (gärna mixern full från början. När det minskar i volym går det jättebra att fylla på om du plockar mer än en mixerkanna full. Sedan mortla med salt. Jag brukar ta ca en tredjedel mängden salt i förhållande till volymen mixade örter. Mortla in tills saltet är finfördelat och grönt. Sprid ut på en tallrik eller en plåt med bakplåtspapper, 0,5-1 cm tjockt och låt torka i solen. Rör runt någon gång om dagen. När det är helt torrt, mortla igen för att få bort klumpar. Sila för att få bort ev trådiga växtfibrer eller större bitar av örter. Häll i burk.
Känner att jag blir stressad när jag aldrig gjort det där förut. Kan man använda matberedare i stället för mixer? (Är även osäker på skillnaderna mellan dessa köksmaskiner).
 
Känner att jag blir stressad när jag aldrig gjort det där förut. Kan man använda matberedare i stället för mixer? (Är även osäker på skillnaderna mellan dessa köksmaskiner).
Ja matberedaren funkar jättebra. Skulle det kännas mindre stressigt om du kunde kolla på en video med någon som gör?

Du kan ju verkligen spara några slantar också på att göra eget (om du är lika stor konsument av örtsalt som jag är åtminstone).

Tillägg: bra video som
Använder matberedare. Obs jag skulle INTE tillsätta mer salt när han säger tillsätt fint salt. Jag skulle bara ta första mängden salt (eller mindre, halva den mängden går också bra). Jag har aldrig varit med om att det torkar på tre timmar. Snarare tre dagar.

 
Senast ändrad:
Ja matberedaren funkar jättebra. Skulle det kännas mindre stressigt om du kunde kolla på en video med någon som gör?

Du kan ju verkligen spara några slantar också på att göra eget (om du är lika stor konsument av örtsalt som jag är åtminstone).
Jag använder inte särskilt mycket örtsalt. Har en burk herbamare som stått i åratal. Men buljong använder jag. Brukar köpa Kung Markattas buljongpulver.

Jag gillar skriftliga instruktioner. Videos är så långsamma och jag saknar tålamod.
 
Jag använder inte särskilt mycket örtsalt. Har en burk herbamare som stått i åratal. Men buljong använder jag. Brukar köpa Kung Markattas buljongpulver.

Jag gillar skriftliga instruktioner. Videos är så långsamma och jag saknar tålamod.
Aha! Då skulle jag bunta, hänga upp på tork, sedan förvara i burk (som det är eller pulveriserat) och tillsätta några matskedar istället för buljong. Mängd får du testa dig fram. Libbsticka är lite som koriander en vattendelare där vissa inte alls uppskattar smaken.
 
Aha! Då skulle jag bunta, hänga upp på tork, sedan förvara i burk (som det är eller pulveriserat) och tillsätta några matskedar istället för buljong. Mängd får du testa dig fram. Libbsticka är lite som koriander en vattendelare där vissa inte alls uppskattar smaken.
Libbsticka säjs vara veganers svar på buljong.

Jag tänkte också tipsa om att använda det istället för buljong @Wille , men man får prova med litegrann och sedan smaka av och tillsätta mer medans det kokar. För den kan upplevas stark och ha en tendens att överta andra smaker.
Jag använder libbsticka i köttfärssås och grytor t.ex.

När jag torkar libbsticka så tar jag bara bladen och lägger på en bricka, dom torkar så lätt att dom inte behöver en maskintork. Sedan lägger jag bladen i en gammal glassburk, med tätslutande lock. Jag föredrar att smula libbstickan vid själva matlagningen, jag tycker att den håller smaken bättre då igenom vintern.
 
Libbsticka säjs vara veganers svar på buljong.

Jag tänkte också tipsa om att använda det istället för buljong @Wille , men man får prova med litegrann och sedan smaka av och tillsätta mer medans det kokar. För den kan upplevas stark och ha en tendens att överta andra smaker.
Jag använder libbsticka i köttfärssås och grytor t.ex.

När jag torkar libbsticka så tar jag bara bladen och lägger på en bricka, dom torkar så lätt att dom inte behöver en maskintork. Sedan lägger jag bladen i en gammal glassburk, med tätslutande lock. Jag föredrar att smula libbstickan vid själva matlagningen, jag tycker att den håller smaken bättre då igenom vintern.
Ja det går ju att göra på det sättet också. Jag brukar bara torka hela örten och sedan repa av stjälkarna. Tycker det ger mindre jobb. Men det visar ju bara att det går bra oavsett hur en gör. Håller med att den kan tappa lite smak pulveriserad.

Att det skulle vara veganers buljong är helt bakfram ur mitt perspektiv. Buljongpulver/-tärning kanske, och att den använts historiskt så som vi använder buljongtärning idag. Men att buljong skulle vara en smaksättning är en högts nutida tolkning av konceptet. Buljong är grönsaks- eller köttavkok och kan vara vegansk helt utan libbsticka. Buljong har ju också (förutom dess smakhöjande egenskaper) använts för att utvinna näring ur ”rester” alltså en vinstmaximering som inte går att göra genom att ersätta buljong med libbsticka. Men att libbsticka är en bra smaksättare och har använts i rätter som vi tenderar ha buljongtärning i, det håller jag med om.
 
Aha! Då skulle jag bunta, hänga upp på tork, sedan förvara i burk (som det är eller pulveriserat) och tillsätta några matskedar istället för buljong. Mängd får du testa dig fram. Libbsticka är lite som koriander en vattendelare där vissa inte alls uppskattar smaken.
Ok, jag kanske skulle göra så också. Har ju mängder med småplantor som jag ännu inte rört.

Men jag har redan hunnit vara snabb och gjort libbstickesalt. Googlade för säkerhets skull växten så det verkligen är libbsticka och ja, de svar jag fick var att det är det.

20240516_195214.jpg
 
Perfekt bas i örtsalt! (Det går att använda nässla och kirskål också. Och om du har överskott av andra kryddörter blir det också gott. Proportionerna spelar inte så stor roll. Mindre smak om du tar mer nässlor, mer smak om du tar mer av det andra) Den tillredningsmetod som saltet får mest smak är genom att mixa örterna (gärna mixern full från början. När det minskar i volym går det jättebra att fylla på om du plockar mer än en mixerkanna full. Sedan mortla med salt. Jag brukar ta ca en tredjedel mängden salt i förhållande till volymen mixade örter. Mortla in tills saltet är finfördelat och grönt. Sprid ut på en tallrik eller en plåt med bakplåtspapper, 0,5-1 cm tjockt och låt torka i solen. Rör runt någon gång om dagen. När det är helt torrt, mortla igen för att få bort klumpar. Sila för att få bort ev trådiga växtfibrer eller större bitar av örter. Häll i burk.
Vilken superbra idé! Jag har massor med oregano, rosmarin och salvia som aldrig äts upp i samma hastighet som den växer till. Men det är alltså en idé att späda ut med nässlor också? Har ingen libbsticka tyvärr.
 
Vilken superbra idé! Jag har massor med oregano, rosmarin och salvia som aldrig äts upp i samma hastighet som den växer till. Men det är alltså en idé att späda ut med nässlor också? Har ingen libbsticka tyvärr.
Ja! Med nässlor kan du minska intensiteten i smaken. Köpt örtsalt har ofta en rejäl andel grönsaker (tex lök, selleri, morot), som ju är mildare än örter i smaken, så hälften örter och hälften nässla tycker jag brukar bli jättegott. Bara örter är lyxigt men kan nästan bli för dominerande/kraftfullt för att ersätta köpeörtsalt.
 
Jag har libbsticka i trädgården som dessutom frösår sig generöst. Men jag har ingen aning om hur man använder libbsticka. Det har aldrig funnits i något recept jag använt. Hur använder man libbsticka? Gärna tydliga recept då min förmåga att improvisera är obefintlig.
Jag älskar libbsticka! Har torkad sådan som jag pytsar i diverse olika rätter och tillbehör.
Tycker det är jättegott i vinägrette. Och gott i diverse grytor, i omelette etc. Tror tom jag haft det i chili con carne. 😅 Jättegott att ha på fisk i folieknyten ihop med lite andra kryddor, smör etc.
Bra att ersätta persilja med också.
Ger både lite fräschör och mustighet tycker jag.
 
Jag använder libbsticka som substitut till bladselleri i t.ex. grytor.

För grytor så använder jag stjälkarna. Jag klipper ner stjälkar i ca 7 cm långa bitar och lägger in i en påse i frysen. Sedan är det bara att stoppa i 2-3 frysta stjälkar i grytan när de behövs. Stjälkarna plockar jag sedan upp med en stekpincett när grytan är färdigkokt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 973
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här är blandat stolpar från dagens föreläsning och "påståenden" från diskussionsfrågorna som handlar om intressen och självkännedom...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 827
Senast: Guldaskig
·
Samhälle Jag provade testet Odd One Out, länk nedan, där man ska identifiera vilken av fyra bilder som är AI genererad. Tydligen är jag inte...
2
Svar
26
· Visningar
2 531
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp