Ligamentsskada

sigge07

Trådstartare
Har en häst som haft en ligamentsskada vid inre hovled. Efter 10 veckors skritt var vi på återbesök hos veterinären. Hon hade då blivit så pass bra att vi fick börja trava och galoppera lite smått. Han sa att om ca 2 månader kunde vi börja med "hårdare" pass.
Har nu skrittat mest och trav och galopp på varierat underlag. Tycker att hon fått ett helt annat steg. Åt det positiva hållet.
Nu till frågan. När tror ni man kan börja med cavaletti och mindre hinder?
En sån viktig sak men glömde bort att fråga när vi var på återbesöket
 
Har en häst som haft en ligamentsskada vid inre hovled. Efter 10 veckors skritt var vi på återbesök hos veterinären. Hon hade då blivit så pass bra att vi fick börja trava och galoppera lite smått. Han sa att om ca 2 månader kunde vi börja med "hårdare" pass.
Har nu skrittat mest och trav och galopp på varierat underlag. Tycker att hon fått ett helt annat steg. Åt det positiva hållet.
Nu till frågan. När tror ni man kan börja med cavaletti och mindre hinder?
En sån viktig sak men glömde bort att fråga när vi var på återbesöket

Det går inte att säga för oss här. Dels har vi för lite underlag om skadan och de flesta har för lite kunskap.
Så ring du din veterinär och fråga istället. :)
 
Har ringt men kan ej få prata med den vet som behandlade henne utan en annan vet som bara sa att när det är läkt så kan jag börja hoppa. Så otydligt.
 
Min hade på yttre om jag minns rätt. Veterinären får ju undersöka skadan så att den läkt helt klart helt enkelt. Min kollar med UL.

Min häst hann även få en ledinflammation på andra benet typ mellan åb två och tre då han fortfarande gick i hagen.
 
Du måste få svar från din veterinär. Men rent generellt skulle jag inte blanda in cavaletti/hinder förrän hästen är helt läkt på ultraljud och varit igång fullt ut utan problem några månader efter det utan att få problem.
 
Hon blev kollad med ultraljud och var helt läkt. Men jag har ingen brådska. Tänkte kanske i slutet av sommaren. Vill ta det säkra före det osäkra.
Har nu själv fått ett avslitet ledband som ska opereras så ingen ridning för mig framöver på ett tag. Typiskt
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: __sofia__
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 727
Senast: Ida94
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 036
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 840
Senast: Noranovala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp