Bukefalos 28 år!

Lillasysters mobilköp kom på teleräkningen

Poisonous

Trådstartare
Min mamma fick nu en chock. Hon fick en teleräkning på över 3000:-.
Lillasyster har handlat spel/saker i spel.
Lillasyster är -02.

Jag läser runt på nätet.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ditt-barn-handlar-natspel-for-tusenlappar-sa-gor-du

Mamma pratade med telia och wywallet men tydligen så är det bara att betala?

Trots:
Det första du ska göra är att kontakta företaget och bestrida fakturan. Redan i dag är det förbjudet för barn att ingå avtal utan sin målsmans samtycke.

Det är min pappa som står på abonemanget så dom menar på att dom inte kan veta vem som köper vad.

Är det kört?
 
Sv: Lillasysters mobilköp kom på teleräkningen

Nej det är inte kört. Ni ska bestrida fakturan för man får inte ingå avtal med någon som är under 15 år. Självklart säger företaget att ni måste betala men så är det alltså inte.
 
Sv: Lillasysters mobilköp kom på teleräkningen

Kontakta kommunens konsumentvägledare för råd. Och sätt lås för inomapp-köp i mobilen.
 
Sv: Lillasysters mobilköp kom på teleräkningen

Även fast pappa står som ägare på abonemanget?
 
Sv: Lillasysters mobilköp kom på teleräkningen

Bestrid.

Jag lyckades med konsten som 13åring att ge min pappa en fin mobilräkning på runt 10.000:-

Det var inget problem att stryka den fakturan då det inte gick att styrka att abonemangs eller avtalsperson godkänt köpen samt att numret som jag då hade, tillhörde mig som då var underårig/inte fick ingå köp utan målsman.
 
Sv: Lillasysters mobilköp kom på teleräkningen

Skönt o höra.
Mina föräldrar har en svår ekonomisk sits och denna faktura hjälpte inte direkt. Men då finns det hopp, då ska jag hjälpa dem att bestrida fakturan
 
Sv: Lillasysters mobilköp kom på teleräkningen

Om du söker runt lite så ska det stå vad som gäller vid distansköp, att man som oftast måste vara 18 år och utan målsman så kan köpet bli ogiltigt.

Vet att med de grunderna så behövde inte pappa betala då det var företagets skyldighet att se till att konsumenten var över 18 år och om inte så behövde målsman genomföra eller godkänna köp.

Har för övrigt sett några domar på företag som sålt speltillbehöver eller liknande där det har stått "uppgradera här","köp här" etc där man bara klickar så hamnar kostnaden direkt på mobilfakturan utan krav på att identifiera sig som köpare.
Företagen har blivit dömda för det just för att det varit felaktig försäljning/marknadsföring/lurendrejeri.
I regel så måste man ju somsagt godkänna köpet på något vis som myndig/avtalsperson tex genom bankid, bankkort etc. Så jag tror det är relativt goda chanser att ni kan bestrida.
 
Senast ändrad:
Sv: Lillasysters mobilköp kom på teleräkningen

Ja vem frågan är ju men hur många barn står på sitt eget abonnemang?
 
Sv: Lillasysters mobilköp kom på teleräkningen

Men ååh. Ja just de. :banghead: Jag skyller på att jag inte färgat utväxten på ett tag.

Dandy; Tack för svar :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp