Linda bara med wetrap?

Royal

Trådstartare
Jag undrar om det är nån som vet om man kan lida med wetrap lindor utan att ha nått under??? Har en häst som har ett stort sår på bakbenet och ska inte vara lindad, problemet är att han biter i såret, och så har jag funderat på om man kan lägga en kompress på såret sedan linda över med en bit wetrap linda. Får ej vara hellindad. Skulle vara tacksam för svar. :crazy:
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Jag undrar om det är nån som vet om man kan lida med wetrap lindor utan att ha nått under??? Har en häst som har ett stort sår på bakbenet och ska inte vara lindad, problemet är att han biter i såret, och så har jag funderat på om man kan lägga en kompress på såret sedan linda över med en bit wetrap linda. Får ej vara hellindad. Skulle vara tacksam för svar. :crazy:


Man ska väl vara försiktig så att hästen inte får tryckskador om de ska gå lindade en längre tid. Så mycket bomull under skulle jag föreslå om det är ett alternativ... Risken finns ju annars att tryckskador uppstår om man bara lindar en kort del av benet...
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Man ska väl vara försiktig så att hästen inte får tryckskador om de ska gå lindade en längre tid. Så mycket bomull under skulle jag föreslå om det är ett alternativ... Risken finns ju annars att tryckskador uppstår om man bara lindar en kort del av benet...

Ja de e de jag är rädd för, ska ju gå lindad ca 12 timmar. Kan tyvärr inte lägga bomull under annars hade jag gjort de men tack för tipset.
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Om det går att linda benet (där såret är) kan du använda zinkbandage. Det kan sitta på flera dagar och underlättar även läkningen.
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Varför kan du inte linda hela benet? Jag skulle föreslå stadigt bandage med bomull/vetrap och med no-bite cream eller dylikt ovanpå! Det är ingen som får av ett sådant bandage.

Vill du bara ha el "plåsterlapp" så kan du köpa snögg/polsterplast som säljs bla på atg-kliniker. Det är skumgummi med klister på en sida då kan du sätta en kompress på såret och snögget över. Det andas också väldigt bra.
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Såg ett tips i en annan tråd om en häst med ett sår på halsen, där tejpade de fast en kompress över såret... fast det var för flugor...

Biter han i såret är det lätt att han biter bort vetflexet eller lyckas kladda ihop det så att det blir en hård korv runt benet (om ni förstår hur jag menar???) detta kan leda tikll skav och/eller stasningar...
 
Sv: Linda bara med wetrap?

*kl* Jag skulle absolut undvika vetflex som "stallbandage". Förresten, varför får hästen inte vara lindad? Det finns självhäftande kompresser som man kan spraya med antibit på ovansidan.
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Varför kan du inte linda hela benet? Jag skulle föreslå stadigt bandage med bomull/vetrap och med no-bite cream eller dylikt ovanpå! Det är ingen som får av ett sådant bandage.

Vill du bara ha el "plåsterlapp" så kan du köpa snögg/polsterplast som säljs bla på atg-kliniker. Det är skumgummi med klister på en sida då kan du sätta en kompress på såret och snögget över. Det andas också väldigt bra.

Han har en sträckseneskada och om han går lindad växer inte han böjsenor ( är 1,5 år) och gör dom inte de är det bara att avliva honom :(
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Vi har provat med självhäftande kompressor men dom drar han av sen äter han upp dom , inte så kul.
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Oj, nu har det ju gått någr dagar, hoppas pållen mår bra :)
Zinkbandage kan man köpa på apoteket/vetkliniken. Linda UTAN att dra åt och täck med en gasbinda/mollelast eller vetflex beroende på hur såret sitter. Lite kletigt om händerna med ganska lätt att tvätta bort. Om du är osäker, rådgör med din veterinär!
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Jag tror att det kan funka om du inte drar ut resåret i Vetflexen.
Sätt oxå på lite anitbit.

Tror att det kliar på honom.
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Kan du inte sätta på en sådan där haklapp? Det borde ju stoppa honom ifrån att bita i såret.
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Jag tror att det kan funka om du inte drar ut resåret i Vetflexen.
Sätt oxå på lite anitbit.

Tror att det kliar på honom.

Ja det kanske funkar då blir det ju inget stöd utan ligger bara utanpå så säga :idea:
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Nu får vi ha ett benskydd på honom i hagen och det fungerar men jag tror det ger för mycket stöd :(
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Nu när det ska bli hett skulle jag inte sätta på ett skydd- blistereffekt.
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Tror meningen var att du inte ska ha skydd i värmen, då det kan ge blistereffekt. :)
Rätta mig gärna om jag har fel.

Ang wetrapen säger jag som flera sagt ALDRIG wetrap utan ordentligt med vaddering under.
 
Sv: Linda bara med wetrap?

Tror meningen var att du inte ska ha skydd i värmen, då det kan ge blistereffekt. :)
Rätta mig gärna om jag har fel.

Ang wetrapen säger jag som flera sagt ALDRIG wetrap utan ordentligt med vaddering under.

Okej men vad är blistereffekt för nått, har aldrig hört de?
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
239
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 709
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp