Bukefalos 28 år!

Lindell vs sidepull

De fungerar likadant (förutsatt att delen över nosen är gjord i exakt samma material), men ett lindell ligger mycket stadigare. Sidostycket på ett sidepull brukar kunna åka upp i (eller irriterande nära) ögat på hästen om man tar i bara en tygel.
 
Är det lindell eller sidepull Anders Eriksson tömkör på? Jag har läst att det är sidepull men en lindell borde vara bättre. Jag har ridit på sidepull och den gled hit och dit, den var visserligen för stor för hästen men den ska ju inte sitta hårt.
 
Anders kör mig veterligen med något som han kallar sidepull, men det är egenligen BÅDE sidepull och lindell (den har vanlig käkrem som ett sidepull, men precis som ett lindell har det den stabiliserande extra remmen alldeles framför ganaschen).

Varför skulle inte ett sidepull sitta hårt? En av snledningen till att man rider med sidepull istället för grimma är för att man kan sätta det stadigare (d.v.s. hårdare). Sedan är självklart lagom bäst. Beror lite på vad man har för häst och för ändamål med ridturen, men under ett renodlat koncentrationspass kan man sätta bettlöst rätt hårt, vill man däremot skritta ut och låta hästen beta en massa kanske man ska ha den lite lösare.
 
har läst att d ska vara minst 3 fingrar mellan nosen och "repet" på sidepull iaf.

en annan rider ju på ställbar(runt nosen) lädergrimma!

funkar skitbra! :bow:
 
Halva vitsen med att rida på sidepull i stället för grimma eller kapson är ju just att den är styv, lätt och sitter ganska löst runt nosen, vilket dels ger hästen full frihet att slappna av i käken, och dels ger en väldigt tydlig eftergift tämligen snabbt när man lättar på tygeln.

Ett sidepull ska sitta så att man får in 2-3 fingrar på höjden mellan nosryggen och nosremmen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 096
Senast: tuaphua
·
Utrustning Någon som har synpunkter på Umesläp B60 vs Portax LSR.
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Magge
·
Utrustning Jag är väldigt intresserade av bettlösa alternativ men känner ännu inte till så många. Har googlat en del men hittar inte så mycket mer...
Svar
3
· Visningar
529
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Hästnyheter De unga hopphästarna slipade på sekunderna under omhoppningen av sjuårsfinalen under Jönköping Horse Show. Sista ekipage ut stod också...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp